REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć środki płatnicze w jednostkach budżetowych

Weronika Chmielewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W skład sektora finansów publicznych wchodzą jednostki samorządu terytorialnego, państwowe i samorządowe jednostki i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Mają one specyficzne konta bilansowe.

W skład sektora finansów publicznych wchodzą jednostki samorządu terytorialnego, państwowe i samorządowe jednostki i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Mają one specyficzne konta bilansowe.

Aktywami pieniężnymi są aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz, jak również inne aktywa finansowe, a zwłaszcza naliczone od nich odsetki. Aktywa pieniężne są płatne lub wymagalne w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania, wystawienia, nabycia.

Ewidencja w gminach

Ujmowanie w księgach rachunkowych dochodów i wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego (np. gmin) odbywa się na wydzielonych kontach i dotyczy faktycznych operacji na rachunkach bankowych budżetów. Dochody i wydatki ujmowane są w księgach rachunkowych z równoczesnym określeniem odpowiadających im podziałek klasyfikacji budżetowej. Dla jednostek samorządu terytorialnego przewiduje się między innymi następujące konta bilansowe.

Konto „Rachunek budżetu” służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu. Zapisów na tym koncie dokonujemy wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, a w razie stwierdzenia błędu w dowodzie bankowym, księgujemy sumy zgodnie z wyciągiem. Różnicę wynikającą z błędu odnosimy na konto „Pozostałe rozrachunki”.

Po stronie Wn na koncie „Rachunek budżetu” księgujemy wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym także spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu oraz wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem „Kredyty bankowe”.

Po stronie Ma na koncie „Rachunek budżetu” ujmujemy wypłaty z rachunku budżetu (wypłaty dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu udzielonego przez bank na rachunek budżetu), w korespondencji z kontem „Kredyty bankowe”.

Saldo Wn konta „Rachunek budżetu” oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu, natomiast saldo Ma - kwotę wykorzystanego kredytu bankowego udzielonego przez bank na rachunku budżetu.

ŚRODKI POŻYCZONE

Konto „Kredyty bankowe” służy do ewidencji kredytów bankowych przeznaczonych na finansowanie działalności podstawowej i inwestycji, przelanych przez bank na odpowiednie rachunki bankowe, natomiast konto „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia” służy do ewidencji środków funduszy specjalnego przeznaczenia.

Finansowanie budżetu

Konto „Kredyty bankowe” służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie budżetu. Po stronie Wn na tym koncie ujmowane są spłaty lub umorzenia kredytu, natomiast po stronie Ma - kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu bankowego. Konto „Kredyty bankowe” może wykazywać saldo Ma oznaczające stan kredytu przeznaczonego na finansowanie budżetu.

Konto „Rachunki środków funduszy pomocowych” służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku bankowym. Konto to może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na rachunkach bankowych.

Środki pieniężne

Plan kont dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych zawiera między innymi środki pieniężne i rachunki bankowe.

Zapisy na kontach środków pieniężnych są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, dlatego musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

Konta „Środki pieniężne i rachunki bankowe” służą do ewidencji:

l krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, lokowanych na rachunkach w bankach,

l krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, przechowywanych w kasach,

l krótkoterminowych papierów wartościowych,

l udzielanych przez banki kredytów w krajowych i zagranicznych środkach pieniężnych,

l innych krajowych i zagranicznych środków pieniężnych.

Konto „Rachunki środków na prefinansowanie” służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na wyodrębnionych rachunkach bankowych otwartych dla potrzeb operacji finansowych dotyczących prefinansowania w ramach pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Po stronie Wn na tym koncie ujmowane są wpływy zaciągniętych pożyczek oraz środki przeznaczone na ich spłatę, natomiast po stronie Ma - wypłaty na cele określone w umowie pożyczki oraz zwroty pożyczek.

Konto „Inne rachunki bankowe” przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących wydzielonych zgodnie z odrębnymi przepisami środków pieniężnych innych niż środki budżetu o środki pochodzące z funduszy pomocowych, natomiast konto „Inne środki pieniężne” służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.

Konto „Kasa” służy do ewidencji krajowej i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasach jednostki. Po stronie Wn ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, natomiast po stronie Ma - rozchody gotówki i niedobory kasowe.

Dochody własne

Konto „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków i dochodów budżetowych objętych planem finansowym.

Po stronie Wn ujmuje się wpływy środków budżetowych:

l otrzymanych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym oraz dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem „Rozliczenie wydatków budżetowych”,

l z tytułu zrealizowanych przez jednostkę budżetową dochodów, w korespondencji z kontem „Kasa”, „Należności z tytułu dochodów budżetowych” lub innym właściwym kontem.

Natomiast po stronie Ma na koncie ujmowane są:

l zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki budżetowej, w tym również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, w korespondencji z właściwymi kontami zespołu 1, 2, 3, 4, 7 lub 8,

l okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu, w korespondencji z kotem „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

l okresowe przelewy środków budżetowych dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem „Rozliczenie wydatków budżetowych”.

Konto „Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych” służy do ewidencji środków pieniężnych gromadzonych na rachunkach bankowych dochodów własnych jednostek budżetowych. Po stronie Wn na tym koncie księguje się wpływy środków pobranych tytułem dochodów własnych na rachunek bankowy, natomiast po stronie Ma - wypłaty środków z rachunku bankowego na realizację wydatków finansowanych dochodami własnymi jednostki budżetowej.

PRZYKŁAD

JAK WYKAZAĆ ŚRODKI POMOCOWE

Na wyodrębniony rachunek jednostka budżetowa otrzymała środki pomocowe w walucie polskiej w wysokości 6000 zł. Jednostka realizuje w ramach programu pomocowego zadania inwestycyjne w kwocie 4800 zł oraz zadania remontowe w kwocie 1200 zł. Finansowanie tych wydatków pomocowych następuje bezpośrednio z wyodrębnionego rachunku budżetu środków pomocowych jednostki.

Operacje księgowe, które wystąpiły w jednostce, były następujące:

1. Wpływ środków pomocowych - 6000 zł

l Wn konto „Rachunki środków funduszy pomocowych”/Ma konto „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocy”.

2. Otrzymanie faktur od wykonawców inwestycji - 4800 zł

l Wn konto „Inwestycje”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

3. Otrzymanie faktur od wykonawców remontów - 1200 zł

l Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

4. Zapłata za faktury inwestycyjne - 4800 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”/Ma konto „Rachunki środków funduszy pomocowych”.

5. Zapłata za faktury remontowe - 1200 zł

l Wn konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”/Ma konto „Rachunki środków funduszy pomocowych”.

6. Przeksięgowanie sprawozdania z wykonania wydatków inwestycyjnych - 4800 zł

l Wn konto „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocy”/Ma konto „Fundusz jednostki”.

7. Przeksięgowanie sprawozdania z wykonania wydatków remontowych - 1200 zł

l Wn konto „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocy”/Ma konto „Fundusz jednostki”.

8. Przeksięgowanie kosztów rodzajowych - 1200 zł

l Wn konto „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”/Ma konto „Koszty według rodzajów”.

9. Przeksięgowanie wyniku finansowego - 1200 zł

l Wn konto „Fundusz jednostki”/Ma konto „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

WERONIKA CHMIELEWSKA

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 3 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

l Par. 11 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA

Zmiany w finansowaniu ochotniczych straży pożarnych. Znamy plany ministerstwa

Wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz przekazał, że w resorcie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia ws. przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wchodzą w życie 1 sierpnia 2024 r. Pensje od 4000 zł do 6200 zł

1 sierpnia wejdzie w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Ale na wyższe pensje można liczyć przy pensjach należnych od 1 lipca. 

Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje, jest coraz gorzej

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Tragiczne dane z weekendu - wypadki i utonięcia

Statystyki z minionego weekendu są zatrważające. W niedzielę w pięciu wypadkach śmiertelnych zginęło 5 osób, łącznie w weekend zginęło 11 osób. 17 osób utonęło.

REKLAMA

Nie żartuj, że masz bombę w walizce, nie zostawiaj bagażu bez opieki. Mandaty są surowe

Pozostawienie na lotnisku bagaży bez opieki staje się plagą. Straż Graniczna od początku czerwca interweniowała już 125 razy. Nałożono mandaty na łączna kwotę 11 tys. zł.

Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

REKLAMA