REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd odpowiada za dobrą legislację

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

REKLAMA

Jedną trzecią projektów, którymi zajmuje się teraz Sejm, stanowią inicjatywy poselskie. Eksperci uważają, że kluczowe zmiany prawa powinien przygotować rząd, ponieważ posłowie nie dysponują takim zapleczem legislacyjnym i informacyjnym, jakie ma rząd.

Gazeta Prawna kontynuuje przegląd zmian przepisów prawa, które ma przygotować rząd. Niektóre z zapowiadanych przez rząd inicjatyw legislacyjnych mają być kierowane do Sejmu jako propozycje poselskie. Zdaniem ekspertów, w przypadku istotnych zmian prawa może to negatywnie wpłynąć na jakość tworzonego prawa.

REKLAMA

W Sejmie są już 23 projekty ustaw, które zgłosili posłowie. Część z nich przygotowali posłowie Platformy Obywatelskiej. Inicjatywa poselska nie jest niczym złym, jednak to rząd dysponuje wieloma instrumentami, które zapewniają odpowiedni poziom legislacji.

REKLAMA

Doktor Radosław Zubek, politolog z London School of Economics przyznaje, że praktyka składania rządowych projektów jako poselskich występuje w wielu państwach europejskich. Zaznacza jednak, że z reguły są to drobne, techniczne projekty, a nie ważne, programowe projekty rządowe.

- Komisje sejmowe nie dysponują odpowiednimi procedurami ani zapleczem organizacyjnym, aby skutecznie przeprowadzić uzgodnienia merytoryczne i polityczne bez szkody dla jakości legislacyjnej - uważa dr Zubek.

Jego zdaniem jest ryzyko obniżenia jakości legislacji w przypadku kierowania ważnych zmian do Sejmu przez posłów. Wynika ono z tego, że poselskie projekty nie są poddawane gruntownej, urzędniczej analizie rządowej z punktu widzenia skutków budżetowych, jakości legislacyjnej, zgodności z prawem europejskim czy konsekwencji ekonomiczno-społecznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Tak się składa, że Kancelaria Sejmu nie dysponuje takim zapleczem, jak Ministerstwo Finansów, Rządowe Centrum Legislacji czy Urząd Komitetu Integracji Europejskiej - mówi dr Radosław Zubek.

Zmiany w systemie ochrony zdrowia

Przekształcenie szpitali

Rząd musi uregulować - zwłaszcza po wprowadzeniu nowych przepisów związanych ze skróconym czasem pracy lekarzy - problemy odpowiedzialności za sytuację finansową szpitali i określić w nowych przepisach, kto i w jakim stopniu może być właścicielem szpitala. Dlatego rząd proponuje możliwość przekształcania szpitali w spółki prawa handlowego (piszemy o tym szerzej na kol. 16).

Przy żądaniach płacowych praktycznie wszystkich grup pracowników medycznych, niezbędne jest określenie czasu, w którym wynagrodzenie pracowników służby zdrowia będzie rosło. Zdaniem Zbigniewa Religi, poprzedniego ministra zdrowia, do systemu ochrony zdrowia, m.in. z tego powodu, muszą trafić dodatkowe środki. W jego opinii, jedynym na to sposobem jest wzrost składki zdrowotnej. Na to jednak nie ma zgody rządu, który w pierwszej kolejności chce lepiej kontrolować obecne wydatki na świadczenia zdrowotne. Rząd chce, aby dodatkowe środki do systemu lecznictwa trafiły dzięki wprowadzeniu ubezpieczeń zdrowotnych. W tym celu musi jednak zostać określona lista tych procedur, za które zapłaci NFZ, a za które samodzielnie pacjent.

TERMIN WYKONANIA

Do końca 2008 r.

ETAP LEGISLACYJNY

Do Sejmu trafiły już trzy projekty ustaw, które mają zmienić system lecznictwa. Jest to ustawa o zakładach opieki zdrowotnej, która przewiduje przekształcenia szpitali w spółki, projekt ustawy o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych oraz projekt ustawy, który tworzy nową instytucję rzecznika praw pacjenta. Pod koniec tego miesiąca ma być gotowy tzw. koszyk świadczeń zdrowotnych. Pierwsze czytanie projektów ma się odbyć na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

9,7 mld zł wyniosły zobowiązania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w 2007 roku

45,2 mld zł przeznaczy NFZ na świadczenia zdrowotne w tym roku

 

OPINIA

ADAM KOZIERKIEWICZ

Instytut Zdrowia Publicznego w Krakowie

Propozycja rządu przekształcenia szpitali w spółki prawa handlowego, gdzie większościowym udziałowcem będzie samorząd, jest dobrym rozwiązaniem, bo zwiększa odpowiedzialność dyrektorów szpitali za poziom ich zadłużenia.

Dokończenie reformy prawa gospodarczego

Spółki prawa handlowego

Komisja Kodyfikacyjna w Ministerstwie Sprawiedliwości przygotowała projekt nowelizacji kodeksu spółek handlowych, który przewiduje, że warunkiem połączenia spółek będzie wspólny plan połączenia transgranicznego. Zaproponowano, aby plan takiego połączenia można było ogłosić co najmniej na miesiąc przed datą zgromadzenia wspólników, na którym zostałaby podjęta uchwała o połączeniu. Plan powinien zostać zbadany przez biegłego wyznaczonego przez sąd rejestrowy.

TERMIN WYKONANIA

Do 15 grudnia 2008 r. Polska powinna implementować Dziesiątą Dyrektywę UE z 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia spó-łek kapitałowych.

OPINIA

STANISŁAW SOŁTYSIŃSKI

profesor dr hab.

Pozostało niewiele czasu, ale przy pełnej mobilizacji Sejmu termin może zostać dotrzymany i polskie prawo handlowe zostanie dostosowane do Dziesiątej Dyrektywy unijnej.

Prawo upadłościowe i naprawcze

W nowelizacji ustawy zaproponowano, aby postępowanie naprawcze mógł wszcząć nawet przedsiębiorca z niewielkim zadłużeniem, pod warunkiem że nie opóźnia się w wykonywaniu zobowiązań dłużej niż trzy miesiące. Jednak suma jego zadłużeń nie może przekraczać 10 proc. wartości księgowej majątku. W stosunku do takiego przedsiębiorcy sąd mógłby więc oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości i zezwolić na wszczęcie postępowania naprawczego.

TERMIN WYKONANIA

Rząd chce, by projekt ustawy został jak najszybciej uchwalony przez Sejm.

ETAP LEGISLACYJNY

W ramach planu Szejnfelda do Sejmu został przekazany projekt nowelizacji prawa upadłościowego i naprawczego. Projekt ustawy przygotował jeszcze poprzedni rząd.

447 przypadków niewypłacalności firm odnotowano w 2007r.

84 proc. to upadłości w celu likwidacji majątku

16 proc. z możliwością wszczęcia postępowania naprawczego

 

OPINIA

FELIKS ZEDLER

profesor dr hab.

Dotychczasowe uregulowanie prawa naprawczego jest zbyt rygorystyczne i w praktyce utrudnia jego przeprowadzenie. Potrzebna jest szybka nowelizacja ustawy.

Ustawy ważne dla gospodarki

Program zmian w prawie budowlanym

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją prawa budowlanego, które uprości procedurę rozpoczynania i kończenia inwestycji. Chce zlikwidować pozwolenia na budowę oraz pozwolenia na użytkowanie budynku. Do rozpoczęcia inwestycji konieczne będzie jedynie przedstawienie zgody urbanistycznej. Uproszczenia mają odnosić się do wszystkich kategorii budynków - bez względu na ich powierzchnię. Jednocześnie ma zostać zwiększony zakres odpowiedzialności uczestników procesu budowlanego - projektanta, inwestora i wykonawcy.

TERMIN WYKONANIA

czerwiec 2008 r.

Ministerstwo Infrastruktury nie ma jeszcze gotowego projektu ustawy. Opracowywane są dopiero założenia. Rząd zakłada uchwalenie ustawy do końca roku.

ETAP LEGISLACYJNY

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem ustawy.

OPINIA

MIROSŁAW BARSZCZ

minister budownictwa za rządów PiS

Odejście od obowiązku ubiegania się przez inwestora o pozwolenie na budowę i uzyskiwania zezwolenia na użytkowanie budynku jest słuszne. Uzyskanie zgody urbanistycznej, która byłaby jednak bardziej szczegółowa, przypomina model niemiecki i jest to właściwy kierunek zmian. Każde zmniejszenie obowiązków biurokratycznych po stronie inwestora jest dobre i przyczynia się do przyspieszania realizacji inwestycji.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

Zakłada ona: wydłużenie terminów na wnoszenie protestów i odwołań, ograniczenie możliwości zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wyłączenie możliwości zmiany sposobu spełnienia świadczenia po wyborze oferty, a przed podpisaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego. W razie modyfikacji specyfikacji, która prowadzi do istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia określonych w ogłoszeniu, termin składania ofert będzie biegł na nowo od dnia sprostowania ogłoszenia.

TERMIN WYKONANIA

Projekt zmian został już przygotowany przez Urząd Zamówień Publicznych.

ETAP LEGISLACYJNY

Nad projektem trwają prace międzyresortowego zespołu złożonego z przedstawicieli Urzędu Zamówień Publicznych, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Gospodarki i Rządowego Centrum Legislacji. Nie jest jeszcze znany termin przekazania projektu do Sejmu.

 

OPINIA

MAŁGORZATA STACHOWIAK

prawnik z Grupy Doradczej Sienna

Zmianę tę należy ocenić jako korzystną. Pomimo że z pewnością podniosą się głosy o kolejnym przedłużeniu procedur, to wydłużenie terminów należy uznać za zasadne. Do tej pory wykonawca miał siedem dni na wniesienie protestu i pięć dni na wniesienie odwołania (oraz przekazanie jego kopii zamawiającemu).Wydłużenie terminów zwiększa szanse wykonawców na dochodzenie swoich praw.

Projekt ustawy o PPP

Partnerstwu publiczno-prywatnemu potrzebne jest uproszczenie procedur podejmowania wspólnych przedsięwzięć podmiotów publicznych i przedsiębiorców. Niezbędna jest rezygnacja z części uciążliwych formalności oraz uproszczonych analiz przedwstępnych dla mniejszych przedsięwzięć. Konieczna jest likwidacji barier w tworzeniu przedsięwzięć w partnerstwie publiczno-prywatnym. Należy sprecyzować niejasne przepisy dotyczące publikacji ogłoszenia o PPP.

ETAP LEGISLACYJNY

W Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad projektem ustawy.

OPINIA

AGNIESZKA FEREK

radca z kancelarii Lovells H. Seisler

Żadna inna, poza PPP, forma współpracy podmiotu publicznego z partnerem prywatnym nie gwarantuje w tak dużym stopniu osiągnięcia szczególnych korzyści dla interesu publicznego z realizacji przedsięwzięcia. Korzyści te muszą być większe niż nawiązanie współpracy na innej podstawie. W myśl ustawy korzyścią dla interesu publicznego jest w szczególności oszczędność w wydatkach, podniesienie standardu świadczonych usług lub obniżenie uciążliwości związanych z jego realizacją dla otoczenia. Koncesje stanowią jedynie formę zamówienia publicznego, które bazują w swej logice na wyborze partnera zapewniającego korzyść finansową (cena).

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz, Dominika Sikora, Łukasz Kuligowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    Co to jest transport sanitarny? Dla kogo jest bezpłatny?

    Pacjent, który nie może się samodzielnie poruszać, a chce udać się do przychodni lub szpitala, może skorzystać z transportu sanitarnego. Jak to się odbywa?

    Podwyżki o 30%-33% z kłopotem dla nauczycieli. Samorządy chcą pieniędzy na dodatki. MEN wyda interpretację?

    Samorządowcy pytają ministerstwo edukacji o zasady wypłaty wyrównań dla nauczycieli. Czy min. edukacji Barbara Nowacka wyjaśni zasady postępowania?

    REKLAMA

    Wywiad Ukrainy: Rosja nasila operację dezinformacyjną Majdan-3; punkt kulminacyjny w marcu-maju 2024 roku

    Rosja nasila operację informacyjną Majdan-3 w celu wywołania konfliktów wewnętrznych w Ukrainie oraz krajach ją popierających, by następnie uderzyć i pokonać wojska ukraińskie na wschodzie – ostrzegł prezydencki komitet ds. wywiadu w Kijowie.

    Znasz portal Diety NFZ? Korzysta z niego już prawie 870 tys. osób

    Portal diety.nfz.gov.pl to baza bezpłatnych przepisów na zdrowe i proste w przygotowaniu dania do samodzielnego przygotowania. Narodowy Fundusz Zdrowia podał, że z planów żywieniowych korzysta już blisko 870 tys. osób. 

    Min. rolnictwa Cz. Siekierski: Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane

    Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski w dniu 27 lutego 2024 r. w czasie posiedzenia unijnej Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (AGRIFISH), powiedział: – Różne, nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu muszą zostać wycofane. Komisja Europejska musi zrozumieć protestujących rolników. Rolnicy mówią: nic o nas, bez nas. List przewodniczącego Norberta Linsa pokazuje, że Parlament Europejski też oczekuje szybkich działań.

    Doradca Prezydenta RP: kontrolę nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE

    Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.

    REKLAMA

    Min. Siekierski: KE narzuciła nieracjonalne wymogi Zielonego Ładu; musimy zrozumieć protesty rolników. 27 lutego posiedzenie unijnej rady ministrów w Brukseli. 29 lutego rozmowy z rolnikami w Ministerstwie

    Komisja Europejska narzuciła zbyt duże, nieracjonalne, kosztowne wymogi Zielonego Ładu, które miały służyć środowisku, przeciwdziałać zmianom klimatu, a w rzeczywistości doprowadziły do bankructwa wielu gospodarstw - oświadczył w 26 lutego 2024 r. na konferencji prasowej w Brukseli minister rolnictwa RP Czesław Siekierski. Wcześniej tego samego dnia, jeszcze będąc w Polsce w czasie konferencji prasowej kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, minister Siekierski powiedział: Musimy zrozumieć protesty rolników i o to będę zabiegał na jutrzejszym posiedzeniu unijnej rady ministrów w Brukseli.

    KPO 2024. Polska nie dostanie wszystkich pieniędzy? Ekspert: 43 inwestycje i ich refinansowanie zagrożone. Konieczna rewizja polskiego KPO

    Zdaniem Łukasza Kościjańczuka, eksperta firmy doradczej CRIDO, ok. 43 inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy (z 56 zaplanowanych) może nie zostać zrealizowanych do 31 sierpnia 2026 r, co oznacza, że Polska nie otrzyma refinansowania z UE. Dlatego niezbędna jest rewizja KPO, która - jak oszacował ekspert - może objąć nawet połowę planowanych przedsięwzięć.

    REKLAMA