REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie konstruować gminny program przeciwdziałania narkomanii

Łs

REKLAMA

Czym kierować się przy tworzeniu zespołu realizującego gminny program przeciwdziałania narkomanii (GPPN)? Jak gminy mogą skutecznie zapobiegać narkomanii na swoim terenie?

JACEK SĘKIEWICZ

REKLAMA

REKLAMA

ekspert regionalny ds. informacji o narkotykach i narkomanii

Problemy narkotyków mają uniwersalny charakter, a ich lokalne odbicie powinna cechować daleko posunięta specyfika. U podstaw budowania lokalnego programu profilaktycznego oraz przeciwdziałania narkomanii istotny wydaje się kontekst społeczny, ekonomiczny, a także kulturowy właściwy dla każdej społeczności. Program zapobiegania narkomanii, jeśli ma być skuteczny, powinien uwzględniać specyfikę w każdym z tych wymiarów. Ustawowe zobowiązanie do tworzenia gminnych programów przeciwdziałania narkomanii nakłada na gminy konieczność opracowania takich programów, a powinno to być poprzedzone sporządzeniem lokalnej diagnozy.

U podstaw zasady identyfikowania potrzeb i znajdowania rozwiązań z udziałem grup, które te potrzeby wyrażają, leży wiedza, kto będzie realizował GPPN.

REKLAMA

Wiele decyzji odnoszących się do szczegółowych rozwiązań programu deleguje się na poziom gminny (lokalny). W programie powinna być przyjęta zasada, według której gminny program przeciwdziałania narkomanii nakreśla główne kierunki zmian, natomiast szczegółowe rozwiązania będą wypracowywane na różnych szczeblach samorządu oraz w partnerstwie z instytucjami realizującymi GPPN. Władze gminy są inicjatorem współpracy i ważne jest, aby współpraca odbywała się na zasadach autentycznego partnerstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sukces gminnego programu przeciwdziałania narkomanii w znacznym stopniu zależy od szerokiej koalicji instytucji, organizacji i osób gotowych uczestniczyć w jego realizacji. Im szersza koalicja, tym większe prawdopodobieństwo, że przygotowany program uwzględni wieloaspektowe uwarunkowania i konsekwencje problemów narkomanii. Wymogiem minimalnym jest rozpoznanie i zachęcenie do współpracy kluczowych instytucji, które na terenie gminy zajmują się z różnych perspektyw problemem, którego strategia dotyczy. W przypadku programów minimalizujących problemy związane z ograniczeniem popytu na narkotyki są to zazwyczaj szkoły, pomoc społeczna, służba zdrowia, instytucje podległe władzom gminy, a także organizacje pozarządowe działające na jej terenie.

Konstruowanie gminnego programu przeciwdziałania narkomanii wymaga określonych zasad: wyznaczenia lidera i powołania zespołu roboczego. Czasami może się pojawić potrzeba tworzenia zespołów tematycznych do pracy nad konkretnymi grupami tematów. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, zmieniając przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wskazuje źródła finansowania zadań ujętych w wojewódzkim i gminnym programie przeciwdziałania narkomanii. Są to m.in. dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż detaliczną i hurtową alkoholu. Zasadniczym źródłem finansowania GPPN są środki pochodzące z opłat za wystawienie zezwoleń na handel alkoholem. Na zadania związane z przeciwdziałaniem narkomanii przeznacza się wymienione środki, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samorząd przekazywał ze swojego budżetu dodatkowe środki, gdyż przeciwdziałanie narkomanii, podobnie jak utrzymanie szkół czy budowa dróg, jest zadaniem własnym gminy.

Innymi źródłami finansowania mogą być środki pochodzące z tzw. mechanizmów finansowych - Norweski Mechanizm Finansowy i Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), programy ogólnokrajowe wykorzystujące finanse UE (EFS) oraz programy krajowe.

WNIOSEK

Konstruowanie gminnego programu przeciwdziałania narkomanii wymaga określonych zasad: wyznaczenia lidera i powołania zespołu roboczego. Czasami może się pojawić potrzeba tworzenia zespołów tematycznych do pracy nad konkretnymi grupami tematów.

ŁS

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA