REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porządek w biurze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Zielińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ład organizacyjny pozwala na lepsze zarządzanie w biurze. Można go wprowadzić dzięki zastosowaniu przepisów dotyczących przechowywania, archiwizacji i obiegu dokumentów w firmie, prowadzenia ewidencji, weryfikacji pism.

Podstawowymi środkami wykorzystywanymi do utrzymania porządku w biurze są segregatory, półki, kuwety na biurko, pojemniki na dokumenty, systemy archiwizacji zawieszanej, skoroszyty, obwoluty, teczki, skorowidze, terminarze, klasery.

REKLAMA

Segregator to oprawa akt wykonana z tektury lub tworzywa sztucznego, wyposażona w bolce, na które nakłada się podziurkowane dokumenty, z kieszonką na wymienną etykietę. Dokumenty wkładane są do koszulek, a następnie wpinane do segregatora. Na końcowym etapie dokumenty są dociskane. Segregatory występują w wielu kolorach: czarnym, granatowym, niebieskim, czerwonym, zielonym, żółtym. Wyróżniamy segregatory w formacie A4 i A5 z różnymi mechanizmami dźwigowymi (docisk 5, 7, 8) i mechanizmami ringowymi (2, 4). Do segregatorów bardzo przydatne są przekładki kartonowe lub polipropylenowe, samoprzylepne, występujące w formatach A4 lub A5. Dostępne są w kolorze szarym, beżowym, czerwonym lub pomarańczowym. Mogą być indeksowane alfabetycznie, numerycznie lub kolorystycznie. Umożliwiają szybkie i czytelne ułożenie i posegregowanie zgromadzonych dokumentów oraz ułatwienie dostępu do nich.

Poniżej przedstawiono kilka rodzajów segregatorów i przekładek:

1. Segregatory A4 „5” Okucia

Okleina PCV lub PP

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyposażone są w:

• mechanizm dźwigniowy „5” z dociskiem

• otwór grzbietowy

• boczne otwory

• metalową listwę brzegową

• kieszonkę na wymienną etykietę

2. Segregatory A4 „7”

Okleina PCV lub PP

Wyposażone są w:

• mechanizm dźwigniowy „7” z dociskiem

• otwór grzbietowy

• boczne otwory

• kieszonkę na wymienną etykietę

3. Segregatory A4 „8”

Okleina PCV lub PP

Wyposażone są w:

• mechanizm dźwigniowy „8” z dociskiem

• otwór grzbietowy

• kieszonkę na wymienną etykietę

4. Segregatory A4 25/4

Okleina PCV lub PP, szerokość grzbietu 4 cm, mechanizm 4-ringowy

5. Segregatory A4 25/2

Okleina PCV lub PP, szerokość grzbietu 4 cm, mechanizm 2-ringowy

6. Segregatory marmurkowe

Wykonane z tektury 2 mm oklejanej marmurkiem

7. Przekładki do segregatorów

Kuwety to szufladki na biurko, przeznaczone do dokumentów formatu A4 i powyżej. Podstawowy wymiar kuwet to 66 x 256 x 348 mm. Występują w kolorze białym, czerwonym, niebieskim, czarnym, szarym, a także w wersji dymnej lub przezroczystej.

Skoroszyt jest okładką wykonaną z tworzywa sztucznego lub tektury. Wewnątrz znajdują się metalowe lub plastikowe „języczki” i nakładka przytrzymująca dokumenty. Występują w 8 kolorach. Najczęściej stosowane są skoroszyty klasyczne, występujące w 11 kolorach z dwustronnym zapisywalnym paskiem brzegowym, mieszczące około 20 kartek oraz skoroszyty z perforacją, wykonane ze sztywnego PVC z zapisywalnym paskiem brzegowym. Używane są także skoroszyty z klipsem, z kieszenią, zawieszane. Poniżej przedstawiono skoroszyty:

• klasyczny

• z perforacją

Stojące pojemniki i pudełka na dokumenty są wykonane z tektury. Pudełko na czasopisma ma etykietę opisową, występuje w kolorze niebieskim. Dostępne jest w dwóch wersjach o szerokości grzbietów 80 lub 100 mm. Pudełko archiwizacyjne występuje w 6 kolorach, pokryte jest matowym lakierem i wyposażone w listwę wzmacniającą. Pudło archiwizacyjne występuje w kolorze niebieskim, mieści w sobie 5 pudełek archiwizacyjnych lub 6 segregatorów 7-centymetrowych. Obok przedstawiono:

• pudełka na czasopisma

• pudełka archiwizacyjne

• pudło archiwizacyjne

Obwoluta to okładka z papieru lub tworzywa sztucznego, służąca do przechowywania dokumentów. Wyróżniamy obwoluty z klapką oraz obwoluty do grzbietów zaciskanych.

Listwa bindująca używana jest do ręcznego łączenia luźnych kartek bez pomocy bindownicy. Listwę naciąga się na plik kartek zaopatrzonych w okładki z przodu i z tyłu. Umożliwia bieżącą aktualizację dokumentacji.

REKLAMA

Teczki wykonane z papieru lub tworzywa sztucznego mają różne zabezpieczenia chroniące dokumenty przed wypadnięciem. W biurach stosuje się różne typy teczek - do podpisu, na rzepy, skrzydłowe, wiązane, z gumką, z przegrodami, do akt osobowych, kopertowe, ofertowe, specjalne, wiszące, z rączką.

Terminarz to typ notatnika/kalendarza, w którym odnotowuje się sprawy do załatwienia z datami, na przykład terminy narad, szkoleń, podróży służbowych. Może posiadać listwę zabezpieczającą.

Skorowidz to notatnik umożliwiający wpisywanie i odszukiwanie informacji w porządku alfabetycznym.

Klaser służy do segregacji korespondencji przy odbiorze, rozdziale, wysyłce. Może być w postaci szuflad, przegródek, półek z przegródkami lub w postaci kartoteki z kartkami rozdzielczymi.

Czy wiesz, że przeciętny pracownik biurowy:

• spędza 6 tygodni rocznie na szukaniu zagubionych dokumentów (według Wall Street Journal)

• tworzy 19 kopii tego samego dokumentu

• gubi 1 na 20 dokumentów

• używa jednego zszywacza przez 5 lat

• używa jednej półki na biurko/kuwety na dokumenty przez 5 lat

• używa jednego kosza na śmieci przez 5 lat

• używa jednego dziurkacza przez 5 lat

• używa 200 „koszulek” na dokumenty rocznie

Ważnymi przyborami ułatwiającymi zaprowadzenie porządku w biurze są także dziurkacze, zszywacze, rozszywacze, spinacze, kleje, taśmy, nożyczki, temperówki, ołówki, zwilżacze, klipsy archiwizujące, przycinarki, wizytowniki i kartoteki.

Aby łatwiej było utrzymać porządek w biurze, należy efektywnie zarządzać swoimi dokumentami. Warto raz w miesiącu dokonać selekcji dokumentacji, a więc potrzebne na bieżąco dokumenty wpiąć do segregatora, używając odpowiedniej kolorystyki dla dokumentów, na przykład kolorem czerwonym oznaczyć dokumenty pilne, niebieskim - sprawy do rozpatrzenia, żółtym - faktury i rachunki, a wszystkie niepotrzebne dokumenty po prostu wyrzucić. Warto też codziennie poświęcić 10 minut pod koniec dnia pracy na uporządkowanie bieżących dokumentów.

Izabela Zielińska

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA

Cytomegalia wrodzona. Przełomowe badanie z honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia

Wirus cytomegalii u kobiet w ciąży może stanowić zagrożenie dla zdrowia a nawet życia dziecka. W Klinice Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie realizowany jest projekt POL PRENATAL CMV. To pierwsze badanie w Polsce i drugie na świecie dotyczące zakażenia wewnątrzmacicznego u ciężarnych z pierwotną infekcją wirusem cytomegalii. Jest to przełomowe badanie niekomercyjne, finansowane przez Agencję Badań Medycznych, nad którym honorowy patronat objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna.

Liczba ludności w Polsce [dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec I kwartału 2025 r.

Minimalne warunki utrzymania psów i kotów w schroniskach dla zwierząt [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie minimalnych warunków utrzymywania psów i kotów w schroniskach dla zwierząt trafił do konsultacji i opiniowania. Co zawiera? Co się zmieni?

Nowe świadczenie "Moje zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej": większa dostępność do skierowań na badania. Jakie badania będzie można zrobić? Kto będzie mógł wystawić skierowanie na badanie? [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami mającymi zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych o charakterze diagnostyczno-profilaktycznym. Położne i pielęgniarki będą mogły wystawiać skierowania na badania w ramach nowego świadczenia "Moje zdrowie – Bilans Zdrowia Osoby Dorosłej". Jakie badania będzie można zrobić?

REKLAMA

W czwartek nawet blisko 30 st. C. Gdzie takie temperatury?

Jest szansa, że w tym roku na Wielkanoc nie będzie śniegu. Od kilku dni pogoda jest wiosenna, w czwartek temperatura wyniesie od 21 do 26 st. C, a w centrum możliwe jest nawet 27 st. C!

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS. Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172)?

REKLAMA