REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady składania oświadczeń woli przez wójtów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Folcholc
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ograniczona jest swoboda wójta przy składaniu oświadczeń woli związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym?

W obecnym stanie prawnym organem powołanym do gospodarowania mieniem komunalnym jest jej wójt. Artykuł 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym dopuszcza również możliwość składania oświadczeń woli w tym zakresie przez posiadającego upoważnienie wójta, jego zastępcę.

REKLAMA

REKLAMA

Artykuł 140 kodeksu cywilnego stanowi, że właściciel nieruchomości może z wyłączeniem innych osób z niej korzystać oraz nią rozporządzać w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego, zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa. Z kolei do oświadczeń woli składanych w tym zakresie przez wójta co do zasady znajdują zastosowanie przepisy części ogólnej kodeksu cywilnego o czynnościach prawnych (art. 56-109 kodeksu cywilnego). Podejmowane w tym zakresie przez gminę działania mają służyć przede wszystkim zaspokajaniu interesu publicznego, nie zaś interesu majątkowego. Dlatego zakres swobody wójta przy składaniu oświadczeń woli związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym nie jest tak szeroki jak np. osób fizycznych.

Artykuł 50 ustawy o samorządzie gminnym zabrania wójtowi podejmować czynności prawnych sprzecznych z przeznaczeniem gminnego mienia i obowiązkiem jego ochrony. Ustawodawca narzucił ponadto rygor szczególnej staranności, której niedochowanie może uzasadniać odpowiedzialność wójta: majątkową, dyscyplinarną, za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, karną, a także polityczną.

Kolejne ograniczenie swobody w gospodarowaniu mieniem gminy stanowi art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, uzależniający skuteczność niektórych czynności prawnych wójta od uzyskania kontrasygnaty skarbnika gminy. Dotyczy to tylko takich czynności prawnych, które pociągają za sobą powstanie zobowiązań pieniężnych po stronie gminy. Jeżeli zatem gmina jedynie zbywa lub obciąża swoją nieruchomość, wówczas uzyskanie kontrasygnaty co do zasady nie będzie wymagane. Ponadto kontrasygnata może być złożona przez skarbnika gminy zarówno przed, jak i po dokonaniu czynności prawnej przez wójta (wyroku Sądu Najwyższego z 31 stycznia 1995 r., sygn. I CRN 187/94, niepubl.).

REKLAMA

Szczególne ograniczenia swobody podejmowania przez wójta oświadczeń woli odnoszących się do nieruchomości komunalnych wprowadzają przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.). Dotyczą one przede wszystkim zbywania, nabywania, wydzierżawiania, wynajmowania i użyczania nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości. I tak np. art. 28 powołanej ustawy przewiduje jedynie dwa sposoby zawarcia umowy sprzedaży oraz umowy oddania nieruchomości gruntowej gminy w użytkowanie wieczyste. Pierwszy to przetarg - traktowany jako zasadniczy sposób zawarcia umowy; drugi to tryb bezprzetargowy, przy czym oznacza to wyłącznie rokowania (art. 28 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

W procesie zarządzania gminnym mieniem wójt powinien zawsze upewnić się, czy przepisy szczególne nie ograniczają - wynikającej z przepisów k.c. - swobody podejmowania czynności prawnych. Jest to istotne, gdyż wspomniane przepisy mają charakter bezwzględnie obowiązujący, zaś ich naruszenie pociąga za sobą nieważność podjętej przez wójta czynności prawnej (art. 58 par. 1 kodeksu cywilnego.).

Michał Folcholc

asystent sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego

Podstawa prawna

• Art. 38, 56-109 i 140 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

• Art. 46 ust. 1, art. 50 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

• Art. 28 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA