REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członkowie korpusu służby cywilnej bez okresowych ocen

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy członek korpusu służby cywilnej, pracownik (nie urzędnik) podlega okresowej ocenie? Jeżeli tak, to na jakich zasadach?

Nie, członek korpusu służby cywilnej zatrudniony na stanowisku pracowniczym nie podlega ocenie okresowej obowiązującej urzędników służby cywilnej.

REKLAMA

Na podstawie art. 3 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa), pracownikiem służby cywilnej jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Zarówno pracownik, jak i urzędnik służby cywilnej, są jednocześnie członkami korpusu służby cywilnej.

Urzędnik służby cywilnej podlega obowiązkowym ocenom okresowym. Oceny dokonuje przełożony urzędnika nie rzadziej niż raz na 24 miesiące i nie częściej niż raz na 12 miesięcy. Okresowa ocena sporządzana jest na piśmie wraz z wnioskami dotyczącymi indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego urzędnika służby cywilnej.

Dodatkowo ocena okresowa sporządzana jest:

• nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od dnia podjęcia pracy na danym stanowisku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przed zmianą stanowiska pracy, wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia sporządzenia ostatniej oceny okresowej upłynęło więcej niż sześć miesięcy.

Podstawowym celem okresowej oceny jest wykonywanie przez urzędnika służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy. Ocenę niezwłocznie doręcza się urzędnikowi służby cywilnej.

Dokładne omówienie przeprowadzania oceny urzędników służby cywilnej znajduje się w przepisach rozporządzenia z 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.

Ocenę urzędnika sporządza się na podstawie obowiązkowych kryteriów i na podstawie wybranych przez bezpośredniego przełożonego kryteriów dowolnych. Katalog obowiązkowych kryteriów ocennych zawiera następujące kryteria:

• rzetelność i terminowość,

• wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania,

• zorientowanie na osiąganie celów,

• doskonalenie zawodowe,

• postawa etyczna

- i stanowi załącznik nr 1 do przywołanego rozporządzenia.

Przełożony może również oceniać pracownika według dowolnie wybranych kryteriów z zestawienia zawartego również w tym załączniku. Wśród tych kryteriów można m.in. oceniać: znajomość języków obcych, skuteczną komunikację i umiejętność współpracy, komunikatywność, umiejętność negocjowania, znajomość zasad zarządzania zasobami i personelem oraz umiejętności analityczne.

Zapamiętaj!

REKLAMA

Bezpośredni przełożony pracownika samorządowego dokonuje oceny na podstawie nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 wybranych kryteriów, najistotniejszych według niego dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego urzędnika.

W przypadku członka korpusu służby cywilnej niebędącego urzędnikiem, kontroli mogą podlegać jego podstawowe obowiązki wynikające z przepisów ustawy. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności:

• przestrzegać Konstytucji RP i innych przepisów prawa,

• chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela,

• racjonalnie gospodarować środkami publicznymi,

• rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania,

• dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej,

• rozwijać wiedzę zawodową,

• godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią (art. 47 ustawy).

Dodatkowo, członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym. Nie wolno mu również:

• publicznie manifestować poglądów politycznych,

• uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu,

• łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego,

• tworzyć partii politycznych ani uczestniczyć w nich,

• pełnić funkcji w związkach zawodowych (art. 49 ustawy).

Te podstawowe obowiązki podlegają ocenie przełożonych członka korpusu niebędącego urzędnikiem. Nie jest to jednak tzw. ocena okresowa, jak w przypadku urzędników służby cywilnej.

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz.U. Nr 69, poz. 453)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA