REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bronić się podczas postępowania przed GKO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych nie musi oznaczać, że obwiniony jest winny. W wielu przypadkach odpowiedni wybór obrony przed komisją może decydować o tym, czy obrona taka okaże się skuteczna.

Przypisanie winy obwinionemu przez komisję orzekającą do spraw dyscypliny finansów publicznych skutkuje wpisem do akt osobowych, co w przyszłości może utrudnić funkcjonowanie w sektorze finansów publicznych. Zanim jednak dojdzie do uznania za winnego, istnieje wiele możliwości obrony i doprowadzenia albo do uniewinnienia, albo do złagodzenia kary. Aby jednak skutecznie się bronić, trzeba pamiętać o zasadach odpowiedzialności.

REKLAMA

Podstawowe zasady

REKLAMA

Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zostały określone w rozdziale 2 ustawy o odpowiedzialności (Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114). Za naruszenie dyscypliny uważa się zarówno popełnienie czynów, jak i ich zaniechanie. Odpowiedzialność ponosi się zarówno za czyny dokonane umyślnie, jak i nieumyślnie. Istnieje szereg zasad, które wyłączają odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansowej.

Nie dochodzi się odpowiedzialności m.in., gdy kwota uszczuplenia finansów publicznych nie przekroczyła przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej lub gdy obwiniony chciał ograniczyć skutki zdarzenia losowego. Najczęściej jednak pełnomocnicy obwinionych powołują się na zasadę, zgodnie z którą nie dochodzi się odpowiedzialności, jeśli stopień szkodliwości dla finansów publicznych był znikomy. Ustawa jednak precyzuje poszczególne zasady.

Nieświadomość czynu

REKLAMA

Jedna z zasad stanowi, że nieświadomość nie wyłącza odpowiedzialności. Trzeba więc wiedzieć, że bezpodstawne jest argumentowanie, najczęściej przez kierowników jednostek, że nie mieli świadomości, że popełnienie danego czynu naruszało dyscyplinę finansów publicznych. Argumentowanie takie pojawia się przede wszystkim, gdy doszło do naruszenia zasad rachunkowości w jednostce, a więc np., gdy dane w sprawozdaniu nie odpowiadają danym zawartym w księgach. Kierownicy tłumaczą, że nie wiedzieli, że coś w sprawozdaniu się nie zgadzało, ponieważ zajmuje się tym główna księgowa. Z przepisów ustawy potwierdzonych orzecznictwem Głównej Komisji Orzekającej wynika jednak, że kierownik jednostki odpowiada za całość gospodarki finansowej jednostki.

Kolejna zasada stanowi, że jeżeli w czasie orzekania przez komisję obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia naruszenia, stosuje się ustawę nową, chyba że ustawa w momencie popełnienia czynu jest względniejsza dla sprawcy. W praktyce chodzi o to, że komisja ma obowiązek zastosowania ustawy korzystniejszej dla obwinionego, jeśli zmieniły się przepisy. Najczęściej dotyczy to przypadków naruszeń pod rządami ustawy o finansach publicznych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zaczęła obowiązywać w 2005 roku, do tego czasu zasady odpowiedzialności regulowała ustawa o finansach publicznych. Obwiniony, który popełnił czyn przed 2005 rokiem, powinien więc zbadać, czy względniejsza jest dla niego ustawa w momencie popełnienia czynu, czy w momencie orzekania. Co więcej, zasada o stosowaniu przepisów względniejszych odnosi się także do innych ustaw, np. do prawa zamówień publicznych. W tym roku zapadło korzystne dla obwinionych orzeczenie GKO, z którego wynikało, że odpowiedzialności mogą uniknąć osoby, które udzieliły zamówienia za naruszeniem przepisów, które obowiązywały przed wprowadzeniem nowych progów, w przypadku, gdy wartość tego zamówienia nie przekraczała 14 tys. euro. Przed tą zmianą obwinieni mieli obowiązek stosowania przepisów, jeśli wartość zamówienia przekraczała 6 tys. euro. Obecnie próg podniesiono do 14 tys. euro. Zadziałała tu zasada stosowania ustawy korzystniejszej. Obwiniony, który naruszył przepisy po przekroczeniu progu 6 tys. euro, zostanie uniewinniony, bo wartość zamówienia nie przekraczała 14 tys. euro, a więc pod rządami nowych przepisów nie musiał stosować prawa zamówień publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Znikoma szkodliwość

Jedną z najczęściej stosowanych form obrony jest dowodzenie, że stopień szkodliwości naruszenia dyscypliny jest znikomy dla finansów publicznych. Chodzi np. o przypadki, gdy kwota uszczuplenia nie przekracza przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej lub gdy doszło do naruszenia przepisów, ale nie ma to skutków, np. dla postępowania o zamówienie publiczne lub nie obciąża finansów jednostki. Artykuł 28 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny określa, jakie czynniki komisja musi wziąć pod uwagę przy ocenie stopnia szkodliwości. Musi ona uwzględnić przede wszystkim: wysokość uszczuplonych środków publicznych; kwotę środków publicznych niewpłaconych lub niezwróconych na właściwy rachunek budżetu państwa lub jednostki sektora finansów publicznych; kwotę środków publicznych wydatkowanych bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem albo niezgodnie z przeznaczeniem; wysokość zobowiązań zaciągniętych bez upoważnienia lub z jego przekroczeniem oraz kwotę odsetek, kar i opłat zapłaconych wskutek zwłoki w opłaceniu należności. Oceniając dany czyn, obwiniony lub jego pełnomocnik powinien zatem sprawdzić, czy stopień szkodliwości nie był znikomy.

Inne zasady obrony

Zasad, o których należy pamiętać, jest wiele. Należy je oczywiście stosować w zależności od rodzaju popełnionego czynu. Poza wymienionymi wyżej elementami należy także sprawdzić, czy nie doszło do przedawnienia, w przypadku odwołania do Głównej Komisji Orzekającej, czy komisja I instancji nie naruszyła procedur postępowania, czy określiła czas popełnienia czynu, czy podała podstawę prawną. Wreszcie, jeśli czas między rozprawą w I instancji a rozprawą przed GKO był znaczny, czy nie doszło do zmiany prawa. Jeśli tak, należy zbadać, która ustawa jest względniejsza dla obwinionego.

KIEDY POSTĘPOWANIE PRZED GKO

Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny

• odpowiedzialność ponosi się za czyny popełnione zarówno umyślnie, jak i nieumyślnie

• nie wyłącza odpowiedzialności nieświadomość tego, że działanie lub zaniechanie stanowi naruszenie dyscypliny

• jeżeli w czasie orzekania przez komisję obowiązuje ustawa inna niż w czasie popełnienia naruszenia, stosuje się ustawę względniejszą dla sprawcy

• jeżeli według nowej ustawy działanie lub jego zaniechanie nie stanowi naruszenia dyscypliny, ukaranie ulega zatarciu z mocy prawa

• odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów jest niezależne od innych rodzajów odpowiedzialności, np. odpowiedzialności karnej

• nie stanowi naruszenia dyscypliny działanie lub zaniechanie skutkujące przekroczeniem uprawnień do wydatkowania środków publicznych, do zaciągania zobowiązań albo niewykonaniem zobowiązań w kwocie nieprzekraczającej w roku budżetowym łącznie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej

• nie dochodzi się odpowiedzialności w przypadku działania lub zaniechania podjętego w celu ograniczenia skutków zdarzenia losowego

• nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów, którego stopień szkodliwości dla finansów publicznych jest znikomy

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.).

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 5 lipca 2005 r. w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela (Dz.U. nr 136, poz. 1143).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

REKLAMA

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

REKLAMA

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości w 2026 r. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA