REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co musi zawierać regulamin wynagradzania pracowników samorządowych

Jarosław Żarowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Termin na przygotowanie regulaminów wygradzania mija 2 lipca 2009 r. Muszą je opracować wszystkie jednostki, do których ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych. Warto więc wiedzieć, jakie są wymogi dotyczące treści regulaminu

Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) i wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania) wprowadzają decentralizację systemu określania płac dla zatrudnionych w samorządach. Szereg kwestii związanych z wynagrodzeniami, które były regulowane w rozporządzeniach wydanych na podstawie obowiązującej do końca ub.r. ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (dalej: stara ustawa o pracownikach samorządowych), zostało przekazanych do ustalenia przez poszczególnych pracodawców samorządowych.

REKLAMA

Pracodawca w regulaminie wynagradzania ma obowiązek określić dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę:

• wymagania kwalifikacyjne,

• szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego (art. 39 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

W regulaminie tym może też określić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż jubileuszowa,

• warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego, dodatku specjalnego oraz innych dodatków (art. 39 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Czytaj także: Wynagrodzenia pracowników instytucji pomocy społecznej>>

Kto musi wydać

Obowiązek wydania regulaminu wynagradzania dotyczy wszystkich jednostek, do których ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych. W przeciwieństwie więc do pracodawców, których w kwestii regulaminów wynagradzania obowiązują tylko przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.), z wymogu posiadania regulaminów nie są wyłączone podmioty zatrudniające poniżej 20 pracowników.

Ustawę o pracownikach samorządowych stosuje się do zatrudnionych w:

• urzędach marszałkowskich i wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych (np. wojewódzkich urzędach pracy),

• starostwach powiatowych i powiatowych jednostkach organizacyjnych (np. powiatowych urzędach pracy, powiatowych centrach pomocy rodzinie),

• urzędach gmin (miast), jednostkach pomocniczych gmin oraz gminnych jednostkach i zakładach budżetowych (np. gminnych ośrodkach pomocy społecznej, zarządach dróg miejskich),

• biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,

• biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

chyba że ich status prawny określają inne przepisy niż ustawa o pracownikach samorządowych (art. 2 i 3 ustawy o pracownikach samorządowych).

Tryb wydawania

Jednostki powinny dostosować swoje statuty i regulaminy do zmian wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia jej w życie (art. 58 ustawy o pracownikach samorządowych).

Ustawa weszła w życie 1 stycznia 2009 r., a więc termin na przygotowanie regulaminów wynagradzania mija na początku lipca br.

Skoro przepis mówi o dostosowaniu regulaminów, pracodawcy samorządowi, u których były już wcześniej regulaminy wynagradzania, nie muszą tworzyć nowych. Wystarczy, że wprowadzą odpowiednie zmiany w już istniejących. Przy dokonywaniu zmian w istniejącym regulaminie obowiązują takie same zasady, jak przy wprowadzaniu nowego.

Regulamin wynagradzania pracodawca ma obowiązek uzgodnić z zakładową organizacją związkową, jeśli taka u niego działa (art. 772 § 4 k.p.).

Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządzie w pytaniach i odpowiedziach>>

Z ORZECZNICTWA

Regulamin wynagradzania nie może wejść w życie bez uzgodnienia z organizacją związkową działającą u pracodawcy. Jeżeli u pracodawcy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, stosuje się art. 30 ust. 5 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Oznacza to, że jeśli organizacje związkowe przedstawią wspólne, negatywne stanowisko w terminie 30 dni, to regulamin wynagradzania nie może być przez pracodawcę ustalony.

Wyrok SN z 12 lutego 2004 r., sygn. akt I PK 349/03

Regulamin wynagradzania może być wprowadzony samodzielną decyzją pracodawcy, jeżeli:

• nie działają u niego związki zawodowe albo

• funkcjonuje więcej niż jeden związek zawodowy i nie ustalą one w ciągu 30 dni wspólnego stanowiska.

Nie ma dowolności w kwestii terminu, od którego zaczyna obowiązywać regulamin. Wchodzi on w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 k.p.).

Co w regulaminie

REKLAMA

Regulamin wynagradzania powinien dotyczyć wyłącznie pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Ograniczenie to wynika nie tylko z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, ale też k.p. Regulaminu wynagradzania nie stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania (art. 772 § 5 w zw. z art. 239 § 3 k.p.).

Przy ustalaniu w regulaminie wymagań kwalifikacyjnych dla poszczególnych stanowisk trzeba uwzględnić wymagania określone w ustawie o pracownikach samorządowych (w art. 5 ust. 2 oraz art. 6 ust. 3 i 4) oraz w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania. Dotyczą one wykształcenia i stażu pracy. W regulaminie wynagradzania nie można ustalić niższych wymagań niż wynikające z wymienionych aktów prawnych, natomiast jest dopuszczalne ustalenie wyższych wymagań.

Dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z załączników nr 1 i 3 do rozporządzenia w sprawie wynagradzania wynikają minimalne wysokości wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach. W załącznikach tych są bowiem określone:

• kategorie zaszeregowania,

• minimalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych kategorii,

• minimalna kategoria zaszeregowania, która może być stosowana na danym stanowisku.

Ustalając w regulaminie wynagradzania maksymalną płacę zasadniczą, należy mieć to na względzie.

Warto zwrócić uwagę, iż w załącznikach do rozporządzenia w sprawie wynagradzania, kategorie zaszeregowania i minimalne kwoty miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych kategorii zostały ustalone odrębnie dla:

• zatrudnionych w urzędach gmin (miast), starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz biurach (odpowiednikach biur) związków jednostek samorządu terytorialnego, zakładów budżetowych utworzonych przez te związki i jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

• pozostałych pracowników samorządowych.

REKLAMA

Zasady ustalania wynagrodzeń zasadniczych dla obu grup pracowników samorządowych zostały jednak znacznie ujednolicone. Rozporządzenia wydane na podstawie starej ustawy o pracownikach samorządowych ustanawiały dla nich zupełnie oddzielne systemy obliczania wynagrodzenia. Nowe przepisy likwidują skomplikowany system punktowy, obowiązujący przy ustalaniu wynagrodzeń zasadniczych dla drugiej z wymienionych grup („pozostałych pracowników samorządowych”).

Maksymalne wynagrodzenie zasadnicze na danym stanowisku można określić w regulaminie w różnym sposób – poprzez ustalenie dla stanowiska maksymalnej kategorii zaszeregowania i maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego w kategoriach, ale można też np. zapisać, iż na określonym stanowisku wynosi 3-krotność minimalnej płacy zasadniczej na nim, wynikającej z rozporządzenia w sprawie wynagradzania.

Czytaj także: Dodatki funkcyjne pracowników samorządowych>>

Składniki nieobowiązkowe

Jeśli chodzi o dodatek specjalny dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ustawa o pracownikach samorządowych stanowi jedynie, że może być on przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5). W rozporządzeniu w sprawie wynagradzania nie ma nic na jego temat. Jeżeli u danego pracodawcy samorządowego dodatek ten jest przewidziany, to w regulaminie powinno zostać określone, na jakich dokładniej zasadach ma być przyznawany.

W przypadku dodatku funkcyjnego dla zatrudnionych na umowę o pracę, powszechnie obowiązujące przepisy stanowią jedynie, że może zostać on przyznany (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych). W związku z tym w regulaminie wynagradzania można swobodnie ustalić:

• stanowiska pracy, na których przysługuje dodatek funkcyjny,

• wysokość dodatku.

Pracownikowi samorządowemu może być też przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej (art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych). Również w odniesieniu do tego składnika wynagrodzenia istnieje swoboda określenia w regulaminie, czy będzie on wypłacany u danego pracodawcy samorządowego, na jakich bliżej zasadach.

Regulamin wynagradzania może ponadto zawierać zapisy, na podstawie których u danego pracodawcy będą wypłacane premie, nagrody czy dodatki, nieprzewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych, rozporządzeniu w sprawie wynagradzania czy k.p. Jeżeli takie składniki wynagrodzenia pracodawca samorządowy zdecyduje się wprowadzić, to w regulaminie powinien określić zasady ich przyznawania.

Nie ma potrzeby zapisywania w regulaminie kwestii związanych z wynagrodzeniami, które są uregulowane w powszechnie obowiązujących przepisach prawa pracy, np. dotyczących dodatku za wieloletnią pracę, nagród jubileuszowych, dodatku za pracę w porze nocnej, dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Postanowienia ustaw i rozporządzeń obowiązują bez względu na to, czy zostaną powielone w regulaminie wynagradzania czy też nie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pracodawca chce wprowadzić korzystniejsze rozwiązania niż wynikające z ustaw i rozporządzeń. Tylko wtedy pierwszeństwo mają postanowienia regulaminu. Natomiast postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne niż przepisy ustaw i rozporządzeń.

W dalszej części opracowania przedstawiamy przykładowy regulamin wynagradzania pracowników samorządowych. Taki regulamin musi być dostosowany do specyfiki i potrzeb danego pracodawcy.

 Czytaj także: Wynagrodzenia w samorządach - ramy prawne i praktyka>>

Wzór. Regulamin wynagradzania

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

JAROSŁAW ŻAROWSKI

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 90, poz. 562)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 58, poz. 485)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218) – uchylona

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA

    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    REKLAMA

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    REKLAMA