REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetarg ważny nawet przy wcześniejszym otwarciu koperty z ofertą

Rafał Baran
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zapoznanie się przed upływem terminu otwarcia ofert z pierwszą, tytułową stroną oferty wykonawcy, zawierającą jedynie określenie wykonawcy i przedmiotu zamówienia, nie jest zapoznaniem się z treścią oferty. Nie musi więc prowadzić do unieważnienia przetargu - uznał zespół arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych.

Rozpoznawane odwołanie dotyczyło sporu między zamawiającym a wykonawcą, czyli konsorcjum firm: MCSK - lider konsorcjum i EIEI, w zakresie zasadności unieważnienia postępowania. Postępowanie prowadzone przez zamawiającego dotyczyło udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „Szkolenie komputerowe Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych uczestników projektu czas na samodzielność”, określonego w działaniu 1.5, schemat B Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Zdaniem zamawiającego, przed terminem otwarcia ofert doszło do pomyłkowego rozpieczętowania i otwarcia koperty z ofertą złożonej przez protestujące konsorcjum. Świadkiem tego był jego przedstawiciel. Mimo że otwarto tylko kopertę, zamawiający uznał, że naruszono przepisy ustawy i unieważnił postępowanie. Odwołujący miał odmienne zdanie i żądał uchylenia czynności unieważnienia postępowania oraz zawarcia umowy, zgodnie z wyborem oferty.

REKLAMA

Konsorcjum w obawie o utratę zamówienia wniosło protest na decyzję zamawiającego z 17 lipca 2007 r. o unieważnieniu postępowania.

Protestujące konsorcjum zarzuciło zamawiającemu, że:

• nie zachodzą żadne przesłanki unieważnienia postępowania,

• czynność unieważnienia postępowania nie została przez zamawiającego uzasadniona, poza stwierdzeniem, że postępowanie jest obarczone rażącą wadą (pomyłkowe rozpieczętowanie i otwarcie koperty z ofertą przed terminem) uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naruszenie koperty z ofertą

Zamawiający pismem z 27 lipca 2007 r. rozstrzygnął protest, oddalając go w całości jako niezasadny. Zdaniem zamawiającego poza sporem było, że 3 lipca 2007 r. o godzinie 9.45, przed terminem otwarcia ofert, doszło do pomyłkowego rozpieczętowania i otwarcia koperty z ofertą złożonej przez protestujące konsorcjum, co było przypadkowym i nieumyślnym następstwem oczywistej omyłki pracownika. Naruszenie opakowania oferty sugeruje, że można było zapoznać się z nią przed upływem terminu otwarcia ofert, czego zakazuje przepis art. 86 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zdaniem zamawiającego:

• doszło do rażącego naruszenia przepisów ustawy i procedury przetargowej,

• wada powyższa uniemożliwiała ważne zawarcie umowy i musiała skutkować podjęciem decyzji o unieważnieniu postępowania.

Dowody

W związku z oddaleniem protestu konsorcjum 30 lipca 2007 r. wniosło odwołanie z wnioskami o:

• nakazanie zamawiającemu uchylenia czynności unieważnienia postępowania,

• pokrycie kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego,

• dopuszczenie dowodów z zeznań czterech świadków na okoliczność otwarcia koperty i niezapoznania się przez pracownika zamawiającego z treścią oferty.

REKLAMA

Zdaniem odwołującego, otwarcie koperty, a zapoznanie się z treścią oferty to całkiem odmienne stany faktyczne. W uzasadnieniu odwołania konsorcjum potwierdziło, że sekretarka zamawiającego w momencie składania oferty dokonała rozpieczętowania koperty, jednak twierdzi, że nie nastąpiło otwarcie oferty. Odwołujące się konsorcjum podnosiło, że zamawiający nie podaje, kto i w jakich okolicznościach zapoznał się z treścią oferty, nie podało też żadnych dowodów na okoliczność zapoznania się z treścią oferty odwołującego konsorcjum. Na dowód, że nikt nie zapoznał się z treścią oferty, konsorcjum wniosło o przesłuchanie czterech świadków, w tym trzech pracowników zamawiającego. Jednocześnie odwołujące się konsorcjum jako fakt bezsporny powołało okoliczność, że jego przedstawiciel obecny przy otwarciu koperty dopilnował, aby nikt nie zapoznał się z treścią oferty, gdyż zadbał, aby koperta została natychmiast zaklejona i miejsce sklejenia opatrzone zostało pieczęcią zamawiającego. Odwołujący argumentował, że zamawiający wiedział o otwarciu koperty przed przystąpieniem do otwarcia ofert i nie kwestionował zgodnego z prawem złożenia oferty, wobec czego nastąpiło jej otwarcie i dokonano oceny zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odwołujący nie zgadzał się z argumentacją zamawiającego, że samo naruszenie opakowania oferty sugeruje, że ktoś mógł się z nią przedwcześnie zapoznać, i jest rażącym naruszeniem przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. Przesłanki uniemożliwiające zawarcie ważnej umowy wymienia art. 146 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych i, zdaniem konsorcjum, w niniejszym postępowaniu one nie zachodzą.

Zespół arbitrów uznał, że odwołanie należało uwzględnić. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych, z zawartością oferty nie można zapoznać się przed upływem terminu składania ofert. W ocenie zespołu arbitrów, zgodnie ze zgromadzonym materiałem dowodowym, nie ma podstaw do przyjęcia, że doszło do zapoznania się z treścią oferty odwołującego. Zarówno zeznania świadka, oświadczenia złożone na rozprawie przez pełnomocników stron, jak i protokół z otwarcia ofert z 3 lipca 2007 r. wskazują, że doszło do otwarcia koperty z ofertą odwołującego.

Brak zapoznania się z ofertą

REKLAMA

Wbrew twierdzeniu pełnomocnika zamawiającego zapoznanie się z pierwszą, tytułową stroną oferty wykonawcy, zawierającą jedynie określenie wykonawcy i przedmiotu zamówienia, nie jest zapoznaniem się z treścią oferty, o której stanowi art. 86 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Bezsporny jest fakt, że przed upływem terminu składania ofert pracownik zamawiającego w obecności przedstawiciela odwołującego dokonał zaklejenia koperty z ofertą odwołującego wraz z przystawieniem pieczęci zamawiającego. Tym samym przed upływem terminu składania ofert oferta odwołującego została złożona w siedzibie zamawiającego. Zdaniem zespołu arbitrów, ani zamawiający, ani przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie udowodnili, że przed terminem otwarcia ofert doszło do zapoznania się z ofertą odwołującego. Okolicznością bezsporną jest, że to pracownik zamawiającego dokonał rozklejenia koperty z ofertą odwołującego, w obecności przedstawiciela odwołującego, który powyższy fakt zakwestionował, uniemożliwiając tym samym osobom trzecim zapoznanie się z treścią złożonej przez niego oferty.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności i dokumentację sprawy, zespół arbitrów w wyroku z 10 sierpnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-983/07) uznał, że brak było podstaw do unieważnienia postępowania przez zamawiającego, a w konsekwencji odwołanie należało uwzględnić.

Zdaniem zespołu arbitrów, ani zamawiający, ani przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie udowodnili, że przed terminem otwarcia ofert doszło do zapoznania się z ofertą odwołującego. Okolicznością bezsporną jest, że to pracownik zamawiającego dokonał rozklejenia koperty z ofertą odwołującego, w obecności przedstawiciela odwołującego, który powyższy fakt zakwestionował, uniemożliwiając tym samym osobom trzecim zapoznanie się z treścią złożonej przez niego oferty.

Kiedy można unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia

Na podstawie art. 93 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:

• nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu,

• w postępowaniu prowadzonym w trybie zapytania o cenę nie złożono co najmniej dwóch ofert niepodlegających odrzuceniu,

• w postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej wpłynęły mniej niż dwa wnioski o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej albo nie zostały złożone oferty co najmniej przez dwóch wykonawców niepodlegających wykluczeniu,

• cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,

• w przypadkach, o których mowa w art. 91 ust. 5, zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie,

• wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć,

• postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.

RAFAŁ BARAN

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - podobne jak w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

REKLAMA

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

REKLAMA