REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kredyt dla samorządu, to tylko u specjalisty

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt obrotowy w rachunku bieżącym lub kredytowym, kredyt inwestycyjny czy kredyt dla projektów współfinansowanych ze środków UE - to tylko niektóre z form finansowania działalności samorządów przez BGK.

Bank Gospodarstwa Krajowego jest liderem na polskim rynku finansowym pod względem oferty produktowej dla jednostek samorządu terytorialnego. Wynika to z misji BGK jako instytucji finansowej o dużej wiarygodności, jedynego w Polsce banku państwowego, powołanego m.in. w celu wspomagania i obsługi sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie BGK współpracuje z ponad 1,2 tys. samorządami w całej Polsce. Spośród szerokiej gamy produktów na szczególną uwagę zasługują produkty finansowania działalności samorządów - w tym segmencie rynku udziały BGK wynoszą obecnie kilkanaście procent.

Potrzeby samorządów

Wszystkie produkty banku, w tym te zapewniające samorządom finansowanie, są zawsze dostosowane do indywidualnych potrzeb konkretnego klienta. Warunki kredytu dla samorządów (kwota, okres kredytowania, harmonogram transz i spłat, oprocentowanie) są zawsze negocjowane. Samorząd zainteresowany kredytem w BGK musi jedynie określić cel, na jaki potrzebne jest mu zewnętrzne finansowanie - doradcy wybierają wtedy z oferty BGK produkt najlepiej zaspokajający konkretne potrzeby samorządu. Dodatkowo podstawową formą zabezpieczenia kredytu stosowaną w banku jest weksel własny in blanco, najmniej uciążliwa dla kredytobiorcy forma zabezpieczenia kredytu.

Rodzaje kredytów

Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje następujące rodzaje kredytów:

REKLAMA

kredyt obrotowy w rachunku bieżącym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dowolność w dysponowaniu środkami z kredytu,

- przeważnie kredyt odnawialny.

• kredyt obrotowy w rachunku kredytowym:

- wypłacany jednorazowo lub w transzach, przy czym w każdej z tych dwóch opcji kredyt może być odnawialny lub nieodnawialny,

- uruchomienie każdej transzy wymaga udokumentowania wydatków zgodnych z celem kredytu, np. poprzez okazanie faktury.

• kredyt inwestycyjny oraz inwestycyjny dla wspólnych projektów z UE:

- udzielany na dłuższe terminy niż kredyt obrotowy,

- wypłacany jednorazowo lub w transzach, nieodnawialny,

- uruchomienie każdej transzy wymaga udokumentowania wydatków zgodnych z celem kredytu, np. poprzez okazanie faktury.

Wykup wierzytelności

Istnieje możliwość ograniczenia ilości przetargów, które musi przeprowadzić samorząd, aby wykonać i sfinansować inwestycję. Jeżeli wykonawca inwestycji podpisze wcześniej z BGK promesę wykupu swojej przyszłej wierzytelności wobec JST, samorząd może rozpisać jeden przetarg na wykonanie zlecenia oraz jego sfinansowanie (w tym również finansowanie długoterminowe). Bank Gospodarstwa Krajowego proponuje w tym przypadku wykup wierzytelności na okres do pięciu lat (dla dostaw towarów lub wykonania usług) oraz do 15 lat (dla przedsięwzięć inwestycyjnych). W efekcie wykonawca inwestycji nie musi czekać wspomnianych pięć lub 15 lat na zapłatę za swoją usługę - BGK wykupuje od niego wierzytelność i wypłaca mu środki od razu, natomiast samorząd spłaca swoje zobowiązanie na rzecz BGK zgodnie z odroczonymi terminami określonymi w kontrakcie oraz umowie wykupu wierzytelności.

Cele, na jakie samorząd może zaciągnąć kredyt w BGK, to:

• pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetowego,

• finansowanie planowanego deficytu budżetowego,

• spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,

• uzupełnienie finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych wspieranych środkami z funduszy celowych, programów rządowych oraz instytucji międzynarodowych,

• finansowanie pomostowe - na prefinansowanie kosztów, które po zakończeniu projektu zostaną sfinansowane przez Unię Europejską,

• finansowanie uzupełniające - na finansowanie obowiązkowego przy większości projektach współfinansowanych przez UE wkładu własnego samorządu.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA