Mentalność kierowników i przepisy prawne - to główne bariery informatyzacji
REKLAMA
REKLAMA
Poprawa jakości obsługi klientów administracji wyraża się obecnie w dwóch głównych narzędziach:
REKLAMA
1) upowszechnieniu podpisu elektronicznego oraz
2) wykorzystaniu możliwości, jakie niesie Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP).
Za pomocą tych instrumentów mieszkaniec może z własnego domu prowadzić komunikację elektroniczną z urzędem, zgłaszać i załatwiać sprawy urzędowe. Efektywne wykorzystanie e-podpisu i ESP może znacznie przyśpieszyć i ułatwić procesy administracyjne.
Kadra kierownicza bez przekonania
Wdrażanie technologii informatycznych napotyka wiele barier. Najtrudniejszą do pokonania są urzędnicy nieprzekonani do nowych rozwiązań. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli świadomości takiej nie ma kadra zarządzająca urzędem. - Jeśli kierownik urzędu nie zacznie zmian od siebie i swojego stanowiska pracy, czyli od zmiany pióra czy długopisu na kartę certyfikatu kwalifikowanego (podpis elektroniczny), dopóty wydatki na informatyzację urzędu będą w pewnym sensie marnotrawione - przekonywał Paweł Tomczak, dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP na konferencji „Informatyka dla przemysłu i administracji”, zorganizowanej 9 czerwca br. w Poznaniu podczas targów INFOSYSTEM 2008. Poważną przeszkodą jest przywiązanie urzędników do papieru i przekonanie, że w nim się wyraża waga dokumentu urzędowego.
Informatycy nie znają postępowania administracyjnego
REKLAMA
Przekonanie o znaczeniu papieru istnieje u starszej grupy społeczeństwa. Nieufnie odnosi się ono do nowych rozwiązań wdrażanych w urzędach. Trzeba jednak zaakceptować fakt, że zawsze będzie istnieć grupa klientów, którzy wybiorą bezpośredni kontakt z urzędnikiem. Rozmowa z konkretną osobą bardziej uwiarygodnia dla nich otrzymywaną informację niż kontakt elektroniczny.
Poważną przeszkodą w informatyzacji administracji jest brak wykwalifikowanej kadry informatycznej znającej merytoryczne zagadnienia administracji. Problem ten dodatkowo wzmacnia bardzo duża rotacja informatyków ze względu na wyższe zarobki w sektorze prywatnym. Brak pełnej kadry w dziale IT urzędu utrudnia przeprowadzenie szkoleń dla urzędników z innych komórek.
Prawo nie nadąża za zmianami
Projektowane rozwiązania IT wciąż napotykają bariery prawne (np. konieczność uiszczania opłaty w formie znaczka skarbowego). Przygotowywanie rozwiązań teleinformatycznych powinno być więc poprzedzone odpowiednimi zmianami w prawie. - Żeby działania były prawomocne, muszą być wcześniej określone literą prawa - uważa Paweł Tomczak.
Innym czynnikiem gwarantującym powodzenie wdrażanych technologii informatycznych w jednostkach samorządowych jest rachunek ekonomiczny.
- Żeby informatyzacja administracji została przeprowadzona z sukcesem, zawsze musi mieć na celu polepszenie jakości obsługi klienta - twierdzi Paweł Tomczak.
Przeprowadzone przez Radę Informatyzacji badania wykazują, że tylko około 100 samorządów w kraju może skutecznie informatyzować swoje urzędy. Pozostałe muszą zdecydować się na etapowy proces wdrażania, bazując na okresach przejściowych. W tym czasie muszą krzewić wśród obywateli chęć do korzystania z najnowszych usług. Dlatego też przy wprowadzaniu nowych koncepcji technologicznych istotne jest zabezpieczenie środków finansowych na szkolenia, zarówno dla urzędników, jak i dla mieszkańców.
Bożena Sztonyk
„Gazeta Samorządu i Administracji” sprawowała patronat medialny nad konferencją „Informatyka dla przemysłu i administracji”.
REKLAMA
REKLAMA