REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo zwiększa szanse na unijne dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Pokrzycka-Walczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo powiatów to doskonały sposób na realizację ważnych przedsięwzięć o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Dzięki współpracy mogą uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Są już dobre przykłady projektów przygotowanych i realizowanych w takim partnerstwie.  

Projekt inwestycyjny „Poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych zwiększających dostępność do dróg krajowych i wojewódzkich” ma charakter ponadregionalny, obejmując 27 zadań do realizacji na terenie 16 powiatów ziemskich, z powiatem lubelskim jako liderem. Przedsięwzięcie przygotowano w związku z porozumieniem wypracowanym przez Konwent Powiatów Województwa Lubelskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt uzyskał już wstępną akceptację Zarządu Województwa Lubelskiego i został umieszczony na Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych. Po ostatecznym zatwierdzeniu wykazu tzw. projektów kluczowych rozpoczną się prace zmierzające do merytorycznego przygotowania dokumentacji projektowej.

Dofinansowanie projektu będzie możliwe, gdy:

1) złożony wniosek spełni określone wymagania oceny formalnej i merytorycznej w urzędzie marszałkowskim i - w wyniku postępowania -

REKLAMA

2) otrzyma odpowiednią liczbę punktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jednak fakt, że projekt znalazł się już na liście przedsięwzięć kluczowych, oznacza wstępną akceptację i zainteresowanie ze strony władz samorządu województwa - informuje Małgorzata Kotarska, Naczelnik Wydziału Inwestycji i Funduszy Pomocowych Starostwa Powiatowego w Lublinie. - Obecnie w powiatach partnerskich trwa kompletowanie dokumentacji projektowej, techniczno-budowlanej oraz wszelkich pozwoleń, m.in. decyzji środowiskowych. Wszystko musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym procedurami Prawa zamówień publicznych.

Kryteria projektowe

Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, w przypadku partnerstwa, bezwzględnie muszą być uregulowane następujące kwestie:

1) zabezpieczenie środków finansowych w budżetach poszczególnych powiatów na tzw. wkład własny (do powiatów należy decyzja, czy istnieje realna możliwość podjęcia większego wysiłku finansowego w postaci wkładu własnego powyżej 15% wartości danego zadania, co przekłada się wprost na zwiększenie liczby kilometrów inwestycji na terenie konkretnego powiatu lub na zakres rzeczowy wykonywanych prac),

2) przygotowanie stosownych uchwał rad powiatów dotyczących wspólnej realizacji projektu (udziale w partnerstwie),

3) przygotowanie umowy partnerskiej regulującej zasady współpracy między liderem - powiatem i powiatami - partnerami,

4) podpisanie umowy wstępnej z województwem reprezentowanym przez zarząd województwa dotyczącej przygotowania projektu indywidualnego.

Nie lada wyzwaniem, w przypadku wspólnego przedsięwzięcia, jest przygotowanie studium wykonalności dla całego projektu. - Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wszystkie przewidziane zadania na terenie kilkunastu powiatów - tłumaczy Małgorzata Kotarska - ale głównie - cel strategiczny, którym jest poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Lubelszczyzny poprzez usprawnienie powiązań komunikacyjnych o znaczeniu regionalnym.

Istotną kwestią jest konieczność określenia zasad podziału środków na poszczególne powiaty w ramach partnerstwa. W przypadku projektu lubelskiego podział środków następuje w oparciu o długość sieci drogowej, jaką mają w swym zarządzie samorządy powiatowe. Jest to kryterium najbardziej racjonalne.

Analiza zdolności administracyjnych

Inicjatywa projektowa, złożona do Działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w ramach priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (konkurs Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji) jest wynikiem analizy potrzeb szkoleniowych, zgłaszanych przez samorządy powiatowe w ramach Konwentu Starostów.

Nie bez znaczenia jest fakt promowania partnerstwa przez organizatora konkursu. - Dzięki partnerstwu wzmocniliśmy szanse zaakceptowania wniosku na etapie oceny merytorycznej - informuje Małgorzata Olechowska, Koordynator Projektu ze strony Starostwa Powiatowego w Lublinie - nie da się ukryć, że była to jednocześnie doskonała motywacja. Partnerstwo to nie tylko większe możliwości, ale także zobowiązania. - Większa liczba partnerów projektu oznacza większą liczbę beneficjentów i zwiększony budżet, w którym znaleźć się musi odpowiednia liczba różnorodnych zadań.

W projekcie, koordynowanym przez Starostwo Powiatowe w Lublinie, oprócz organizacji szkoleń i standardowych zadań (promocja, monitoring, ewaluacja), opracowano analizęex-antezdolności administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego województwa lubelskiego (na poziomie gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i powiatów ziemskich). W przypadku małych przedsięwzięć, przygotowywanych przez pojedynczy powiat, taka analiza jest niecelowa. Nie istnieje dla nich punkt odniesienia, w postaci innych powiatów województwa.

W ramach analizy, która objęła wszystkie powiaty województwa lubelskiego, przeprowadzono badania ankietowe oraz spotkania z kierownictwem urzędów gmin i starostw powiatowych. Wyłania się z niej obraz aktualnego zapotrzebowania na szkolenia i wydatki na poszczególne działania. - Wnioski z analizy nie są optymistyczne. Okazuje się, że wydatki na inwestycje w powiatach województwa lubelskiego maleją od 2004 r., natomiast rosną koszty administracji - mówi Małgorzata Olechowska.

Analiza jest pierwszym z rezultatów projektu, który przyczyni się bezpośrednio do ograniczenia wydatków na administrację. Jego realizacja zakłada bowiem przeprowadzenie bezpłatnych szkoleń.

Przebieg realizacji projektu

Największym problemem było przygotowanie logistyczne projektu i czas. - W każdym powiecie musiała zapaść decyzja odnośnie do udziału w partnerstwie, a potem należało zebrać pod dokumentami podpisy osób upoważnionych - tłumaczy Małgorzata Olechowska. Oczywiście wszystkie techniczne kwestie można zaplanować, trzeba jednak realizować je zgodnie z harmonogramem. W przypadku dużego partnerstwa, a takim jest współpraca obejmująca 20 starostw powiatowych, wszelkie działania należy planować z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Szkolenia rozpoczęły się już w 18 powiatach. W samym powiecie lubelskim przeszkoleni zostaną wybrani pracownicy z 16 urzędów gmin. Oferta obejmuje 14 zagadnień z zakresu ogólnego, informatycznego i specjalistycznego (m.in. księgowość i finanse, Kodeks postępowania administracyjnego, prawo wspólnotowe, realizacja lokalnych strategii rozwoju, zarządzanie czasem).

- Projekt finalizujemy w maju 2010 r. Jednak już dziś na bieżąco monitorujemy stan realizacji szkoleń - zapewnia Małgorzata Olechowska. - Przygotowane są anonimowe ankiety dla uczestników, którzy - po każdej zakończonej turze szkoleniowej - dzielą się swoimi opiniami na temat treści i formuły prowadzonych zajęć.

Dzięki uczestnictwie w projekcie koszt funkcjonowania administracji obniża się, ale jednocześnie samorządy inwestują w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Trudno znaleźć lepszą zachętę to korzystania z potencjału szkoleniowego, który jest dostępny dzięki funduszom z UE.

ZALETY PARTNERSTWA:

• jest premiowane w konkursach,

• umożliwia wypracowanie wspólnych celów strategicznych, np. w zakresie infrastruktury drogowej (może to być usprawnienie systemu komunikacyjnego na poziomie województwa poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych, które łączą się z siecią dróg wojewódzkich, czasem - krajowych),

• zwiększa szanse na pozytywne rozstrzygnięcie projektów nie tylko w konkursach ogłaszanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, ale także w programach krajowych, np. Rozwój Polski Wschodniej.

Magdalena Pokrzycka-Walczak

KOMENTARZ

Wykorzystywanie potencjałów

dr WALDEMAR SŁUGOCKI,

Zakład Stosunków Międzynarodowych w Instytucie Politologii Uniwersytetu Zielonogórskiego

Na politykę spójności realizowaną w Polsce w latach 2007-2013 Unia Europejska przeznaczyła ponad 67 mld euro. Skala dostępnych środków jest zjawiskiem bez precedensu w powojennej historii państwa polskiego. Sytuacja ta wymaga od beneficjentów szczególnej aktywności w pozyskiwaniu europejskich środków. Jest to tym istotniejsze w świetle globalnego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście niezwykle ważne jest, aby w szybkim tempie uruchamiać szereg inwestycji. Wymagać to będzie wzmożonej aktywności, także kreatywności, współpracy i innowacyjności, a także środków własnych niezbędnych do realizacji przedsięwzięć.

Jednym z ciekawych rozwiązań w tym zakresie jest podejmowanie szerokiej współpracy pomiędzy wieloma podmiotami. Współpraca ta nie ogranicza się tylko do jednej i najaktywniej współpracującej grupy beneficjentów, tj. samorządów, które de facto podejmują taką współpracę na rzecz maksymalizacji potencjałów i osiągania wspólnych celów. Niejednokrotnie pozwala to na realizację przedsięwzięć w celu maksymalizowania efektywności swej działalności.

Notowała Renata Maciejczak

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

Z prawem jazdy kategorii B będzie można prowadzić też większy pojazd. Zmiana nie będzie dotyczyła wszystkich. Dlaczego?

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji. Będzie to szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Przez długi czas pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast pozostawały w stagnacji, podczas gdy ich podwładni cieszyli się wzrostem wynagrodzeń. Ta nierówność, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, wreszcie zostanie naprawiona. Nowe rozporządzenie, będące efektem nacisku organizacji samorządowych, ma przywrócić sprawiedliwość i zapewnić należne podwyżki kluczowym urzędnikom.

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

REKLAMA

Karta Dużej Rodziny 2026. Jakie stawki będą obowiązywać?

Karta Dużej Rodziny w 2026 roku zyskuje na znaczeniu. Dzięki nowym partnerom biznesowym i rozszerzonym ulgom, program wsparcia dla rodzin wielodzietnych staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Kto skorzysta najwięcej na tych zmianach i jak zaoszczędzić realne pieniądze, korzystając z nowych przywilejów?

Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

Alimenty dla dziecka – czy MOPS może wystąpić w powództwem?

Czy do wytaczania na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne może być uprawniony dyrektor miejskiego ośrodka pomocy społecznej?

REKLAMA

Kultura w cieniu kryzysu. Nowa ustawa a ochrona dóbr kultury

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z grudnia 2024 r. kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem ludzi. Jednak jej przepisy pokazują jasno: życie i kultura to nierozerwalna całość. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych stała się obowiązkiem systemowym, a nie tylko dobrą praktyką.

Wzrosną maksymalne stawki wynagrodzeń samorządowców

Zgodnie z nowym rozporządzeniem maksymalny poziom wynagrodzeń m.in. wójtów, burmistrzów, skarbników czy marszałków województw wzrośnie o ok. 5 procent.

REKLAMA