REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena pracownika samorządowego

Rafał Muster

REKLAMA

REKLAMA

Do 09.10.2007 r. przełożeni muszą przeprowadzić pierwszą formalną ocenę okresową pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych. Na czym ma polegać ocena pracownika samorządowego? Jakie są wady i ograniczenia zaproponowanej przez ustawodawcę procedury?


Przedmiotem rozmowy oceniającej ma być realizacja zadań wynikających z zakresu czynności oraz obowiązków określonych w art. 15 i 16 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z jej tekstem pracownicy samorządowi powinni dbać m.in. o należyte wykonywanie zadań publicznych uwzględniające interesu państwa oraz klientów urzędu.

Pierwsza rozmowa z pracownikiem

Na podstawie pierwszej rozmowy przełożony wybiera kryteria dodatkowe, którymi posłuży się podczas późniejszej drugiej rozmowy oceniającej i sporządzania formalnej oceny pisemnej. Pierwsze spotkanie ocenianego i oceniającego to okazja do omówienia celu i procedury oceniania. Oceniający powinien wówczas odpowiedzieć na ewentualne pytania pracownika, rozwiać jego obawy, usunąć lęk przed oceną, czyli „czymś nowym” w urzędzie.

Wybór kryteriów oceny

Przełożony ocenia każdego swojego pracownika w oparciu o sześć kryteriów obligatoryjnych i od trzech do pięciu fakultatywnych z dwudziestu trzech (zobacz tabelę 1) szczegółowo opisanych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361 z dnia 30 marca 2007 r.). Choć oceniający ma swobodę wyboru kryteriów fakultatywnych, to jednak powinien uwzględnić zakres wykonywanych przez pracownika obowiązków zawodowych.

Wyznaczenie terminu sporządzenia oceny

Przełożony określa miesiąc i rok dokonania pisemnej oceny podległego sobie pracownika. Następnie przekazuje kierownikowi jednostki samorządowej pismo, w którym wymienia termin oceny i kryteria, na podstawie których będzie oceniał swoich pracowników. Następnie o terminie i kryteriach pisemnej oceny informowany jest pracownik.

Ustalony termin oceny może zostać zmieniony w sytuacji:

l usprawiedliwionej na piśmie nieobecności pracownika w dniu przeprowadzania oceny,

l zmiany stanowiska pracy ocenianego lub jego zakresu obowiązków. W tym przypadku następuje przyspieszenie oceny.

Zgodnie ze stosownymi zapisami prawnymi, zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego nie wpływa na uprzednie ustalenia stron. Ocena przebiega wówczas w ustalonym wcześniej terminie i według zaakceptowanych kryteriów.

Druga rozmowa z pracownikiem

Najpóźniej siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie przełożony powinien omówić z pracownikiem sposób wykonywania obowiązków zawodowych. Rozmowa może dotyczyć m.in. trudności napotykanych podczas realizacji zadań, obszarów pracy wymagających doskonalenia ze strony pracownika, stopnia wykorzystania potencjału rozwojowego pracownika, itp.

Sporządzenie pisemnej oceny

Nie jest wymagane, aby pracownik oceniany był obecny podczas samego procesu oceny. Przełożony w kwestionariuszu oceny opiniuje w paru zdaniach sposób wykonywania obowiązków przez zatrudnionego. Ocenia także, czy poprawnie realizował swoje ustawowe zadania. Zaznacza, czy w tym czasie pracownik realizował jakieś dodatkowe zadania, które nie wynikały z opisu stanowiska pracy. Formalna ocena pracownika samorządowego, zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi, ma być przeprowadzana co najmniej raz na dwa lata.

Doręczenie pracownikowi oceny

Pracownik otrzymuje od przełożonego informację, jak został oceniony. Ocenianemu przysługuje prawo odwołania się do kierownika jednostki w terminie do siedmiu dni od doręczenia oceny. Arkusz oceny dołączany jest do akt pracownika.

UWAGA

W przypadku, gdy pracownik otrzymał dwa razy z rzędu negatywną ocenę, pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje z nim stosunek pracy lub odwołuje ze stanowiska.

W zapisie prawnym pojawiła się pewna niezręczność w sformułowaniu, że pracownika zwalnia się po doręczeniu ujemnej oceny kwalifikacyjnej potwierdzoną ponowną ujemną oceną, która nie może być dokonana wcześniej, niż po upływie trzech miesięcy1. Tymczasem zwolnienie następuje po doręczeniu drugiej, a nie pierwszej oceny. Ponadto w zapisach prawnych brakuje wskazania, w jaki sposób należy liczyć termin trzech miesięcy dzielący oceny, gdy pracownik złożył odwołanie od pierwszej. Skoro istnieje tryb odwoławczy, to zwolnienie nie może nastąpić „niezwłocznie” po doręczeniu drugiej negatywnej oceny, lecz dopiero po wyczerpaniu tego trybu2.

Sankcją za otrzymanie negatywnej oceny przez pracownika samorządowego jest zwolnienie go z pracy lub odwołanie ze stanowiska. Natomiast ustawodawca nic nie wspomniał o ewentualnych gratyfikacjach w przypadku uzyskiwania ocen pozytywnych. Oby na skutek takiego unormowania samorządowcy nie postrzegali wdrażanego systemu ocen jako instrumentu służącego do zwalniania pracowników.

Warto także zadać pytanie, kto będzie sprawdzał, czy osoby pełniące kierownicze funkcje w administracji samorządowej są przygotowane do oceny podległych sobie pracowników?

Stopnie i kryteria przyznawania ocen

W przypadku pozytywnej weryfikacji pracownik samorządowy otrzymuje ocenę bardzo dobrą, dobrą lub zadowalającą. Natomiast jeżeli ocena ta jest negatywna, samorządowiec uzyskuje ocenę niezadowalającą.

W tabeli nr 2 zaprezentowano możliwe do otrzymania stopnie ocen oraz kryteria ich przyznawania.

Na ogólną, całościową ocenę (bardzo dobrą, dobrą, zadowalającą lub niezadowalającą) składają się oceny cząstkowe - obligatoryjne i fakultatywne. Niestety, pracownik samorządowy - oprócz ogólnej oceny i krótkiego opisu swojej pracy - nie uzyskuje szczegółowej informacji zwrotnej dotyczącej poszczególnych ocen cząstkowych. Brakuje tym samym pogłębionej, utrwalonej w dokumencie oceny informacji o dobrze i negatywnie ocenianych składnikach pracy u poszczególnych osób. Oceniany nie otrzymuje wyraźnego sygnału, formalnego zalecenia od przełożonego, na przykład, co powinien poprawić w swojej pracy lub zachowaniu. Pojawia się tym samym niebezpieczeństwo spłycenia całego procesu oceny. Konsekwencją czego może być traktowanie tego instrumentu zarządzania potencjałem społecznym jako „zła koniecznego” - i to zarówno przez ocenianych, jak i oceniających.

ORZECZNICTWO

l Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361 z dnia 30 marca 2007 r.).

l Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

l Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz.U. z dnia 25 września 2006 r.).

Tabela 1. Kryteria oceny pracowników samorządowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Stopnie ocen pracowników samorządowych oraz kryteria ich przyznawania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Rafał Muster

r.muster@neostrada.pl

Autor jest doktorem socjologii, adiunktem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego.



Źródło tabel: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361 z dnia 30 marca 2007 r.).

 

1. Por. art. 17, ust. 4, pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz.U. z dnia 25 września 2006 r.).

2. S. Płażek, Kwalifikacje samorządowców na celowniku [w:] „Rzeczpospolita”, dodatek Dobra Firma z 27.04.2007 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosyjski szpieg dostał dostęp do akt śledztwa przeciwko niemu. Zgodnie z prawem? Przeglądał je w kancelarii tajnej ABW i w siedzibie prokuratury

Rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji, otrzymał od prokuratury i ABW dostęp do materiałów śledztwa przeciwko niemu, także tajnych, choć prokuratura mogła mu odmówić z powodu "ochrony interesów państwa" - napisał 5 września 2024 r. dziennik "Rzeczpospolita". Zdaniem prezydenta Andrzeja Dudy obowiązujące obecnie w Polsce przepisy pozwalają, aby nie dopuścić zatrzymanego do akt; zwłaszcza, jeżeli są one ściśle tajne.

W szkołach ruszył program dobrowolnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepionka może uchronić przed zachorowaniem na raka

Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.

mObywatel: Funkcjonalności aplikacji są stale rozwijane. Trwają prace na ePłatnościami

Mobilna aplikacja mObywatel jest stale rozwijana. Do końca 2025 r. ma być zaimplementowana usługa ePłatności. Dzięki temu za pośrednictwem mObywatela będzie można opłacać urzędowe zobowiązania np. podatek od nieruchomości.

500 plus z NFZ u dentysty. Mało kto o tym wie. Jak skorzystać? Jakie zabiegi obejmuje?

Usuwanie kamienia nazębnego to podstawowy zabieg higieniczny dostępny w ramach NFZ. Roczne, bezpłatne wizyty profilaktyczne u dentysty pozwalają zaoszczędzić nawet 500 złotych. Jakie usługi są wliczone w ten pakiet? Oto szczegóły.

REKLAMA

Godziny lekcyjne skrócone do 30 minut. Powodem wrześniowe upały. MEN zapowiada zmianę przepisów

Dyrektorzy niektórych szkół w Polsce skrócili zajęcia lekcyjne z 45 do 30 minut z powodu wysokich temperatur panujących na początku roku szkolnego 2024/2025. Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała zmiany przepisów dot. organizacji pracy szkół w upały i duże mrozy.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc. Pod koniec sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

Czy Polacy ulegają dezinformacji klimatycznej? Magazynowanie CO2 pod ziemią (technologie CCS) szansą na realizację celów wyznaczonych przez Komisję Europejską

Z najnowszego (sierpień 2024) badania Polsko-Norweskiej Sieci CCS* wynika, że około 2/3 (68%) Polaków interesuje się zmianami klimatu i ekologią a ponad dwie trzecie (77%) uważa, że ograniczenie emisji CO2, to nie jedynie wymóg unijny ale, przez wzgląd na środowisko i dobro naszej planety, rzeczywista potrzeba. Tyleż samo (77%) Polaków widzi zależność pomiędzy zmianami klimatu a nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla do atmosfery. Co więcej, mimo dość niskiej znajomości technologii CCS, bo 70% Polaków nigdy o nich nie słyszało, aż 72% Polaków intuicyjnie czuje, że aby powstrzymać zmiany klimatyczne konieczne jest sięgnięcie po nowe metody redukcji emisji, w tym właśnie metody ich wychwytywania zanim trafią do atmosfery. A na tym właśnie polegają technologie CCS, które nie tylko wychwytują, ale też umożliwiają bezpieczne magazynowanie CO2. A zatem warto przyjrzeć się im bliżej, by przekonać się, że ich wdrożenie, to właściwy kierunek dla Polski.

REKLAMA

Przełomowy raport ujawnia: Europa Środkowo-Wschodnia blokuje własny potencjał w walce z kryzysem klimatycznym

Klimat nie czeka, a polityka klimatyczna Europy Środkowo-Wschodniej stoi na rozdrożu. Nowy raport ujawnia, że region marnuje swoje szanse na dekarbonizację i zrównoważony rozwój. Choć konkurencyjne rynki energii mogą redukować emisje szybciej, prywatny sektor wciąż napotyka na liczne bariery, które hamują tempo zmian. Czas na pilną rewizję polityki klimatycznej!

Cyfrowe usługi publiczne: Popularna aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności

Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywanymi funkcjonalnościami w mObywatelu jest zastrzeganie numeru PESEL. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

REKLAMA