REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybudować sieć szerokopasmową w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaplanowanie i realizacja budowy sieci szerokopasmowej to skomplikowany proces, o którego rozpoczęciu powinni zadecydować sami samorządowcy. Jego realizacja, połączona z wykorzystaniem środków unijnych, wymaga zaangażowania specjalistycznych firm i trwa co najmniej dwa lata.

Coraz więcej gmin i powiatów stara się wejść w rolę operatorów telekomunikacyjnych i zapewnić swoim mieszkańcom dostęp do szerokopasmowego internetu nawet tam, gdzie nie opłaca się to prywatnym przedsiębiorcom. Do właściwego przeprowadzenia procesu inwestycyjnego potrzebna jest samorządowcom odpowiednia wiedza, a także szeroka współpraca z innymi jednostkami samorządowymi, oraz przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

REKLAMA

Potrzeby mieszkańców

Przed podjęciem decyzji o budowie sieci szerokopasmowej samarządowcy muszą zbadać aktualną sytuację na rynku usług telekomunikacyjnych na określonym terenie. Potem można dopiero zastanowić się nad tym, czy dostęp do internetu jest wystarczający, jakie jest właściwie na niego zapotrzebowanie i czy ceny świadczonych usług są odpowiednie dla mieszkańców. Gdy dokonana analiza będzie przemawiała za budową sieci, samorządowcy powinni zabrać się za wytyczenie celów, którym powinna służyć planowana inwestycja, i określić, jakie usługi ma ona oferować. Tak samo należy określić krąg odbiorców poszczególnych usług. Planowanie ma pomóc w stworzeniu koncepcji sieci dla danego terenu.

TERMIN

Realizacja poszczególnych etapów inwestycji przedstawia się następująco:

• przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów - 6-12 tygodni,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• opracowanie koncepcji sieci - 12-15 tygodni,

• opracowanie dokumentacji technicznej sieci - 30-80 tygodni,

• budowa sieci - 25-50 tygodni

Koncepcja inwestycji

Po zaplanowaniu budowy sieci samorządowcy muszą stworzyć koncepcję całej inwestycji. Musi ona uwzględniać istniejącą na danym terenie infrastrukturę. W ramach koncepcji powinny zostać określone oferowane usługi, potencjalni odbiorcy, a nawet proponowane ceny usług. Na tym etapie procesu budowy sieci szerokopasmowej należy dokonać także wstępnej analizy kosztów inwestycji, a także sposobu i kosztów jej późniejszego utrzymania. Ze względu na to, że stworzenie koncepcji wymaga często wiedzy specjalistycznej (technicznej i ekonomicznej) do jej opracowania warto zaangażować firmy zewnętrzne lub niezależnych specjalistów.

Studium wykonalności

REKLAMA

Budowa sieci szerokopasmowej wiąże się z koniecznością opracowania studium wykonalności. Od niego może zależeć bowiem uzyskanie wsparcia ze środków unijnych. Wytyczne do wykonania studium zawierają uruchomione programy pomocowe. Dokument będzie musiał najczęściej zawierać takie elementy jak: cele projektu, przewidywane nakłady inwestycyjne, harmonogram zadań czy wnioski z analizy prawnej lub finansowej.

Studium wykonalności ma na celu wstępne określenie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia zgodnego ze strategiami lokalnymi, obowiązującym prawem i innymi wymogami formalnymi. Określa zakres rzeczowy przedsięwzięcia, główne parametry techniczne infrastruktury, szacowane nakłady inwestycyjne oraz harmonogram ich wykonania. W dokumencie należy podać najkorzystniejszy wariant inwestycji oraz to, dlaczego jest ona uzasadniona ze społecznego punktu widzenia. Trzeba też wskazać potencjalne problemy, które mogą pojawić się w trakcie jej realizacji.

Przygotowanie projektu

REKLAMA

Po opracowaniu koncepcji oraz pozyskaniu środków finansowych, jednostka samorządu może przystąpić do opracowania projektu technicznego. Mogą go wykonać jedynie firmy posiadające uprawnienia do projektowania sieci telekomunikacyjnych. Ich wybór może zostać dokonany jedynie w drodze przetargu. Problemem może być tutaj czas przygotowania projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę infrastruktury. Jest to co najmniej rok, gdyż przed przystąpieniem do prac trzeba przejść długotrwałe procedury administracyjne, zawrzeć porozumienia z właścicielami działek, na których mają stanąć np. maszty radiowe, i uzgodnić warunki korzystania z istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej, energetycznej itd.

Z uwagi na to, że samorządowcy zazwyczaj nie są fachowcami z zakresu technologii telekomunikacyjnych, przed odebraniem projektu warto skonsultować go z niezależnymi ekspertami. Mogą nimi być np. pracownicy uczelni wyższych, eksperci z izb gospodarczych czy stowarzyszeń inżynierskich. Sieć może być zaprojektowana na wiele sposobów, ale ważne jest to, by wybrać model najefektywniejszy, który będzie optymalizował nakłady finansowe na inwestycję i jednocześnie zawierał odpowiedni wariant rozwiązań technicznych (np. usytuowanie masztów, wybór podzespołów).

Czas budowy

Do budowy sieci szerokopasmowej w gminie można przystąpić dopiero po uzyskaniu pozwolenia na jej budowę. Do wyboru wykonawcy konieczne jest przeprowadzenie przetargu. Przedsiębiorca powinien już w swojej ofercie przedstawić rodzaje materiałów i urządzeń służących do budowy sieci. Powinny być one zgodne z założeniami zawartymi w projekcie. Po zakończeniu budowy sieci (trwa to zazwyczaj kilka miesięcy) należy dokonać odbioru inwestycji i sprawdzić, czy wybudowano ją zgodnie z projektem. Odbioru może dokonać firma zewnętrzna lub podmiot powołany do eksploatacji sieci.

Gmina jako operator

Zbudowana sieć wchodzi w skład trwałego majątku jednostki samorządu, która musi następnie zadbać o jej obsługę. Utrzymanie całej infrastruktury telekomunikacyjnej generuje koszty związane m.in. ze zużytą energią elektryczną, opłatami za dostęp do zasobów internetowych czy wynagrodzeniami dla pracowników opiekujących się siecią. Organy samorządowe powinny w tym momencie zadecydować, czy wszelkie koszty operacyjne będą pokrywały z własnego budżetu, czy współfinansowały w ramach współpracy z partnerem, np. przedsiębiorcą, który wydzierżawi część infrastruktury. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście sytuacja, gdy wszelkie nakłady na utrzymanie sieci będzie udało się pokrywać z uzyskiwanych z niej przychodów (opłat za korzystanie z usług, udostępnianie pasma itd.). W związku ze świadczeniem usługi telekomunikacyjnej jednostka samorządu musi zadbać także o wdrożenie systemów obsługi klienta (billingi, wystawianie faktur), jak również o sprzedaż usługi.

Samorządowcy, którzy są zainteresowani budową sieci szerokopasmowych na terenie swojej jednostki, mogą znaleźć więcej informacji na ten temat w przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i Fundację Wspomagania Wsi poradniku (http://www.uke.gov.pl).

USŁUGI W SIECI

W gminnej sieci szerokopasmowej mogą być oferowane takie usługi jak:

• dostęp do Internetu,

• telewizja cyfrowa,

• telefonia VIP,

• transmisja danych,

• monitoring wizyjny,

• wideo na żądanie,

• zdalne odczyty liczników.

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

REKLAMA

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

REKLAMA