| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Dwa miesiące na oświadczenia majątkowe

Dwa miesiące na oświadczenia majątkowe

Samorządowcom pozostał już niewiele ponad miesiąc na złożenie oświadczenia majątkowego zawierającego informacje według stanu z 31 grudnia 2007 r. Muszą to zrobić do końca kwietnia. Za złamanie tych przepisów radny straci dietę, a wójt prawo do wynagrodzenia.


Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast oraz ich zastępcy, jak również radni wszystkich szczebli samorządu terytorialnego składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Kolejne oświadczenia majątkowe osoby te zgodnie z przepisami samorządowych ustaw ustrojowych (ustawa o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym, samorządzie wojewódzkim) składają co roku do 30 kwietnia, według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego. Takie same obowiązki ustawa nakłada m.in. na sekretarzy, skarbników, kierowników jednostek organizacyjnych gmin, powiatów i województwa.

Oświadczenie majątkowe według stanu na 31 grudnia 2007 r. należy złożyć w dwóch egzemplarzach wraz z kopią zeznania (PIT) o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2007 (osoby, które nie podlegają indywidualnemu rozliczeniu się z urzędem skarbowym, np. emeryci rozliczani przez ZUS, dokonują na pierwszej stronie, w lewym górnym rogu składanego oświadczenia majątkowego, stosownej adnotacji odnośnie do właściwego dla miejsca zamieszkania urzędu skarbowego).

Analiza oświadczeń

Informacje zawarte w oświadczeniu dotyczą majątku osobistego wskazanych osób oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową (w oświadczeniu zaznaczona jest przynależność poszczególnych praw do jednej ze wskazanych mas majątkowych). Oświadczenie majątkowe zawiera informacje m.in. o:

• zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz

• dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,

• mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 tys. zł,

• zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 tys. zł, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.

Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym złożono oświadczenie (ramka 2). Osoby te przekazują jeden egzemplarz do analizy urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie. W związku z powyższym analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie. Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym małżonka osoby składającej oświadczenie. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat.

W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej oświadczenia majątkowego.

Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do 30 października każdego roku przedstawia radzie gminy, powiatu lub sejmikowi województwa informację o:

• osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,

• nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,

• działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Beata Sadowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »