REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Do 09.10.2007 r. przełożeni muszą przeprowadzić pierwszą formalną ocenę okresową pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych. Na czym ma polegać ocena pracownika samorządowego? Jakie są wady i ograniczenia zaproponowanej przez ustawodawcę procedury?


Przedmiotem rozmowy oceniającej ma być realizacja zadań wynikających z zakresu czynności oraz obowiązków określonych w art. 15 i 16 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z jej tekstem pracownicy samorządowi powinni dbać m.in. o należyte wykonywanie zadań publicznych uwzględniające interesu państwa oraz klientów urzędu.

Pierwsza rozmowa z pracownikiem

Na podstawie pierwszej rozmowy przełożony wybiera kryteria dodatkowe, którymi posłuży się podczas późniejszej drugiej rozmowy oceniającej i sporządzania formalnej oceny pisemnej. Pierwsze spotkanie ocenianego i oceniającego to okazja do omówienia celu i procedury oceniania. Oceniający powinien wówczas odpowiedzieć na ewentualne pytania pracownika, rozwiać jego obawy, usunąć lęk przed oceną, czyli „czymś nowym” w urzędzie.

Wybór kryteriów oceny

Przełożony ocenia każdego swojego pracownika w oparciu o sześć kryteriów obligatoryjnych i od trzech do pięciu fakultatywnych z dwudziestu trzech (zobacz tabelę 1) szczegółowo opisanych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361 z dnia 30 marca 2007 r.). Choć oceniający ma swobodę wyboru kryteriów fakultatywnych, to jednak powinien uwzględnić zakres wykonywanych przez pracownika obowiązków zawodowych.

Wyznaczenie terminu sporządzenia oceny

Przełożony określa miesiąc i rok dokonania pisemnej oceny podległego sobie pracownika. Następnie przekazuje kierownikowi jednostki samorządowej pismo, w którym wymienia termin oceny i kryteria, na podstawie których będzie oceniał swoich pracowników. Następnie o terminie i kryteriach pisemnej oceny informowany jest pracownik.

Ustalony termin oceny może zostać zmieniony w sytuacji:

l usprawiedliwionej na piśmie nieobecności pracownika w dniu przeprowadzania oceny,

l zmiany stanowiska pracy ocenianego lub jego zakresu obowiązków. W tym przypadku następuje przyspieszenie oceny.

Zgodnie ze stosownymi zapisami prawnymi, zmiana na stanowisku bezpośredniego przełożonego nie wpływa na uprzednie ustalenia stron. Ocena przebiega wówczas w ustalonym wcześniej terminie i według zaakceptowanych kryteriów.

Druga rozmowa z pracownikiem

Najpóźniej siedem dni przed sporządzeniem oceny na piśmie przełożony powinien omówić z pracownikiem sposób wykonywania obowiązków zawodowych. Rozmowa może dotyczyć m.in. trudności napotykanych podczas realizacji zadań, obszarów pracy wymagających doskonalenia ze strony pracownika, stopnia wykorzystania potencjału rozwojowego pracownika, itp.

Sporządzenie pisemnej oceny

Nie jest wymagane, aby pracownik oceniany był obecny podczas samego procesu oceny. Przełożony w kwestionariuszu oceny opiniuje w paru zdaniach sposób wykonywania obowiązków przez zatrudnionego. Ocenia także, czy poprawnie realizował swoje ustawowe zadania. Zaznacza, czy w tym czasie pracownik realizował jakieś dodatkowe zadania, które nie wynikały z opisu stanowiska pracy. Formalna ocena pracownika samorządowego, zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi, ma być przeprowadzana co najmniej raz na dwa lata.

Doręczenie pracownikowi oceny

Pracownik otrzymuje od przełożonego informację, jak został oceniony. Ocenianemu przysługuje prawo odwołania się do kierownika jednostki w terminie do siedmiu dni od doręczenia oceny. Arkusz oceny dołączany jest do akt pracownika.

UWAGA

W przypadku, gdy pracownik otrzymał dwa razy z rzędu negatywną ocenę, pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje z nim stosunek pracy lub odwołuje ze stanowiska.

W zapisie prawnym pojawiła się pewna niezręczność w sformułowaniu, że pracownika zwalnia się po doręczeniu ujemnej oceny kwalifikacyjnej potwierdzoną ponowną ujemną oceną, która nie może być dokonana wcześniej, niż po upływie trzech miesięcy1. Tymczasem zwolnienie następuje po doręczeniu drugiej, a nie pierwszej oceny. Ponadto w zapisach prawnych brakuje wskazania, w jaki sposób należy liczyć termin trzech miesięcy dzielący oceny, gdy pracownik złożył odwołanie od pierwszej. Skoro istnieje tryb odwoławczy, to zwolnienie nie może nastąpić „niezwłocznie” po doręczeniu drugiej negatywnej oceny, lecz dopiero po wyczerpaniu tego trybu2.

Sankcją za otrzymanie negatywnej oceny przez pracownika samorządowego jest zwolnienie go z pracy lub odwołanie ze stanowiska. Natomiast ustawodawca nic nie wspomniał o ewentualnych gratyfikacjach w przypadku uzyskiwania ocen pozytywnych. Oby na skutek takiego unormowania samorządowcy nie postrzegali wdrażanego systemu ocen jako instrumentu służącego do zwalniania pracowników.

Warto także zadać pytanie, kto będzie sprawdzał, czy osoby pełniące kierownicze funkcje w administracji samorządowej są przygotowane do oceny podległych sobie pracowników?

Stopnie i kryteria przyznawania ocen

W przypadku pozytywnej weryfikacji pracownik samorządowy otrzymuje ocenę bardzo dobrą, dobrą lub zadowalającą. Natomiast jeżeli ocena ta jest negatywna, samorządowiec uzyskuje ocenę niezadowalającą.

W tabeli nr 2 zaprezentowano możliwe do otrzymania stopnie ocen oraz kryteria ich przyznawania.

Na ogólną, całościową ocenę (bardzo dobrą, dobrą, zadowalającą lub niezadowalającą) składają się oceny cząstkowe - obligatoryjne i fakultatywne. Niestety, pracownik samorządowy - oprócz ogólnej oceny i krótkiego opisu swojej pracy - nie uzyskuje szczegółowej informacji zwrotnej dotyczącej poszczególnych ocen cząstkowych. Brakuje tym samym pogłębionej, utrwalonej w dokumencie oceny informacji o dobrze i negatywnie ocenianych składnikach pracy u poszczególnych osób. Oceniany nie otrzymuje wyraźnego sygnału, formalnego zalecenia od przełożonego, na przykład, co powinien poprawić w swojej pracy lub zachowaniu. Pojawia się tym samym niebezpieczeństwo spłycenia całego procesu oceny. Konsekwencją czego może być traktowanie tego instrumentu zarządzania potencjałem społecznym jako „zła koniecznego” - i to zarówno przez ocenianych, jak i oceniających.

ORZECZNICTWO

l Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361 z dnia 30 marca 2007 r.).

l Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

l Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz.U. z dnia 25 września 2006 r.).

Tabela 1. Kryteria oceny pracowników samorządowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Stopnie ocen pracowników samorządowych oraz kryteria ich przyznawania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Rafał Muster

r.muster@neostrada.pl

Autor jest doktorem socjologii, adiunktem w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego.



Źródło tabel: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 55, poz. 361 z dnia 30 marca 2007 r.).

 

1. Por. art. 17, ust. 4, pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych (Dz.U. z dnia 25 września 2006 r.).

2. S. Płażek, Kwalifikacje samorządowców na celowniku [w:] „Rzeczpospolita”, dodatek Dobra Firma z 27.04.2007 r.

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA