REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gminy mogą rozwiązać problem dzikich wysypisk

Aldona Zyśk

REKLAMA

REKLAMA

Dzikie wysypiska śmieci nie należą w Polsce do rzadkości. Za ich likwidację odpowiadają samorządy. Część gmin walczy z nielegalnymi wysypiskami przy pomocy straży miejskiej, inne prowadzą kampanie edukacyjne.

Nowoczesne składowiska odpadów są zabezpieczone specjalnymi foliami oddzielającymi ich zawartość od podłoża. Uniemożliwia to przedostawanie się zanieczyszczeń do ziemi i wód gruntowych. Zupełnie inaczej jest z dzikimi wysypiskami. Zdarza się, że na takim wysypisku znajdują się odpady niebezpieczne, a deszcze powodują wypłukiwanie trujących substancji, np. resztek lakierów, farb, środków konserwacyjnych. Dzikie wysypiska mogą stać się:

REKLAMA

• wylęgarnią wielu niebezpiecznych chorobotwórczych grzybów i bakterii gnilnych,

• zagrożeniem dla zwierząt, które np. zjadają kawałki folii,

• źródłem nieprzyjemnych zapachów.

Zgodnie z ustawą z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa o utrzymaniu porządku w gminie) oraz ustawą z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (w tekście: ustawa o odpadach) kwestie dotyczące dzikich wysypisk pozostają w kompetencji organów gmin. Do ich zadań własnych należy utrzymanie czystości i porządku w gminach (art. 3 ust. 1 ustawy o utrzymaniu porządku w gminach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki kontroli w gminach

REKLAMA

Inspekcja Ochrony Środowiska (dalej: IOŚ) przeprowadziła w latach 2005 i 2007 dwa ogólnopolskie cykle kontrolne w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w wybranych gminach. Podczas tych kontroli inspektorzy wojewódzkich IOŚ zebrali dane dotyczące również problemu dzikich wysypisk.

- Z informacji zebranych w 2005 r. wynika, że 41 gmin, czyli 57% skontrolowanych, potwierdziło istnienie dzikich składowisk odpadów. Przez to pojęcie gminy rozumieją obiekty, które funkcjonowały bez decyzji wynikających z prawa ochrony środowiska i miejsca, w których porzucane są odpady, np. tereny przydrożne, leśne, rowy itp. - powiedziała Agnieszka Tarach, Starszy Specjalista w Departamencie Inspekcji i Orzecznictwa w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska.

Lepiej zapobiegać, niż usuwać

REKLAMA

Walka z takimi wysypiskami, a właściwie z osobami, które przywożą tam śmieci, nie jest łatwa. Tak twierdzą przedstawiciele straży miejskiej. Szczególnie trudno znaleźć właścicieli odpadów poremontowych, dlatego też w niektórych miastach straż kontroluje miejsca rozbiórki obiektów budowlanych i prosi o okazanie potwierdzeń, gdzie trafił gruz z rozbiórki.

- Jeśli sprawca wykroczenia dopuścił się pozbywania odpadów niezgodnego z ustawą o utrzymaniu porządku w gminie, może być ukarany mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Jeśli nie posiada rachunków i umowy na wywóz nieczystości, strażnik może skierować wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego. Jeśli nie można ustalić osoby, która dopuściła się wykroczenia, nielegalne wysypisko jest zgłaszane do właściciela terenu, np. urzędu gminy, także do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Dalszą procedurę sprzątnięcia odpadów realizuje urząd - powiedział Wojciech Lenart z Zespołu Prasowego Straży Miejskiej m.st. Warszawy.

Joanna Noga z Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicowego Białołęka w Warszawie podkreśla, że aby zmniejszyć nielegalne wywożenie śmieci, Straż Miejska wraz z Zakładem Oczyszczania Miasta przeprowadzają kontrolę domów jednorodzinnych pod kątem podpisanych umów na wywóz nieczystości.

- Staramy się w miarę środków w budżecie likwidować te wysypiska. Corocznie ogłaszany jest przetarg, wybierana jest firma, która usuwa śmieci i przewozi je na składowiska. W tym roku przeznaczyliśmy około 250 tys. zł na usuwanie dzikich wysypisk i, niestety, jest to kwota zbyt niska, tym bardziej że wzrosły np. opłaty marszałkowskie za składowanie odpadów i nie jesteśmy w stanie reagować na wszystkie zgłoszenia mieszkańców - powiedziała Joanna Noga.

Pomoc w WFOŚiGW

Likwidowanie dzikich wysypisk to bardzo poważny wysiłek organizacyjny, a przede wszystkim finansowy, dlatego też np. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW) w Rzeszowie postanowił wspomóc gminy ze swojego terenu w tym działaniu.

Józef Frączek, Wiceprezes Funduszu, podkreślał, że nie w każdym przypadku Fundusz mógł pomóc. - Jeżeli dzikie wysypiska znajdują się na terenach będących własnością gminy lub przez nią zarządzanych, to zainteresowanie naszą ofertą było bardzo duże, gorzej wygląda problem dzikich wysypisk na terenach prywatnych, których właścicieli nie można ustalić. Gmina nie ma wtedy mandatu do wejścia na taki teren. Eugeniusz Marcol, Specjalista w WFOŚiGW w Rzeszowie dodał:

- Wiosną 2007 r.Zarząd WFOŚiGW podjął decyzję o wprowadzeniu pilotażowego programuadresowanego do gmin, który miałby na celu pomóc im w likwidowaniu dzikich wysypisk. Do wszystkich 160 gmin zostały wysłane ankiety z prośbą o podanie przybliżonych ilości nielegalnych wysypisk na terenie gminy, a także ilości śmieci na tych wysypiskach. Gminy nadesłały sprawozdania, okazało się, że 37 z nich ma takie wysypiska na swoim terenie. Fundusz finansuje 50% udokumentowanych kosztów utylizacji śmieci, tzn. zebrania, wywozu i zdeponowania na profesjonalnych składowiskach odpadów. Gminy musiały doprowadzić dany teren po likwidacji składowiska do stanu pierwotnego - powiedział Eugeniusz Marcol, dodając, że w 2007 r. Fundusz wydał prawie 250 tys. zł na wsparcie 14 gmin, które złożyły wnioski.

- W zeszłym roku udało się zebrać około 1000 ton odpadów, program jest kontynuowany w bieżącym roku, ale gmin, które składają wnioski, jest mniej - powiedział Eugeniusz Marcol.

Aleksander Kozłowski, Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Komunalnych Związków Gmin (dalej: OSKZG), uważa likwidację dzikich wysypisk za wielkie wyzwanie dla gmin. Nie wszyscy samorządowcy przyjmują do wiadomości, że to ich problem, bo bezpośrednio dotyczy mieszkańców gmin, zagraża ich zdrowiu i środowisku.

Prezes OSKZG twierdzi, że receptą na rozwiązanie tego problemu powinno być:

• wprowadzenie jednolitych zasad postępowania z odpadami,

• stworzenie dobrego regulaminu czystości i porządku w gminie spójnego dla danego obszaru i wszystkich służb walczących z nieprawidłowościami.

Prowadzenie właściwej gospodarki odpadami może być rzeczywiście antidotum na powstawanie dzikich wysypisk. Świadczy o tym przykład Drohiczyna.

- Praktycznie nie mamy problemów z dzikimi wysypiskami. Odkąd odpady są odbierane od wszystkich gospodarstw domowych przez gminny zakład gospodarki komunalnej, nie trafiają na dzikie wysypiska - powiedział Wojciech Borzym, Burmistrz Drohiczyna.

Aldona Zyśk

Podstawy prawne:

• Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 144, poz. 1042)

• Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 39, poz. 251)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wyliczyć trzynastkę (dodatkowe wynagrodzenie roczne) dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA