REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są różnice między poszczególnymi rodzajami zamówień

Kamila Podwapińska

REKLAMA

Jak należy obliczać dopuszczalną wartość zamówienia dodatkowego na podstawie wartości zamówienia podstawowego? Jakie okoliczności mogą uzasadniać udzielanie zamówień dodatkowych i uzupełniających?

Przyczyną stworzenia zamkniętego katalogu przesłanek udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki jest fakt, iż tryb ten jest trybem szczególnym, wyłączającym konkurencyjność postępowania. Z tego też powodu zamawiający nie mają możliwości stosowania wobec art. 67 ust. 1 prawa zamówień publicznych wykładni rozszerzającej. Możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od wystąpienia konieczności udzielenia zamówień dodatkowych lub uzupełniających. Cechą wspólną powyższych zamówień jest możliwość ich udzielenia jedynie dotychczasowemu wykonawcy. Niedopuszczalna jest zatem zmiana podmiotowa po żadnej ze stron. Ustawa wskazuje również dopuszczalną procentową wielkość zamówień dodatkowych i uzupełniających w stosunku do zamówienia podstawowego. Dla zamówień dodatkowych jest to 50 proc. wartości realizowanego zamówienia, natomiast dla zamówień uzupełniających jest to odpowiednio 50 proc. wartości zamówienia dla usług i robót budowlanych oraz 20 proc. wartości zamówienia dla dostaw. Obliczanie dopuszczalnej wartości zamówień, o których mowa, powinno być dokonywane na podstawie wartości zamówienia podstawowego, przyjętej w umowie o udzielenie zamówienia, a zatem obejmującej również podatek od towarów i usług (VAT). Wartość samych zamówień dodatkowych i uzupełniających jest natomiast wartością bez VAT. Istotą zamówień dodatkowych, odróżniającą je od zamówień uzupełniających, jest ich nieprzewidywalność na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia oraz ich niezbędność do wykonania zamówienia podstawowego. Informacji na ich temat nie zamieszcza się w s.i.w.z. Dodatkową okolicznością poza wskazanymi powyżej, jaka determinuje możliwość udzielenia zamówienia dodatkowego, jest fakt, że z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Sytuację taką obrazuje przykład, w którym zamawiający chce dokonać modernizacji sprzętu, na który ma gwarancję. Powierzenie wykonania modernizacji innemu wykonawcy niż gwarant spowodowałoby utratę gwarancji, a co za tym idzie, obowiązek późniejszego ponoszenia kosztów naprawy. Drugą okolicznością dodatkową jest powstanie sytuacji, w której wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W takim stanie oba zamówienia są ze sobą ściśle powiązane. Reasumując, możliwość udzielenia zamówień dodatkowych uzależniona jest od wystąpienia warunków opisanych w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz od wystąpienia co najmniej jednej okoliczności opisanej w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit a) i b) prawa zamówień publicznych. Zamówienia dodatkowe mogą być udzielone, jedynie kiedy przedmiotem zamówienia są usługi lub roboty budowlane. Możliwość udzielenia zamówień uzupełniających jest natomiast uwarunkowana udzieleniem zamówienia podstawowego w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego oraz umieszczeniem w s.i.w.z. informacji na temat przewidywanych zamówień uzupełniających. Udzielenie zamówienia uzupełniającego jest na etapie prowadzenia postępowania zdarzeniem niepewnym, jednak przewidywalnym. Przy ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia podstawowego zamawiający zobowiązany jest na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy do uwzględnienia wartości zamówień uzupełniających. W zakresie dostaw zamówienie uzupełniające polegać musi na rozszerzeniu dostawy i możliwe jest do udzielenia jedynie wtedy, gdy zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby dalej idący skutek w postaci niekompatybilności technicznej lub nieproporcjonalnie dużych trudności w użytkowaniu przedmiotu zamówienia podstawowego.

REKLAMA

REKLAMA

KAMILA PODWAPIŃSKA

wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych UW

PODSTAWA PRAWNA

REKLAMA

Art. 32 i 67 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

REKLAMA

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA