REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin na rozpatrzenie skargi może być dłuższy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Naróg

REKLAMA

W uzasadnionych przypadkach skarga powszechna może zostać załatwiona wyjątkowo w terminie dłuższym niż miesiąc.


W przypadku gdy charakter sprawy wymaga np. przeprowadzenia szczególnie skomplikowanego postępowania wyjaśniającego i zbierania dowodów, rada miasta nie naruszyła przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.), zobowiązując komisję rewizyjną do przedstawienia stanowiska w sprawie skargi mieszkańca w terminie 5 miesięcy. Przy czym wnoszący skargę musi zostać zawiadomiony o przedłużeniu terminu do jej załatwienia i przyczynach tej zwłoki. W przeciwnym razie należy przyjąć, że rada miasta naruszyła maksymalny termin instrukcyjny do załatwienia skargi.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 227 k.p.a., podmiotowi niezadowolonemu przysługuje prawo wniesienia skargi, zwłaszcza na zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Tzw. skargę powszechną dotyczącą zadań lub działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych rozpatruje rada gminy (miasta). Załatwienie skargi powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności sprawy. W związku z tym rada gminy może zlecić komisji rekwizycyjnej zbadanie skargi.

Przepis art. 237 k.p.a. wymaga, aby skargi były załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Posługując się pojęciem „bez zbędnej zwłoki”, ustawodawca zakazał nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadawania im biegu oraz zobligował organ właściwy do rozpatrzenia skargi do prowadzenia postępowania bez niepotrzebnych zahamowań i przewlekłości w postępowaniu. Maksymalny jednomiesięczny termin załatwienia skargi ma charakter instrukcyjny dla organu ją rozpatrującego (w tym przypadku rady miasta). Zatem uchybienie temu terminowi nie pozbawia tego organu prawa do załatwienia skargi. Może jednak spowodować stan określany jako „milczenie administracji” i sprzeczne jest z ogólną zasadą szybkości postępowania.

Należy jednak zauważyć, iż rozpoznając skargę, organ zobligowany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w celu sprawdzenia zgodności skargi ze stanem faktycznym. Postępowanie to ma na celu dokładne wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy i może wymagać zebrania dowodów, a także zwrócenia się do innych organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień.

W przypadku gdy mamy do czynienia z zawiłościami w ustalaniu stanu faktycznego, koniecznością dokonywania licznych czynności postępowania dowodowego, gromadzenia rozproszonych danych będących w posiadaniu różnych organów, może okazać się, że termin miesięczny jest zbyt krótki.

Warto przy tym pamiętać, że zasada ogólna szybkości postępowania oraz obowiązek niezwłocznego załatwienia skargi nie mogą prowadzić do naruszenia przepisów prawa, w tym zasady prawdy obiektywnej.

Przepis art. 237 par. 4 k.p.a. przewiduje, iż w razie niezałatwienia skargi w terminie jednego miesiąca stosuje się przepisy art. 36-38 k.p.a. Zatem organ, który nie załatwił skargi w terminie (np. właśnie w związku z przedłużającym się postępowaniem wyjaśniającym), obowiązany jest zawiadomić o tym wnoszącego skargę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia skargi. Obowiązek ten ciąży bowiem na organie bez względu na przyczynę zwłoki również wtedy, gdy uchybienie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu. Wprawdzie nowy termin załatwienia skargi może zostać wyznaczony dowolnie (ustawodawca nie zastrzega, iż termin ten może zostać przedłużony przykładowo na okres do jednego miesiąca), jednak organ powinien się tu kierować się dyrektywą płynącą z zasady szybkości postępowania.

Reasumując, w szczególnych przypadkach możliwe jest przedłużenie jednomiesięcznego terminu do załatwienia skargi. Jednak postępowanie takie powinno być traktowane jako wyjątek związany z koniecznością ustalenia skomplikowanego stanu faktycznego, nie zaś reguła i należy przyjąć, iż niedopuszczalne jest wyznaczanie terminów zbyt długich, nieuzasadnionych zawiłością sprawy. Wskazany w pytaniu termin (pięć miesięcy) na zbadanie skargi przez komisję rewizyjną jest dość długi. Tym bardziej że zbadanie skargi nie jest równoznaczne z jej załatwieniem, gdyż to nastąpi dopiero po zapoznaniu się przez radę miasta z wynikami badania przeprowadzonego przez komisję rewizyjną i podjęciu stosownej uchwały. Nie można mówić jednak o istotnym naruszeniu przepisów k.p.a. przy ustalaniu takiego terminu na zbadanie skargi przez komisję rewizyjną w przypadku, gdy związane to jest z koniecznością przeprowadzenia skomplikowanego postępowania wyjaśniającego.

Na koniec podkreślić wypada, iż zgodnie z art. 37 w związku z art. 237 par 4 k.p.a., na niezałatwienie skargi w maksymalnym terminie (jednego miesiąca) lub ustalonym przez organ w zawiadomieniu, wnoszącemu skargę przysługuje zażalenie do organu wyższego stopnia, który z kolei uznając zażalenie za uzasadnione wyznacza dodatkowy termin załatwienia skargi oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia skargi w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania skarg w przyszłości. Ponadto ze względu za zawarte w art. 237 par. 4 k.p.a. odesłanie do art. 38 k.p.a. pracownik organu administracji publicznej (w tym przypadku rady miasta), który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił skargi w terminie lub nie dopełnił obowiązku zawiadomienia o niezałatwieniu skargi w terminie, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.

AGNIESZKA NARÓG

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

REKLAMA

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

REKLAMA