REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kredyt dla samorządu, to tylko u specjalisty

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt obrotowy w rachunku bieżącym lub kredytowym, kredyt inwestycyjny czy kredyt dla projektów współfinansowanych ze środków UE - to tylko niektóre z form finansowania działalności samorządów przez BGK.

Bank Gospodarstwa Krajowego jest liderem na polskim rynku finansowym pod względem oferty produktowej dla jednostek samorządu terytorialnego. Wynika to z misji BGK jako instytucji finansowej o dużej wiarygodności, jedynego w Polsce banku państwowego, powołanego m.in. w celu wspomagania i obsługi sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie BGK współpracuje z ponad 1,2 tys. samorządami w całej Polsce. Spośród szerokiej gamy produktów na szczególną uwagę zasługują produkty finansowania działalności samorządów - w tym segmencie rynku udziały BGK wynoszą obecnie kilkanaście procent.

Potrzeby samorządów

Wszystkie produkty banku, w tym te zapewniające samorządom finansowanie, są zawsze dostosowane do indywidualnych potrzeb konkretnego klienta. Warunki kredytu dla samorządów (kwota, okres kredytowania, harmonogram transz i spłat, oprocentowanie) są zawsze negocjowane. Samorząd zainteresowany kredytem w BGK musi jedynie określić cel, na jaki potrzebne jest mu zewnętrzne finansowanie - doradcy wybierają wtedy z oferty BGK produkt najlepiej zaspokajający konkretne potrzeby samorządu. Dodatkowo podstawową formą zabezpieczenia kredytu stosowaną w banku jest weksel własny in blanco, najmniej uciążliwa dla kredytobiorcy forma zabezpieczenia kredytu.

Rodzaje kredytów

Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje następujące rodzaje kredytów:

REKLAMA

kredyt obrotowy w rachunku bieżącym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dowolność w dysponowaniu środkami z kredytu,

- przeważnie kredyt odnawialny.

• kredyt obrotowy w rachunku kredytowym:

- wypłacany jednorazowo lub w transzach, przy czym w każdej z tych dwóch opcji kredyt może być odnawialny lub nieodnawialny,

- uruchomienie każdej transzy wymaga udokumentowania wydatków zgodnych z celem kredytu, np. poprzez okazanie faktury.

• kredyt inwestycyjny oraz inwestycyjny dla wspólnych projektów z UE:

- udzielany na dłuższe terminy niż kredyt obrotowy,

- wypłacany jednorazowo lub w transzach, nieodnawialny,

- uruchomienie każdej transzy wymaga udokumentowania wydatków zgodnych z celem kredytu, np. poprzez okazanie faktury.

Wykup wierzytelności

Istnieje możliwość ograniczenia ilości przetargów, które musi przeprowadzić samorząd, aby wykonać i sfinansować inwestycję. Jeżeli wykonawca inwestycji podpisze wcześniej z BGK promesę wykupu swojej przyszłej wierzytelności wobec JST, samorząd może rozpisać jeden przetarg na wykonanie zlecenia oraz jego sfinansowanie (w tym również finansowanie długoterminowe). Bank Gospodarstwa Krajowego proponuje w tym przypadku wykup wierzytelności na okres do pięciu lat (dla dostaw towarów lub wykonania usług) oraz do 15 lat (dla przedsięwzięć inwestycyjnych). W efekcie wykonawca inwestycji nie musi czekać wspomnianych pięć lub 15 lat na zapłatę za swoją usługę - BGK wykupuje od niego wierzytelność i wypłaca mu środki od razu, natomiast samorząd spłaca swoje zobowiązanie na rzecz BGK zgodnie z odroczonymi terminami określonymi w kontrakcie oraz umowie wykupu wierzytelności.

Cele, na jakie samorząd może zaciągnąć kredyt w BGK, to:

• pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetowego,

• finansowanie planowanego deficytu budżetowego,

• spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,

• uzupełnienie finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych wspieranych środkami z funduszy celowych, programów rządowych oraz instytucji międzynarodowych,

• finansowanie pomostowe - na prefinansowanie kosztów, które po zakończeniu projektu zostaną sfinansowane przez Unię Europejską,

• finansowanie uzupełniające - na finansowanie obowiązkowego przy większości projektach współfinansowanych przez UE wkładu własnego samorządu.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA