REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega audyt legalności oprogramowania w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AM

REKLAMA

Z ilu i jakich etapów składa się audyt oprogramowania w urzędzie? Ile czasu trwa taki audyt? Jakie koszty trzeba wziąć pod uwagę w związku z audytem oprogramowania?

MACIEJ KARMOLIŃSKI

REKLAMA

REKLAMA

kierownik ds. audytu w firmie AuditPro

Audyt legalności oprogramowania jest elementem procesu zarządzania zasobami IT. Możemy podzielić go na kilka etapów. Rozpoczyna się zazwyczaj od inwentaryzacji tak zwanych wartości niematerialnych i prawnych. Jest to analiza posiadanych licencji, zakresu uprawnień licencyjnych oraz dokonania spisu ich wszystkich. Drugim krokiem jest inwentaryzacja wykorzystywanego oprogramowania. To żmudna i czasochłonna praca, chyba że urząd posiada wdrożone wcześniej oprogramowanie do zarządzania zasobami IT. Wówczas inwentaryzacja sprowadza się do kilku kliknięć myszą. Załóżmy jednak, że w danej jednostce samorządu lub administracji państwowej audyt wykonywany jest po raz pierwszy. Wówczas należy dokonać ręcznego przeglądu zawartości każdego dysku komputerowego. Korzysta się podczas niego z narzędzi audytowych, które znacząco skracają czas poświęcony każdemu stanowisku roboczemu. Efektem inwentaryzacji jest spis wszystkich zainstalowanych programów i plików multimedialnych. Następnie porównuje się spis licencji ze spisem programów. Wówczas zwykle wychodzi na jaw, że w instytucji albo brakuje licencji, albo jest ich za dużo. Na tym etapie audytor przedstawia zalecenia, sugestie i rekomendacje.

Posiadając wiedzę wynikającą z pierwszego audytu legalności można pozwolić sobie na bardziej zasadne i ekonomiczne zarządzanie zasobami IT. Jeśli okaże się, że mamy więcej licencji niż nam się wydawało, nie trzeba kupować nowych, można wykorzystać te już posiadane. Często nie opłaca się kupować nowego programu, bo znacznie taniej wychodzi jego aktualizacja i podniesienie do wersji wyższej.

REKLAMA

Kolejnym etapem audytu jest wdrożenie zaleceń wynikających z analizy i przedstawionego raportu. Czy je spełniono, kierownictwo instytucji przekona się po przeprowadzaniu kolejnej analizy wszystkich stanowisk roboczych. Jeśli tak, urząd uzyska potwierdzenie legalności. Jest to prosta droga do wnioskowania o certyfikat legalności Microsoft. Jest on doskonałym elementem promocyjnym dla urzędu, wskazuje bowiem, że władze kierują się wartościami etycznymi, a jednocześnie nie pozostają w tyle za szybko rozwijającą się technologią. Dla przykładu, w maju bieżącego roku po audycie przeprowadzonym przez AuditPro Urząd Miasta w Lublinie otrzymał certyfikat legalności Microsoft. Jest jednym z nielicznych w kraju, który może się tym poszczycić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas trwania audytu uzależniony jest od wielu zmiennych, takich jak ilość stanowisk roboczych, ilość lokalizacji, poziom zaawansowania osób odpowiedzialnych za administrowanie siecią komputerową i innych. Można jednak założyć, że pierwszy, wstępny audyt możemy przeprowadzić w czasie od dwóch do czterech tygodni. Następnie instytucja musi mieć czas na wdrożenie zaleceń. Zabiera to zwykle od kilku do kilkunastu miesięcy. Następny audyt i opracowanie raportu to kolejne dwa, cztery tygodnie. Jeśli wszystko zostało przeprowadzone poprawnie, jednostka samorządu jest od tej chwili gotowa do certyfikacji.

Po audycie legalności dobrym sposobem na stałe i efektywne zarządzanie zasobami informatycznymi jest zakup i wdrożenie narzędzi typu AuditPro. Pozwalają one zachować stałą kontrolę nad stanem posiadania, nad tym co instalują w swoich komputerach czy co w nich przechowują pracownicy. Z drugiej strony, z punktu widzenia obiektywizmu i dokładności, audyt legalności oprogramowania warto zlecić firmie zewnętrznej. Pozwoli to zachować pełną bezstronność i uzyskać rzeczywisty obraz stanu rzeczy.

Koszty audytu tego typu zwracają się już przy pierwszym, większym przetargu na sprzęt i oprogramowanie komputerowe. Dzięki wiedzy o tym co mamy, w jakiej ilości, i w jakim stanie, możemy efektywniej zaplanować zakup tego, co jest niezbędne pracownikom do wykonywania obowiązków. Koszty audytu, zależnie od wielkości urzędu, ilości komputerów i lokalizacji mogą wynieść zarówno kilka, jak i kilkadziesiąt tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę wartości szacunkowe postępowań przetargowych na zakup komputerów, kwota ta nie jest wysoka.

AM

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA