REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady opłacania składek na Fundusz Pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo proszę o wyjaśnienie, czy od osób powracających z urlopów macierzyńskich i wychowawczych zakład pracy nie nalicza składek na Fundusz Pracy przez 36 miesięcy? Jeżeli pracownica była na urlopie wychowawczym do końca 2008 r. i wróciła do pracy 1 stycznia 2009 r., to czy ten przepis również jej dotyczy? o osób, którym urlop macierzyński lub wychowawczy kończy się już w 2009 r., np. 12 stycznia?

Gdy urlop macierzyński skończył się 20 grudnia 2008 r., a obecnie pracownica jest na urlopie wypoczynkowym, to czy za nią również nie naliczamy składek, czy też może przepis ten dotyczy tylko osób, którym urlop macierzyński lub wychowawczy kończy się już w 2009 r., np. 12 stycznia?

REKLAMA

REKLAMA

 

W przypadku gdy pracownica powróciła z urlopu macierzyńskiego 1 stycznia 2009 r., pracodawca licząc od lutego przez kolejne 36 miesięcy nie ma obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy za pracownicę [art. 104a ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), obowiązujący od 1 stycznia 2009 r.].

Pracownica, która z urlopu macierzyńskiego powróciła w grudniu 2008 r. ale od tego momentu wykorzystuje urlop wypoczynkowy i do pracy faktycznie wróci już w 2009 r., nie będzie jednak podlegała zwolnieniu od składek. Moment powrotu z urlopu macierzyńskiego przypadł jeszcze w 2008 r., pracodawca nie może zatem skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy za taką pracownicę.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje nowy przepis ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Artykuł 104 a ustawy zwalnia okresowo pracodawców z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy za wybranych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z jednego z tych urlopów.

Przepis ten dodano do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, na mocy ustawy z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Przepisy ustawy zmieniającej nie zawierają żadnych regulacji w ramach tzw. przepisów przejściowych, a odnoszących się do wprowadzanego przepisu zwalniającego pracodawców z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy. Kwestie, jak traktować urlopy, które zakończyły się w roku ubiegłym, a następny miesiąc po ich zakończeniu przypada już w 2009 r., nie zostały odrębnie uregulowane. Jak zatem stosować nowe regulacje?

Z brzmienia nowego art. 104a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika, że pracodawca nie opłaca składek za pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego przez okres trzech lat. Okres liczony jest od miesiąca następującego po tym, w którym pracownik z takiego urlopu powrócił. Przepis ten jednocześnie wszedł w życie - czyli zaczął obowiązywać - od 1 stycznia 2009 r.

W związku z brakiem innych regulacji dotyczących stosowania tego przepisu należy uznać, że ma on zastosowanie tylko do sytuacji zaistniałych od 1 stycznia 2009 r. Tym samym powinien być stosowany do przypadków, gdy pracownik powraca z jednego z wymienionych urlopów już w 2009 r. Wówczas wszystkie elementy tego przepisu zostałyby zrealizowane. Chodzi o warunki stosowania omawianego zwolnienia od opłacania składek, a najważniejszym jest fakt powrotu pracownika z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego. Przepis nie mówi bowiem o dniu zakończenia jednego z tych urlopów, a jedynie o momencie powrotu do pracy pracownika, który urlop taki zakończył.

W związku z tym, w sytuacjach gdy pracownik powrócił z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego jeszcze w roku ubiegłym (czyli 2008 r.), pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy za takiego pracownika. Tym samym art. 104a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie ma zastosowania wobec takiego pracownika.

Inaczej sytuacja wyglądałaby w przypadku, gdyby pracownik powrócił z jednego z wymienionych urlopów 1 stycznia 2009 r. lub później. W takich przypadkach warunki określone w art. 104a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zostałyby spełnione. Za pracownika, który powrócił z urlopu np. macierzyńskiego 1 stycznia 2009 r., licząc od lutego (czyli od pierwszego miesiąca po miesiącu powrotu z urlopu), pracodawca nie opłaca składek na Fundusz Pracy przez kolejne 36 miesięcy.

Podstawy prawne

• Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33)

• Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 237, poz. 1654)

MAGDALENA KASPRZAK
 
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA