REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady finansowania jednostek budżetowych z dochodów własnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Kołodziej

REKLAMA

REKLAMA

Samorządowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostek samorządu terytorialnego w postaci nadwyżki środków obrotowych dochodów własnych. Nadwyżka ustalona jest na dzień 31 grudnia w wysokości wynikającej z przyjętej w tej sprawie uchwały.

Do dochodów własnych jednostek budżetowych, gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów własnych, zalicza się dochody z następujących tytułów: opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej; spadków, zapisów, darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej; odszkodowań i wpłat za uszkodzone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd bądź w użytkowanie.

REKLAMA

Ponadto państwowe jednostki budżetowe mogą gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody uzyskiwane m.in.:

• z działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającej m.in. na świadczeniu usług, w tym szkoleniowych i informacyjnych,

• z opłat egzaminacyjnych za wydawanie świadectw i certyfikatów, jak również za sprawdzanie kwalifikacji,

• z wpisów i wpłat z tytułu prowadzenia postępowań odwoławczych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ze sprzedaży zapasów mobilizacyjnych,

• w związku z realizacją zadań i przedsięwzięć we współpracy ze służbami specjalnymi innych państw,

• za czynności polegające na zapewnieniu bezpieczeństwa imprez masowych,

• z wpływów z najmu, dzierżawy lub sprzedaży składników majątkowych placówek zagranicznych w wysokości 75 proc. tych wpływów.

W samorządowych jednostkach budżetowych, poza wymienionymi wyżej, dodatkowe źródła dochodów własnych ustalane są przez organ stanowiący samorządu.

Nadwyżki dochodów

REKLAMA

Państwowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu państwa w postaci nadwyżki dochodów własnych, która ustalana jest jako różnica między stanem środków dochodów własnych na dzień 31 grudnia a wysokością 1/6 planowanych na dany rok budżetowy (za który dokonywana jest wpłata) wydatków finansowanych z dochodów własnych. Natomiast samorządowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostek samorządu terytorialnego w postaci nadwyżki środków obrotowych dochodów własnych, która ustalona jest na dzień 31 grudnia w wysokości wynikającej z przyjętej uchwały.

W państwowych jednostkach budżetowych wysokość nadwyżki ustalana jest od określonych w ustawie o finansach publicznych źródeł dochodów własnych odrębnie dla każdego dochodu własnego, m.in. od dochodów pochodzących z: opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej; działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej określonej w statucie (np. świadczenie usług szkoleniowych); opłat egzaminacyjnych, za wydawanie świadectw i certyfikatów, jak również za sprawdzanie kwalifikacji oraz wpisów i wpłat z tytułu prowadzenia postępowań odwoławczych.

Należy pamiętać, że przy ustalaniu na dzień 31 grudnia nadwyżki dochodów własnych podlegającej odprowadzeniu do budżetu nie uwzględnia się wpłat od uczestników szkoleń lub egzaminów oraz wpłat i wpisów z tytułu postępowań. Wpłaty te w całości przeznaczane są na sfinansowanie wydatków związanych z prowadzonym szkoleniem, egzaminem lub postępowaniem odwoławczym w roku następnym lub zwrot wniesionych opłat egzaminacyjnych, jak również postępowań odwoławczych ponoszonych w roku następnym.

Przeznaczenie dochodów

Dochody własne jednostek budżetowych wraz z odsetkami mogą być przeznaczone na:

• sfinansowanie wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z uzyskiwaniem przez jednostkę budżetową dochodów z opłat za udostępnianie dokumentacji przetargowej, a przez państwową jednostkę budżetową także m.in.:

- z działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającej m.in. na świadczeniu usług, np. szkoleniowych,

- z opłat egzaminacyjnych, za wydawanie świadectw i certyfikatów, jak również za sprawdzanie kwalifikacji,

- z wpisów i wpłat z tytułu prowadzenia postępowań odwoławczych,

- w związku z realizacją zadań i przedsięwzięć we współpracy ze służbami specjalnymi innych państw,

- za czynności polegające na zapewnieniu bezpieczeństwa imprez masowych;

• cele wskazane przez darczyńcę,

• remont lub odtworzenie mienia w przypadku uzyskiwania dochodów:

- z tytułu odszkodowania i wpłaty za utracone lub uszkodzone mienie oddane jednostce budżetowej w zarząd lub w użytkowanie,

REKLAMA

- a przez państwową jednostkę budżetową również: ze sprzedaży zapasów mobilizacyjnych; wpływów z najmu, dzierżawy lub sprzedaży składników majątkowych placówek zagranicznych w wysokości 75 proc. tych wpływów oraz odsetek z tytułu wkładów i lokat na rachunkach bankowych placówek zagranicznych.

Dochody własne wraz z odsetkami nie mogą być przeznaczane na finansowanie wynagrodzeń osobowych, z wyjątkiem dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 112 ust. 3 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2002 r. nr 7, poz. 58 ze zm.) oraz wynagrodzeń określonych dla pracowników urzędów skarbowych na podstawie art.70 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170, poz. 1218).

PRZYKŁAD

EWIDENCJA NA RACHUNKACH BANKOWYCH DOCHODÓW WŁASNYCH

Do ewidencji dochodów własnych służy konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych.

Zapisy księgowe dokonywane na koncie 132 są następujące:

1. Zwiększenie stanu dochodów własnych o dopisane przez bank oprocentowanie środków znajdujących się na rachunku:

Wn konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych

Ma konto 750 Przychody i koszty finansowe;

2. Wpłata należności na rachunek bankowy dochodów własnych:

Wn konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych

Ma konta zespołu 2 (rozrachunków);

3. Wpłata na inwestycję jednostki budżetowej finansowana ze środków dochodów własnych:

Wn konta zespołu 2 (rozrachunków)

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych;

4. Zapłata zobowiązań ze środków dochodów własnych:

Wn konta zespołu 2 (rozrachunków)

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych;

5. Pobrane przez bank koszty obsługi rachunku:

Wn konto 400 Koszty według rodzajów

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych;

6. Przelew wynagrodzeń prowizyjnych dla pracowników wykonujących egzekucję administracyjną należności pieniężnych wraz z należnymi nagrodami jubileuszowymi, odprawami emerytalnymi lub rentowymi oraz dodatkowym wynagrodzeniem rocznym:

Wn konto 231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych;

7. Przelew nadwyżki dochodów własnych:

Wn konto 225 Rozrachunki z budżetami

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych;

8. Przelew części środków dochodów własnych do innej państwowej jednostki budżetowej (redystrybucja środków):

Wn konto 740 Dotacje i środki na inwestycje

Ma konto 132 Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych.

BARBARA KOŁODZIEJ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020 ze zm.)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA