REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy powinny stosować szyfry

Krzysztof Polak

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne instytucje publiczne przekonują się do użytkowania internetu w komunikacji z obywatelami. Najpierw powinny jednak zadbać o zgodne z prawem zabezpieczenie takich operacji.

Możliwość kontaktowania się urzędów przez internet i świadczenia tą drogą usług przewiduje kilka ustaw. Najważniejsze z nich to: ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450), ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144, poz. 1204) oraz ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565).

REKLAMA

REKLAMA

Zawarte w nich przepisy definiują pojęcie świadczenia usług drogą elektroniczną. Chodzi o wykonanie usług, które następują przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez konieczności jednoczesnej obecności stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych, tj. właśnie internetu. Komunikacja dokonuje się za pomocą środków komunikacji elektronicznej tj. rozwiązań technicznych, w tym urządzeń teleinformatycznych i współpracujących z nimi narzędzi programowych, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.

Minimalne wymagania

Urząd, który decyduje się na wprowadzenie tego rodzaju komunikacji z obywatelami jest zobowiązany do należytego jej zabezpieczenia. Podstawowe wytyczne dla tego działania można znaleźć w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Ich spełnienie przez system teleinformatyczny używany do realizacji zadań publicznych umożliwi wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych oraz zapewni dostęp do zgromadzonych tam zasobów informacji.

Wspomniane rozporządzenie wyznacza normy działania systemów teleinformatycznych używanych przez podmioty publiczne. Powinny one:

REKLAMA

• spełniać właściwości i cechy w zakresie funkcjonalności, niezawodności, używalności, wydajności, przenoszalności i pielęgnowalności, określone w normach ISO, zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną, na etapie projektowania, wdrażania i modyfikowania tych systemów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zostać wyposażone w niezbędne składniki sprzętowe i oprogramowanie:

- umożliwiające wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych za pomocą protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, stosownie do zakresu działania tych systemów,

- zapewniające dostęp do zasobów informacji udostępnianych przez systemy teleinformatyczne używane do realizacji zadań publicznych przy wykorzystaniu formatów danych.

Zalecane zabezpieczenia

Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych w urzędach, zawarte we wspomnianym rozporządzeniu, wskazują konieczność zachowania m.in. uznanych przez międzynarodowe ośrodki standaryzacyjne:

• formatów danych do przetwarzania informacji na dane, np. txt, rtf, pdf, doc itd.,

• formatów danych do wymiany danych między systemami teleinformatycznymi, np. IP - internet protocol - protokół komunikacji internetowej, TCP - transmission control protocol, ICMP - internet control message protocol - protokół kontroli transmisji danych w internecie, HTTP - hypertext transfer protocol - protokół przesyłania dokumentów itd.,

• protokołów komunikacyjnych i szyfrujących: SSL wersja 3/TLS, secure sockets layer / transport layer security - protokół szyfrujący dla zabezpieczenia witryn WWW i S/MIME wersja 3 - secure multi-purpose internet maił extensions - protokół szyfrujący dla zabezpieczenia poczty elektronicznej.

Wymagania zawarte w rozporządzeniu nawiązują do przepisów dotyczących normalizacji z zachowaniem zasady równego traktowania różnych rozwiązań informatycznych.

Przy zabezpieczaniu komunikacji internetowej urzędu największe znaczenie ma stosowanie protokołu szyfrującego SSL 3/TLS dla witryn WWW i protokołu szyfrującego S/MIME dla zabezpieczenia poczty elektronicznej.

Stosując wspomniane rozwiązania urzędy mogą bez obaw prowadzać operacje w internecie. Najważniejsze, aby być pewnym, że przesyłanie danych będzie bezpieczne i poufne. Nie wystarczy samo zaszyfrowanie informacji. Trzeba jeszcze mieć pewność, że informacje i dokumenty są wysyłane do odpowiedniej osoby lub instytucji, co można uzyskać za pomocą zalecanych w rozporządzeniu standardów weryfikowania tożsamości adresata korespondencji.

JAK STWORZYĆ E-URZĄD

By można było mówić o wcieleniu rozwiązań e-urzędu, w praktyce jednostka administracji publicznej musi realizować przynajmniej cztery z poniższych działań:

• sprawne zarządzanie dokumentami w formie elektronicznej,

• samodzielne definiowanie i takie przekształcanie procesów pracy w urzędzie, by uzyskały one wsparcie ze strony urządzeń informatycznych,

• kierowanie działaniami pracowników na podstawie zdefiniowanych procesów,

• łatwy i bezpieczny dostęp do zasobów archiwalnych,

• bezpieczny i kontrolowany dostęp do informacji poufnych,

• monitorowanie z pomocą narzędzi informatycznych bieżących obowiązków i zadań pracowników,

• dynamiczne tworzenie statystyk efektywności zarówno poszczególnych pracowników, działów jak i całego urzędu,

• automatyczne powiadamianie pracownika o upływającym terminie realizacji pracy i przesyłanie monitów,

• gromadzenie danych dotyczących pracy urzędu,

• integrację sieci komputerowej w urzędzie z funkcjonującymi już w administracji publicznej systemami informatycznymi,

• zabezpieczenie transferu danych,

• rozbudowanie bazy BIP'a o możliwość składania wniosków on-line oraz sprawdzanie stanu realizacji sprawy,

• utworzenie sieci intranetowej dla wewnętrznych potrzeb urzędu,

• utworzenie lokalnych centrów certyfikacji pozwalających na wydawanie w lokalnym wymiarze certyfikatów i kluczy do bezpiecznego podpisu elektronicznego,

• wprowadzenie monitoringu działania sieci komputerowej w urzędzie,

• dokonywania mikropłatności,

• utworzenie własnej portalowej strony WWW urzędu,

• prowadzanie aukcji internetowych dla potrzeb urzędu,

• udostępnienie wszelkiego typu formularzy dla interesariuszy, zarówno w formie dokumentów Word czy PDF, jak i w formie gotowych formularzy na wskazanej stronie WWW,

• monitorowanie i weryfikacja stanu realizacji sprawy ze strony interesariusza,

• dostęp urzędników do własnych informacji z systemów finansowo-księgowych czy systemów informacji geograficznej (GIS),

• dostęp on-line do Biuletynu Informacji Publicznej.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. nr 212, poz. 1766).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA