REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować przetarg na oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

Co zrobić w przypadku, gdy wyłoniony w drodze przetargu nabywca nieruchomości nie zapłaci za nieruchomość? Czy przetarg jest zawsze możliwy (przepisy mówią o pierwszeństwie w nabyciu nieruchomości - kto w takim razie z niego korzysta?

SYLWESTER SKOCZEK

REKLAMA

REKLAMA

radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zasadą zbywania nieruchomości, w tym oddawania ich w użytkowanie wieczyste jest tryb przetargowy, od którego wyjątki są ściśle określone w art. 37 ust 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (tryb bezprzetargowy). Warunki oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu ustala się w ogłoszeniu o przetargu, zaś przy zbyciu w drodze bezprzetargowej w rokowaniach z nabywcą. Protokół sporządzony z przetargu lub z rokowań stanowi podstawę do zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Przed ogłoszeniem o przetargu rozpatruje się wnioski osób, którym przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu bądź pierwszeństwo w nabyciu zostało im przyznane zarządzeniem wojewody lub uchwałą rady lub sejmiku. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, informacji, której ten wniosek dotyczy, nie zamieszcza się w ogłoszeniu o przetargu.

Przetarg przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej (przetarg nieograniczony lub ograniczony). Przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny, zaś celem przetargu pisemnego jest wybór najkorzystniejszej oferty (o zastosowanej formie przetargu decyduje jego organizator). Przetarg poprzedza wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w użytkowanie wieczyste, który wywieszany jest m.in. na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu. W wykazie wyznaczony zostaje termin, nie krótszy niż 21 dni do składania wniosków przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości. W przypadku niezgłoszenia się osób posiadających pierwszeństwo organ przeprowadzający przetarg podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu. W ogłoszeniu o przetargu zamieszcza się informacje zawarte w wykazie oraz czas, miejsce i warunki przetargu. Należy zaznaczyć, iż ustawodawca przewidział możliwość odwołania ogłoszonego przetargu, ale jedynie z ważnych przyczyn. W podawanej do publicznej wiadomości informacji o odwołaniu przetargu należy wskazać przyczynę jego odwołania.

REKLAMA

Cena wywoławcza w pierwszym przetargu ustalana jest w wysokości nie niższej niż wartość nieruchomości określona w operacie szacunkowym, sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego. Cena nieruchomości w rokowaniach z nabywcą ustalana jest w wysokości nie niższej niż 40 proc. jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku gdy pierwszy przetarg zakończy się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż sześć miesięcy (licząc od dnia jego zamknięcia), właściwy organ przeprowadza drugi przetarg, w którym może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu maksymalnie o 50 proc.

Jeżeli nabywca nieruchomości nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu i terminie ustalonym w zawiadomieniu przekazanym przez właściwy organ, wówczas organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy i zatrzymać wpłacone wadium. W przypadku nieprzystąpienia przez przyszłego nabywcę do umowy wydaje się, iż organ może dochodzić na drodze sądowej zawarcia umowy w trybie art. 64 k.c. i art. 1047 k.p.c.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 28 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów i rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. nr 207, poz. 2108).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA