REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetarg ważny nawet przy wcześniejszym otwarciu koperty z ofertą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Baran
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zapoznanie się przed upływem terminu otwarcia ofert z pierwszą, tytułową stroną oferty wykonawcy, zawierającą jedynie określenie wykonawcy i przedmiotu zamówienia, nie jest zapoznaniem się z treścią oferty. Nie musi więc prowadzić do unieważnienia przetargu - uznał zespół arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych.

Rozpoznawane odwołanie dotyczyło sporu między zamawiającym a wykonawcą, czyli konsorcjum firm: MCSK - lider konsorcjum i EIEI, w zakresie zasadności unieważnienia postępowania. Postępowanie prowadzone przez zamawiającego dotyczyło udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „Szkolenie komputerowe Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych uczestników projektu czas na samodzielność”, określonego w działaniu 1.5, schemat B Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Zdaniem zamawiającego, przed terminem otwarcia ofert doszło do pomyłkowego rozpieczętowania i otwarcia koperty z ofertą złożonej przez protestujące konsorcjum. Świadkiem tego był jego przedstawiciel. Mimo że otwarto tylko kopertę, zamawiający uznał, że naruszono przepisy ustawy i unieważnił postępowanie. Odwołujący miał odmienne zdanie i żądał uchylenia czynności unieważnienia postępowania oraz zawarcia umowy, zgodnie z wyborem oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Konsorcjum w obawie o utratę zamówienia wniosło protest na decyzję zamawiającego z 17 lipca 2007 r. o unieważnieniu postępowania.

Protestujące konsorcjum zarzuciło zamawiającemu, że:

• nie zachodzą żadne przesłanki unieważnienia postępowania,

REKLAMA

• czynność unieważnienia postępowania nie została przez zamawiającego uzasadniona, poza stwierdzeniem, że postępowanie jest obarczone rażącą wadą (pomyłkowe rozpieczętowanie i otwarcie koperty z ofertą przed terminem) uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszenie koperty z ofertą

Zamawiający pismem z 27 lipca 2007 r. rozstrzygnął protest, oddalając go w całości jako niezasadny. Zdaniem zamawiającego poza sporem było, że 3 lipca 2007 r. o godzinie 9.45, przed terminem otwarcia ofert, doszło do pomyłkowego rozpieczętowania i otwarcia koperty z ofertą złożonej przez protestujące konsorcjum, co było przypadkowym i nieumyślnym następstwem oczywistej omyłki pracownika. Naruszenie opakowania oferty sugeruje, że można było zapoznać się z nią przed upływem terminu otwarcia ofert, czego zakazuje przepis art. 86 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zdaniem zamawiającego:

• doszło do rażącego naruszenia przepisów ustawy i procedury przetargowej,

• wada powyższa uniemożliwiała ważne zawarcie umowy i musiała skutkować podjęciem decyzji o unieważnieniu postępowania.

Dowody

W związku z oddaleniem protestu konsorcjum 30 lipca 2007 r. wniosło odwołanie z wnioskami o:

• nakazanie zamawiającemu uchylenia czynności unieważnienia postępowania,

• pokrycie kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego,

• dopuszczenie dowodów z zeznań czterech świadków na okoliczność otwarcia koperty i niezapoznania się przez pracownika zamawiającego z treścią oferty.

Zdaniem odwołującego, otwarcie koperty, a zapoznanie się z treścią oferty to całkiem odmienne stany faktyczne. W uzasadnieniu odwołania konsorcjum potwierdziło, że sekretarka zamawiającego w momencie składania oferty dokonała rozpieczętowania koperty, jednak twierdzi, że nie nastąpiło otwarcie oferty. Odwołujące się konsorcjum podnosiło, że zamawiający nie podaje, kto i w jakich okolicznościach zapoznał się z treścią oferty, nie podało też żadnych dowodów na okoliczność zapoznania się z treścią oferty odwołującego konsorcjum. Na dowód, że nikt nie zapoznał się z treścią oferty, konsorcjum wniosło o przesłuchanie czterech świadków, w tym trzech pracowników zamawiającego. Jednocześnie odwołujące się konsorcjum jako fakt bezsporny powołało okoliczność, że jego przedstawiciel obecny przy otwarciu koperty dopilnował, aby nikt nie zapoznał się z treścią oferty, gdyż zadbał, aby koperta została natychmiast zaklejona i miejsce sklejenia opatrzone zostało pieczęcią zamawiającego. Odwołujący argumentował, że zamawiający wiedział o otwarciu koperty przed przystąpieniem do otwarcia ofert i nie kwestionował zgodnego z prawem złożenia oferty, wobec czego nastąpiło jej otwarcie i dokonano oceny zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odwołujący nie zgadzał się z argumentacją zamawiającego, że samo naruszenie opakowania oferty sugeruje, że ktoś mógł się z nią przedwcześnie zapoznać, i jest rażącym naruszeniem przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. Przesłanki uniemożliwiające zawarcie ważnej umowy wymienia art. 146 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych i, zdaniem konsorcjum, w niniejszym postępowaniu one nie zachodzą.

Zespół arbitrów uznał, że odwołanie należało uwzględnić. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych, z zawartością oferty nie można zapoznać się przed upływem terminu składania ofert. W ocenie zespołu arbitrów, zgodnie ze zgromadzonym materiałem dowodowym, nie ma podstaw do przyjęcia, że doszło do zapoznania się z treścią oferty odwołującego. Zarówno zeznania świadka, oświadczenia złożone na rozprawie przez pełnomocników stron, jak i protokół z otwarcia ofert z 3 lipca 2007 r. wskazują, że doszło do otwarcia koperty z ofertą odwołującego.

Brak zapoznania się z ofertą

Wbrew twierdzeniu pełnomocnika zamawiającego zapoznanie się z pierwszą, tytułową stroną oferty wykonawcy, zawierającą jedynie określenie wykonawcy i przedmiotu zamówienia, nie jest zapoznaniem się z treścią oferty, o której stanowi art. 86 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Bezsporny jest fakt, że przed upływem terminu składania ofert pracownik zamawiającego w obecności przedstawiciela odwołującego dokonał zaklejenia koperty z ofertą odwołującego wraz z przystawieniem pieczęci zamawiającego. Tym samym przed upływem terminu składania ofert oferta odwołującego została złożona w siedzibie zamawiającego. Zdaniem zespołu arbitrów, ani zamawiający, ani przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie udowodnili, że przed terminem otwarcia ofert doszło do zapoznania się z ofertą odwołującego. Okolicznością bezsporną jest, że to pracownik zamawiającego dokonał rozklejenia koperty z ofertą odwołującego, w obecności przedstawiciela odwołującego, który powyższy fakt zakwestionował, uniemożliwiając tym samym osobom trzecim zapoznanie się z treścią złożonej przez niego oferty.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności i dokumentację sprawy, zespół arbitrów w wyroku z 10 sierpnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-983/07) uznał, że brak było podstaw do unieważnienia postępowania przez zamawiającego, a w konsekwencji odwołanie należało uwzględnić.

Zdaniem zespołu arbitrów, ani zamawiający, ani przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie udowodnili, że przed terminem otwarcia ofert doszło do zapoznania się z ofertą odwołującego. Okolicznością bezsporną jest, że to pracownik zamawiającego dokonał rozklejenia koperty z ofertą odwołującego, w obecności przedstawiciela odwołującego, który powyższy fakt zakwestionował, uniemożliwiając tym samym osobom trzecim zapoznanie się z treścią złożonej przez niego oferty.

Kiedy można unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia

Na podstawie art. 93 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:

• nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu,

• w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o cenę nie złożono co najmniej dwóch ofert niepodlegających odrzuceniu,

• w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej wpłynęły mniej niż dwa wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo nie zostały złożone oferty co najmniej przez dwóch wykonawców niepodlegających wykluczeniu,

• cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,

• w przypadkach, o których mowa w art. 91 ust. 5, zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie,

• wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć,

• postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.

RAFAŁ BARAN

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA