REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przebiega procedura przejęcia spadku przez gminę, gdy brak jest spadkobierców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

Jak dochodzi do stwierdzenia nabycia spadku w przypadku, gdy dziedziczy gmina? Co w przypadku otrzymania spadku powinna uczynić gmina?

ANNA KOZANECKA-ŻARNECKA

REKLAMA

REKLAMA

adwokat Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

W myśl art. 669 kodeksu postępowania cywilnego, stwierdzenie nabycia spadku następuje w drodze postanowienia wydanego przez sąd po przeprowadzeniu rozprawy, na którą wzywany jest wnioskodawca, a także osoby mogące wchodzić w grę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi.

W celu uzyskania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku konieczne jest zatem wystąpienie do sądu z odpowiednim wnioskiem. Wniosek ten powinien zostać złożony przez uprawniony podmiot, za który uznaje się każdego, kto ma interes prawny w prawidłowym wykazaniu następstwa po spadkodawcy.

REKLAMA

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, poza spełnieniem ogólnych wymogów dotyczących pism procesowych, powinien zawierać żądanie stwierdzenia nabycia spadku po ściśle określonym spadkodawcy, wskazywać wszystkie znane wnioskodawcy osoby zainteresowane, a także okoliczności uzasadniające właściwość miejscową sądu. Sądem właściwym do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nabycia spadku jest, zgodnie z brzmieniem art. 628 k.p.c., sąd ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy, a w przypadku gdy jego miejsca zamieszkania w Polsce nie można ustalić, jest nim sąd miejsca, w którym znajduje się majątek spadkowy lub jego część.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest konieczne, aby we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku wskazywać, kto dziedziczy, na jakiej podstawie (tj. na podstawie testamentu czy z ustawy) i w jakiej części. Sąd nie jest bowiem w takich sprawach związany granicami żądania wnioskodawcy i ma obowiązek zbadać z urzędu, kto jest w rzeczywistości spadkobiercą, na jakiej podstawie dziedziczy i w jakim udziale przypada mu spadek (art. 670 i art. 677 k.p.c.).

Zgodnie z treścią art. 671 k.p.c., w postępowaniu o stwierdzenie nabycia spadku sąd może przyjąć zapewnienie zgłaszającego się spadkobiercy jako dowód na to, że nie ma innych spadkobierców.

W pewnych sytuacjach jednak, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku może zapaść dopiero po wezwaniu spadkobierców przez ogłoszenie. Jak stanowi art. 672 k.p.c., ma to miejsce wówczas, gdy zapewnienie nie zostało złożone albo też zapewnienie oraz inne dowody sąd uznał za niewystarczające.

Ogłoszenie takie umieszczane jest w piśmie poczytnym na całym obszarze państwa oraz podawane do publicznej wiadomości w miejscu ostatniego zamieszkania spadkodawcy. Powinno ono zawierać informacje na temat spadkodawcy, datę jego śmierci, majątek spadkowy oraz wezwanie spadkobierców do zgłoszenia się i udowodnienia nabycia spadku w terminie sześciu miesięcy od daty wskazanej w tym ogłoszeniu. Jeśli we wskazanym terminie nikt się nie zgłosi lub nie udowodni nabycia spadku, w myśl art. 676 k.p.c. sąd wyda postanowienie stwierdzające nabycie spadku przez spadkobierców, którzy wykazali swoje prawa, a w razie ich braku - przez Skarb Państwa jako spadkobiercę ustawowego.

Należy przy tym zaznaczyć, że zawsze ilekroć okoliczności faktyczne konkretnej sprawy wskazują na to, że istnieje możliwość dziedziczenia spadku przez Skarb Państwa, sąd ma obowiązek wezwania go do udziału w postępowaniu o stwierdzenie nabycia spadku. Prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku stwarza domniemanie prawne, zgodnie z którym osoba wymieniona w postanowieniu jest spadkobiercą legitymowanym do rozporządzania prawami należącymi do spadku, a także do dochodzenia roszczeń z tytułu dziedziczenia spadku wobec osób trzecich, które nie roszczą sobie praw do spadku z tego tytułu.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 628, 669, 670, 671, 676, 677 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 286 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA