Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo zwiększa szanse na unijne dotacje

Pokrzycka-Walczak Magdalena
inforCMS
Partnerstwo powiatów to doskonały sposób na realizację ważnych przedsięwzięć o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Dzięki współpracy mogą uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Są już dobre przykłady projektów przygotowanych i realizowanych w takim partnerstwie.  

Projekt inwestycyjny „Poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych zwiększających dostępność do dróg krajowych i wojewódzkich” ma charakter ponadregionalny, obejmując 27 zadań do realizacji na terenie 16 powiatów ziemskich, z powiatem lubelskim jako liderem. Przedsięwzięcie przygotowano w związku z porozumieniem wypracowanym przez Konwent Powiatów Województwa Lubelskiego.

Projekt uzyskał już wstępną akceptację Zarządu Województwa Lubelskiego i został umieszczony na Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych. Po ostatecznym zatwierdzeniu wykazu tzw. projektów kluczowych rozpoczną się prace zmierzające do merytorycznego przygotowania dokumentacji projektowej.

Dofinansowanie projektu będzie możliwe, gdy:

1) złożony wniosek spełni określone wymagania oceny formalnej i merytorycznej w urzędzie marszałkowskim i - w wyniku postępowania -

2) otrzyma odpowiednią liczbę punktów.

- Jednak fakt, że projekt znalazł się już na liście przedsięwzięć kluczowych, oznacza wstępną akceptację i zainteresowanie ze strony władz samorządu województwa - informuje Małgorzata Kotarska, Naczelnik Wydziału Inwestycji i Funduszy Pomocowych Starostwa Powiatowego w Lublinie. - Obecnie w powiatach partnerskich trwa kompletowanie dokumentacji projektowej, techniczno-budowlanej oraz wszelkich pozwoleń, m.in. decyzji środowiskowych. Wszystko musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym procedurami Prawa zamówień publicznych.

Kryteria projektowe

Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w przypadku partnerstwa, bezwzględnie muszą być uregulowane następujące kwestie:

1) zabezpieczenie środków finansowych w budżetach poszczególnych powiatów na tzw. wkład własny (do powiatów należy decyzja, czy istnieje realna możliwość podjęcia większego wysiłku finansowego w postaci wkładu własnego powyżej 15% wartości danego zadania, co przekłada się wprost na zwiększenie liczby kilometrów inwestycji na terenie konkretnego powiatu lub na zakres rzeczowy wykonywanych prac),

2) przygotowanie stosownych uchwał rad powiatów dotyczących wspólnej realizacji projektu (udziale w partnerstwie),

3) przygotowanie umowy partnerskiej regulującej zasady współpracy między liderem - powiatem i powiatami - partnerami,

4) podpisanie umowy wstępnej z województwem reprezentowanym przez zarząd województwa dotyczącej przygotowania projektu indywidualnego.

Nie lada wyzwaniem, w przypadku wspólnego przedsięwzięcia, jest przygotowanie studium wykonalności dla całego projektu. - Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wszystkie przewidziane zadania na terenie kilkunastu powiatów - tłumaczy Małgorzata Kotarska - ale głównie - cel strategiczny, którym jest poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Lubelszczyzny poprzez usprawnienie powiązań komunikacyjnych o znaczeniu regionalnym.

Istotną kwestią jest konieczność określenia zasad podziału środków na poszczególne powiaty w ramach partnerstwa. W przypadku projektu lubelskiego podział środków następuje w oparciu o długość sieci drogowej, jaką mają w swym zarządzie samorządy powiatowe. Jest to kryterium najbardziej racjonalne.

Analiza zdolności administracyjnych

Inicjatywa projektowa, złożona do Działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w ramach priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (konkurs Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) jest wynikiem analizy potrzeb szkoleniowych, zgłaszanych przez samorządy powiatowe w ramach Konwentu Starostów.

Nie bez znaczenia jest fakt promowania partnerstwa przez organizatora konkursu. - Dzięki partnerstwu wzmocniliśmy szanse zaakceptowania wniosku na etapie oceny merytorycznej - informuje Małgorzata Olechowska, Koordynator Projektu ze strony Starostwa Powiatowego w Lublinie - nie da się ukryć, że była to jednocześnie doskonała motywacja. Partnerstwo to nie tylko większe możliwości, ale także zobowiązania. - Większa liczba partnerów projektu oznacza większą liczbę beneficjentów i zwiększony budżet, w którym znaleźć się musi odpowiednia liczba różnorodnych zadań.

W projekcie, koordynowanym przez Starostwo Powiatowe w Lublinie, oprócz organizacji szkoleń i standardowych zadań (promocja, monitoring, ewaluacja), opracowano analizęex-antezdolności administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego województwa lubelskiego (na poziomie gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i powiatów ziemskich). W przypadku małych przedsięwzięć, przygotowywanych przez pojedynczy powiat, taka analiza jest niecelowa. Nie istnieje dla nich punkt odniesienia, w postaci innych powiatów województwa.

W ramach analizy, która objęła wszystkie powiaty województwa lubelskiego, przeprowadzono badania ankietowe oraz spotkania z kierownictwem urzędów gmin i starostw powiatowych. Wyłania się z niej obraz aktualnego zapotrzebowania na szkolenia i wydatki na poszczególne działania. - Wnioski z analizy nie są optymistyczne. Okazuje się, że wydatki na inwestycje w powiatach województwa lubelskiego maleją od 2004 r., natomiast rosną koszty administracji - mówi Małgorzata Olechowska.

Analiza jest pierwszym z rezultatów projektu, który przyczyni się bezpośrednio do ograniczenia wydatków na administrację. Jego realizacja zakłada bowiem przeprowadzenie bezpłatnych szkoleń.

Przebieg realizacji projektu

Największym problemem było przygotowanie logistyczne projektu i czas. - W każdym powiecie musiała zapaść decyzja odnośnie do udziału w partnerstwie, a potem należało zebrać pod dokumentami podpisy osób upoważnionych - tłumaczy Małgorzata Olechowska. Oczywiście wszystkie techniczne kwestie można zaplanować, trzeba jednak realizować je zgodnie z harmonogramem. W przypadku dużego partnerstwa, a takim jest współpraca obejmująca 20 starostw powiatowych, wszelkie działania należy planować z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Szkolenia rozpoczęły się już w 18 powiatach. W samym powiecie lubelskim przeszkoleni zostaną wybrani pracownicy z 16 urzędów gmin. Oferta obejmuje 14 zagadnień z zakresu ogólnego, informatycznego i specjalistycznego (m.in. księgowość i finanse, Kodeks postępowania administracyjnego, prawo wspólnotowe, realizacja lokalnych strategii rozwoju, zarządzanie czasem).

- Projekt finalizujemy w maju 2010 r. Jednak już dziś na bieżąco monitorujemy stan realizacji szkoleń - zapewnia Małgorzata Olechowska. - Przygotowane są anonimowe ankiety dla uczestników, którzy - po każdej zakończonej turze szkoleniowej - dzielą się swoimi opiniami na temat treści i formuły prowadzonych zajęć.

Dzięki uczestnictwie w projekcie koszt funkcjonowania administracji obniża się, ale jednocześnie samorządy inwestują w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Trudno znaleźć lepszą zachętę to korzystania z potencjału szkoleniowego, który jest dostępny dzięki funduszom z UE.

ZALETY PARTNERSTWA:

• jest premiowane w konkursach,

• umożliwia wypracowanie wspólnych celów strategicznych, np. w zakresie infrastruktury drogowej (może to być usprawnienie systemu komunikacyjnego na poziomie województwa poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych, które łączą się z siecią dróg wojewódzkich, czasem - krajowych),

• zwiększa szanse na pozytywne rozstrzygnięcie projektów nie tylko w konkursach ogłaszanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, ale także w programach krajowych, np. Rozwój Polski Wschodniej.

Magdalena Pokrzycka-Walczak

KOMENTARZ

Wykorzystywanie potencjałów

dr WALDEMAR SŁUGOCKI,

Zakład Stosunków Międzynarodowych w Instytucie Politologii Uniwersytetu Zielonogórskiego

Na politykę spójności realizowaną w Polsce w latach 2007-2013 Unia Europejska przeznaczyła ponad 67 mld euro. Skala dostępnych środków jest zjawiskiem bez precedensu w powojennej historii państwa polskiego. Sytuacja ta wymaga od beneficjentów szczególnej aktywności w pozyskiwaniu europejskich środków. Jest to tym istotniejsze w świetle globalnego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście niezwykle ważne jest, aby w szybkim tempie uruchamiać szereg inwestycji. Wymagać to będzie wzmożonej aktywności, także kreatywności, współpracy i innowacyjności, a także środków własnych niezbędnych do realizacji przedsięwzięć.

Jednym z ciekawych rozwiązań w tym zakresie jest podejmowanie szerokiej współpracy pomiędzy wieloma podmiotami. Współpraca ta nie ogranicza się tylko do jednej i najaktywniej współpracującej grupy beneficjentów, tj. samorządów, które de facto podejmują taką współpracę na rzecz maksymalizacji potencjałów i osiągania wspólnych celów. Niejednokrotnie pozwala to na realizację przedsięwzięć w celu maksymalizowania efektywności swej działalności.

Notowała Renata Maciejczak

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Regulaminy pracy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego (PDF)
Regulaminy pracy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownik z 4200 zł brutto zachorował, Jak obliczyć pensję netto za część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    1 lipca 2022 r. w PIT: 15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9 167,58 zł [42 przykłady]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3100 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.
    Posiłki w szkołach obowiązkowo od 1 września 2022 r. [Nowe obowiązki szkół]
    Od 1 września 2022 r. szkoły podstawowe będą miały ustawowy obowiązek zapewnienia posiłku uczniom. Przepisy dotyczące wyżywienia w przedszkolach nie zmieniły się. Art. 106a u.p.o. dotyczy tylko szkół podstawowych.
    Likwidacja nauczyciela kontraktowego i stażysty [Sejm zmienił Kartę Nauczyciela]
    Liczba stopni awansu zawodowego zostanie zmniejszona, a nauczyciele w pierwszych latach pracy będą zarabiać więcej – zdecydował w czwartek Sejm, uchwalając nowelizację ustawy Karta nauczyciela.
    Podwyżki w służbie zdrowia od 632 zł do 2000 zł [Sejm uchwalił ustawę]
    Najniższe wynagrodzenie zasadnicze ratowników medycznych i pielęgniarek ze średnim wykształceniem wzrośnie o 1550 zł (wzrost z 3772 zł do 5323 zł), magistrów pielęgniarstwa, fizjoterapii, farmaceutów i diagnostów laboratoryjnych ze specjalizacją o 1827 zł (wzrost z 5478 zł do 7304 zł).
    Czy pracodawcy będą musieli informować pracownika, jakie ma możliwości awansu?
    Pracodawca prawdopodobnie będzie przekazywać zatrudnionym informację o „możliwości awansu”. Oznaczałoby to, że pracownik w momencie przyjmowania do pracy będzie miał jasność co do tego, czy z daną pracą wiążą się możliwości awansu czy też takich możliwości nie ma (np. z uwagi na brak wolnego stanowiska związanego z awansem).
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pacjentowi w szpitalu usunięto zdrowe oko
    W szpitalu w Bratysławie usunięto pacjentowi niewłaściwe oko, w wyniku czego stracił oboje oczu, poinformował w środę portal gazety „Pravda”. Lekarka, która przeprowadziła operację, już nie pracuje z pacjentami. Zdaniem dziennikarzy chodzi o cenioną specjalistkę.
    Rząd: w 2023 r. budowa 500 hal sportowych w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich
    Rozpoczynamy program budowy hal sportowych, które będą wielofunkcyjne. W ciągu najbliższych paru lat chcemy, aby takich hal powstał tysiąc. W tym roku wybudujemy co najmniej kilkadziesiąt takich hal, a w przyszłym 500 - zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.
    Jak rzucić palenie? Powoli, stopniowo!
    Palacz przeżywa żal po stracie, niepokój związany z dużą zmianą w jego życiu. Można to porównać do przeżyć sportowca, który nagle dowiedział się, że z powodu kontuzji ma przerwać treningi i pożegnać się na zawsze z rywalizacją. Trzeba dać sobie czas na odnalezienie się w nowej rzeczywistości bez papierosa - mówi dr n. hum. Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczna.
    Wzór legitymacji strażaka OSP [rozporządzenie z 1 czerwca 2022 r. - Dz.U. poz. 1274]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego (Dz.U. poz. 1274).
    Czy urlop wypoczynkowy musi trwać co najmniej 14 dni? [PIP wyjaśnia]
    Pytanie: Czy należy wykorzystać urlop wypoczynkowy w taki sposób, aby jego jedna część trwała co najmniej 14 dni?
    Wyliczenia miesięcznych wynagrodzeń brutto / netto od 1 lipca 2022 r. - MF podaje przykłady dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy
    Ministerstwo Finansów: przykłady zmian na poziomie zaliczek i rozliczenia rocznego dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy od 1 lipca 2022 r.
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Tarcza dla pogranicza to rządowy program wsparcia z budżetem kilkudziesięciu milionów złotych
    Buda: budżet "tarczy dla pogranicza" wyniesie kilkadziesiąt milionów zł. Ale warunkiem uruchomienia programu jest jego notyfikowanie przez Komisję Europejską.