REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samorządy mogą finansować potrzeby Policji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

Finansowaniem jakich wydatków przez jednostki samorządu terytorialnego jest najczęściej zainteresowana Policja? W jakim celu został powołany Fundusz Wsparcia Policji?

LIDIA DUDEK

REKLAMA

członek Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy

REKLAMA

Ustawy o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim określają zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Do zadań tych należy m.in. zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa. W celu bezpośredniego wykonywania powyższych zadań gminy mogą m.in. tworzyć straż gminną (miejską), której koszty działania pokrywane są z budżetu gminy (miasta). Wykonując zadania w zakresie bezpieczeństwa publicznego w sposób pośredni, jednostki samorządu terytorialnego mogą natomiast dofinansowywać działające na ich terenie jednostki Policji. Doświadczenie w tej dziedzinie pokazuje, że Policja najbardziej zainteresowana jest możliwością otrzymania wsparcia przez samorządy poprzez zakup paliwa oraz wyposażenia poszczególnych komisariatów działających na terenie danej jednostki. W celu zapewnienia jasności i przejrzystości przepływów środków publicznych w 2004 roku na mocy ustawy utworzono państwowy fundusz celowy - Fundusz Wsparcia Policji. W zależności od szczebla Funduszu dysponuje nim odpowiedni komendant Policji. Przekazywanie środków na rzecz Policji miało się odbywać poprzez Fundusz, jednak ze względu na fakt, że ta forma przekazywania środków jest wydłużona w czasie, w praktyce nie zawsze jest stosowana. Jednostki samorządu terytorialnego przekazują środki bezpośrednio na rzecz konkretnych posterunków Policji.

Zgodnie z przepisami ustawy o Policji, koszty jej funkcjonowania są pokrywane z budżetu państwa. Niemniej przepisem art. 13 ust. 3 ustawa dopuszcza możliwość udzielania pomocy Policji przez wszystkie jednostki samorządu terytorialnego w zakresie pokrywania ich wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług. Ustawa ogranicza natomiast wspieranie Policji przez tworzenie dodatkowych etatów, finansowanie przedłużonego czasu pracy czy finansowanie odpowiednich nagród jedynie do gmin i powiatów. Z przepisu art. 13 ust. 4 ustawy wynika, że w sytuacji, gdy na wniosek rady powiatu lub rady gminy liczba etatów Policji w rewirach dzielnicowych i posterunkach Policji w danym powiecie lub gminie zwiększy się ponad liczbę ustaloną przepisami ustawy, rada powiatu lub rada gminy zapewnia pokrycie kosztów utrzymania etatów Policji przez co najmniej pięć lat. Dodatkowo, zgodnie z art. 13 ust. 4a ustawy, organ stanowiący powiatu lub gminy może przekazać środki finansowe będące dochodami własnymi tej jednostki dla Policji, z przeznaczeniem na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający normę określoną w ustawie oraz na nagrodę za osiągnięcia w służbie, dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy wykonują zadania z zakresu służby prewencyjnej.

Inną formę wspierania Policji przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi pomoc rzeczowa, np. wyposażenia komisariatów w niezbędny sprzęt biurowy, zakup samochodów, przeprowadzanie remontów itp. Należy pamiętać, że udzielenie pomocy w tej formie powinno być udokumentowane protokołem przekazania lub protokołem odbioru usługi wykonanej na rzecz danej jednostki Policji. Podkreślić również należy, że udzielenie pomocy Policji przez jednostki samorządu terytorialnego, bez względu na jej formę, wymaga podpisania przez organ wykonawczy porozumienia z komendantem wojewódzkim Policji. Odstępstwo od tej zasady stanowi udzielenie wsparcia na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający ustawową normę oraz na nagrodę za osiągnięcia w służbie dla określonej grupy policjantów. W takiej sytuacji porozumienie podpisuje się z powiatowym (miejskim) komendantem Policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 13 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2007 r. nr 43, poz. 277 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA