REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega audyt legalności oprogramowania w urzędach

_ AM

REKLAMA

Z ilu i jakich etapów składa się audyt oprogramowania w urzędzie? Ile czasu trwa taki audyt? Jakie koszty trzeba wziąć pod uwagę w związku z audytem oprogramowania?

MACIEJ KARMOLIŃSKI

REKLAMA

REKLAMA

kierownik ds. audytu w firmie AuditPro

Audyt legalności oprogramowania jest elementem procesu zarządzania zasobami IT. Możemy podzielić go na kilka etapów. Rozpoczyna się zazwyczaj od inwentaryzacji tak zwanych wartości niematerialnych i prawnych. Jest to analiza posiadanych licencji, zakresu uprawnień licencyjnych oraz dokonania spisu ich wszystkich. Drugim krokiem jest inwentaryzacja wykorzystywanego oprogramowania. To żmudna i czasochłonna praca, chyba że urząd posiada wdrożone wcześniej oprogramowanie do zarządzania zasobami IT. Wówczas inwentaryzacja sprowadza się do kilku kliknięć myszą. Załóżmy jednak, że w danej jednostce samorządu lub administracji państwowej audyt wykonywany jest po raz pierwszy. Wówczas należy dokonać ręcznego przeglądu zawartości każdego dysku komputerowego. Korzysta się podczas niego z narzędzi audytowych, które znacząco skracają czas poświęcony każdemu stanowisku roboczemu. Efektem inwentaryzacji jest spis wszystkich zainstalowanych programów i plików multimedialnych. Następnie porównuje się spis licencji ze spisem programów. Wówczas zwykle wychodzi na jaw, że w instytucji albo brakuje licencji, albo jest ich za dużo. Na tym etapie audytor przedstawia zalecenia, sugestie i rekomendacje.

Posiadając wiedzę wynikającą z pierwszego audytu legalności można pozwolić sobie na bardziej zasadne i ekonomiczne zarządzanie zasobami IT. Jeśli okaże się, że mamy więcej licencji niż nam się wydawało, nie trzeba kupować nowych, można wykorzystać te już posiadane. Często nie opłaca się kupować nowego programu, bo znacznie taniej wychodzi jego aktualizacja i podniesienie do wersji wyższej.

REKLAMA

Kolejnym etapem audytu jest wdrożenie zaleceń wynikających z analizy i przedstawionego raportu. Czy je spełniono, kierownictwo instytucji przekona się po przeprowadzaniu kolejnej analizy wszystkich stanowisk roboczych. Jeśli tak, urząd uzyska potwierdzenie legalności. Jest to prosta droga do wnioskowania o certyfikat legalności Microsoft. Jest on doskonałym elementem promocyjnym dla urzędu, wskazuje bowiem, że władze kierują się wartościami etycznymi, a jednocześnie nie pozostają w tyle za szybko rozwijającą się technologią. Dla przykładu, w maju bieżącego roku po audycie przeprowadzonym przez AuditPro Urząd Miasta w Lublinie otrzymał certyfikat legalności Microsoft. Jest jednym z nielicznych w kraju, który może się tym poszczycić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas trwania audytu uzależniony jest od wielu zmiennych, takich jak ilość stanowisk roboczych, ilość lokalizacji, poziom zaawansowania osób odpowiedzialnych za administrowanie siecią komputerową i innych. Można jednak założyć, że pierwszy, wstępny audyt możemy przeprowadzić w czasie od dwóch do czterech tygodni. Następnie instytucja musi mieć czas na wdrożenie zaleceń. Zabiera to zwykle od kilku do kilkunastu miesięcy. Następny audyt i opracowanie raportu to kolejne dwa, cztery tygodnie. Jeśli wszystko zostało przeprowadzone poprawnie, jednostka samorządu jest od tej chwili gotowa do certyfikacji.

Po audycie legalności dobrym sposobem na stałe i efektywne zarządzanie zasobami informatycznymi jest zakup i wdrożenie narzędzi typu AuditPro. Pozwalają one zachować stałą kontrolę nad stanem posiadania, nad tym co instalują w swoich komputerach czy co w nich przechowują pracownicy. Z drugiej strony, z punktu widzenia obiektywizmu i dokładności, audyt legalności oprogramowania warto zlecić firmie zewnętrznej. Pozwoli to zachować pełną bezstronność i uzyskać rzeczywisty obraz stanu rzeczy.

Koszty audytu tego typu zwracają się już przy pierwszym, większym przetargu na sprzęt i oprogramowanie komputerowe. Dzięki wiedzy o tym co mamy, w jakiej ilości, i w jakim stanie, możemy efektywniej zaplanować zakup tego, co jest niezbędne pracownikom do wykonywania obowiązków. Koszty audytu, zależnie od wielkości urzędu, ilości komputerów i lokalizacji mogą wynieść zarówno kilka, jak i kilkadziesiąt tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę wartości szacunkowe postępowań przetargowych na zakup komputerów, kwota ta nie jest wysoka.

AM

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA