REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczna konsultantka pomaga w kontakcie z urzędem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kiser
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostępność 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu oraz oszczędność czasu zarówno klientów, jak i urzędników to główne zalety systemu, zwanego Wirtualnym Konsultantem Usług Publicznych. Śląsk testuje prototyp systemu.

Prototyp systemu, mającego w przyszłości umożliwić interesantom załatwianie spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu, jest obecnie testowany w Radlinie, na Śląsku. – Mimo że zakres jego funkcjonowania – mówi Piotr Absalon, Sekretarz radlińskiego urzędu miasta – ograniczony jest na tym etapie do niektórych spraw obsługiwanych przez Urząd Stanu Cywilnego, można już sobie wyobrazić jego dalszą rozbudowę, dzięki której będzie mógł być stosowany w różnych urzędach i instytucjach do różnych spraw.

REKLAMA

Ustawowe obowiązki gmin

REKLAMA

Do wykorzystania nowoczesnych technologii w administracji zobowiązuje samorządy ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących działania publiczne. W wyniku tych regulacji powstały m.in. internetowe Biuletyny Informacji Publicznej.

Następnie dzięki rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym wdrożono elektroniczny system obiegu informacji i dokumentów, spełniający wymogi prawne zawarte w instrukcji kancelaryjnej na podstawie ustawy z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych.

Kompleksowej i bezpiecznej interakcji mieszkańca z urzędem służyć ma także działalność w zakresie świadczenia usług certyfikacyjnych związanych z postanowieniami ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Rozmowa z „konsultantką Olą”

REKLAMA

Ikoną radlińskiego przedsięwzięcia (dostępnego na stronie http://wkup.radlin.pl) jest generowana elektronicznie na ekranie komputera „konsultantka Ola”. Zawsze uśmiechnięta, cierpliwa, z miłą aparycją gotowa jest w każdym momencie do udzielenia informacji z powierzonego jej wirtualnie zakresu. Specjalizuje się zwłaszcza w skróconych i zupełnych aktach urodzenia, małżeństwa i zgonu. Z życzliwą miną podpowie np. jaki odpis aktu stanu cywilnego jest potrzebny do sprostowania lub uzupełnienia akt stanu cywilnego, zarejestrowania urodzenia dziecka, uzyskania dowodu osobistego lub zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Siadając przy komputerze, interesant ma znacznie ułatwione zadanie dotarcia do urzędowych informacji. Wpisując za pomocą klawiatury interesujące go zagadnienie, odpowiedzi wysłucha dzięki wykorzystywanemu przez system syntezatorowi mowy. W przypadku mało precyzyjnych sformułowań „cyberurzędniczka” zadaje internaucie dodatkowe pytania. Zaletą artykułowanych przez „Olę” odpowiedzi jest ich prostota oraz stosowanie używanego na co dzień języka, pozbawionego proceduralnych i prawniczych naleciałości.

Mieszkańcy chwalą nowe rozwiązanie

System nie jest pozbawiony wad i niedociągnięć, dlatego ciągle jest udoskonalany, aby oferował w przyszłości mieszkańcom kolejny kanał komunikacji z urzędem, dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Prototyp ma być testowany w Radlinie do końca czerwca. W tym czasie użytkownicy będą mogli zgłaszać swoje uwagi. Na ich podstawie firma informatyczna, która program opracowała, wniesie niezbędne poprawki.

Od początku swego funkcjonowania cieszy się on sporym zainteresowaniem i sympatią radlinian. Dzięki niemu, nie wychodząc z domu, mogą uzyskać informacje dotyczące standardowych, stosunkowo najprostszych spraw, stanowiących jednak znaczącą część urzędniczej codziennej praktyki. Pracownicy magistratu, odciążeni od powtarzania tych samych treści, mają z kolei więcej czasu na wyczerpujące wyjaśnienie kwestii bardziej zawiłych.

Radliński magistrat nie poniósł kosztów finansowych wdrożenia projektu.Nasz wkład – zaznacza Piotr Absalon – ograniczył się do udziału w niezbędnych konsultacjach merytorycznych, dotyczących procedur i procesów przebiegających w USC, zapewnienia warunków umożliwiających uruchomienie systemu oraz przekazywania wykonawcy uwag i sugestii. Aplikacja po przeprowadzeniu niezbędnych testów będzie współpracować z Platformą Elektronicznych Usług Publicznych (http://peup.pl), co pozwoli na automatyczne przesyłanie formularzy do funkcjonującego w mieście elektronicznego systemu obiegu dokumentów. Osoby zainteresowane rzeczywistym rozpatrzeniem wniosku zgłoszonego przez WKUP, powinny potwierdzić ten fakt telefoniczne w USC.

Komunikacja SMS

Wirtualny konsultant nie jest jedyną techniczną nowinką wdrożoną w Radlinie. Mieszkańcy o terminie odbioru dowodu osobistego już od roku informowani są za pośrednictwem SMS. Podobne rozwiązanie stosowane jest przy wypisie z planu zagospodarowania. Dużym powodzeniem wśród młodszej części społeczności cieszy się również możliwość uzyskania informacji na temat, co i jak załatwić w urzędzie za pomocą popularnego komunikatora gadu-gagu (gg).

Radlin był także jedną z ponad 50 jednostek biorących udział w przedsięwzięciu o nazwie System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej SEKAP, opracowanym dla samorządów gmin i powiatów województwa śląskiego. Jego założeniem było stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych w formie elektronicznej, działania analityczne związane z przygotowaniem organizacyjnym do wdrożenia powyższego środowiska, a następnie zarządzania działaniami związanymi ze świadczeniem usług publicznych. Efekty to modernizacja administracji samorządowej poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacji i komunikacji. – Im więcej informacji znajdzie się w Internecie i będą one wyższej jakości – mówi Piotr Absalon – tym mniej problemów zostanie zarówno dla mieszkańców, jak i dla urzędów. Do tego jakość pracy tych ostatnich może być coraz lepsza.

Anna Kiser

Podstawy prawne:

• Ustawa z 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu (Dz.U. nr 160, poz. 107; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. nr 116, poz. 1243)

• Ustawa z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U. nr 112, poz. 1319; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 127, poz. 885)

• Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. nr 132, poz. 1110)

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 18, poz. 97)

• Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących działania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 127, poz. 817)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. nr 200, poz. 1651)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA