REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadania gminy, które mają służyć przedsiębiorcom

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem każdej gminy jest prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej. W imieniu gminy zadania te wykonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta. Gminy mają także możliwości promocji i reklamy lokalnych przedsiębiorstw oraz prowadzenia kampanii informacyjnej, np. w zakresie pozyskiwania środków unijnych.

EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o zasięgu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Uprzywilejowanie pod tym względem zarezerwowane jest w szczególności dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Ewidencja działalności

Pierwszym i jednym z najważniejszych zadań gminy związanym z wspieraniem przedsiębiorczości jest prowadzenie Ewidencji Działalności Gospodarczej. Prowadzi ją gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Dodatkowo ewidencję prowadzi się w systemie informatycznym, a organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Gmina ma obowiązek dokonania wpisu do ewidencji zawsze na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek o wpis powinien być złożony na urzędowym formularzu. Coraz częściej urzędy udostępniają na swoich stronach internetowych wnioski on-line. W ten sposób wygodnie można rozpocząć zakładanie własnej firmy.

Opłata od wniosku

Każdy wniosek powinien być także opłacony. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w kwocie 100 zł, a jeżeli zgłoszenie dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 zł. Rada gminy może jednak wprowadzić zwolnienie od przedsiębiorcy od obowiązku ponoszenia tych opłat.

REKLAMA

Jeżeli złożony wniosek nie zawiera danych określonych w ustawie lub jeżeli nie został on opłacony, a rada gminy nie zwolniła przedsiębiorcy z opłat, to wójt, burmistrz, prezydent miasta ma obowiązek wezwania przedsiębiorcy do jego uzupełnienia. Termin na poprawienie wniosku wynosi siedem dni. Jeżeli przedsiębiorca nie uzupełni wniosku, to organ ewidencyjny pozostawia wniosek bez rozpoznania. Decyzja o wpisie do ewidencji podlega natychmiastowemu wykonaniu, z wyjątkiem decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w ewidencji

Wójt, burmistrz, prezydent miasta ma także obowiązek dokonywania zmian we wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Zmiany takiej dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy, który powinien dokonać zgłoszenia w terminie siedmiu dni od dnia ich powstania. Zmiana miejsca zamieszkania przedsiębiorcy podlega wpisowi przez organ ewidencyjny, który był właściwy przed zmianą.

Organ prowadzący ewidencję ma także obowiązek dokonania wykreślenia znajdującego się w niej wpisu. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje wykreślenia z urzędu, jeżeli prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wpisie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, jeżeli do rejestru przedsiębiorców została wpisana spółka handlowa powstała z przekształcenia spółki cywilnej lub w przypadku stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Organ ewidencyjny może także wykreślić z urzędu wpis zawierający dane niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. W takim przypadku musi on najpierw wezwać przedsiębiorcę do złożenia stosownego oświadczenia w terminie siedmiu dni. Wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej może być także wykreślony na wniosek samego przedsiębiorcy.

Promocja i informacyjna

Kolejnym zadaniem gminy jest także promocja lokalnej przedsiębiorczości. Organy samorządu terytorialnego mają wiele możliwości w zakresie wykonywania tego zadania. Organizując różne spotkania oraz imprezy okolicznościowe mogą one np. korzystać z ich usług oraz umieszczać w widocznych miejscach logo firm. Mogą one także udostępniać im swoje powierzchnie reklamowe, np. w budynkach urzędów, na których przedsiębiorcy bezpłatnie będą się reklamowali. Promocja i darmowa reklama są jedną z najlepszych i najskuteczniejszych form pomocy gminy lokalnej przedsiębiorczości.

Fundusze europejskie

Gminy mogą, a nawet powinny, prowadzić także kampanię informacyjną w zakresie możliwości pozyskiwania przez przedsiębiorców środków finansowych z Unii Europejskiej. Jest bowiem wiele programów, jak np. Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (WKP), Rozwój Sektorowego Programu Operacyjnego Zasobów Ludzkich (RZL) i Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR), z których udzielana jest przedsiębiorcom pomoc. Niestety, często nie wiedzą oni o takich możliwościach i tracą pieniądze, które często mogłyby być dużym zastrzykiem finansowym pozwalającym im na szybszy rozwój. Rolą samorządów jest tutaj prowadzenie takiej skutecznej kampanii informacyjnej, która dotrze do przedsiębiorców i pozwoli im na skorzystanie z tej pomocy finansowej. Samorządy mogą także udzielać przedsiębiorcom pomocy przy kompletowaniu potrzebnych dokumentów i wypełnianiu odpowiednich wniosków.

 

Co w decyzji o wpisie do ewidencji

Wójt, burmistrz, prezydent miasta wydaje niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, decyzję o wpisie do ewidencji. Decyzja taka powinna zawierać:

• Firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada

• Numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada

• Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu do doręczeń przedsiębiorcy, adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania, to adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony

• Określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD)

• Pouczenie o skutkach zaniedbania ujawnienia w ewidencji zmian określonych w art. 139 par. 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296 ze zm.)

Odmowa wpisu

Organ ewidencyjny ma obowiązek odmówienia wpisu do ewidencji, jeżeli:

• wniosek dotyczy działalności nieobjętej przepisami ustawy,

• wniosek został złożony przez osobę nieuprawnioną,

• prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 ze zm.)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA