REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić sprawozdanie z wykonania audytu za rok 2008

Izabela Szczepankiewicz Elżbieta

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 marca 2009 r. audytor wewnętrzny  musi przedstawić kierownikowi jednostki oraz Ministrowi Finansów sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni. Musi tego dokonać na nowym wzorze, który znacznie różni się od poprzedniego.


REKLAMA

REKLAMA


Nowy wzór sprawozdania z wykonania planu audytu opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Układ i treść nowego wzoru sprawozdania nawiązuje do nowego wzoru planu audytu obowiązującego od 1 maja 2008 r. Zmiany w treści sprawozdania wskazują, że odchodzi się od ilościowego charakteru gromadzonych danych, a dąży do uproszczenia trybu sporządzania tego sprawozdania. Zrezygnowano z gromadzenia danych szczegółowych dotyczących:

• sposobu planowania i organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego,

REKLAMA

• audytowanych jednostek,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaju przeprowadzonego audytu (F - finansowy, Z - zgodności, D - działalności, IT - systemów informatycznych),

• liczby wydanych zaleceń,

• zgłaszanych wyjaśnień i zastrzeżeń.

Nowy wzór sprawozdania składa się z dwóch głównych części, które zawierają informacje formalne i merytoryczne.

W części pierwszej (formalnej), w porównaniu do poprzedniego wzoru, znacząco ograniczono część dotyczącą podstawowych informacji o jednostce sektora finansów publicznych oraz komórce audytu wewnętrznego. Ta część sprawozdania obejmuje informacje o jednostkach sektora finansów publicznych, objętych audytem wewnętrznym, a także podstawowe informacje o komórce audytu wewnętrznego. Wymagane jest podanie nazwisk osób zatrudnionych w komórkach audytu wewnętrznego, ich kwalifikacji zawodowych oraz liczby dni szkoleń, w których wzięli udział, a także informacji o przeprowadzonej, udokumentowanej samoocenie audytu wewnętrznego.

W drugiej części (merytorycznej) znacznie zmieniono zakres informacji dotyczących zrealizowanych zadań audytowych i czynności doradczych. W zakresie przeprowadzonych zadań audytowych w roku sprawozdawczym wykazuje się:

• temat zadań zapewniających lub przedmiotu czynności doradczych,

• wykonanie zadań zapewniających lub czynności doradczych,

• zlecone zadania audytowe.

Należy także określić typy obszarów działalności, w których przeprowadzono zadania audytowe. Nowe sprawozdanie powinno wskazywać m.in. ryzyka, do których odnoszą się wydane podczas audytów zalecenia, opinie i wnioski. Wykazuje się także przeprowadzone czynności sprawdzające i niezrealizowane zaplanowane zadania audytowe w roku sprawozdawczym.

W jednostkach sektora finansów publicznych audyt wewnętrzny może prowadzić audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej. Audytor wewnętrzny sporządza jedno sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni, jeśli audyt wewnętrzny jest prowadzony w jednostkach wymienionych w art. 51 ust. 2-7 i ust. 12 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), tj. w:

• państwowych jednostkach budżetowych działających poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,

• państwowych szkołach wyższych,

• sądach rejonowych,

• prokuraturach rejonowych,

• jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej,

• zakładach budżetowych utworzonych przez Ministra Sprawiedliwości,

• jednostkach podrzędnych i nadzorowanych.

Kopie sprawozdania z wykonania planu audytu przekazuje się kierownikom wszystkich wymienionych jednostek, w których prowadzono audyt wewnętrzny.

Przedstawiamy szczegółowe objaśnienia do wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2008.

Wzór sprawozdania z wykonania planu audytu za rok 2008 z objaśnieniami

 

Sporządzone sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny (a w przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego podpis składa audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki) oraz kierownik jednostki, w której jest zatrudniony audytor.

Audytor wewnętrzny (kierownik komórki audytu wewnętrznego) podpisane sprawozdanie przedstawia we właściwym terminie kierownikowi jednostki oraz Ministrowi Finansów.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1370)

• Ustawa z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1832)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni (Dz.U. Nr 61, poz. 378)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U. Nr 66, poz. 406)

ElŻbieta Izabela Szczepankiewicz
 
Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA