REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co musi zawierać regulamin wynagradzania pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Termin na przygotowanie regulaminów wygradzania mija 2 lipca 2009 r. Muszą je opracować wszystkie jednostki, do których ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych. Warto więc wiedzieć, jakie są wymogi dotyczące treści regulaminu

Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) i wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania) wprowadzają decentralizację systemu określania płac dla zatrudnionych w samorządach. Szereg kwestii związanych z wynagrodzeniami, które były regulowane w rozporządzeniach wydanych na podstawie obowiązującej do końca ub.r. ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (dalej: stara ustawa o pracownikach samorządowych), zostało przekazanych do ustalenia przez poszczególnych pracodawców samorządowych.

REKLAMA

Pracodawca w regulaminie wynagradzania ma obowiązek określić dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę:

• wymagania kwalifikacyjne,

• szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego (art. 39 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

W regulaminie tym może też określić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż jubileuszowa,

• warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego, dodatku specjalnego oraz innych dodatków (art. 39 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Czytaj także: Wynagrodzenia pracowników instytucji pomocy społecznej>>

Kto musi wydać

Obowiązek wydania regulaminu wynagradzania dotyczy wszystkich jednostek, do których ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych. W przeciwieństwie więc do pracodawców, których w kwestii regulaminów wynagradzania obowiązują tylko przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.), z wymogu posiadania regulaminów nie są wyłączone podmioty zatrudniające poniżej 20 pracowników.

Ustawę o pracownikach samorządowych stosuje się do zatrudnionych w:

• urzędach marszałkowskich i wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych (np. wojewódzkich urzędach pracy),

• starostwach powiatowych i powiatowych jednostkach organizacyjnych (np. powiatowych urzędach pracy, powiatowych centrach pomocy rodzinie),

• urzędach gmin (miast), jednostkach pomocniczych gmin oraz gminnych jednostkach i zakładach budżetowych (np. gminnych ośrodkach pomocy społecznej, zarządach dróg miejskich),

• biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,

• biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

chyba że ich status prawny określają inne przepisy niż ustawa o pracownikach samorządowych (art. 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych).

Tryb wydawania

Jednostki powinny dostosować swoje statuty i regulaminy do zmian wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia jej w życie (art. 58 ustawy o pracownikach samorządowych).

Ustawa weszła w życie 1 stycznia 2009 r., a więc termin na przygotowanie regulaminów wynagradzania mija na początku lipca br.

Skoro przepis mówi o dostosowaniu regulaminów, pracodawcy samorządowi, u których były już wcześniej regulaminy wynagradzania, nie muszą tworzyć nowych. Wystarczy, że wprowadzą odpowiednie zmiany w już istniejących. Przy dokonywaniu zmian w istniejącym regulaminie obowiązują takie same zasady, jak przy wprowadzaniu nowego.

Regulamin wynagradzania pracodawca ma obowiązek uzgodnić z zakładową organizacją związkową, jeśli taka u niego działa (art. 772 § 4 k.p.).

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach>>

Z ORZECZNICTWA

Regulamin wynagradzania nie może wejść w życie bez uzgodnienia z organizacją związkową działającą u pracodawcy. Jeżeli u pracodawcy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, stosuje się art. 30 ust. 5 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Oznacza to, że jeśli organizacje związkowe przedstawią wspólne, negatywne stanowisko w terminie 30 dni, to regulamin wynagradzania nie może być przez pracodawcę ustalony.

Wyrok SN z 12 lutego 2004 r., sygn. akt I PK 349/03

Regulamin wynagradzania może być wprowadzony samodzielną decyzją pracodawcy, jeżeli:

• nie działają u niego związki zawodowe albo

• funkcjonuje więcej niż jeden związek zawodowy i nie ustalą one w ciągu 30 dni wspólnego stanowiska.

Nie ma dowolności w kwestii terminu, od którego zaczyna obowiązywać regulamin. Wchodzi on w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 k.p.).

Co w regulaminie

REKLAMA

Regulamin wynagradzania powinien dotyczyć wyłącznie pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Ograniczenie to wynika nie tylko z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, ale też k.p. Regulaminu wynagradzania nie stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania (art. 772 § 5 w zw. z art. 239 § 3 k.p.).

Przy ustalaniu w regulaminie wymagań kwalifikacyjnych dla poszczególnych stanowisk trzeba uwzględnić wymagania określone w ustawie o pracownikach samorządowych (w art. 5 ust. 2 oraz art. 6 ust. 3 i 4) oraz w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania. Dotyczą one wykształcenia i stażu pracy. W regulaminie wynagradzania nie można ustalić niższych wymagań niż wynikające z wymienionych aktów prawnych, natomiast jest dopuszczalne ustalenie wyższych wymagań.

Dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z załączników nr 1 i 3 do rozporządzenia w sprawie wynagradzania wynikają minimalne wysokości wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach. W załącznikach tych są bowiem określone:

• kategorie zaszeregowania,

• minimalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych kategorii,

• minimalna kategoria zaszeregowania, która może być stosowana na danym stanowisku.

Ustalając w regulaminie wynagradzania maksymalną płacę zasadniczą, należy mieć to na względzie.

Warto zwrócić uwagę, iż w załącznikach do rozporządzenia w sprawie wynagradzania, kategorie zaszeregowania i minimalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych kategorii zostały ustalone odrębnie dla:

• zatrudnionych w urzędach gmin (miast), starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz biurach (odpowiednikach biur) związków jednostek samorządu terytorialnego, zakładów budżetowych utworzonych przez te związki i jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

• pozostałych pracowników samorządowych.

REKLAMA

Zasady ustalania wynagrodzeń zasadniczych dla obu grup pracowników samorządowych zostały jednak znacznie ujednolicone. Rozporządzenia wydane na podstawie starej ustawy o pracownikach samorządowych ustanawiały dla nich zupełnie oddzielne systemy obliczania wynagrodzenia. Nowe przepisy likwidują skomplikowany system punktowy, obowiązujący przy ustalaniu wynagrodzeń zasadniczych dla drugiej z wymienionych grup („pozostałych pracowników samorządowych”).

Maksymalne wynagrodzenie zasadnicze na danym stanowisku można określić w regulaminie w różnym sposób – poprzez ustalenie dla stanowiska maksymalnej kategorii zaszeregowania i maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego w kategoriach, ale można też np. zapisać, iż na określonym stanowisku wynosi 3-krotność minimalnej płacy zasadniczej na nim, wynikającej z rozporządzenia w sprawie wynagradzania.

Czytaj także: Dodatki funkcyjne pracowników samorządowych>>

Składniki nieobowiązkowe

Jeśli chodzi o dodatek specjalny dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ustawa o pracownikach samorządowych stanowi jedynie, że może być on przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5). W rozporządzeniu w sprawie wynagradzania nie ma nic na jego temat. Jeżeli u danego pracodawcy samorządowego dodatek ten jest przewidziany, to w regulaminie powinno zostać określone, na jakich dokładniej zasadach ma być przyznawany.

W przypadku dodatku funkcyjnego dla zatrudnionych na umowę o pracę, powszechnie obowiązujące przepisy stanowią jedynie, że może zostać on przyznany (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych). W związku z tym w regulaminie wynagradzania można swobodnie ustalić:

• stanowiska pracy, na których przysługuje dodatek funkcyjny,

• wysokość dodatku.

Pracownikowi samorządowemu może być też przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych). Również w odniesieniu do tego składnika wynagrodzenia istnieje swoboda określenia w regulaminie, czy będzie on wypłacany u danego pracodawcy samorządowego, na jakich bliżej zasadach.

Regulamin wynagradzania może ponadto zawierać zapisy, na podstawie których u danego pracodawcy będą wypłacane premie, nagrody czy dodatki, nieprzewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych, rozporządzeniu w sprawie wynagradzania czy k.p. Jeżeli takie składniki wynagrodzenia pracodawca samorządowy zdecyduje się wprowadzić, to w regulaminie powinien określić zasady ich przyznawania.

Nie ma potrzeby zapisywania w regulaminie kwestii związanych z wynagrodzeniami, które są uregulowane w powszechnie obowiązujących przepisach prawa pracy, np. dotyczących dodatku za wieloletnią pracę, nagród jubileuszowych, dodatku za pracę w porze nocnej, dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Postanowienia ustaw i rozporządzeń obowiązują bez względu na to, czy zostaną powielone w regulaminie wynagradzania czy też nie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pracodawca chce wprowadzić korzystniejsze rozwiązania niż wynikające z ustaw i rozporządzeń. Tylko wtedy pierwszeństwo mają postanowienia regulaminu. Natomiast postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne niż przepisy ustaw i rozporządzeń.

W dalszej części opracowania przedstawiamy przykładowy regulamin wynagradzania pracowników samorządowych. Taki regulamin musi być dostosowany do specyfiki i potrzeb danego pracodawcy.

 Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka>>

Wzór. Regulamin wynagradzania

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

JAROSŁAW ŻAROWSKI

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 90, poz. 562)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 58, poz. 485)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218) – uchylona

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

Odpowiedzialność trenera personalnego za kontuzje

Branża fitness dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób uzyskuje kwalifikacje trenera personalnego lub instruktora fitness i podejmuje się trenowania podopiecznych w ramach współpracy z siłownią, czy klubem fitness, albo działając na własną rękę. W toku takich treningów zdarzają się jednak kontuzje.

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

REKLAMA

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

REKLAMA

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

REKLAMA