REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy można usprawnić bez pomocy ministerstwa

Katarzyna Rychter

REKLAMA

REKLAMA

Sędziowie potrzebują asystentów i zarządzania przez menedżerów. Większość obywateli uważa, że polskie sądy są im nieprzyjazne. Komputerowe punkty informacyjne mogą odciążyć sekretariaty sądowe.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Gazety Prawnej wykazały, że sądy uchodzą za nieprzyjazne obywatelowi.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny sąd

Od 2002 roku w ramach Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia, we współpracy z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, działa Zespół do spraw Poprawy Funkcjonowania Sądownictwa. Członkami Zespołu jest kilkunastu sędziów z całego kraju. Efektem prac zespołu jest przygotowanie dobrych praktyk sprawnego sądu. Sędziowie podkreślają, że wiele zmian można wprowadzać od zaraz, samodzielnie, bez pomocy Ministerstwa Sprawiedliwości.

- Potrzebna jest do tego wyobraźnia oraz, w przypadku prezesów sądów, gospodarskie podejście do zarządzania sądem, natomiast w przypadku sędziów - otwarcie na nowoczesne metody pracy, samokształcenie w zarządzaniu pracą i czasem - mówi Ryszarda Stasiak, prezes Sądu Rejonowego w Płońsku.

Zmianie powinien ulec też sposób zarządzania sądami i organizacji pracy. Zatrudniam pracowników w drodze konkursu, aby wybierać osoby z największymi umiejętnościami. Wprowadziliśmy też, co jest nowością w sądach, system oceny i motywowania sędziów. Kładziemy również duży nacisk na szkolenia, zarówno kadry urzędniczej, jak i sędziów - uzupełnia sędzia Ryszarda Stasiak.

REKLAMA

Organizacja i informatyzacja

- Trzy lata temu we wszystkich sądach w okręgu świdnickim uruchomione zostały punkty informacyjne. Spowodowało to, że petenci nie zaglądają do sekretariatów wydziałów w poszukiwaniu informacji - mówi sędzia Jacek Szerer, prezes Sądu Okręgowego w Świdnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Sądzie Okręgowym w Świdnicy, już na parterze petenci mogą uzyskać wszelką pomoc i wzory dokumentów. Mogą tam też swobodnie porozmawiać z doświadczonym pracownikiem sądu.

- Wprowadziliśmy także system monitoringu pracy wszystkich sędziów w celu wyeliminowania przewlekłości. Interesujemy się w szczególności sprawami, które trwają dłużej niż rok - mówi Jacek Szerer.

Dodaje, że prowadząc monitoring, starają się pomóc w jak najszybszym zakończeniu danej sprawy poprzez np. mobilizację biegłych. Prezes dba też o to, aby obciążenie sędziów było równomierne.

- Ułatwienie i usprawnienie pracy sędziów jest też związane z wyposażeniem sal rozpraw w komputery, zaś każdego sędziego w laptopa, dzięki któremu mogą szybciej pisać uzasadnienia - dodają sędziowie.

Elektroniczny akt oskarżenia

Zupełną nowością w działaniu wymiaru sprawiedliwości jest elektroniczny akt oskarżenia, uważają sędziowie.

- Polega to na tym, że wszystkie dane podstawowe wraz z aktem oskarżenia są przesyłane pocztą elektroniczną z prokuratury do sądu rejonowego. Umożliwia to szybszą pracę sekretariatów - tłumaczy Jacek Szerer ze Świdnicy.

Podobnie jest w Płońsku.

- Już od kilku lat praktykujemy dostarczanie aktów oskarżenia na dyskietce - mówi Ryszarda Stasiak, prezes płońskiego sądu.

PROPOZYCJE HELSIŃSKIEJ FUNDACJI PRAW CZŁOWIEKA I STOWARZYSZENIA SĘDZIÓW IUSTITIA

• usprawnienie obiegu akt sądowych

• możliwość przesłuchania świadków na siedząco

• czytelne informacje o następnej rozprawie dla podsądnych

• sporządzenie tabel spraw medialnych dostępnych dla dziennikarzy na internetowej stronie sądu

KATARZYNA RYCHTER

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

gp@infor.pl

OPINIA


MAREK CELEJ

sędzia Sądu Okręgowego w Warszawie

Niewątpliwe jest, że sprawne zarządzanie zasobami ludzkimi poprawi wizerunek sądów. Nie może być tak, że sędziom, referendarzom i asystentom ciągle przybywa nowych obowiązków. Jeżeli to się nie zmieni, to nigdy nie uda się usprawnić pracy sądów.

Muszą też w sądach pracować menedżerowie z prawdziwego zdarzenia - kreatywni i dobrze współpracujący z prezesami. Przede wszystkim jednak potrzebny jest doskonale przygotowany aparat sędziowsko-referendarski oraz protokolanci. Inicjatywę Helsińskiej Fundacji oceniam pozytywnie, ale trzeba ją upowszechnić w formie jakiegoś zalecenia. Nie wszystko musi być przełożone na ustawowe regulacje.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA