REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są różnice między poszczególnymi rodzajami zamówień

Kamila Podwapińska

REKLAMA

Jak należy obliczać dopuszczalną wartość zamówienia dodatkowego na podstawie wartości zamówienia podstawowego? Jakie okoliczności mogą uzasadniać udzielanie zamówień dodatkowych i uzupełniających?

Przyczyną stworzenia zamkniętego katalogu przesłanek udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki jest fakt, iż tryb ten jest trybem szczególnym, wyłączającym konkurencyjność postępowania. Z tego też powodu zamawiający nie mają możliwości stosowania wobec art. 67 ust. 1 prawa zamówień publicznych wykładni rozszerzającej. Możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od wystąpienia konieczności udzielenia zamówień dodatkowych lub uzupełniających. Cechą wspólną powyższych zamówień jest możliwość ich udzielenia jedynie dotychczasowemu wykonawcy. Niedopuszczalna jest zatem zmiana podmiotowa po żadnej ze stron. Ustawa wskazuje również dopuszczalną procentową wielkość zamówień dodatkowych i uzupełniających w stosunku do zamówienia podstawowego. Dla zamówień dodatkowych jest to 50 proc. wartości realizowanego zamówienia, natomiast dla zamówień uzupełniających jest to odpowiednio 50 proc. wartości zamówienia dla usług i robót budowlanych oraz 20 proc. wartości zamówienia dla dostaw. Obliczanie dopuszczalnej wartości zamówień, o których mowa, powinno być dokonywane na podstawie wartości zamówienia podstawowego, przyjętej w umowie o udzielenie zamówienia, a zatem obejmującej również podatek od towarów i usług (VAT). Wartość samych zamówień dodatkowych i uzupełniających jest natomiast wartością bez VAT. Istotą zamówień dodatkowych, odróżniającą je od zamówień uzupełniających, jest ich nieprzewidywalność na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia oraz ich niezbędność do wykonania zamówienia podstawowego. Informacji na ich temat nie zamieszcza się w s.i.w.z. Dodatkową okolicznością poza wskazanymi powyżej, jaka determinuje możliwość udzielenia zamówienia dodatkowego, jest fakt, że z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Sytuację taką obrazuje przykład, w którym zamawiający chce dokonać modernizacji sprzętu, na który ma gwarancję. Powierzenie wykonania modernizacji innemu wykonawcy niż gwarant spowodowałoby utratę gwarancji, a co za tym idzie, obowiązek późniejszego ponoszenia kosztów naprawy. Drugą okolicznością dodatkową jest powstanie sytuacji, w której wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W takim stanie oba zamówienia są ze sobą ściśle powiązane. Reasumując, możliwość udzielenia zamówień dodatkowych uzależniona jest od wystąpienia warunków opisanych w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz od wystąpienia co najmniej jednej okoliczności opisanej w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit a) i b) prawa zamówień publicznych. Zamówienia dodatkowe mogą być udzielone, jedynie kiedy przedmiotem zamówienia są usługi lub roboty budowlane. Możliwość udzielenia zamówień uzupełniających jest natomiast uwarunkowana udzieleniem zamówienia podstawowego w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego oraz umieszczeniem w s.i.w.z. informacji na temat przewidywanych zamówień uzupełniających. Udzielenie zamówienia uzupełniającego jest na etapie prowadzenia postępowania zdarzeniem niepewnym, jednak przewidywalnym. Przy ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia podstawowego zamawiający zobowiązany jest na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy do uwzględnienia wartości zamówień uzupełniających. W zakresie dostaw zamówienie uzupełniające polegać musi na rozszerzeniu dostawy i możliwe jest do udzielenia jedynie wtedy, gdy zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby dalej idący skutek w postaci niekompatybilności technicznej lub nieproporcjonalnie dużych trudności w użytkowaniu przedmiotu zamówienia podstawowego.

REKLAMA

REKLAMA

KAMILA PODWAPIŃSKA

wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych UW

PODSTAWA PRAWNA

REKLAMA

Art. 32 i 67 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA