reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jak właściwie zorganizować transport kolejowy na terenie województwa

Jak właściwie zorganizować transport kolejowy na terenie województwa

Jakie rodzaje informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, nie podlegają ograniczeniu w dostępie do nich, ze względu na prywatność określonej osoby? Jakie informacje dotyczące życia prywatnego osób pełniących funkcje publiczne mogą być udostępniane, czy też zakwalifikowane jako informacje publiczne?

W jaki sposób kształtować atrakcyjną ofertę przewozową? Jak współpracować z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, także z samorządami sąsiednich województw w zakresie analizy sytuacji rynkowej w przewozach kolejowych? W jaki sposób oceniać i kontrolować wykonywane usługi przewozowe?

Samorząd województwa opolskiego od początku przejęcia zadań w zakresie organizacji regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich podejmował szereg działań w zakresie poprawy oferty przewozowej i standardu obsługi pasażerów. Od 2001 roku wprowadzano na opolskie tory rozwiązania, które z naszej perspektywy możemy ocenić jako właściwe dla zapewnienia atrakcyjnej oferty, spełniającej w dużym stopniu oczekiwania społeczności regionalnej korzystającej z oferty kolei. Wprowadziliśmy m.in. organizację ruchu cyklicznego, czyli przyjazdy i odjazdy pociągów w głównych relacjach w stałych odstępach minutowych, co w dużym stopniu porządkuje rozkład jazdy i wprowadza jasne zasady kursowania pociągów dla wszystkich pasażerów. Zwiększyliśmy liczbę i częstotliwość kursowania pociągów w porach szczytów komunikacyjnych (dojazdy do pracy i szkół). Udało nam się wznowić zawieszone przez PKP przewozy pasażerskie na liniach o znaczeniu lokalnym, na których dziś jeżdżą zakupione przez nas szynobusy. Zakupione przez samorząd województwa autobusy szynowe są wykorzystywane do obsługi linii niezelektryfikowanych, co umożliwia zmniejszenie o około 50 proc. kosztów tych przewozów w porównaniu z lokomotywą spalinową, a przede wszystkim poprawia standard podróży.

Należy jednak podkreślić, że samorządy wojewódzkie nie mają dziś wystarczających narzędzi do wprowadzania w życie rozwiązań, które umożliwiałyby odpowiedni rozwój oferty przewozów kolejowych oraz konkurowanie z dynamicznie rozwijającą się komunikacją drogową. Nie mamy wpływu na poprawę standardu, choćby poprzez skrócenie czasu podróży - jest to związane z fatalnym stanem technicznym większości linii kolejowych o znaczeniu lokalnym i brakiem inwestycji w tym zakresie, będących w kompetencji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Nie mamy również bezpośredniego wpływu na ceny biletów stosowane przez przewoźnika - monopolistę obsługującego przewozy regionalne w Polsce. Znacznym problemem jest również brak konkurencji w tym segmencie rynku usług transportowych, która mogłaby wpłynąć na obniżenie kosztów uruchomienia pociągów, a tym samym zapewnienie większej liczby połączeń w ramach tych samych środków finansowych samorządu, poprawę punktualności kursowania.

Nie mając możliwości oddziaływania przez samorząd na wszystkie podstawowe elementy związane z organizowaniem przewozów, trudno mówić o ocenie i kontroli wykonywanych usług przewozowych, które mogłyby wpływać na dalszą poprawę funkcjonowania przewozów odczuwalną dla pasażera.

Niewątpliwie w przypadku przyjęcia nowych regulacji prawnych, przełamania monopolu PKP, wprowadzenia konkurencji na torach w regionach, czy to poprzez własne spółki przewozowe z udziałem samorządów czy dzięki ofertom zagranicznych przewoźników kolejowych, którzy wyrażają wolę szerszego wejścia na nasz rynek, byłoby możliwe poprawienie kondycji finansowej przewozów regionalnych, a tym samym zapewnienie w dłuższej perspektywie dalszego rozwoju tych przewozów z korzyścią dla mieszkańców.


ANDRZEJ KASIURA

członek zarządu województwa opolskiego

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych

OPZZ jest reprezentatywną organizacją pracowniczą w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, konsekwentnie dążącą do realizacji w Polsce fundamentalnych zasad: wolności, równości, solidaryzmu społecznego, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości społecznej, a także – pozbawionego jakichkolwiek wykluczeń – prawa do godnego życia, godnej pracy i płacy oraz godnej emerytury.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama