REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie zorganizować transport kolejowy na terenie województwa

Andrzej Kasiura

REKLAMA

Jakie rodzaje informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, nie podlegają ograniczeniu w dostępie do nich, ze względu na prywatność określonej osoby? Jakie informacje dotyczące życia prywatnego osób pełniących funkcje publiczne mogą być udostępniane, czy też zakwalifikowane jako informacje publiczne?
W jaki sposób kształtować atrakcyjną ofertę przewozową? Jak współpracować z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, także z samorządami sąsiednich województw w zakresie analizy sytuacji rynkowej w przewozach kolejowych? W jaki sposób oceniać i kontrolować wykonywane usługi przewozowe?

Samorząd województwa opolskiego od początku przejęcia zadań w zakresie organizacji regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich podejmował szereg działań w zakresie poprawy oferty przewozowej i standardu obsługi pasażerów. Od 2001 roku wprowadzano na opolskie tory rozwiązania, które z naszej perspektywy możemy ocenić jako właściwe dla zapewnienia atrakcyjnej oferty, spełniającej w dużym stopniu oczekiwania społeczności regionalnej korzystającej z oferty kolei. Wprowadziliśmy m.in. organizację ruchu cyklicznego, czyli przyjazdy i odjazdy pociągów w głównych relacjach w stałych odstępach minutowych, co w dużym stopniu porządkuje rozkład jazdy i wprowadza jasne zasady kursowania pociągów dla wszystkich pasażerów. Zwiększyliśmy liczbę i częstotliwość kursowania pociągów w porach szczytów komunikacyjnych (dojazdy do pracy i szkół). Udało nam się wznowić zawieszone przez PKP przewozy pasażerskie na liniach o znaczeniu lokalnym, na których dziś jeżdżą zakupione przez nas szynobusy. Zakupione przez samorząd województwa autobusy szynowe są wykorzystywane do obsługi linii niezelektryfikowanych, co umożliwia zmniejszenie o około 50 proc. kosztów tych przewozów w porównaniu z lokomotywą spalinową, a przede wszystkim poprawia standard podróży.

Należy jednak podkreślić, że samorządy wojewódzkie nie mają dziś wystarczających narzędzi do wprowadzania w życie rozwiązań, które umożliwiałyby odpowiedni rozwój oferty przewozów kolejowych oraz konkurowanie z dynamicznie rozwijającą się komunikacją drogową. Nie mamy wpływu na poprawę standardu, choćby poprzez skrócenie czasu podróży - jest to związane z fatalnym stanem technicznym większości linii kolejowych o znaczeniu lokalnym i brakiem inwestycji w tym zakresie, będących w kompetencji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Nie mamy również bezpośredniego wpływu na ceny biletów stosowane przez przewoźnika - monopolistę obsługującego przewozy regionalne w Polsce. Znacznym problemem jest również brak konkurencji w tym segmencie rynku usług transportowych, która mogłaby wpłynąć na obniżenie kosztów uruchomienia pociągów, a tym samym zapewnienie większej liczby połączeń w ramach tych samych środków finansowych samorządu, poprawę punktualności kursowania.

Nie mając możliwości oddziaływania przez samorząd na wszystkie podstawowe elementy związane z organizowaniem przewozów, trudno mówić o ocenie i kontroli wykonywanych usług przewozowych, które mogłyby wpływać na dalszą poprawę funkcjonowania przewozów odczuwalną dla pasażera.

Niewątpliwie w przypadku przyjęcia nowych regulacji prawnych, przełamania monopolu PKP, wprowadzenia konkurencji na torach w regionach, czy to poprzez własne spółki przewozowe z udziałem samorządów czy dzięki ofertom zagranicznych przewoźników kolejowych, którzy wyrażają wolę szerszego wejścia na nasz rynek, byłoby możliwe poprawienie kondycji finansowej przewozów regionalnych, a tym samym zapewnienie w dłuższej perspektywie dalszego rozwoju tych przewozów z korzyścią dla mieszkańców.


ANDRZEJ KASIURA

członek zarządu województwa opolskiego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rodzice coraz rzadziej szczepią swoje dzieci. Najnowsze dane WHO

Alarmujące dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Wyszczepialność dzieci i młodzieży na świecie wciąż nie może odzyskać poziomu sprzed pandemii. 

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Wojsko Polskie to trzecia armia NATO pod względem liczebności

Polska ma trzecią największą co do liczebności armię w NATO - przekazał szef BBN Jacek Siewiera, powołując się na dane zebrane przez NATO. Z szacunków Sojuszu wynika, że Wojsko Polskie z ponad 216 tys. żołnierzy to trzecia armia NATO - po USA i Turcji.

Taki jest stan budżetu państwa. Są najnowsze dane

Są nowe dane dotyczące stanu budżetu państwa. Deficyt budżetu po czerwcu wyniósł 69 mld 905,9 mln zł. Tak podało w opublikowanych szacunkowych danych Ministerstwo Finansów. Co jeszcze wiadomo o wykonaniu budżetu?

REKLAMA

Skromniejsze podwyżki dla pielęgniarek i położnych? Ile zarabiają w 2024 roku?

Jakie jest obecnie wynagrodzenie zasadnicze pielęgniarek i położnych? Jakie podwyżki i zmiany zasad ustalania tych wynagrodzeń są przewidziane w obywatelskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, który jest obecnie procedowany w Sejmie RP.

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

REKLAMA

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

REKLAMA