REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybudować sieć szerokopasmową w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaplanowanie i realizacja budowy sieci szerokopasmowej to skomplikowany proces, o którego rozpoczęciu powinni zadecydować sami samorządowcy. Jego realizacja, połączona z wykorzystaniem środków unijnych, wymaga zaangażowania specjalistycznych firm i trwa co najmniej dwa lata.

Coraz więcej gmin i powiatów stara się wejść w rolę operatorów telekomunikacyjnych i zapewnić swoim mieszkańcom dostęp do szerokopasmowego internetu nawet tam, gdzie nie opłaca się to prywatnym przedsiębiorcom. Do właściwego przeprowadzenia procesu inwestycyjnego potrzebna jest samorządowcom odpowiednia wiedza, a także szeroka współpraca z innymi jednostkami samorządowymi, oraz przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzeby mieszkańców

Przed podjęciem decyzji o budowie sieci szerokopasmowej samarządowcy muszą zbadać aktualną sytuację na rynku usług telekomunikacyjnych na określonym terenie. Potem można dopiero zastanowić się nad tym, czy dostęp do internetu jest wystarczający, jakie jest właściwie na niego zapotrzebowanie i czy ceny świadczonych usług są odpowiednie dla mieszkańców. Gdy dokonana analiza będzie przemawiała za budową sieci, samorządowcy powinni zabrać się za wytyczenie celów, którym powinna służyć planowana inwestycja, i określić, jakie usługi ma ona oferować. Tak samo należy określić krąg odbiorców poszczególnych usług. Planowanie ma pomóc w stworzeniu koncepcji sieci dla danego terenu.

TERMIN

Realizacja poszczególnych etapów inwestycji przedstawia się następująco:

REKLAMA

• przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów - 6-12 tygodni,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• opracowanie koncepcji sieci - 12-15 tygodni,

• opracowanie dokumentacji technicznej sieci - 30-80 tygodni,

• budowa sieci - 25-50 tygodni

Koncepcja inwestycji

Po zaplanowaniu budowy sieci samorządowcy muszą stworzyć koncepcję całej inwestycji. Musi ona uwzględniać istniejącą na danym terenie infrastrukturę. W ramach koncepcji powinny zostać określone oferowane usługi, potencjalni odbiorcy, a nawet proponowane ceny usług. Na tym etapie procesu budowy sieci szerokopasmowej należy dokonać także wstępnej analizy kosztów inwestycji, a także sposobu i kosztów jej późniejszego utrzymania. Ze względu na to, że stworzenie koncepcji wymaga często wiedzy specjalistycznej (technicznej i ekonomicznej) do jej opracowania warto zaangażować firmy zewnętrzne lub niezależnych specjalistów.

Studium wykonalności

Budowa sieci szerokopasmowej wiąże się z koniecznością opracowania studium wykonalności. Od niego może zależeć bowiem uzyskanie wsparcia ze środków unijnych. Wytyczne do wykonania studium zawierają uruchomione programy pomocowe. Dokument będzie musiał najczęściej zawierać takie elementy jak: cele projektu, przewidywane nakłady inwestycyjne, harmonogram zadań czy wnioski z analizy prawnej lub finansowej.

Studium wykonalności ma na celu wstępne określenie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia zgodnego ze strategiami lokalnymi, obowiązującym prawem i innymi wymogami formalnymi. Określa zakres rzeczowy przedsięwzięcia, główne parametry techniczne infrastruktury, szacowane nakłady inwestycyjne oraz harmonogram ich wykonania. W dokumencie należy podać najkorzystniejszy wariant inwestycji oraz to, dlaczego jest ona uzasadniona ze społecznego punktu widzenia. Trzeba też wskazać potencjalne problemy, które mogą pojawić się w trakcie jej realizacji.

Przygotowanie projektu

Po opracowaniu koncepcji oraz pozyskaniu środków finansowych, jednostka samorządu może przystąpić do opracowania projektu technicznego. Mogą go wykonać jedynie firmy posiadające uprawnienia do projektowania sieci telekomunikacyjnych. Ich wybór może zostać dokonany jedynie w drodze przetargu. Problemem może być tutaj czas przygotowania projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę infrastruktury. Jest to co najmniej rok, gdyż przed przystąpieniem do prac trzeba przejść długotrwałe procedury administracyjne, zawrzeć porozumienia z właścicielami działek, na których mają stanąć np. maszty radiowe, i uzgodnić warunki korzystania z istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej itd.

Z uwagi na to, że samorządowcy zazwyczaj nie są fachowcami z zakresu technologii telekomunikacyjnych, przed odebraniem projektu warto skonsultować go z niezależnymi ekspertami. Mogą nimi być np. pracownicy uczelni wyższych, eksperci z izb gospodarczych czy stowarzyszeń inżynierskich. Sieć może być zaprojektowana na wiele sposobów, ale ważne jest to, by wybrać model najefektywniejszy, który będzie optymalizował nakłady finansowe na inwestycję i jednocześnie zawierał odpowiedni wariant rozwiązań technicznych (np. usytuowanie masztów, wybór podzespołów).

Czas budowy

Do budowy sieci szerokopasmowej w gminie można przystąpić dopiero po uzyskaniu pozwolenia na jej budowę. Do wyboru wykonawcy konieczne jest przeprowadzenie przetargu. Przedsiębiorca powinien już w swojej ofercie przedstawić rodzaje materiałów i urządzeń służących do budowy sieci. Powinny być one zgodne z założeniami zawartymi w projekcie. Po zakończeniu budowy sieci (trwa to zazwyczaj kilka miesięcy) należy dokonać odbioru inwestycji i sprawdzić, czy wybudowano ją zgodnie z projektem. Odbioru może dokonać firma zewnętrzna lub podmiot powołany do eksploatacji sieci.

Gmina jako operator

Zbudowana sieć wchodzi w skład trwałego majątku jednostki samorządu, która musi następnie zadbać o jej obsługę. Utrzymanie całej infrastruktury telekomunikacyjnej generuje koszty związane m.in. ze zużytą energią elektryczną, opłatami za dostęp do zasobów internetowych czy wynagrodzeniami dla pracowników opiekujących się siecią. Organy samorządowe powinny w tym momencie zadecydować, czy wszelkie koszty operacyjne będą pokrywały z własnego budżetu, czy współfinansowały w ramach współpracy z partnerem, np. przedsiębiorcą, który wydzierżawi część infrastruktury. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście sytuacja, gdy wszelkie nakłady na utrzymanie sieci będzie udało się pokrywać z uzyskiwanych z niej przychodów (opłat za korzystanie z usług, udostępnianie pasma itd.). W związku ze świadczeniem usługi telekomunikacyjnej jednostka samorządu musi zadbać także o wdrożenie systemów obsługi klienta (billingi, wystawianie faktur), jak również o sprzedaż usługi.

Samorządowcy, którzy są zainteresowani budową sieci szerokopasmowych na terenie swojej jednostki, mogą znaleźć więcej informacji na ten temat w przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i Fundację Wspomagania Wsi poradniku (http://www.uke.gov.pl).

USŁUGI W SIECI

W gminnej sieci szerokopasmowej mogą być oferowane takie usługi jak:

• dostęp do Internetu,

• telewizja cyfrowa,

• telefonia VIP,

• transmisja danych,

• monitoring wizyjny,

• wideo na żądanie,

• zdalne odczyty liczników.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA