REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie zorganizować komunikację miejską na terenie gminy

Jarosław Kapsa

REKLAMA

Pierwszą, zasadniczą sprawą jest wyraźne zdefiniowanie obowiązku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie organizacji publicznego transportu pasażerskiego. Innymi słowy - czas skończyć z nieszczęściem, jakim jest podporządkowanie tej kwestii dobru należącego do samorządu przedsiębiorstwa miejskiej komunikacji.
Miasto jest organizatorem systemu komunikacji publicznej. Należące do miasta przedsiębiorstwo to tylko jeden z wykonawców zleceń w tym zakresie. Nie powinno być traktowane w sposób nadzwyczajny, przede wszystkim nie może być faworyzowane wobec konkurencji, bo to nie służy dobrze mieszkańcom.

Z tego też wynika konieczność wyraźnego oddzielenia funkcji organizatora od wykonawcy. W ramach urzędu miasta powinna istnieć komórka odpowiedzialna za organizację transportu zbiorowego pasażerskiego, w tym ustalenia tras, rozkładów jazdy, cen biletów. W drodze przetargu można wybrać wykonawców usług.

Wprowadzając taki system, należy jednak rzeczywistość postrzegać możliwie najszerzej. Granica administracyjna miasta nie jest linią określającą zapotrzebowanie na usługi komunikacji miejskiej. Coraz więcej ludzi przesiedla się do miejscowości podmiejskich, jednocześnie pracując w mieście i wysyłając dzieci do miejskich szkół. Logika wymaga, by ten fakt uwzględnić w organizacji systemu.

Kolejna sprawa to integracja różnych form przewozów: autobusów, mikrobusów, komunikacji tramwajowej, kolejowej itp. Dobrą formą jest tu zasada jednego biletu umożliwiająca mieszkańcom wybór najdogodniejszej formy dojazdu. Z tym jednak wiąże się trudniejszy problemem - rozliczenia z przewoźnikami za przewóz mieszkańców korzystających z ulg lub zwolnień za opłaty. W niektórych miastach wprowadzane są tzw. bilety elektroniczne pozwalające precyzyjnie rozliczać ilość pasażerów z ulgami. Jest to dobre rozwiązanie pod warunkiem, że nie służy tylko umocnieniu monopolu jednego, komunalnego przewoźnika (system e-biletu powinien być instalowany także u innych, działających na lokalnym rynku przewoźników).

Przewoźnik planując trasę i rozkład jazdy kieruje się racjami ekonomicznymi. Miasto powinno także uwzględniać pewne racje społeczne. Przede wszystkim dotyczy to takiego kształtowania rozkładu, by zapewnić bezpieczny dowóz dzieci i młodzieży do szkół.

Przepisy prawne nakładają na gminy pewien obowiązek w tym zakresie (jeśli odległość do szkoły przekracza 3 km); możliwe jest tu dogodne i tańsze wywiązanie się z tego w ramach organizacji miejskiego systemu transportowego. Nie jest to, oczywiście, jedyna racja przemawiająca za tym rozwiązaniem.

Miasto powinno być także gwarantem dostępności komunikacji publicznej dla wszystkich mieszkańców. Rozumieć to należy jako dążenie do zniesienia barier utrudniających korzystanie z komunikacji publicznej osobom niepełnosprawnym. Oczywiste jest, podobnie jak w przypadku barier architektonicznych utrudniającym dostęp do obiektów publicznych, że tego problemu nie da się rozwiązać od razu.

Przykład jednakże obiektów publicznych podpowiada dobre rozwiązanie. Tak jak dziś nie można budować szkoły, urzędu, domu kultury bez uwzględnienia dostępności dla niepełnosprawnych, tak samo powinno się zakazać wydawania publicznych środków na tabor przewoźników nieprzystosowany do obsługi takich osób.


JAROSŁAW KAPSA

Urząd Miejski w Częstochowie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Okres przejściowy dla e-Doręczeń do końca 2025 r. W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia w podmiotach publicznych

Wprowadzenie okresu przejściowego dla e-Doręczeń do 31 grudnia 2025 r. dla podmiotów publicznych. Tak zakłada projekt nowelizacji ustawy opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

CKE: harmonogram egzaminów zawodowych i potwierdzających kwalifikacje w 2025 roku

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała harmonogram egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, które będą przeprowadzane w 2025 r. w sesji zimowej - w styczniu oraz w sesji letniej - w czerwcu i na początku lipca.

Rewolucja w przychodniach już od 24 sierpnia. Problemy ginekologiczne i kardiologiczne rozwiążesz na innych zasadach

Od soboty, 24 sierpnia pacjenci mogą korzystać z centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Pacjenci w ramach programu pilotażowego mogą samodzielnie zapisywać się i odwoływać wizyty online w poradniach kardiologicznych i w ramach dwóch programów ginekologicznych.

Masowa likwidacja porodówek? Gdzie? 1/3 nie spełnia limitu 400 porodów rocznie. Bez tego nie będzie umowy z NFZ

W sierpniu 2024 r. Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. To element reformy szpitalnictwa, która m.in. zmienia zasady kwalifikacji szpitali do tzw. sieci. Projekt ten przewiduje, że w przypadku profilu położnictwo i ginekologia o kwalifikacji miałaby decydować minimalna liczba odebranych porodów. Resort zdrowia wstępnie określił ją na około 400 rocznie. Szpitale w "sieci" mają umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, co ma im gwarantować ciągłość i stabilność finansowania.

REKLAMA

Stypendia: Uczniowie dostali po 5000 zł od premiera. Teraz wnioski do fundacji i uczelni składają studenci

Otwierają się okienka na składanie wniosków o stypendia dla studentów. Miejsce składania wniosków: uczelnie i fundacje. Rok akademicki rozpoczyna się przecież już w październiku. Rok szkolny w szkołach zaczyna się miesiące wcześniej. Dlatego stypendia dla uczniów ruszyły wcześniej. Przykładem są stypendia premiera w łącznej kwocie 20 mln zł dla 4000 uczniów.

Depresja okołoporodowa. Dlaczego tak mało zwraca się uwagę na zdrowie psychiczne kobiet w ciąży, połogu i po stracie?

Depresja okołoporodowa dotyczy bardzo wielu kobiet. Tymczasem ponad 70 proc. matek, które urodziły dziecko w latach 2019-2024 nie miało przeprowadzonej obowiązkowej oceny ryzyka wystąpienia tej choroby. 

Chciał okraść mieszkanie, ale pogrążył się w lekturze książki

Do niecodziennego włamania doszło w jednym z mieszkań w Rzymie. Złodziej, przeszukując sypialnię natknął się na leżącą na szafce książkę. Zaczął czytać z zainteresowaniem. Przerwał dopiero, gdy do mieszkania wkroczyła wezwana przez właściciela apartamentu policja. 

5 zmian w roku szkolnym 2024/2025 r. Co zmienia się dla ucznia, rodzica i nauczyciela

Uczniów czeka uszczuplona podstawa programowa, a nauczycieli standardy zatrudniania specjalistów, które w pełni zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025. Rodzice uczniów z Ukrainy powinni przygotować się na uzależnienie wypłat świadczeń wychowawczych (tzw. 800 plus) od realizacji obowiązku szkolnego. To jednak nie wszystkie nowości. Oto 5 kolejnych ważnych zmian!

REKLAMA

L4 z kodem "C" - co oznacza? Duży wzrost tego typu zwolnień lekarskich

W 2022 r. wydano 6,1 tys. zwolnień lekarskich z kodem "C". W 2023 r. było to już 6,6 tys. Tak wynika z raportu ZUS dotyczącego absencji w pracy z powodu choroby w 2023 r. Kod ten oznacza, że zwolnienie zostało wystawione w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej nadużyciem alkoholu. 

Noszenie maseczek wraca. Jest wyraźne ostrzeżenie GIS

Główny Inspektor Sanitarny informuje o wzrastającej liczbie zakażeń na Covid-19. W związku z tym zapowiada nowe zalecenia, które mają dotyczyć m.in. obowiązku noszenia maseczek. GIS ostrzega przed szczytem zachorowań, który spodziewany jest w drugiej połowie października.

REKLAMA