REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy można usprawnić bez pomocy ministerstwa

Katarzyna Rychter

REKLAMA

REKLAMA

Sędziowie potrzebują asystentów i zarządzania przez menedżerów. Większość obywateli uważa, że polskie sądy są im nieprzyjazne. Komputerowe punkty informacyjne mogą odciążyć sekretariaty sądowe.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Gazety Prawnej wykazały, że sądy uchodzą za nieprzyjazne obywatelowi.

REKLAMA

Sprawny sąd

Od 2002 roku w ramach Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia, we współpracy z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, działa Zespół do spraw Poprawy Funkcjonowania Sądownictwa. Członkami Zespołu jest kilkunastu sędziów z całego kraju. Efektem prac zespołu jest przygotowanie dobrych praktyk sprawnego sądu. Sędziowie podkreślają, że wiele zmian można wprowadzać od zaraz, samodzielnie, bez pomocy Ministerstwa Sprawiedliwości.

REKLAMA

- Potrzebna jest do tego wyobraźnia oraz, w przypadku prezesów sądów, gospodarskie podejście do zarządzania sądem, natomiast w przypadku sędziów - otwarcie na nowoczesne metody pracy, samokształcenie w zarządzaniu pracą i czasem - mówi Ryszarda Stasiak, prezes Sądu Rejonowego w Płońsku.

Zmianie powinien ulec też sposób zarządzania sądami i organizacji pracy. Zatrudniam pracowników w drodze konkursu, aby wybierać osoby z największymi umiejętnościami. Wprowadziliśmy też, co jest nowością w sądach, system oceny i motywowania sędziów. Kładziemy również duży nacisk na szkolenia, zarówno kadry urzędniczej, jak i sędziów - uzupełnia sędzia Ryszarda Stasiak.

Organizacja i informatyzacja

- Trzy lata temu we wszystkich sądach w okręgu świdnickim uruchomione zostały punkty informacyjne. Spowodowało to, że petenci nie zaglądają do sekretariatów wydziałów w poszukiwaniu informacji - mówi sędzia Jacek Szerer, prezes Sądu Okręgowego w Świdnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Sądzie Okręgowym w Świdnicy, już na parterze petenci mogą uzyskać wszelką pomoc i wzory dokumentów. Mogą tam też swobodnie porozmawiać z doświadczonym pracownikiem sądu.

- Wprowadziliśmy także system monitoringu pracy wszystkich sędziów w celu wyeliminowania przewlekłości. Interesujemy się w szczególności sprawami, które trwają dłużej niż rok - mówi Jacek Szerer.

Dodaje, że prowadząc monitoring, starają się pomóc w jak najszybszym zakończeniu danej sprawy poprzez np. mobilizację biegłych. Prezes dba też o to, aby obciążenie sędziów było równomierne.

- Ułatwienie i usprawnienie pracy sędziów jest też związane z wyposażeniem sal rozpraw w komputery, zaś każdego sędziego w laptopa, dzięki któremu mogą szybciej pisać uzasadnienia - dodają sędziowie.

Elektroniczny akt oskarżenia

Zupełną nowością w działaniu wymiaru sprawiedliwości jest elektroniczny akt oskarżenia, uważają sędziowie.

- Polega to na tym, że wszystkie dane podstawowe wraz z aktem oskarżenia są przesyłane pocztą elektroniczną z prokuratury do sądu rejonowego. Umożliwia to szybszą pracę sekretariatów - tłumaczy Jacek Szerer ze Świdnicy.

Podobnie jest w Płońsku.

- Już od kilku lat praktykujemy dostarczanie aktów oskarżenia na dyskietce - mówi Ryszarda Stasiak, prezes płońskiego sądu.

PROPOZYCJE HELSIŃSKIEJ FUNDACJI PRAW CZŁOWIEKA I STOWARZYSZENIA SĘDZIÓW IUSTITIA

• usprawnienie obiegu akt sądowych

• możliwość przesłuchania świadków na siedząco

• czytelne informacje o następnej rozprawie dla podsądnych

• sporządzenie tabel spraw medialnych dostępnych dla dziennikarzy na internetowej stronie sądu

KATARZYNA RYCHTER

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

gp@infor.pl

OPINIA


MAREK CELEJ

sędzia Sądu Okręgowego w Warszawie

REKLAMA

Niewątpliwe jest, że sprawne zarządzanie zasobami ludzkimi poprawi wizerunek sądów. Nie może być tak, że sędziom, referendarzom i asystentom ciągle przybywa nowych obowiązków. Jeżeli to się nie zmieni, to nigdy nie uda się usprawnić pracy sądów.

Muszą też w sądach pracować menedżerowie z prawdziwego zdarzenia - kreatywni i dobrze współpracujący z prezesami. Przede wszystkim jednak potrzebny jest doskonale przygotowany aparat sędziowsko-referendarski oraz protokolanci. Inicjatywę Helsińskiej Fundacji oceniam pozytywnie, ale trzeba ją upowszechnić w formie jakiegoś zalecenia. Nie wszystko musi być przełożone na ustawowe regulacje.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

REKLAMA

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Coraz więcej nastolatków sięga po e-papierosy

Coraz więcej nastolatków sięga po elektroniczne papierosy. Jest to co czwarta dziewczyna i co piąty chłopiec w wieku 13-15 lat. Tak wynika z badania "Global Youth Tobacco Survey" zaprezentowanego podczas rozpoczętej w środę w Sejmie konferencji poświęconej uzależnieniom.

REKLAMA

Dwoje seniorów padło ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie stracili ponad 400 tys. zł

Oszuści nie ustają w polowaniach. Dwoje seniorów – 74-latka z Lublina i 76-latek z powiatu zamojskiego – zostali oszukani w internecie. Zamiast zyskownych inwestycji, za radą „doradców” zainstalowali oprogramowanie, które pozwoliło przestępcom przejąć pieniądze z ich kont bankowych – podała policja.

Pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro już na świecie

Urodziło się pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro. Ministra zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że do programu zakwalifikowało się ponad 23 tys. par, efektem jest 9258 ciąż.

REKLAMA