REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są różnice między poszczególnymi rodzajami zamówień

Kamila Podwapińska

REKLAMA

Jak należy obliczać dopuszczalną wartość zamówienia dodatkowego na podstawie wartości zamówienia podstawowego? Jakie okoliczności mogą uzasadniać udzielanie zamówień dodatkowych i uzupełniających?

Przyczyną stworzenia zamkniętego katalogu przesłanek udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki jest fakt, iż tryb ten jest trybem szczególnym, wyłączającym konkurencyjność postępowania. Z tego też powodu zamawiający nie mają możliwości stosowania wobec art. 67 ust. 1 prawa zamówień publicznych wykładni rozszerzającej. Możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od wystąpienia konieczności udzielenia zamówień dodatkowych lub uzupełniających. Cechą wspólną powyższych zamówień jest możliwość ich udzielenia jedynie dotychczasowemu wykonawcy. Niedopuszczalna jest zatem zmiana podmiotowa po żadnej ze stron. Ustawa wskazuje również dopuszczalną procentową wielkość zamówień dodatkowych i uzupełniających w stosunku do zamówienia podstawowego. Dla zamówień dodatkowych jest to 50 proc. wartości realizowanego zamówienia, natomiast dla zamówień uzupełniających jest to odpowiednio 50 proc. wartości zamówienia dla usług i robót budowlanych oraz 20 proc. wartości zamówienia dla dostaw. Obliczanie dopuszczalnej wartości zamówień, o których mowa, powinno być dokonywane na podstawie wartości zamówienia podstawowego, przyjętej w umowie o udzielenie zamówienia, a zatem obejmującej również podatek od towarów i usług (VAT). Wartość samych zamówień dodatkowych i uzupełniających jest natomiast wartością bez VAT. Istotą zamówień dodatkowych, odróżniającą je od zamówień uzupełniających, jest ich nieprzewidywalność na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia oraz ich niezbędność do wykonania zamówienia podstawowego. Informacji na ich temat nie zamieszcza się w s.i.w.z. Dodatkową okolicznością poza wskazanymi powyżej, jaka determinuje możliwość udzielenia zamówienia dodatkowego, jest fakt, że z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Sytuację taką obrazuje przykład, w którym zamawiający chce dokonać modernizacji sprzętu, na który ma gwarancję. Powierzenie wykonania modernizacji innemu wykonawcy niż gwarant spowodowałoby utratę gwarancji, a co za tym idzie, obowiązek późniejszego ponoszenia kosztów naprawy. Drugą okolicznością dodatkową jest powstanie sytuacji, w której wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W takim stanie oba zamówienia są ze sobą ściśle powiązane. Reasumując, możliwość udzielenia zamówień dodatkowych uzależniona jest od wystąpienia warunków opisanych w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz od wystąpienia co najmniej jednej okoliczności opisanej w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit a) i b) prawa zamówień publicznych. Zamówienia dodatkowe mogą być udzielone, jedynie kiedy przedmiotem zamówienia są usługi lub roboty budowlane. Możliwość udzielenia zamówień uzupełniających jest natomiast uwarunkowana udzieleniem zamówienia podstawowego w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego oraz umieszczeniem w s.i.w.z. informacji na temat przewidywanych zamówień uzupełniających. Udzielenie zamówienia uzupełniającego jest na etapie prowadzenia postępowania zdarzeniem niepewnym, jednak przewidywalnym. Przy ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia podstawowego zamawiający zobowiązany jest na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy do uwzględnienia wartości zamówień uzupełniających. W zakresie dostaw zamówienie uzupełniające polegać musi na rozszerzeniu dostawy i możliwe jest do udzielenia jedynie wtedy, gdy zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby dalej idący skutek w postaci niekompatybilności technicznej lub nieproporcjonalnie dużych trudności w użytkowaniu przedmiotu zamówienia podstawowego.

REKLAMA

KAMILA PODWAPIŃSKA

wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych UW

PODSTAWA PRAWNA

Art. 32 i 67 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Okres przejściowy dla e-Doręczeń do końca 2025 r. W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia w podmiotach publicznych

Wprowadzenie okresu przejściowego dla e-Doręczeń do 31 grudnia 2025 r. dla podmiotów publicznych. Tak zakłada projekt nowelizacji ustawy opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

CKE: harmonogram egzaminów zawodowych i potwierdzających kwalifikacje w 2025 roku

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała harmonogram egzaminów zawodowych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, które będą przeprowadzane w 2025 r. w sesji zimowej - w styczniu oraz w sesji letniej - w czerwcu i na początku lipca.

Rewolucja w przychodniach już od 24 sierpnia. Problemy ginekologiczne i kardiologiczne rozwiążesz na innych zasadach

Od soboty, 24 sierpnia pacjenci mogą korzystać z centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Pacjenci w ramach programu pilotażowego mogą samodzielnie zapisywać się i odwoływać wizyty online w poradniach kardiologicznych i w ramach dwóch programów ginekologicznych.

Masowa likwidacja porodówek? Gdzie? 1/3 nie spełnia limitu 400 porodów rocznie. Bez tego nie będzie umowy z NFZ

W sierpniu 2024 r. Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. To element reformy szpitalnictwa, która m.in. zmienia zasady kwalifikacji szpitali do tzw. sieci. Projekt ten przewiduje, że w przypadku profilu położnictwo i ginekologia o kwalifikacji miałaby decydować minimalna liczba odebranych porodów. Resort zdrowia wstępnie określił ją na około 400 rocznie. Szpitale w "sieci" mają umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, co ma im gwarantować ciągłość i stabilność finansowania.

REKLAMA

Stypendia: Uczniowie dostali po 5000 zł od premiera. Teraz wnioski do fundacji i uczelni składają studenci

Otwierają się okienka na składanie wniosków o stypendia dla studentów. Miejsce składania wniosków: uczelnie i fundacje. Rok akademicki rozpoczyna się przecież już w październiku. Rok szkolny w szkołach zaczyna się miesiące wcześniej. Dlatego stypendia dla uczniów ruszyły wcześniej. Przykładem są stypendia premiera w łącznej kwocie 20 mln zł dla 4000 uczniów.

Depresja okołoporodowa. Dlaczego tak mało zwraca się uwagę na zdrowie psychiczne kobiet w ciąży, połogu i po stracie?

Depresja okołoporodowa dotyczy bardzo wielu kobiet. Tymczasem ponad 70 proc. matek, które urodziły dziecko w latach 2019-2024 nie miało przeprowadzonej obowiązkowej oceny ryzyka wystąpienia tej choroby. 

Chciał okraść mieszkanie, ale pogrążył się w lekturze książki

Do niecodziennego włamania doszło w jednym z mieszkań w Rzymie. Złodziej, przeszukując sypialnię natknął się na leżącą na szafce książkę. Zaczął czytać z zainteresowaniem. Przerwał dopiero, gdy do mieszkania wkroczyła wezwana przez właściciela apartamentu policja. 

5 zmian w roku szkolnym 2024/2025 r. Co zmienia się dla ucznia, rodzica i nauczyciela

Uczniów czeka uszczuplona podstawa programowa, a nauczycieli standardy zatrudniania specjalistów, które w pełni zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025. Rodzice uczniów z Ukrainy powinni przygotować się na uzależnienie wypłat świadczeń wychowawczych (tzw. 800 plus) od realizacji obowiązku szkolnego. To jednak nie wszystkie nowości. Oto 5 kolejnych ważnych zmian!

REKLAMA

L4 z kodem "C" - co oznacza? Duży wzrost tego typu zwolnień lekarskich

W 2022 r. wydano 6,1 tys. zwolnień lekarskich z kodem "C". W 2023 r. było to już 6,6 tys. Tak wynika z raportu ZUS dotyczącego absencji w pracy z powodu choroby w 2023 r. Kod ten oznacza, że zwolnienie zostało wystawione w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej nadużyciem alkoholu. 

Noszenie maseczek wraca. Jest wyraźne ostrzeżenie GIS

Główny Inspektor Sanitarny informuje o wzrastającej liczbie zakażeń na Covid-19. W związku z tym zapowiada nowe zalecenia, które mają dotyczyć m.in. obowiązku noszenia maseczek. GIS ostrzega przed szczytem zachorowań, który spodziewany jest w drugiej połowie października.

REKLAMA