REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybudować sieć szerokopasmową w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaplanowanie i realizacja budowy sieci szerokopasmowej to skomplikowany proces, o którego rozpoczęciu powinni zadecydować sami samorządowcy. Jego realizacja, połączona z wykorzystaniem środków unijnych, wymaga zaangażowania specjalistycznych firm i trwa co najmniej dwa lata.

Coraz więcej gmin i powiatów stara się wejść w rolę operatorów telekomunikacyjnych i zapewnić swoim mieszkańcom dostęp do szerokopasmowego internetu nawet tam, gdzie nie opłaca się to prywatnym przedsiębiorcom. Do właściwego przeprowadzenia procesu inwestycyjnego potrzebna jest samorządowcom odpowiednia wiedza, a także szeroka współpraca z innymi jednostkami samorządowymi, oraz przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzeby mieszkańców

Przed podjęciem decyzji o budowie sieci szerokopasmowej samarządowcy muszą zbadać aktualną sytuację na rynku usług telekomunikacyjnych na określonym terenie. Potem można dopiero zastanowić się nad tym, czy dostęp do internetu jest wystarczający, jakie jest właściwie na niego zapotrzebowanie i czy ceny świadczonych usług są odpowiednie dla mieszkańców. Gdy dokonana analiza będzie przemawiała za budową sieci, samorządowcy powinni zabrać się za wytyczenie celów, którym powinna służyć planowana inwestycja, i określić, jakie usługi ma ona oferować. Tak samo należy określić krąg odbiorców poszczególnych usług. Planowanie ma pomóc w stworzeniu koncepcji sieci dla danego terenu.

TERMIN

Realizacja poszczególnych etapów inwestycji przedstawia się następująco:

REKLAMA

• przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów - 6-12 tygodni,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• opracowanie koncepcji sieci - 12-15 tygodni,

• opracowanie dokumentacji technicznej sieci - 30-80 tygodni,

• budowa sieci - 25-50 tygodni

Koncepcja inwestycji

Po zaplanowaniu budowy sieci samorządowcy muszą stworzyć koncepcję całej inwestycji. Musi ona uwzględniać istniejącą na danym terenie infrastrukturę. W ramach koncepcji powinny zostać określone oferowane usługi, potencjalni odbiorcy, a nawet proponowane ceny usług. Na tym etapie procesu budowy sieci szerokopasmowej należy dokonać także wstępnej analizy kosztów inwestycji, a także sposobu i kosztów jej późniejszego utrzymania. Ze względu na to, że stworzenie koncepcji wymaga często wiedzy specjalistycznej (technicznej i ekonomicznej) do jej opracowania warto zaangażować firmy zewnętrzne lub niezależnych specjalistów.

Studium wykonalności

Budowa sieci szerokopasmowej wiąże się z koniecznością opracowania studium wykonalności. Od niego może zależeć bowiem uzyskanie wsparcia ze środków unijnych. Wytyczne do wykonania studium zawierają uruchomione programy pomocowe. Dokument będzie musiał najczęściej zawierać takie elementy jak: cele projektu, przewidywane nakłady inwestycyjne, harmonogram zadań czy wnioski z analizy prawnej lub finansowej.

Studium wykonalności ma na celu wstępne określenie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia zgodnego ze strategiami lokalnymi, obowiązującym prawem i innymi wymogami formalnymi. Określa zakres rzeczowy przedsięwzięcia, główne parametry techniczne infrastruktury, szacowane nakłady inwestycyjne oraz harmonogram ich wykonania. W dokumencie należy podać najkorzystniejszy wariant inwestycji oraz to, dlaczego jest ona uzasadniona ze społecznego punktu widzenia. Trzeba też wskazać potencjalne problemy, które mogą pojawić się w trakcie jej realizacji.

Przygotowanie projektu

Po opracowaniu koncepcji oraz pozyskaniu środków finansowych, jednostka samorządu może przystąpić do opracowania projektu technicznego. Mogą go wykonać jedynie firmy posiadające uprawnienia do projektowania sieci telekomunikacyjnych. Ich wybór może zostać dokonany jedynie w drodze przetargu. Problemem może być tutaj czas przygotowania projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę infrastruktury. Jest to co najmniej rok, gdyż przed przystąpieniem do prac trzeba przejść długotrwałe procedury administracyjne, zawrzeć porozumienia z właścicielami działek, na których mają stanąć np. maszty radiowe, i uzgodnić warunki korzystania z istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej itd.

Z uwagi na to, że samorządowcy zazwyczaj nie są fachowcami z zakresu technologii telekomunikacyjnych, przed odebraniem projektu warto skonsultować go z niezależnymi ekspertami. Mogą nimi być np. pracownicy uczelni wyższych, eksperci z izb gospodarczych czy stowarzyszeń inżynierskich. Sieć może być zaprojektowana na wiele sposobów, ale ważne jest to, by wybrać model najefektywniejszy, który będzie optymalizował nakłady finansowe na inwestycję i jednocześnie zawierał odpowiedni wariant rozwiązań technicznych (np. usytuowanie masztów, wybór podzespołów).

Czas budowy

Do budowy sieci szerokopasmowej w gminie można przystąpić dopiero po uzyskaniu pozwolenia na jej budowę. Do wyboru wykonawcy konieczne jest przeprowadzenie przetargu. Przedsiębiorca powinien już w swojej ofercie przedstawić rodzaje materiałów i urządzeń służących do budowy sieci. Powinny być one zgodne z założeniami zawartymi w projekcie. Po zakończeniu budowy sieci (trwa to zazwyczaj kilka miesięcy) należy dokonać odbioru inwestycji i sprawdzić, czy wybudowano ją zgodnie z projektem. Odbioru może dokonać firma zewnętrzna lub podmiot powołany do eksploatacji sieci.

Gmina jako operator

Zbudowana sieć wchodzi w skład trwałego majątku jednostki samorządu, która musi następnie zadbać o jej obsługę. Utrzymanie całej infrastruktury telekomunikacyjnej generuje koszty związane m.in. ze zużytą energią elektryczną, opłatami za dostęp do zasobów internetowych czy wynagrodzeniami dla pracowników opiekujących się siecią. Organy samorządowe powinny w tym momencie zadecydować, czy wszelkie koszty operacyjne będą pokrywały z własnego budżetu, czy współfinansowały w ramach współpracy z partnerem, np. przedsiębiorcą, który wydzierżawi część infrastruktury. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście sytuacja, gdy wszelkie nakłady na utrzymanie sieci będzie udało się pokrywać z uzyskiwanych z niej przychodów (opłat za korzystanie z usług, udostępnianie pasma itd.). W związku ze świadczeniem usługi telekomunikacyjnej jednostka samorządu musi zadbać także o wdrożenie systemów obsługi klienta (billingi, wystawianie faktur), jak również o sprzedaż usługi.

Samorządowcy, którzy są zainteresowani budową sieci szerokopasmowych na terenie swojej jednostki, mogą znaleźć więcej informacji na ten temat w przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i Fundację Wspomagania Wsi poradniku (http://www.uke.gov.pl).

USŁUGI W SIECI

W gminnej sieci szerokopasmowej mogą być oferowane takie usługi jak:

• dostęp do Internetu,

• telewizja cyfrowa,

• telefonia VIP,

• transmisja danych,

• monitoring wizyjny,

• wideo na żądanie,

• zdalne odczyty liczników.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

REKLAMA

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

REKLAMA