| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jaki jest tryb wydawania opinii do aktów prawa miejscowego

Jaki jest tryb wydawania opinii do aktów prawa miejscowego

Jakie jest znaczenie opinii do uchwał jednostek samorządu terytorialnego? Jakie są zasady zaskarżania uchwał w przypadku pominięcia opinii?


Bartosz FrĄczyk

radca prawny partner w Kancelarii Frączyk & Frączyk w Krakowie

Na podstawie przepisu art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych organy samorządu terytorialnego kierują założenia albo projekty aktów prawnych, w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych, do odpowiednich władz statutowych reprezentatywnej organizacji związkowej, określając termin przedstawienia opinii - nie krótszy jednak niż 30 dni. Jeżeli władze statutowe związku nie przedstawią opinii w wyznaczonym terminie, uznaje się, że zrezygnowały z prawa jej wyrażenia. Chociaż nie ma o tym mowy wprost w przepisie, przyjmuje się, że opinia winna być w formie pisemnej.

Udział reprezentatywnej organizacji związkowej w kształtowaniu treści aktów prawnych przyczynia się do wprowadzania bardziej przemyślanych rozwiązań, uwzględniających punkt widzenia większej ilości grup społecznych, a nadto lepszego wyrażania będących u podstaw aktów prawnych zamierzeń ustawodawczych. Wyrażanie opinii w toku procesu legislacyjnego sprzyja także osiąganiu rozwiązań kompromisowych na wczesnym etapie postępowania.

Opinia nie ma charakteru wiążącego, dlatego stanowisko organizacji związkowej może zostać odrzucone, o czym właściwy organ samorządu terytorialnego informuje związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. Podjęte uchwały podlegają kontroli w trybie przewidzianym w ustawie o samorządzie gminnym. Wójt, w ciągu siedmiu dni od dnia podjęcia uchwały rady gminy, jest zobowiązany do przedłożenia jej wojewodzie. Niedopełnienie obowiązku uzyskania opinii wymaganej przez przepisy przed podjęciem uchwały jest podstawą do stwierdzenia jej nieważności przez wojewodę, który jest organem nadzoru.

Nieważność jest stwierdzana w ciągu 30 dni od dnia doręczenia uchwały, gdy organ nadzoru stwierdzi, że akt prawa miejscowego jest sprzeczny z prawem. Od rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody jest możliwość wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Uchwała może zostać zaskarżona do sądu administracyjnego przez podmiot uprawniony do wniesienia skargi. W rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym jest nim każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej. Warunkiem koniecznym do wniesienia skargi do sądu administracyjnego jest uprzednie bezskuteczne wezwanie do usunięcia naruszenia.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 19 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ARKANA

Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »