REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin na rozpatrzenie skargi może być dłuższy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Naróg

REKLAMA

W uzasadnionych przypadkach skarga powszechna może zostać załatwiona wyjątkowo w terminie dłuższym niż miesiąc.


W przypadku gdy charakter sprawy wymaga np. przeprowadzenia szczególnie skomplikowanego postępowania wyjaśniającego i zbierania dowodów, rada miasta nie naruszyła przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.), zobowiązując komisję rewizyjną do przedstawienia stanowiska w sprawie skargi mieszkańca w terminie 5 miesięcy. Przy czym wnoszący skargę musi zostać zawiadomiony o przedłużeniu terminu do jej załatwienia i przyczynach tej zwłoki. W przeciwnym razie należy przyjąć, że rada miasta naruszyła maksymalny termin instrukcyjny do załatwienia skargi.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 227 k.p.a., podmiotowi niezadowolonemu przysługuje prawo wniesienia skargi, zwłaszcza na zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Tzw. skargę powszechną dotyczącą zadań lub działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych rozpatruje rada gminy (miasta). Załatwienie skargi powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności sprawy. W związku z tym rada gminy może zlecić komisji rekwizycyjnej zbadanie skargi.

Przepis art. 237 k.p.a. wymaga, aby skargi były załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Posługując się pojęciem „bez zbędnej zwłoki”, ustawodawca zakazał nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadawania im biegu oraz zobligował organ właściwy do rozpatrzenia skargi do prowadzenia postępowania bez niepotrzebnych zahamowań i przewlekłości w postępowaniu. Maksymalny jednomiesięczny termin załatwienia skargi ma charakter instrukcyjny dla organu ją rozpatrującego (w tym przypadku rady miasta). Zatem uchybienie temu terminowi nie pozbawia tego organu prawa do załatwienia skargi. Może jednak spowodować stan określany jako „milczenie administracji” i sprzeczne jest z ogólną zasadą szybkości postępowania.

Należy jednak zauważyć, iż rozpoznając skargę, organ zobligowany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w celu sprawdzenia zgodności skargi ze stanem faktycznym. Postępowanie to ma na celu dokładne wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy i może wymagać zebrania dowodów, a także zwrócenia się do innych organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień.

W przypadku gdy mamy do czynienia z zawiłościami w ustalaniu stanu faktycznego, koniecznością dokonywania licznych czynności postępowania dowodowego, gromadzenia rozproszonych danych będących w posiadaniu różnych organów, może okazać się, że termin miesięczny jest zbyt krótki.

Warto przy tym pamiętać, że zasada ogólna szybkości postępowania oraz obowiązek niezwłocznego załatwienia skargi nie mogą prowadzić do naruszenia przepisów prawa, w tym zasady prawdy obiektywnej.

Przepis art. 237 par. 4 k.p.a. przewiduje, iż w razie niezałatwienia skargi w terminie jednego miesiąca stosuje się przepisy art. 36-38 k.p.a. Zatem organ, który nie załatwił skargi w terminie (np. właśnie w związku z przedłużającym się postępowaniem wyjaśniającym), obowiązany jest zawiadomić o tym wnoszącego skargę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia skargi. Obowiązek ten ciąży bowiem na organie bez względu na przyczynę zwłoki również wtedy, gdy uchybienie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu. Wprawdzie nowy termin załatwienia skargi może zostać wyznaczony dowolnie (ustawodawca nie zastrzega, iż termin ten może zostać przedłużony przykładowo na okres do jednego miesiąca), jednak organ powinien się tu kierować się dyrektywą płynącą z zasady szybkości postępowania.

Reasumując, w szczególnych przypadkach możliwe jest przedłużenie jednomiesięcznego terminu do załatwienia skargi. Jednak postępowanie takie powinno być traktowane jako wyjątek związany z koniecznością ustalenia skomplikowanego stanu faktycznego, nie zaś reguła i należy przyjąć, iż niedopuszczalne jest wyznaczanie terminów zbyt długich, nieuzasadnionych zawiłością sprawy. Wskazany w pytaniu termin (pięć miesięcy) na zbadanie skargi przez komisję rewizyjną jest dość długi. Tym bardziej że zbadanie skargi nie jest równoznaczne z jej załatwieniem, gdyż to nastąpi dopiero po zapoznaniu się przez radę miasta z wynikami badania przeprowadzonego przez komisję rewizyjną i podjęciu stosownej uchwały. Nie można mówić jednak o istotnym naruszeniu przepisów k.p.a. przy ustalaniu takiego terminu na zbadanie skargi przez komisję rewizyjną w przypadku, gdy związane to jest z koniecznością przeprowadzenia skomplikowanego postępowania wyjaśniającego.

Na koniec podkreślić wypada, iż zgodnie z art. 37 w związku z art. 237 par 4 k.p.a., na niezałatwienie skargi w maksymalnym terminie (jednego miesiąca) lub ustalonym przez organ w zawiadomieniu, wnoszącemu skargę przysługuje zażalenie do organu wyższego stopnia, który z kolei uznając zażalenie za uzasadnione wyznacza dodatkowy termin załatwienia skargi oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia skargi w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania skarg w przyszłości. Ponadto ze względu za zawarte w art. 237 par. 4 k.p.a. odesłanie do art. 38 k.p.a. pracownik organu administracji publicznej (w tym przypadku rady miasta), który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił skargi w terminie lub nie dopełnił obowiązku zawiadomienia o niezałatwieniu skargi w terminie, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.

AGNIESZKA NARÓG

PODSTAWA PRAWNA:

l Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja w urzędach, zdrowiu i wyborach. „Nie będziemy już nigdy anonimowi”

Czy AI może uprościć życie obywateli i zrewolucjonizować państwo? Zdaniem Radosława Mechły, doradcy ds. AI w Buzzcenter, to nieunikniona przyszłość. W rozmowie z Infor.pl opowiada, jak technologia zmieni urzędy, system opieki zdrowotnej, rynek pracy i… naszą prywatność.

Rola społeczności lokalnych w ochronie dziedzictwa kulturowego

Obowiązek ochrony zabytków nie dotyczy wyłącznie organów administracji czy właścicieli zabytkowych obiektów. Przepisy prawa nakładają ten obowiązek na każdego, kto z dziedzictwem kultury ma kontakt. To fundamentalna zasada, której konsekwencje praktyczne często są niedoceniane.

Dlaczego badania przesiewowe są takie ważne?

W tym roku Komisja Europejska, Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Instytut Onkologii wspólnie promują badania przesiewowe w kierunku raka. Kampania #GetScreenedEU ma zwiększyć świadomość, zwłaszcza wśród kobiet, i zachęcić do profilaktyki. Z danych WHO wynika, że wskaźnik przeżycia w przypadku wczesnego rozpoznania raka piersi przekracza 90 proc.

Nowe dotacje na modernizację energetyczną dla instytucji publicznych ze Śląska od czerwca 2025 r.

W województwie śląskim planowany jest nabór na dofinansowanie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Jak można wyczytać z harmonogramu już od 30 czerwca 2025 r. samorządy, szkoły, przychodnie, domy kultury i inne jednostki realizujące cele publiczne będą mogły ubiegać się o wsparcie sięgające nawet 85% kosztów kwalifikowanych. To realna szansa na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie rachunków i podniesienie standardu obiektów.

REKLAMA

Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA