REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane o terenie mogą być podstawą planowania inwestycji i rozwoju gospodarczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mniej lub bardziej rozbudowane systemy informacji przestrzennej funkcjonują już w wielu samorządach. Niestety, większość z nich ogranicza wykorzystanie informacji o terenie do spraw związanych z geodezją i kartografią.

Geograficzny system informacji przestrzennych służy do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania oraz wizualizacji danych geograficznych, którego jedną z funkcji jest wspomaganie procesu decyzyjnego w administracji. Do jego nazwania wymiennie używa się następujących pojęć: Geograficzny System Informacyjny (GIS), System Informacji Przestrzennej (SIP) oraz System Informacji o Terenie.

REKLAMA

Korzyści z GIS-u

GIS zbudowany jest na podstawie mapy cyfrowej, do której dołączone są różnorodne bazy danych opisowych. Najważniejszą częścią systemu są informacje geograficzne, czyli o położeniu w przestrzeni (np. adres, ulica, miasto, województwo lub inny obiekt graficzny).

System składa się z wielu map i warstw tematycznych dotyczących różnych zagadnień, które można łączyć w każdy możliwy sposób, w zależności od potrzeb użytkowników.

WAŻNE

Na podstawie tych map i ich konfiguracji można prowadzić złożone analizy tematyczne będące podstawą podejmowania decyzji w administracji. W ten sposób zarządzanie staje się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• tańsze - nie trzeba bowiem wydawać pieniędzy na zbieranie nowych danych potrzebnych do konkretnej decyzji,

• krótsze - ponieważ dane są już zebrane i wystarczy je przeanalizować,

• obarczone mniejszym błędem - zebrane w systemie dane są wielowarstwowe, aktualne i można je tak zestawiać, by widać było zależności między nimi.

Systemy informacji przestrzennej można stosować przy realizacji większości zadań samorządów.

- Około 80 proc. decyzji administracyjnych można podejmować, wykorzystując dane przestrzenne - uważa Wojciech Garstka z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.

Mogą być one zastosowane m.in. w takich dziedzinach, jak:

• geodezja i kartografia,

• komunikacja i transport,

bezpieczeństwo publiczne,

ochrona środowiska,

oświata i ochrona zdrowia,

• planowanie inwestycji,

• planowanie przestrzenne i urbanistyka,

• projektowanie i zarządzanie infrastrukturą techniczną,

• ratownictwo techniczne i medyczne,

• polityka społeczna,

• turystyka,

• wycena i obrót nieruchomościami,

zarządzanie kryzysowe.

Wiele zastosowań, słabe wykorzystanie

REKLAMA

Rozwój systemów informacji przestrzennej w Polsce może być dowodem na to, że samorządy zdają sobie sprawę z ich możliwości. Od kilku lat, wraz z informatyzacją urzędów, wzrasta bowiem liczba instytucji posiadających różne formy GIS. Własne systemy mają wszystkie województwa oraz znacząca większość dużych i średnich miast. Jednak jest to tylko rozwój ilościowy. Jeżeli chodzi o powszechność wykorzystania aplikacji GIS, to sytuacja wygląda o wiele gorzej.

- Badania wskazują, że GIS w polskiej administracji wciąż stanowi marginalny element, obejmując jedynie od 10 do 20 proc. zadań mających odniesienia przestrzenne - twierdzi dr Jarosław Czochański z Instytutu Geografii na Uniwersytecie Gdańskim.

Jego zdaniem, w samych urzędach miejskich GIS można wykorzystywać w co najmniej 114 zadaniach, w 11 wydziałach, które mogą być wsparte ponad 400 podstawowymi funkcjami systemów informacji przestrzennej. Natomiast na poziomie regionu system jest użyteczny w realizacji przynajmniej 41 zadań, w 7 departamentach, a korzystać można z ponad 113 funkcji GIS.

Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej. - Dla przykładu w województwie pomorskim GIS wykorzystują tylko 3 departamenty: Rozwoju regionalnego i przestrzennego, Programów Rozwoju oraz Majątku Województwa - informuje dr Jarosław Czochański.

 

Elbląski SIP - narzędzie do planowania inwestycji

REKLAMA

Są jednak i chlubne wyjątki. Należy do nich m.in. Elbląg, gdzie wdrożono system obejmujący wszystkie wydziały Urzędu Miasta. Może on być przykładem dla innych samorządów w Polsce, bowiem nie tylko jest konsekwentnie budowany, ale rzeczywiście wykorzystywany w codziennej pracy.

Elbląski SIP pozwala na zebranie w jednym miejscu, czasie i formie informacji, które do tej pory były zlokalizowane w wielu miejscach i w bardzo różnej formie. Następnie poddaje je analizie i przetworzeniu, tak by wygenerować nowe informacje w postaci zestawień, raportów, map tematycznych itd. Prezentowane są one w postaci wizualizacji danych na mapie tematycznej, co upraszcza analizę informacji i nie wymaga od urzędników specjalistycznej wiedzy.

Nowatorstwo elbląskiego systemu to także zakres wykorzystania, bowiem nie ogranicza się on tylko do zadań związanych z gospodarką przestrzenną. SIP jest używany do podejmowania decyzji na każdym polu działalności urzędu, od polityki społecznej, ochrony środowiska, edukacji czy inwestycji do zarządzania kryzysowego.

Wydział polityki społecznej może za jego pośrednictwem śledzić stale zmieniający się stan bezrobocia w mieście (widzi na mapach, gdzie mieszkają osoby bezrobotne, zarejestrowane w urzędzie pracy) czy zaległości czynszowych mieszkańców Elbląga, a tym samym przewidywać, gdzie będzie potrzebna pomoc. Z drugiej strony można sprawdzić, czy osoba, która ubiega się np. o dodatek mieszkaniowy, nie posiada dodatkowych nieruchomości, które mogą być źródłem dochodu, wartościowego samochodu lub nie prowadzi przedsiębiorstwa.

Elbląski SIP to znakomite narzędzie także w zarządzaniu kryzysowym. W systemie widać, które budynki są zagrożone w razie wybuchu gazu lub powodzi. Można więc tak kierować ewakuacją, by ratować tylko zagrożonych zdarzeniem, a nie wszystkich.

Z Elbląskiego Systemu Informacji Przestrzennej można również korzystać, planując inwestycje komunalne, m.in.:

• drogowe - wszystkie zdarzenia na drogach system rejestruje i opisuje, dzięki czemu łatwiej planować np. przebudowę niebezpiecznych skrzyżowań czy likwidację czarnych punktów,

• techniczne - system pokazuje, w którym kierunku miasto najszybciej się rozbudowuje i gdzie media będą najbardziej potrzebne,

• oświatowe - system udostępnia m.in. dane o liczbie dzieci na danym terenie,

• kulturalne i sportowe - można przewidzieć potencjalną liczbę klientów instytucji związanych z kulturą, a tym samym zdecydować, w jakim stopniu inwestycja będzie wymagała dofinansowania.

System poprawia obsługę inwestorów

Jeszcze dalej w gospodarczym wykorzystaniu GIS poszło województwo łódzkie, które od połowy zeszłego roku buduje internetowy regionalny system prezentacji terenów przeznaczonych pod inwestycje. Jest to pierwszy i jedyny w Polsce, jak dotąd, system wykorzystywany do pozyskiwania nowych inwestorów.

Łódzkie rozwiązanie działa na bazie regionalnego systemu informacji przestrzennych i zawiera dane o publicznych i prywatnych terenach przeznaczonych pod inwestycje. Zainteresowany może znaleźć w nim np. informacje o dozwolonym na danym obszarze typie inwestycji, drogach, zabudowie, lokalizacji oraz rodzaju własności, a także kontakt do właściciela.

Dzięki tym informacjom potencjalny inwestor może w szybki i skuteczny sposób dotrzeć do interesujących go informacji i osób lub instytucji.

Na razie system obsługuje tylko trzy powiaty wokół Łodzi, ale docelowo ma objąć całe województwo. Osiągnięcie sukcesu zależy jednak od samorządów lokalnych. To one są bowiem odpowiedzialne ze przekazywanie danych do wojewódzkiego ośrodka dokumentacji. Być może zachętą do zaangażowania się łódzkich gmin i powiatów w ten projekt będzie napływ nowych inwestorów na obszary budujące system wspólnie z urzędem marszałkowskim. Może będzie to także zachęta dla innych regionów w Polsce.

Temat w liczbach

• Ok. 25 proc. urzędów administracji publicznej w Polsce wykorzystuje GIS w swych pracach,

• ok. 10 proc. jednostek organizacyjnych tych instytucji wykorzystuje GIS,

• ok. 20 proc. urzędników tych instytucji posługuje się oprogramowaniem GIS,

• ok. 20 proc. urzędników z wyżej wymienionych 20 proc. wykorzystuje jedynie funkcje przeglądania opracowanych danych, zaś 80 proc. tworzy własne zasoby danych i ich zobrazowania,

• ok. 30 proc. opracowań planistycznych odebranych w postaci cyfrowej jest dalej wykorzystywanych.

Wioletta Kępka

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

Odpowiedzialność trenera personalnego za kontuzje

Branża fitness dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób uzyskuje kwalifikacje trenera personalnego lub instruktora fitness i podejmuje się trenowania podopiecznych w ramach współpracy z siłownią, czy klubem fitness, albo działając na własną rękę. W toku takich treningów zdarzają się jednak kontuzje.

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

REKLAMA

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

REKLAMA

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

REKLAMA