REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczna konsultantka pomaga w kontakcie z urzędem

Anna Kiser
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dostępność 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu oraz oszczędność czasu zarówno klientów, jak i urzędników to główne zalety systemu, zwanego Wirtualnym Konsultantem Usług Publicznych. Śląsk testuje prototyp systemu.

Prototyp systemu, mającego w przyszłości umożliwić interesantom załatwianie spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu, jest obecnie testowany w Radlinie, na Śląsku. – Mimo że zakres jego funkcjonowania – mówi Piotr Absalon, Sekretarz radlińskiego urzędu miasta – ograniczony jest na tym etapie do niektórych spraw obsługiwanych przez Urząd Stanu Cywilnego, można już sobie wyobrazić jego dalszą rozbudowę, dzięki której będzie mógł być stosowany w różnych urzędach i instytucjach do różnych spraw.

REKLAMA

Ustawowe obowiązki gmin

REKLAMA

Do wykorzystania nowoczesnych technologii w administracji zobowiązuje samorządy ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących działania publiczne. W wyniku tych regulacji powstały m.in. internetowe Biuletyny Informacji Publicznej.

Następnie dzięki rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym wdrożono elektroniczny system obiegu informacji i dokumentów, spełniający wymogi prawne zawarte w instrukcji kancelaryjnej na podstawie ustawy z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych.

Kompleksowej i bezpiecznej interakcji mieszkańca z urzędem służyć ma także działalność w zakresie świadczenia usług certyfikacyjnych związanych z postanowieniami ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Rozmowa z „konsultantką Olą”

REKLAMA

Ikoną radlińskiego przedsięwzięcia (dostępnego na stronie http://wkup.radlin.pl) jest generowana elektronicznie na ekranie komputera „konsultantka Ola”. Zawsze uśmiechnięta, cierpliwa, z miłą aparycją gotowa jest w każdym momencie do udzielenia informacji z powierzonego jej wirtualnie zakresu. Specjalizuje się zwłaszcza w skróconych i zupełnych aktach urodzenia, małżeństwa i zgonu. Z życzliwą miną podpowie np. jaki odpis aktu stanu cywilnego jest potrzebny do sprostowania lub uzupełnienia akt stanu cywilnego, zarejestrowania urodzenia dziecka, uzyskania dowodu osobistego lub zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Siadając przy komputerze, interesant ma znacznie ułatwione zadanie dotarcia do urzędowych informacji. Wpisując za pomocą klawiatury interesujące go zagadnienie, odpowiedzi wysłucha dzięki wykorzystywanemu przez system syntezatorowi mowy. W przypadku mało precyzyjnych sformułowań „cyberurzędniczka” zadaje internaucie dodatkowe pytania. Zaletą artykułowanych przez „Olę” odpowiedzi jest ich prostota oraz stosowanie używanego na co dzień języka, pozbawionego proceduralnych i prawniczych naleciałości.

Mieszkańcy chwalą nowe rozwiązanie

System nie jest pozbawiony wad i niedociągnięć, dlatego ciągle jest udoskonalany, aby oferował w przyszłości mieszkańcom kolejny kanał komunikacji z urzędem, dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Prototyp ma być testowany w Radlinie do końca czerwca. W tym czasie użytkownicy będą mogli zgłaszać swoje uwagi. Na ich podstawie firma informatyczna, która program opracowała, wniesie niezbędne poprawki.

Od początku swego funkcjonowania cieszy się on sporym zainteresowaniem i sympatią radlinian. Dzięki niemu, nie wychodząc z domu, mogą uzyskać informacje dotyczące standardowych, stosunkowo najprostszych spraw, stanowiących jednak znaczącą część urzędniczej codziennej praktyki. Pracownicy magistratu, odciążeni od powtarzania tych samych treści, mają z kolei więcej czasu na wyczerpujące wyjaśnienie kwestii bardziej zawiłych.

Radliński magistrat nie poniósł kosztów finansowych wdrożenia projektu.Nasz wkład – zaznacza Piotr Absalon – ograniczył się do udziału w niezbędnych konsultacjach merytorycznych, dotyczących procedur i procesów przebiegających w USC, zapewnienia warunków umożliwiających uruchomienie systemu oraz przekazywania wykonawcy uwag i sugestii. Aplikacja po przeprowadzeniu niezbędnych testów będzie współpracować z Platformą Elektronicznych Usług Publicznych (http://peup.pl), co pozwoli na automatyczne przesyłanie formularzy do funkcjonującego w mieście elektronicznego systemu obiegu dokumentów. Osoby zainteresowane rzeczywistym rozpatrzeniem wniosku zgłoszonego przez WKUP, powinny potwierdzić ten fakt telefoniczne w USC.

Komunikacja SMS

Wirtualny konsultant nie jest jedyną techniczną nowinką wdrożoną w Radlinie. Mieszkańcy o terminie odbioru dowodu osobistego już od roku informowani są za pośrednictwem SMS. Podobne rozwiązanie stosowane jest przy wypisie z planu zagospodarowania. Dużym powodzeniem wśród młodszej części społeczności cieszy się również możliwość uzyskania informacji na temat, co i jak załatwić w urzędzie za pomocą popularnego komunikatora gadu-gagu (gg).

Radlin był także jedną z ponad 50 jednostek biorących udział w przedsięwzięciu o nazwie System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej SEKAP, opracowanym dla samorządów gmin i powiatów województwa śląskiego. Jego założeniem było stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych w formie elektronicznej, działania analityczne związane z przygotowaniem organizacyjnym do wdrożenia powyższego środowiska, a następnie zarządzania działaniami związanymi ze świadczeniem usług publicznych. Efekty to modernizacja administracji samorządowej poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacji i komunikacji. – Im więcej informacji znajdzie się w Internecie i będą one wyższej jakości – mówi Piotr Absalon – tym mniej problemów zostanie zarówno dla mieszkańców, jak i dla urzędów. Do tego jakość pracy tych ostatnich może być coraz lepsza.

Anna Kiser

Podstawy prawne:

• Ustawa z 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu (Dz.U. nr 160, poz. 107; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. nr 116, poz. 1243)

• Ustawa z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U. nr 112, poz. 1319; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 127, poz. 885)

• Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 1198; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. nr 132, poz. 1110)

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 18, poz. 97)

• Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących działania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 127, poz. 817)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. nr 200, poz. 1651)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosyjski szpieg dostał dostęp do akt śledztwa przeciwko niemu. Zgodnie z prawem? Przeglądał je w kancelarii tajnej ABW i w siedzibie prokuratury

Rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji, otrzymał od prokuratury i ABW dostęp do materiałów śledztwa przeciwko niemu, także tajnych, choć prokuratura mogła mu odmówić z powodu "ochrony interesów państwa" - napisał 5 września 2024 r. dziennik "Rzeczpospolita". Zdaniem prezydenta Andrzeja Dudy obowiązujące obecnie w Polsce przepisy pozwalają, aby nie dopuścić zatrzymanego do akt; zwłaszcza, jeżeli są one ściśle tajne.

W szkołach ruszył program dobrowolnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepionka może uchronić przed zachorowaniem na raka

Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.

mObywatel: Funkcjonalności aplikacji są stale rozwijane. Trwają prace na ePłatnościami

Mobilna aplikacja mObywatel jest stale rozwijana. Do końca 2025 r. ma być zaimplementowana usługa ePłatności. Dzięki temu za pośrednictwem mObywatela będzie można opłacać urzędowe zobowiązania np. podatek od nieruchomości.

500 plus z NFZ u dentysty. Mało kto o tym wie. Jak skorzystać? Jakie zabiegi obejmuje?

Usuwanie kamienia nazębnego to podstawowy zabieg higieniczny dostępny w ramach NFZ. Roczne, bezpłatne wizyty profilaktyczne u dentysty pozwalają zaoszczędzić nawet 500 złotych. Jakie usługi są wliczone w ten pakiet? Oto szczegóły.

REKLAMA

Godziny lekcyjne skrócone do 30 minut. Powodem wrześniowe upały. MEN zapowiada zmianę przepisów

Dyrektorzy niektórych szkół w Polsce skrócili zajęcia lekcyjne z 45 do 30 minut z powodu wysokich temperatur panujących na początku roku szkolnego 2024/2025. Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała zmiany przepisów dot. organizacji pracy szkół w upały i duże mrozy.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc. Pod koniec sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

Czy Polacy ulegają dezinformacji klimatycznej? Magazynowanie CO2 pod ziemią (technologie CCS) szansą na realizację celów wyznaczonych przez Komisję Europejską

Z najnowszego (sierpień 2024) badania Polsko-Norweskiej Sieci CCS* wynika, że około 2/3 (68%) Polaków interesuje się zmianami klimatu i ekologią a ponad dwie trzecie (77%) uważa, że ograniczenie emisji CO2, to nie jedynie wymóg unijny ale, przez wzgląd na środowisko i dobro naszej planety, rzeczywista potrzeba. Tyleż samo (77%) Polaków widzi zależność pomiędzy zmianami klimatu a nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla do atmosfery. Co więcej, mimo dość niskiej znajomości technologii CCS, bo 70% Polaków nigdy o nich nie słyszało, aż 72% Polaków intuicyjnie czuje, że aby powstrzymać zmiany klimatyczne konieczne jest sięgnięcie po nowe metody redukcji emisji, w tym właśnie metody ich wychwytywania zanim trafią do atmosfery. A na tym właśnie polegają technologie CCS, które nie tylko wychwytują, ale też umożliwiają bezpieczne magazynowanie CO2. A zatem warto przyjrzeć się im bliżej, by przekonać się, że ich wdrożenie, to właściwy kierunek dla Polski.

REKLAMA

Przełomowy raport ujawnia: Europa Środkowo-Wschodnia blokuje własny potencjał w walce z kryzysem klimatycznym

Klimat nie czeka, a polityka klimatyczna Europy Środkowo-Wschodniej stoi na rozdrożu. Nowy raport ujawnia, że region marnuje swoje szanse na dekarbonizację i zrównoważony rozwój. Choć konkurencyjne rynki energii mogą redukować emisje szybciej, prywatny sektor wciąż napotyka na liczne bariery, które hamują tempo zmian. Czas na pilną rewizję polityki klimatycznej!

Cyfrowe usługi publiczne: Popularna aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności

Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywanymi funkcjonalnościami w mObywatelu jest zastrzeganie numeru PESEL. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

REKLAMA