REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie zorganizować transport kolejowy na terenie województwa

Andrzej Kasiura

REKLAMA

Jakie rodzaje informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, nie podlegają ograniczeniu w dostępie do nich, ze względu na prywatność określonej osoby? Jakie informacje dotyczące życia prywatnego osób pełniących funkcje publiczne mogą być udostępniane, czy też zakwalifikowane jako informacje publiczne?
W jaki sposób kształtować atrakcyjną ofertę przewozową? Jak współpracować z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, także z samorządami sąsiednich województw w zakresie analizy sytuacji rynkowej w przewozach kolejowych? W jaki sposób oceniać i kontrolować wykonywane usługi przewozowe?

Samorząd województwa opolskiego od początku przejęcia zadań w zakresie organizacji regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich podejmował szereg działań w zakresie poprawy oferty przewozowej i standardu obsługi pasażerów. Od 2001 roku wprowadzano na opolskie tory rozwiązania, które z naszej perspektywy możemy ocenić jako właściwe dla zapewnienia atrakcyjnej oferty, spełniającej w dużym stopniu oczekiwania społeczności regionalnej korzystającej z oferty kolei. Wprowadziliśmy m.in. organizację ruchu cyklicznego, czyli przyjazdy i odjazdy pociągów w głównych relacjach w stałych odstępach minutowych, co w dużym stopniu porządkuje rozkład jazdy i wprowadza jasne zasady kursowania pociągów dla wszystkich pasażerów. Zwiększyliśmy liczbę i częstotliwość kursowania pociągów w porach szczytów komunikacyjnych (dojazdy do pracy i szkół). Udało nam się wznowić zawieszone przez PKP przewozy pasażerskie na liniach o znaczeniu lokalnym, na których dziś jeżdżą zakupione przez nas szynobusy. Zakupione przez samorząd województwa autobusy szynowe są wykorzystywane do obsługi linii niezelektryfikowanych, co umożliwia zmniejszenie o około 50 proc. kosztów tych przewozów w porównaniu z lokomotywą spalinową, a przede wszystkim poprawia standard podróży.

Należy jednak podkreślić, że samorządy wojewódzkie nie mają dziś wystarczających narzędzi do wprowadzania w życie rozwiązań, które umożliwiałyby odpowiedni rozwój oferty przewozów kolejowych oraz konkurowanie z dynamicznie rozwijającą się komunikacją drogową. Nie mamy wpływu na poprawę standardu, choćby poprzez skrócenie czasu podróży - jest to związane z fatalnym stanem technicznym większości linii kolejowych o znaczeniu lokalnym i brakiem inwestycji w tym zakresie, będących w kompetencji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Nie mamy również bezpośredniego wpływu na ceny biletów stosowane przez przewoźnika - monopolistę obsługującego przewozy regionalne w Polsce. Znacznym problemem jest również brak konkurencji w tym segmencie rynku usług transportowych, która mogłaby wpłynąć na obniżenie kosztów uruchomienia pociągów, a tym samym zapewnienie większej liczby połączeń w ramach tych samych środków finansowych samorządu, poprawę punktualności kursowania.

Nie mając możliwości oddziaływania przez samorząd na wszystkie podstawowe elementy związane z organizowaniem przewozów, trudno mówić o ocenie i kontroli wykonywanych usług przewozowych, które mogłyby wpływać na dalszą poprawę funkcjonowania przewozów odczuwalną dla pasażera.

Niewątpliwie w przypadku przyjęcia nowych regulacji prawnych, przełamania monopolu PKP, wprowadzenia konkurencji na torach w regionach, czy to poprzez własne spółki przewozowe z udziałem samorządów czy dzięki ofertom zagranicznych przewoźników kolejowych, którzy wyrażają wolę szerszego wejścia na nasz rynek, byłoby możliwe poprawienie kondycji finansowej przewozów regionalnych, a tym samym zapewnienie w dłuższej perspektywie dalszego rozwoju tych przewozów z korzyścią dla mieszkańców.


ANDRZEJ KASIURA

członek zarządu województwa opolskiego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostrzeżenie dla Polaków podróżujących do Iranu. MSZ wydało ważny komunikat

Ze względu na rosnące napięcia między Iranem a Izraelem oraz ryzyko działań zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zdecydowanie odradza podróże do Iranu. Polscy obywatele, którzy aktualnie przebywają w Iranie, powinni jak najszybciej opuścić ten kraj.

Ponad 27 mln zł dofinansowania na zajęcia sportowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nabór wniosków rozstrzygnięty

Minister Sportu i Turystyki rozstrzygnął nabór wniosków na realizację Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2024 r. Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wynosi 27 026 000 zł.

Nowa Strategia Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2024-2029. "Wkrótce zostaną zaprezentowane szczegóły"

Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, zapowiedział w piątek, że szczegóły nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2024-2029 zostaną wkrótce zaprezentowane.

Zakaz reklamy fast foodów na bilboardach. Powód: plaga otyłości. Kiedy w Polsce takie przepisy? Czego nie można reklamować już teraz?

Otyłość to problem coraz większej liczby nastolatków. Głównie z tego powodu lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii pro-zdrowotnej. 

REKLAMA

Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

60 złotych brutto za godzinę dodatkowych zajęć dla nauczycieli. Będzie można wykorzystać 100 dodatkowych godzin

W programie „Aktywna Szkoła” właśnie wprowadzono istotne zmiany. Osoby prowadzące zajęcia dostaną wyższe wynagrodzenie. Poszerzy się też katalog osób prowadzących zajęcia.

REKLAMA

Prezes NFOŚiGW dla "DGP": perspektywa ewentualnego wycofania dotacji dla pieców gazowych wywołuje niezadowolenie i niepewność

Decyzja o dalszym dofinansowaniu pieców gazowych w ramach programu Czyste Powietrze będzie musiała zostać podjęta w tym roku – powiedziała "Dziennikowi Gazecie Prawnej" prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Ile depresja Polaków kosztuje gospodarkę?

66,6% - aż tle dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów kojarzonych z depresją. Najczęściej to uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju. To poprawa względem ubiegłego roku, ale wciąż bardzo duża liczba. Tak wynika z danych najnowszego raportu. Autorzy badania szacują, że gospodarka traci na tym około 3 mld zł rocznie. 

REKLAMA