REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis wyborców i wydawanie zaświadczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sobiech
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Do 7 października gminy powinny sporządzić spis wyborców. Jako zadanie zlecone spis wyborców sporządzany jest i aktualizowany przez gminę. Spis wyborców udostępniany jest, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.

OBOWIĄZKI SAMORZĄDU

REKLAMA


REKLAMA

Spis wyborców służy do przeprowadzania głosowania w wyborach do Sejmu i do Senatu. W związku z powyższym osoby, którym przysługuje prawo wybierania, wpisuje się do spisu wyborców. Wyborca może być wpisany tylko do jednego spisu wyborców. W spisie wyborczym wymienia się nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania wyborcy.

Spis wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania, według miejsca zamieszkania wyborców, najpóźniej w 14 dniu przed dniem wyborów. Jeden egzemplarz spisu wyborców przekazuje się w dzień przed wyborami przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej. Ordynacja wyborcza przewiduje pewne ułatwienia dla wyborcy niepełnosprawnego. Wyborca taki na swój wniosek wniesiony do urzędu gminy najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów, jest dopisywany do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania, na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania. Natomiast w przypadku wyborcy przebywającego czasowo na obszarze gminy w okresie obejmującym dzień wyborów może on być dopisywany do spisu wyborców na swój wniosek wniesiony do urzędu gminy najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów. W tegorocznych wyborach termin ten upływa 11 października. W tym samym terminie i trybie wnioski o dopisanie do spisu wyborców składają wyborcy nieposiadający stałego miejsca zamieszkania (wyborcy nigdzie niezamieszkali).

Spis wyborców w szpitalach i w zakładach pomocy społecznej sporządza się na podstawie wykazów osób, które będą w nich przebywać w dniu wyborów. Wykazy tych osób dyrektorzy szpitali i zakładów pomocy społecznej przekazują do urzędu gminy najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów.

Informacja do urzędu

O dopisaniu lub wpisaniu do spisu wyborców niezwłocznie zawiadamia się właściwy urząd gminy wyborcy ze względu na miejsce stałego zamieszkania lub ostatniego zameldowania na pobyt stały. Wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów. Gdy sytuacja taka ma miejsce przed sporządzeniem spisu wyborców podstawą do wydania zaświadczenia jest rejestr wyborców, natomiast po jego sporządzeniu podstawą jest spis wyborców. Zaświadczenie to wydaje urząd gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sporządzanie spisu

Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy, w dwóch egzemplarzach na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie. Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.

REKLAMA

Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego. W gminie mającej status miasta spis wyborców sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a następnie według kolejnych numerów mieszkań.

W przypadku gmin wiejskich spis wyborców sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań. Jeżeli w miejscowości są ulice, w spisie wyborców uwzględnia się także te ulice, wymienione w porządku alfabetycznym, oraz kolejne numery domów i mieszkań.

Spis wyborców aktualizowany jest do dnia przekazania go przewodniczącym właściwych obwodowych komisji wyborczych, przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu wyborców odpowiednio do okoliczności. Należy pamiętać, że dodatkowy formularz spisu sporządza się również w dwóch egzemplarzach. O wpisaniu wyborców w omawiany trybie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.

WYKREŚLENIE ZE SPISU

Ze spisu wyborców skreśla się osoby:

• które zostały skreślone z rejestru wyborców w związku ze zmianami dokonanymi w trybie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności,

• wobec których wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydał decyzję, albo właściwy sąd rejonowy postanowienie, o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu wyborców w wyniku reklamacji,

• które zostały umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki,

• które nie mają prawa wybierania po otrzymaniu zawiadomienia właściwego sądu albo Trybunału Stanu w trybie określonym odrębnymi przepisami,

• w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania,

• którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.

Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania

Wzór wniosku o udostępnienie spisu wyborców

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 46, poz. 499 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 8 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i Senatu (Dz.U. nr 84, poz. 922 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

REKLAMA

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

REKLAMA