REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa marszałka Sejmu ograniczają rolę opozycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

REKLAMA

Politycy i prawnicy uważają, że konieczna jest zmiana regulaminu Wysokiej Izby. Rola marszałka Sejmu jest zbyt silna w stosunku do praw opozycji - twierdzą eksperci. Zmiana regulaminu i wprowadzenie nowych zasad ma usprawnić pracę parlamentu.

Skrócenie terminu, w którym projekty ustaw oczekują na wprowadzenie do porządku obrad Sejmu - zapowiada Bronisław Komorowski, kandydat Platformy Obywatelskiej na marszałka Sejmu. Według niego niezbędna jest zmiana regulaminu Sejmu. Obecnie czas oczekiwania projektu na uwzględnienie go w porządku obrad wynosi sześć miesięcy. W rozmowie z Gazetą Prawną Bronisław Komorowski zaznacza, że skrócenie tego okresu jest jedną z jego sugestii, ale nie wyklucza, że zmian w regulaminie będzie więcej.

REKLAMA

- Pracujemy nad zmianami w regulaminie i wkrótce przedstawimy bardziej konkretne propozycje - zapowiada Bronisław Komorowski.

Wady obecnego regulaminu Sejmu wskazują specjaliści od prawa konstytucyjnego. Wymieniają m.in. zbyt dużą swobodę marszałka, a za małą Prezydium Izby.

Co należy zmienić

REKLAMA

Półroczny termin, podczas którego projekty oczekują na wprowadzenie do porządku obrad Sejmu, może powodować, że niektóre proponowane ustawy mogą być przesuwane na koniec kolejki, uniemożliwiając lub opóźniając tym samym zmianę przepisów.

- Praktyka pokazała, że rola marszałka Sejmu jest zbyt silna w stosunku do praw opozycji. Ponadto regulamin Sejmu umożliwia ignorowanie postanowień konstytucji odnoszących się do kontroli parlamentarnej - uważa dr Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego. Zaznacza, że chodzi tu m.in. o nieudzielanie odpowiedzi na pytania lub interpelacje oraz blokowanie powołania komisji sejmowych. Zdaniem Ryszarda Piotrowskiego powinno się wyeliminować możliwość pracy nad projektami ustaw w szybkim tempie i z pominięciem uwag opozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W mijającej kadencji mieliśmy już taką sytuację i skończyło się to zakwestionowaniem niektórych przepisów przez Trybunał Konstytucyjny - mówi Ryszard Piotrowski.

Jego zdaniem regulamin trzeba przygotować w spójny i przemyślany sposób, aby rzeczywiście był on oparty o konstytucję.

Potrzebny nowy regulamin

Eksperci wskazują, że regulamin wymaga napisania go od nowa.

- Obecny regulamin jest zlepkiem przepisów z różnych lat i jest aktem nieczytelnym. Należałoby podjąć prace nad nowym regulaminem - uważa prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

REKLAMA

Zaznacza, że przy zmianach tego aktu nacisk powinien być położony na kolegialność, czyli podejmowanie decyzji przez prezydium. Należy także bardziej precyzyjnie określić funkcję prezydium. Wymienia też szereg obecnych przepisów, które należałoby zmienić w nowym regulaminie.

- Dziś marszałek Sejmu może kierować projekty pod obrady parlamentu według swojego uznania. Także okres, jaki projekt może czekać na jego uwzględnienie w porządku obrad, jest za długi. Trzeba zmodyfikować również przepisy o odwoływaniu marszałka. Należy wskazać jasno, na jakich zasadach ma się to odbywać - wylicza prof. Chmaj.

Mniej komisji sejmowych

Posłowie myślą także nad innymi zmianami, które miałyby usprawnić pracę Sejmu. Polskie Stronnictwo Ludowe wskazuje na potrzebę zmniejszenia liczby komisji sejmowych. Swoj e propozycje chcą omówić ze zwycięską partią w wyborach - Platformą Obywatelską.

- W poprzednim Sejmie było za dużo komisji, bo PiS musiał oddać koalicjantom - Samoobronie i LPR - wpływ na niektóre z nich. Zapowiedzieliśmy odchudzenie ministerstw, dlatego też ograniczenie liczby komisji sejmowych wydaje się naturalne - powiedział Eugeniusz Grzeszczak, wiceszef klubu PSL.

Potrzebne także inne zmiany

Nie tylko zmiany w regulaminie są potrzebne, by Sejm mógł właściwie pracować. Istotne jest stworzenie warunków, w których tworzenie prawa będzie właściwie przebiegało i gwarantowało jego dobrą jakość.

- Konieczne jest przede wszystkim uchwalenie ustawy o tworzeniu prawa, która by bardzo dokładnie regulowała proces legislacyjny. Takie przepisy powinny precyzyjnie określać zasady pracy nad rządowymi projektami ustaw oraz metody prac w komisjach sejmowych - uważa prof. Andrzej Zoll, były prezes Trybunału Konstytucyjnego. Podkreśla, że istotną rzeczą byłoby utrudnienie procedury zgłaszania poprawek, szczególnie w przypadku rządowych projektów ustaw.

9 razy zmieniano regulamin sejmowy

Konieczne zmiany w technice legislacyjnej


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Podstawa prawna

• Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (MP z 2002 r. nr 23, poz. 398 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA