REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić sprawozdanie z wykonania audytu za rok 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Szczepankiewicz Elżbieta

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2009 r. audytor wewnętrzny  musi przedstawić kierownikowi jednostki oraz Ministrowi Finansów sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni. Musi tego dokonać na nowym wzorze, który znacznie różni się od poprzedniego.


REKLAMA


Nowy wzór sprawozdania z wykonania planu audytu opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Układ i treść nowego wzoru sprawozdania nawiązuje do nowego wzoru planu audytu obowiązującego od 1 maja 2008 r. Zmiany w treści sprawozdania wskazują, że odchodzi się od ilościowego charakteru gromadzonych danych, a dąży do uproszczenia trybu sporządzania tego sprawozdania. Zrezygnowano z gromadzenia danych szczegółowych dotyczących:

• sposobu planowania i organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego,

• audytowanych jednostek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaju przeprowadzonego audytu (F - finansowy, Z - zgodności, D - działalności, IT - systemów informatycznych),

• liczby wydanych zaleceń,

• zgłaszanych wyjaśnień i zastrzeżeń.

Nowy wzór sprawozdania składa się z dwóch głównych części, które zawierają informacje formalne i merytoryczne.

REKLAMA

W części pierwszej (formalnej), w porównaniu do poprzedniego wzoru, znacząco ograniczono część dotyczącą podstawowych informacji o jednostce sektora finansów publicznych oraz komórce audytu wewnętrznego. Ta część sprawozdania obejmuje informacje o jednostkach sektora finansów publicznych, objętych audytem wewnętrznym, a także podstawowe informacje o komórce audytu wewnętrznego. Wymagane jest podanie nazwisk osób zatrudnionych w komórkach audytu wewnętrznego, ich kwalifikacji zawodowych oraz liczby dni szkoleń, w których wzięli udział, a także informacji o przeprowadzonej, udokumentowanej samoocenie audytu wewnętrznego.

W drugiej części (merytorycznej) znacznie zmieniono zakres informacji dotyczących zrealizowanych zadań audytowych i czynności doradczych. W zakresie przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym wykazuje się:

• temat zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczych,

• wykonanie zadań zapewniających lub czynności doradczych,

• zlecone zadania audytowe.

Należy także określić typy obszarów działalności, w których przeprowadzono zadania audytowe. Nowe sprawozdanie powinno wskazywać m.in. ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia, opinie i wnioski. Wykazuje się także przeprowadzone czynności sprawdzające i niezrealizowane zaplanowane zadania audytowe w roku sprawozdawczym.

W jednostkach sektora finansów publicznych audyt wewnętrzny może prowadzić audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej. Audytor wewnętrzny sporządza jedno sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni, jeśli audyt wewnętrzny jest prowadzony w jednostkach wymienionych w art. 51 ust. 2-7 i ust. 12 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), tj. w:

• państwowych jednostkach budżetowych działających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,

• państwowych szkołach wyższych,

• sądach rejonowych,

• prokuraturach rejonowych,

• jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej,

• zakładach budżetowych utworzonych przez Ministra Sprawiedliwości,

• jednostkach podrzędnych i nadzorowanych.

Kopie sprawozdania z wykonania planu audytu przekazuje się kierownikom wszystkich wymienionych jednostek, w których prowadzono audyt wewnętrzny.

Przedstawiamy szczegółowe objaśnienia do wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2008.

Wzór sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2008 z objaśnieniami

 

Sporządzone sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny (a w przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego podpis składa audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki) oraz kierownik jednostki, w której jest zatrudniony audytor.

Audytor wewnętrzny (kierownik komórki audytu wewnętrznego) podpisane sprawozdanie przedstawia we właściwym terminie kierownikowi jednostki oraz Ministrowi Finansów.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1370)

• Ustawa z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1832)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 66, poz. 406)

ElŻbieta Izabela Szczepankiewicz
 
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

REKLAMA

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

Cytomegalia wrodzona. Przełomowe badanie z honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia

Wirus cytomegalii u kobiet w ciąży może stanowić zagrożenie dla zdrowia a nawet życia dziecka. W Klinice Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie realizowany jest projekt POL PRENATAL CMV. To pierwsze badanie w Polsce i drugie na świecie dotyczące zakażenia wewnątrzmacicznego u ciężarnych z pierwotną infekcją wirusem cytomegalii. Jest to przełomowe badanie niekomercyjne, finansowane przez Agencję Badań Medycznych, nad którym honorowy patronat objęła Minister Zdrowia Izabela Leszczyna.

REKLAMA