REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić sprawozdanie z wykonania audytu za rok 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Szczepankiewicz Elżbieta

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2009 r. audytor wewnętrzny  musi przedstawić kierownikowi jednostki oraz Ministrowi Finansów sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni. Musi tego dokonać na nowym wzorze, który znacznie różni się od poprzedniego.


REKLAMA

REKLAMA


Nowy wzór sprawozdania z wykonania planu audytu opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Układ i treść nowego wzoru sprawozdania nawiązuje do nowego wzoru planu audytu obowiązującego od 1 maja 2008 r. Zmiany w treści sprawozdania wskazują, że odchodzi się od ilościowego charakteru gromadzonych danych, a dąży do uproszczenia trybu sporządzania tego sprawozdania. Zrezygnowano z gromadzenia danych szczegółowych dotyczących:

• sposobu planowania i organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego,

REKLAMA

• audytowanych jednostek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaju przeprowadzonego audytu (F - finansowy, Z - zgodności, D - działalności, IT - systemów informatycznych),

• liczby wydanych zaleceń,

• zgłaszanych wyjaśnień i zastrzeżeń.

Nowy wzór sprawozdania składa się z dwóch głównych części, które zawierają informacje formalne i merytoryczne.

W części pierwszej (formalnej), w porównaniu do poprzedniego wzoru, znacząco ograniczono część dotyczącą podstawowych informacji o jednostce sektora finansów publicznych oraz komórce audytu wewnętrznego. Ta część sprawozdania obejmuje informacje o jednostkach sektora finansów publicznych, objętych audytem wewnętrznym, a także podstawowe informacje o komórce audytu wewnętrznego. Wymagane jest podanie nazwisk osób zatrudnionych w komórkach audytu wewnętrznego, ich kwalifikacji zawodowych oraz liczby dni szkoleń, w których wzięli udział, a także informacji o przeprowadzonej, udokumentowanej samoocenie audytu wewnętrznego.

W drugiej części (merytorycznej) znacznie zmieniono zakres informacji dotyczących zrealizowanych zadań audytowych i czynności doradczych. W zakresie przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym wykazuje się:

• temat zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczych,

• wykonanie zadań zapewniających lub czynności doradczych,

• zlecone zadania audytowe.

Należy także określić typy obszarów działalności, w których przeprowadzono zadania audytowe. Nowe sprawozdanie powinno wskazywać m.in. ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia, opinie i wnioski. Wykazuje się także przeprowadzone czynności sprawdzające i niezrealizowane zaplanowane zadania audytowe w roku sprawozdawczym.

W jednostkach sektora finansów publicznych audyt wewnętrzny może prowadzić audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej. Audytor wewnętrzny sporządza jedno sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni, jeśli audyt wewnętrzny jest prowadzony w jednostkach wymienionych w art. 51 ust. 2-7 i ust. 12 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), tj. w:

• państwowych jednostkach budżetowych działających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,

• państwowych szkołach wyższych,

• sądach rejonowych,

• prokuraturach rejonowych,

• jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej,

• zakładach budżetowych utworzonych przez Ministra Sprawiedliwości,

• jednostkach podrzędnych i nadzorowanych.

Kopie sprawozdania z wykonania planu audytu przekazuje się kierownikom wszystkich wymienionych jednostek, w których prowadzono audyt wewnętrzny.

Przedstawiamy szczegółowe objaśnienia do wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2008.

Wzór sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2008 z objaśnieniami

 

Sporządzone sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny (a w przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego podpis składa audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki) oraz kierownik jednostki, w której jest zatrudniony audytor.

Audytor wewnętrzny (kierownik komórki audytu wewnętrznego) podpisane sprawozdanie przedstawia we właściwym terminie kierownikowi jednostki oraz Ministrowi Finansów.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1370)

• Ustawa z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1832)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 66, poz. 406)

ElŻbieta Izabela Szczepankiewicz
 
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA