REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentalność kierowników i przepisy prawne - to główne bariery informatyzacji

Bożena Sztonyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie technologii informatycznych w samorządach napotyka wiele barier. Najważniejszą z nich są urzędnicy nieprzekonani do nowych rozwiązań. Problemem jest też brak wykwalifikowanych informatyków znających zagadnienia funkcjonowania administracji. Samorządy napotykają też trudności w sfinansowaniu informatyzacji.

Poprawa jakości obsługi klientów administracji wyraża się obecnie w dwóch głównych narzędziach:

REKLAMA

REKLAMA

1) upowszechnieniu podpisu elektronicznego oraz

2) wykorzystaniu możliwości, jakie niesie Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP).

Za pomocą tych instrumentów mieszkaniec może z własnego domu prowadzić komunikację elektroniczną z urzędem, zgłaszać i załatwiać sprawy urzędowe. Efektywne wykorzystanie e-podpisu i ESP może znacznie przyśpieszyć i ułatwić procesy administracyjne.

REKLAMA

Kadra kierownicza bez przekonania

Wdrażanie technologii informatycznych napotyka wiele barier. Najtrudniejszą do pokonania są urzędnicy nieprzekonani do nowych rozwiązań. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli świadomości takiej nie ma kadra zarządzająca urzędem. - Jeśli kierownik urzędu nie zacznie zmian od siebie i swojego stanowiska pracy, czyli od zmiany pióra czy długopisu na kartę certyfikatu kwalifikowanego (podpis elektroniczny), dopóty wydatki na informatyzację urzędu będą w pewnym sensie marnotrawione - przekonywał Paweł Tomczak, dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP na konferencji „Informatyka dla przemysłu i administracji”, zorganizowanej 9 czerwca br. w Poznaniu podczas targów INFOSYSTEM 2008. Poważną przeszkodą jest przywiązanie urzędników do papieru i przekonanie, że w nim się wyraża waga dokumentu urzędowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informatycy nie znają postępowania administracyjnego

Przekonanie o znaczeniu papieru istnieje u starszej grupy społeczeństwa. Nieufnie odnosi się ono do nowych rozwiązań wdrażanych w urzędach. Trzeba jednak zaakceptować fakt, że zawsze będzie istnieć grupa klientów, którzy wybiorą bezpośredni kontakt z urzędnikiem. Rozmowa z konkretną osobą bardziej uwiarygodnia dla nich otrzymywaną informację niż kontakt elektroniczny.

Poważną przeszkodą w informatyzacji administracji jest brak wykwalifikowanej kadry informatycznej znającej merytoryczne zagadnienia administracji. Problem ten dodatkowo wzmacnia bardzo duża rotacja informatyków ze względu na wyższe zarobki w sektorze prywatnym. Brak pełnej kadry w dziale IT urzędu utrudnia przeprowadzenie szkoleń dla urzędników z innych komórek.

Prawo nie nadąża za zmianami

Projektowane rozwiązania IT wciąż napotykają bariery prawne (np. konieczność uiszczania opłaty w formie znaczka skarbowego). Przygotowywanie rozwiązań teleinformatycznych powinno być więc poprzedzone odpowiednimi zmianami w prawie. - Żeby działania były prawomocne, muszą być wcześniej określone literą prawa - uważa Paweł Tomczak.

Innym czynnikiem gwarantującym powodzenie wdrażanych technologii informatycznych w jednostkach samorządowych jest rachunek ekonomiczny.

- Żeby informatyzacja administracji została przeprowadzona z sukcesem, zawsze musi mieć na celu polepszenie jakości obsługi klienta - twierdzi Paweł Tomczak.

Przeprowadzone przez Radę Informatyzacji badania wykazują, że tylko około 100 samorządów w kraju może skutecznie informatyzować swoje urzędy. Pozostałe muszą zdecydować się na etapowy proces wdrażania, bazując na okresach przejściowych. W tym czasie muszą krzewić wśród obywateli chęć do korzystania z najnowszych usług. Dlatego też przy wprowadzaniu nowych koncepcji technologicznych istotne jest zabezpieczenie środków finansowych na szkolenia, zarówno dla urzędników, jak i dla mieszkańców.

Bożena Sztonyk

„Gazeta Samorządu i Administracji” sprawowała patronat medialny nad konferencją „Informatyka dla przemysłu i administracji”.

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA