Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak dowodu to nie problem

inforCMS
Z nieważnym dowodem osobistym podatnik nie odbierze listu poleconego z urzędu skarbowego. Aby uniknąć kłopotów, najlepiej ustanowić pełnomocnika lub sporządzić pełnomocnictwo pocztowe.  

Stare dowody osobiste definitywnie stracą ważność 31 marca 2008 r. Pod koniec lutego wymiany nie dokonało jeszcze ponad 800 tysięcy Polaków. Okazuje się jednak, że brak podstawowego dokumentu tożsamości w praktyce nie musi być aż tak kłopotliwy. Co prawda nieodebranie listu poleconego z urzędu skarbowego z powodu braku ważnego dowodu może oznaczać utratę prawa do obrony swoich racji w sporze z fiskusem. Jednak dowód osobisty to nie jedyny dokument, na jaki można odebrać list polecony.

List polecony od fiskusa

Ostateczny termin ważności starych dowodów przedłużono do 31 marca 2008 r. Ci, którzy nie wymienili dowodów na nowe, po tej dacie muszą już liczyć się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Problemy mogą się pojawić chociażby przy odbiorze przesyłek awizowanych na poczcie. Na poczcie nie powiedzą nam nawet, co to za list. A może to być np. zawiadomienie o wszczęciu postępowania podatkowego czy decyzja podatkowa. W kontaktach z fiskusem zaniedbanie może być opłakane w skutkach.

- W sytuacji gdy listonosz zastanie w mieszkaniu adresata nieposiadającego nowego dowodu osobistego, nie powinno być problemu z odbiorem listu - mówi Aldona Leszczyńska radca prawny, doradca podatkowy z Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

Niejednokrotnie jednak zdarza się, że listonosz nie sprawdza, czy adresat jest w domu, tylko wrzuca od razu awizo do skrzynki. Co zrobić w takiej sytuacji. Jak wyjaśnia Monika Śmigielska, prawnik działu finansowego kancelarii Krawczyk i Wspólnicy, ratunku można szukać przede wszystkim w przepisach wykonawczych regulujących wykonywanie usług pocztowych. Zgodnie z ich treścią, stwierdzenia tożsamości osób uprawnionych do odbioru przesyłek rejestrowanych dokonuje się na podstawie jednego z następujących dokumentów: dowodu osobistego, tymczasowego dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy, innego dokumentu z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem jego posiadacza. W jej ocenie, brak ważnego dowodu osobistego w praktyce nie musi wiązać się z brakiem możliwości odbioru przesyłki.

- Odebrać awizowaną przesyłkę pocztową może nie tylko adresat, ale także inna osoba zamieszkała pod tym samym co adresat adresem - podkreśla Monika Śmigielska.

Na taką możliwość zwraca uwagę również Tomasz Rolewicz, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers. Podkreśla, że na podstawie innego dokumentu z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem posiadacza można również w placówce pocztowej udzielić innej osobie pełnomocnictwa pocztowego do odbioru w naszym imieniu wszystkich przesyłek pocztowych.

Pełnomocnictwo pocztowe

Może się jednak zdarzyć, że podatnik nie dysponuje żadnym dokumentem.

- Listonosz ma obowiązek doręczenia przesyłki lub przekazu pocztowego osobie upoważnionej przez adresata na podstawie pełnomocnictwa udzielonego na zasadach ogólnych, a także na podstawie szczególnego pełnomocnictwa do odbioru przesyłek lub przekazów - wyjaśnia Aldona Leszczyńska.

Pełnomocnictwo pocztowe polega na tym, że adresat składa pisemne oświadczenie woli w placówce poczty w obecności upoważnionego pracownika. Co do zasady, przyjęcie pełnomocnictwa pocztowego jest odpłatne.

- Istnieje również alternatywne rozwiązanie w postaci wprowadzonej stosunkowo niedawno możliwości doręczania pism w postępowaniu podatkowym drogą elektroniczną - dodaje Monika Śmigielska, która również wskazuje na możliwość ustanowienia pełnomocnika i pełnomocnictwa pocztowego. Aby z niej skorzystać, podatnik powinien wystąpić do organu podatkowego ze stosownym wnioskiem.

Pełnomocnik podatkowy

Jeszcze innym rozwiązaniem jest ustanowienie pełnomocnika upoważnionego do doręczeń, tj. do otrzymywania przesyłek w imieniu podatnika na podstawie Ordynacji podatkowej.

- Ordynacja przewiduje możliwość ustanowienia pełnomocnika, który będzie reprezentował podatnika w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego - tłumaczy Tomasz Rolewicz. Jak wyjaśnia ekspert, wyznaczenie takiej osoby należy zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym. Tomasz Rolewicz zwraca jednak uwagę, że doręczenie przesyłki pełnomocnikowi jest równoznaczne z otrzymaniem jej przez adresata. A to powoduje m.in., że terminy biegną już od dnia odbioru przesyłki przez pełnomocnika. Dlatego bardzo ważna jest tutaj dobra komunikacja z pełnomocnikiem.

Ekspert zwraca uwagę, że złożenie w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach podatku dochodowego pełnomocnictwa nie wywiera skutków wobec innych organów państwa.

Poważne konsekwencje

Sposobów na uniknięcie kłopotów jest zatem kilka. Konsekwencje w sprawach podatkowych mogą być bardzo bolesne. Jak podkreśla Aldona Leszczyńska, nieodebranie w terminie 14 dni pisma, które przechowywane jest na poczcie, rodzi określone skutki prawne.

- Przede wszystkim doręczenie uważa się za dokonane, pismo pozostawia się w aktach sprawy i w konsekwencji biegnie termin np. do wniesienia środka odwoławczego - mówi. Zasadniczo powołanie się na brak możliwości odbioru pisma ze względu na nieposiadanie ważnego dowodu osobistego nie powinno stanowić podstawy do przywrócenia terminu.

- W takiej sytuacji zawsze decydują okoliczności konkretnego przypadku - podkreśla Tomasz Rolewicz. Z uwagi na długie okresy na wymianę dowodów osobistych, próba wykazania, że niemożność odbioru przesyłki wyłącznie z powodu braku ważnego dowodu osobistego nie została przez podatnika zawiniona, może być trudna.

- Myślę, że przezorny podatnik powinien zabezpieczyć się przed negatywnymi konsekwencjami braku dowodu - podkreśla Monika Śmigielska.

 

 

30 dni ma podatnik na poinformowanie urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych w dowodzie

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Lista przedmiotów w klasie IV szkoły podstawowej w 2022/2023 r.
    Jakich przedmiotów uczą się uczniowie klas IV w roku szkolnym 2022/2023 r.?
    DGP: W 2021 r. NFZ nie wykorzystał 10 mld zł na leczenie Polaków
    Ponad 10 mld zł zostało w budżecie NFZ – tak wynika ze sprawozdania funduszu za 2021 r., do którego dotarł "Dziennik Gazeta Prawna". Płatnik zeszły rok zakończył z rekordowo wysoką kwotą na plusie. Głównym powodem jest nie wykorzystanie dostępnych w budżecie NFZ pieniędzy na leczenie.
    Nowy Program Czyste Powietrze Plus [wnioski od 15 lipca 2022 r.]
    Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa ogłosiła uruchomienie programu Czyste Powietrze Plus. Wskazała na istotną rolę samorządów w programie. Budżet programu "Czyste Powietrze +", to 1,8 mld zł z możliwością zwiększenia tej kwoty przez rząd.
    Wniosek o świadczenie 40 zł za zakwaterowanie bez PESELa uchodźcy [tylko do 15 lipca 2022 r.]
    Tylko do 15 lipca 2022 r. we wnioskach o świadczenie 40 zł za dzień zakwaterowania niepotrzebny jest PESEL uchodźcy. Dotyczy to pomocy udzielanej przed 30 kwietnia 2022 r. Za okres późniejszy PESEL uchodźcy jest niezbędny do prawidłowego rozpoznania wniosku.
    CKE: Maturę zdało 78,2% tegorocznych absolwentów
    Maturę zdało 78,2 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. 15,5 proc. abiturientów, którzy nie zdali jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki w sierpniu – podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.
    Od 2024 r. samorządy otrzymają 3 mld zł wpływów budżetu państwa z ryczałtu?
    W 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać wpływy z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
    Podręcznik do historii i teraźniejszości dopuszczony do użytku szkolnego [licea i technika, klasy I]
    W wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego resortu edukacji i nauki opublikowano w piątek podręcznik do przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT).
    Nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2022 r. [rozporządzenie]
    Od 1 września zaczną obowiązywać nowe minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Zgodnie z projektowanym przez MEiN rozporządzeniem wyniosą one od 3329 zł do 4224 zł.
    MKiDN: do 1 sierpnia wnioski o stypendium do 4000 zł brutto miesięcznie
    Do 1 sierpnia do godz. 16 można składać wnioski w Konkursie o przyznanie stypendiów twórczych oraz stypendiów z zakresu upowszechniania kultury na 2023 r. - poinformowało w poniedziałek MKiDN.
    CKE: Jakie były wyniki na egzaminie ósmoklasisty w 2022 r.?
    Uczniowie VIII klas szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 60 % punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 57 %.
    Czy można przesunąć pracownika z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej
    Burmistrz postanowił, że miejski ośrodek pomocy społecznej będzie zajmował się przyznawaniem świadczenia pieniężnego z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. Jakie są sposoby przesunięcia pracowników z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej?
    1 lipca 2022 r. Nowa lista leków refundowanych
    Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje nowy wykaz leków refundowanych, do którego dodano 54 produkty bądź nowe wskazania.
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.