REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy nie będą musiały uchwalać planów zagospodarowania

Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsza propozycja Ministerstwa Infrastruktury zakłada, że gminy zamiast miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego będą przyjmowały tylko ogólne standardy zabudowy.

Ciągle trwające problemy związane z brakiem planów zagospodarowania przestrzennego sprawiły, że nowy rząd postanowił z nich zrezygnować. Ministerstwo Infrastruktury chce, aby samorządy przyjmowały przepisy określające standardy zabudowy, które zastąpią plany zagospodarowania przestrzennego. Takie lokalne przepisy urbanistyczne mają stać się podstawą do rozpoczynania inwestycji budowlanych. Nie będzie więc potrzebna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w niektórych przypadkach także pozwolenie na budowę.

REKLAMA

REKLAMA

- Jest wiele zurbanizowanych obszarów, na których tylko nieliczne działki pozostają niezabudowane. W takiej sytuacji gminie nie opłaca się uchwalać planu, z którego skorzystają jedynie nieliczni właściciele niezabudowanych działek. Z tego względu chcemy wprowadzić szczegółowe przepisy prawa materialnego i procedury charakteryzujące wykorzystanie takich wolnych terenów - mówi Olgierd Dziekoński, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budownictwo.

Takie standardy zabudowy będą określały np. gęstość zabudowy danego terenu, rodzaj i wysokość tej zabudowy, rodzaj zagospodarowania terenu wokół zabudowy. Będą one mogły określać także położenie sklepów, garaży itp.

Ustawowe przepisy

Poza lokalnym standardami zabudowy mają być także wprowadzone ustawowe przepisy urbanistyczne, które będą określały pewne standardy zabudowy do powszechnego stosowania. Na ich podstawie inwestorzy uzyskają ogólną wiedzę na temat tego, co może być na danym terenie budowane, i nie będą musieli przez wiele miesięcy oczekiwać na wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dziś na jej podstawie wydawane są pozwolenia na budowę, jeżeli teren nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

REKLAMA

- Ogólnokrajowe przepisy urbanistyczne mają być wykorzystywane w sytuacji, gdy gmina nie będzie chciała uchwalić planu ani przyjąć standardów zabudowy - mówi Olgierd Dziekoński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec warunków zabudowy

Eksperci z zakresu planowania przestrzennego bardzo pozytywnie oceniają zmiany proponowane przez resort infrastruktury. Ich zdaniem zmiany te mogą dotyczyć jednak wyłącznie terenów już w większości zabudowanych.

- Niepotrzebne jest przecież uchwalanie bardzo drogich planów np. dla centrów miast czy funkcjonujących już osiedli mieszkaniowych. Tam potrzebne są ogólnie obowiązujące przepisy, które powiedzą, gdzie i co można budować i wyeliminują konieczność ubiegania się o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego - mówi prof. Hubert Izdebski, ekspert prawa planowania i zagospodarowania przestrzennego z UW.

Jego zdaniem standardy zabudowy nie rozwiążą jednak problemów związanych z inwestycjami na terenach jeszcze niezabudowanych.

- W takich miejscach potrzebne są plany zagospodarowania uchwalane nawet dla kilku działek - tak by inwestycje można było prowadzić, a jednocześnie by miasta nie rozrastały się zbyt szybko - wyjaśnia prof. Hubert Izdebski.

Obawy o zbyt szybkie rozrastanie się miast wyrażają także samorządowcy. Ich zdaniem zmiana obecnie obowiązujących przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest konieczna, jednak propozycja resortu infrastruktury jest zbyt daleko idąca.

Większe koszty dla samorządów

- Standardy zabudowy będą określały, jaki rodzaj zabudowy jest dopuszczalny, ale w obszarze danej gminy nie będą wskazywały, jak duży może być to obszar zabudowy - mówi Mariusz Poznański, wójt gminy Czerwonak koło Poznania i prezes Związku Gmin Wiejskich.

Jego zdaniem to gmina, a nie inwestor, musi mieć realny wpływ na zagospodarowanie swoich terenów. Taki wpływ gwarantują plany zagospodarowania przestrzennego.

- Zbyt gwałtowny rozwój obszarów gmin i miast jest zbyt kosztowny dla samorządów. Jeżeli bowiem powstanie nowe osiedle mieszkaniowe, to gmina musi doprowadzić do niego np. drogę, kanalizację, media itp. Nie wszystkie gminy stać na to, żeby zrobić to w szybkim terminie, jak by chcieli tego deweloperzy i mieszkańcy - wyjaśnia.

Samorządy chcą wprowadzić przepisy upraszczające procedury i skracające terminy uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego. Chcą też, by to wójt, burmistrz i prezydent miasta, którzy lepiej znają potrzeby swoich gmin, a nie jak jest teraz starostowie, wydawali pozwolenia na budowę.

Według resortu infrastruktury nowe przepisy mają obowiązywać już w połowie 2009 roku. Pół roku wcześniej miałaby wejść w życie nowa ustawa o zorganizowanym budownictwie mieszkaniowym, która także wprowadzi możliwość budowy osiedli mieszkaniowych na terenach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Planowanie przestrzenne

ARKADIUSZ JARASZEK

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA