Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samorządy mogą wspierać Policję

Małgorzata Rajan
Finansowanie Policji przez samorządy – mimo że jest powszechną praktyką – budzi coraz więcej kontrowersji dotyczących zbyt dużego uzależniania się jej od władzy. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie chce jednak pozbawić samorządów możliwości wspierania tych służb.

Samorządy, a zwłaszcza powiaty i miasta na prawach powiatu coraz częściej wspierają Policję, m.in. poprzez:

• zakup paliwa,

• zakup wyposażenia dla poszczególnych komisariatów,

• opłacanie dodatkowych patroli,

• fundowanie nagród funkcjonariuszom (np. z okazji Święta Policji).

Praktyka ta budzi coraz więcej wątpliwości.

Zakazu finansowania Policji przez samorządy chce, poza Transparency International, także Stowarzyszenie Rozwoju i Promocji Ziemi Raciborskiej, które złożyło w Sejmie petycję w tej sprawie.

Formy dofinansowania Policji przez samorząd

Koszty funkcjonowania Policji są pokrywane z budżetu państwa. Stanowi o tym ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (dalej: ustawa o Policji), która umożliwia także udzielanie pomocy Policji przez gminy, powiaty i województwa. Ustawa o Policji zezwala bowiem wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego na przekazywanie środków finansowych na wydatki inwestycyjne, modernizacyjne lub remontowe Policji oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jej jednostek organizacyjnych, a także zakupu niezbędnych funkcjonariuszom towarów i usług (art. 13 ust. 3 ustawy o Policji).

Gminy i powiaty mogą wspierać Policję, finansując tworzenie dodatkowych etatów, przedłużony czas pracy oraz nagrody dla funkcjonariuszy (art. 13 ust. 4 ustawy o Policji). Województwa nie mają takiej możliwości.

Oznacza to, że gdy na wniosek rady powiatu lub rady gminy liczba etatów Policji ulegnie zwiększeniu ponad liczbę ustaloną przez kierownictwo jednostki policyjnej, powiat lub gmina musi pokryć koszty utrzymania dodatkowych etatów policyjnych przez co najmniej 5 lat.

Drugą, dopuszczalną formą udzielania pomocy Policji przez jednostki samorządu terytorialnego jest pomoc rzeczowa, np. zakup urządzeń, materiałów, samochodów czy przeprowadzanie remontów.

Odrębną kwestią w dofinansowywaniu Policji jest możliwość zakupu przez jednostki samorządu terytorialnego paliwa dla konkretnych posterunków. Zgodnie z ustawą z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych pomoc ta musi odbywać się w formie przekazania wpłaty gotówkowej na Fundusz Wsparcia Policji.

Potrzebna większa pomoc

Kryzys i cięcia w budżecie wpłynęły negatywnie na sytuację Policji, która coraz częściej kieruje prośby o wsparcie finansowe wprost do samorządu. Gdyby nie ta pomoc, nie byłoby pieniędzy np. na paliwo do radiowozów, remonty czy inwestycje.

Jak radzą sobie w Słupsku

W powiecie słupskim Policja w związku z 50% cięciami w budżecie Komendy Powiatowej, wynikającymi z oszczędności wprowadzonych przez rząd, zwróciła się do władz lokalnych o pomoc finansową. Komendant miejski policji, insp. Krzysztof Zgłobicki chciałby z kasy powiatu zyskać 60 tys. zł, które byłyby przeznaczone na współfinansowanie zakupu nowych radiowozów oraz na zakup paliwa do nich. Kolejne pismo w tej sprawie trafi niebawem na biurko do prezydenta miasta.

Nie wiemy, jak będzie wyglądała nasza sytuacja finansowa pod koniec roku – mówi Krzysztof Zgłobicki. – Założenia oszczędnościowe są bardzo duże i musimy się do nich stosować. Mamy oczywiście wprowadzony własny, wewnętrzny system cięcia kosztów, ale może to być niewystarczające. Dlatego składamy wnioski do lokalnych samorządów. Mogę zapewnić, że wprowadzone oszczędności na pewno nie odbiją się na stanie bezpieczeństwa w mieście i powiecie słupskim.

Słupska Policja najwięcej będzie oszczędzała na wydatkach związanych z codziennym funkcjonowaniem komend, m.in. na paliwie.

Szefowie przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Słupsku już fundują policjantom darmowe bilety na przejazd środkami komunikacji miejskiej, z której coraz częściej będą musieli korzystać funkcjonariusze, gdy nie będzie pieniędzy na paliwo.

Będzie również mniej środków na papier, połączenia telefoniczne, oświetlenie, wodę, ogrzewanie. Obcięte zostaną pieniądze na ekspertyzy biegłych.

Samorządowcy zapewniają, że prośby policjantów zostaną spełnione, choć nie wiadomo jeszcze, jakie kwoty zostaną im przekazane.

Mamy w swoim budżecie specjalną rezerwę, którą co roku przekazujemy na funkcjonowanie służb mundurowych – uspokaja Sławomir Ziemianowicz, Starosta powiatu słupskiego. – Dlatego w tym roku nie powinno być problemów z przekazaniem pieniędzy.

Również władze Słupska mają w budżecie miasta pieniądze przeznaczone na wspieranie policjantów.

Są to pieniądze, które przekazujemy na współfinansowanie zakupu nowych radiowozów – informuje Maciej Kobyliński, Prezydent Słupska. – Dokładamy się również do kosztów paliwa samochodów patrolowych i nagród dla policjantów.

W Ełku też pomaga samorząd

Także Ełk płaci za paliwo do policyjnych radiowozów, bo nie chce rezygnować z patroli na ulicach. Chodzi o patrole oddziałów prewencji z Olsztyna, które są oddelegowywane do Ełku i udzielają wsparcia miejscowej Policji. Dotychczas samorząd finansował im jedynie wyżywienie i noclegi w Ełku.

Nasi mieszkańcy przyzwyczaili się do widoku tych patroli na ulicach. Mamy też dokładne raporty pokazujące, jak wielką pomocą są one dla naszej społeczności, dlatego nie chcemy z nich rezygnować – twierdzi Artur Urbański, Zastępca Prezydenta Ełku.

Samorząd Ełku wyliczył, że zakup paliwa do dodatkowych radiowozów będzie kosztował ok. 1,2 tys. zł miesięcznie. Na zakup paliwa dla Policji zgodzili się już radni.

Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób przekażemy te pieniądze, ale jesteśmy zgodni, że za taką kwotę nie warto ryzykować zmniejszenia stanu bezpieczeństwa w mieście – przekonuje Artur Urbański.

Ponadto samorząd Ełku przekaże miejscowej Policji dodatkowo 120 tys. zł na modernizację i zakup sprzętu.

W innych regionach Polski

Co roku do działania patroli policyjnych dokłada się również samorząd miasta i gminy Ustka. Pieniądze przeznaczane są na dodatkowe patrole piesze w sezonie letnim. Działalność Policji wspomagają w wakacje również usteccy gastronomicy, którzy serwują im posiłki regeneracyjne.

Podobnie jest na Śląsku, gdzie samorządy remontowały komisariaty, kupowały komputery, radiowozy, kserokopiarki, a nawet stoły do pobierania odcisków palców. Finansowano też dodatkowe patrole.

Poprawa bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem. Szczególnie wspieramy finansowo dodatkowe patrole. Z jednej strony widok policyjnego munduru powoduje, że czujemy się bezpieczniej. Z drugiej – odstrasza potencjalnych przestępców – tłumaczy Małgorzata Mańka-Szulik, Prezydent Zabrza.

Z kolei władze Wrocławia wspierają Policję, przekazując m.in. środki na zakup nowoczesnych radiowozów (jak choćby specjalnego wozu z tzw. ruchomym stanowiskiem dowodzenia), ale także na dodatkowe służby podczas świąt, np. listopadowej akcji „Znicz”, zabezpieczenia dużych imprez masowych czy meczów piłkarskich podwyższonego ryzyka. Pieniądze przekazywane są również na patrole drogówki potrzebne do kierowania ruchem lub zapewnienia bezpieczeństwa w niebezpiecznych punktach miasta.

We Wrocławiu brakuje ponad 200 policjantów, a na nadgodziny dla mundurowych Policja nie miałaby pieniędzy. W 2008 r. na zastępczą służbę wojskową miasto przekazało Policji 800 tys. zł.

Jeśli trzeba będzie, żeby w mieście pojawiło się jeszcze więcej patroli, na pewno prezydent nie odmówi pieniędzy – mówi Stanisław Kosiarczyk, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Wrocławia.

Na dodatkowe patrole podczas wakacji i w czasie większych imprez miejskich pieniądze przekazano w 2008 r. Policji także z budżetu Jeleniej Góry. Było to 300 tys. zł. W 2009 r. jeleniogórscy policjanci otrzymają z budżetu podobną kwotę.

Stanowisko resortu

Zadowolony ze współpracy z samorządami jest także resort Spraw Wewnętrznych i Administracji. W sprawie wspierania Policji przez administrację publiczną wypowiedział się Adam Rapacki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Była to odpowiedź na interpelację poselską w sprawie instrumentów działania samorządów lokalnych w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Adam Rapacki podkreślił, że współpraca administracji poziomu centralnego oraz lokalnego z jednostkami Policji odbywa się na podstawie przyjętych programów bezpieczeństwa, podpisanych porozumień, a także współdziałania w ramach lokalnych komisji bezpieczeństwa i porządku publicznego. Do głównych obszarów współdziałania Policji i administracji samorządowej zalicza m.in. wsparcie finansowe jednostek Policji poprzez dofinansowywanie służb oraz wyposażenia technicznego jednostek, a także przeznaczanie środków na zabezpieczenia miejsc publicznych przy użyciu technicznych środków ochrony osób oraz mienia, zakupionych na wniosek jednostek Policji. Treść wypowiedzi Adama Rapackiego można znaleźć w Internecie pod adresem: http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/635FB80A.

Z DANYCH TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Większość spraw związanych z ujawnianiem przestępstw urzędniczych, takich jak fałszowanie dokumentów, niegospodarność czy przekraczanie uprawnień, jest umarzana. Może to mieć związek z większą zależnością Policji od samorządu, związaną z przekazywanym wsparciem finansowym.

FUNDUSZ WSPARCIA POLICJI

Środki finansowe uzyskane przez Policję od jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie umów i porozumień zawartych przez Komendanta Głównego Policji, komendantów wojewódzkich lub podległych im komendantów powiatowych (miejskich, rejonowych), stanowią przychody Funduszu Wsparcia Policji, odpowiednio funduszu centralnego i funduszy wojewódzkich.

Małgorzata Rajan

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 216, poz. 1370)

• Ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 43, poz. 277; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 22, poz. 120)

 

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy można przesunąć pracownika z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej
    Burmistrz postanowił, że miejski ośrodek pomocy społecznej będzie zajmował się przyznawaniem świadczenia pieniężnego z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. Jakie są sposoby przesunięcia pracowników z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej?
    1 lipca 2022 r. Nowa lista leków refundowanych
    Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje nowy wykaz leków refundowanych, do którego dodano 54 produkty bądź nowe wskazania.
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.
    IMGW: Najnowsza prognoza pogody na wakacje 2022 r. W lipcu upały powyżej 30 stopni. W sierpniu ciepło i burze
    Z eksperymentalnej prognozy długoterminowej wynika, że w lipcu w Polsce temperatury będą powyżej normy, to znaczy, że będzie naprawdę upalnie.
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto i netto 3270,83 zł dla pracownika chorującego przez część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9167,58 zł netto [42 przykłady od 1 lipca 2022 r.]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3010 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. I sporządzić listy płac. Od 1 lipca 2022 r. pensja 3010 zł brutto, to 2363,56 zł netto, wynagrodzenie 6000 zł brutto, to na rękę 4420,43 zł a 11 000 zł brutto, to wypłata netto 7828.63 zł. Pozostałe 41 przykłady w poradniku.
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]