REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentalność kierowników i przepisy prawne - to główne bariery informatyzacji

Bożena Sztonyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie technologii informatycznych w samorządach napotyka wiele barier. Najważniejszą z nich są urzędnicy nieprzekonani do nowych rozwiązań. Problemem jest też brak wykwalifikowanych informatyków znających zagadnienia funkcjonowania administracji. Samorządy napotykają też trudności w sfinansowaniu informatyzacji.

Poprawa jakości obsługi klientów administracji wyraża się obecnie w dwóch głównych narzędziach:

REKLAMA

REKLAMA

1) upowszechnieniu podpisu elektronicznego oraz

2) wykorzystaniu możliwości, jakie niesie Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP).

Za pomocą tych instrumentów mieszkaniec może z własnego domu prowadzić komunikację elektroniczną z urzędem, zgłaszać i załatwiać sprawy urzędowe. Efektywne wykorzystanie e-podpisu i ESP może znacznie przyśpieszyć i ułatwić procesy administracyjne.

REKLAMA

Kadra kierownicza bez przekonania

Wdrażanie technologii informatycznych napotyka wiele barier. Najtrudniejszą do pokonania są urzędnicy nieprzekonani do nowych rozwiązań. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli świadomości takiej nie ma kadra zarządzająca urzędem. - Jeśli kierownik urzędu nie zacznie zmian od siebie i swojego stanowiska pracy, czyli od zmiany pióra czy długopisu na kartę certyfikatu kwalifikowanego (podpis elektroniczny), dopóty wydatki na informatyzację urzędu będą w pewnym sensie marnotrawione - przekonywał Paweł Tomczak, dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP na konferencji „Informatyka dla przemysłu i administracji”, zorganizowanej 9 czerwca br. w Poznaniu podczas targów INFOSYSTEM 2008. Poważną przeszkodą jest przywiązanie urzędników do papieru i przekonanie, że w nim się wyraża waga dokumentu urzędowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informatycy nie znają postępowania administracyjnego

Przekonanie o znaczeniu papieru istnieje u starszej grupy społeczeństwa. Nieufnie odnosi się ono do nowych rozwiązań wdrażanych w urzędach. Trzeba jednak zaakceptować fakt, że zawsze będzie istnieć grupa klientów, którzy wybiorą bezpośredni kontakt z urzędnikiem. Rozmowa z konkretną osobą bardziej uwiarygodnia dla nich otrzymywaną informację niż kontakt elektroniczny.

Poważną przeszkodą w informatyzacji administracji jest brak wykwalifikowanej kadry informatycznej znającej merytoryczne zagadnienia administracji. Problem ten dodatkowo wzmacnia bardzo duża rotacja informatyków ze względu na wyższe zarobki w sektorze prywatnym. Brak pełnej kadry w dziale IT urzędu utrudnia przeprowadzenie szkoleń dla urzędników z innych komórek.

Prawo nie nadąża za zmianami

Projektowane rozwiązania IT wciąż napotykają bariery prawne (np. konieczność uiszczania opłaty w formie znaczka skarbowego). Przygotowywanie rozwiązań teleinformatycznych powinno być więc poprzedzone odpowiednimi zmianami w prawie. - Żeby działania były prawomocne, muszą być wcześniej określone literą prawa - uważa Paweł Tomczak.

Innym czynnikiem gwarantującym powodzenie wdrażanych technologii informatycznych w jednostkach samorządowych jest rachunek ekonomiczny.

- Żeby informatyzacja administracji została przeprowadzona z sukcesem, zawsze musi mieć na celu polepszenie jakości obsługi klienta - twierdzi Paweł Tomczak.

Przeprowadzone przez Radę Informatyzacji badania wykazują, że tylko około 100 samorządów w kraju może skutecznie informatyzować swoje urzędy. Pozostałe muszą zdecydować się na etapowy proces wdrażania, bazując na okresach przejściowych. W tym czasie muszą krzewić wśród obywateli chęć do korzystania z najnowszych usług. Dlatego też przy wprowadzaniu nowych koncepcji technologicznych istotne jest zabezpieczenie środków finansowych na szkolenia, zarówno dla urzędników, jak i dla mieszkańców.

Bożena Sztonyk

„Gazeta Samorządu i Administracji” sprawowała patronat medialny nad konferencją „Informatyka dla przemysłu i administracji”.

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA