REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samorządy mogą finansować potrzeby Policji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

Finansowaniem jakich wydatków przez jednostki samorządu terytorialnego jest najczęściej zainteresowana Policja? W jakim celu został powołany Fundusz Wsparcia Policji?

LIDIA DUDEK

REKLAMA

REKLAMA

członek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy

Ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim określają zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Do zadań tych należy m.in. zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa. W celu bezpośredniego wykonywania powyższych zadań gminy mogą m.in. tworzyć straż gminną (miejską), której koszty działania pokrywane są z budżetu gminy (miasta). Wykonując zadania w zakresie bezpieczeństwa publicznego w sposób pośredni, jednostki samorządu terytorialnego mogą natomiast dofinansowywać działające na ich terenie jednostki Policji. Doświadczenie w tej dziedzinie pokazuje, że Policja najbardziej zainteresowana jest możliwością otrzymania wsparcia przez samorządy poprzez zakup paliwa oraz wyposażenia poszczególnych komisariatów działających na terenie danej jednostki. W celu zapewnienia jasności i przejrzystości przepływów środków publicznych w 2004 roku na mocy ustawy utworzono państwowy fundusz celowy - Fundusz Wsparcia Policji. W zależności od szczebla Funduszu dysponuje nim odpowiedni komendant Policji. Przekazywanie środków na rzecz Policji miało się odbywać poprzez Fundusz, jednak ze względu na fakt, że ta forma przekazywania środków jest wydłużona w czasie, w praktyce nie zawsze jest stosowana. Jednostki samorządu terytorialnego przekazują środki bezpośrednio na rzecz konkretnych posterunków Policji.

Zgodnie z przepisami ustawy o Policji, koszty jej funkcjonowania są pokrywane z budżetu państwa. Niemniej przepisem art. 13 ust. 3 ustawa dopuszcza możliwość udzielania pomocy Policji przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego w zakresie pokrywania ich wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług. Ustawa ogranicza natomiast wspieranie Policji przez tworzenie dodatkowych etatów, finansowanie przedłużonego czasu pracy czy finansowanie odpowiednich nagród jedynie do gmin i powiatów. Z przepisu art. 13 ust. 4 ustawy wynika, że w sytuacji, gdy na wniosek rady powiatu lub rady gminy liczba etatów Policji w rewirach dzielnicowych i posterunkach Policji w danym powiecie lub gminie zwiększy się ponad liczbę ustaloną przepisami ustawy, rada powiatu lub rada gminy zapewnia pokrycie kosztów utrzymania etatów Policji przez co najmniej pięć lat. Dodatkowo, zgodnie z art. 13 ust. 4a ustawy, organ stanowiący powiatu lub gminy może przekazać środki finansowe będące dochodami własnymi tej jednostki dla Policji, z przeznaczeniem na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający normę określoną w ustawie oraz na nagrodę za osiągnięcia w służbie, dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy wykonują zadania z zakresu służby prewencyjnej.

REKLAMA

Inną formę wspierania Policji przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi pomoc rzeczowa, np. wyposażenia komisariatów w niezbędny sprzęt biurowy, zakup samochodów, przeprowadzanie remontów itp. Należy pamiętać, że udzielenie pomocy w tej formie powinno być udokumentowane protokołem przekazania lub protokołem odbioru usługi wykonanej na rzecz danej jednostki Policji. Podkreślić również należy, że udzielenie pomocy Policji przez jednostki samorządu terytorialnego, bez względu na jej formę, wymaga podpisania przez organ wykonawczy porozumienia z komendantem wojewódzkim Policji. Odstępstwo od tej zasady stanowi udzielenie wsparcia na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający ustawową normę oraz na nagrodę za osiągnięcia w służbie dla określonej grupy policjantów. W takiej sytuacji porozumienie podpisuje się z powiatowym (miejskim) komendantem Policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 13 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2007 r. nr 43, poz. 277 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA