REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania dotyczące transportu publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska dąży do tego, by we wszystkich państwach Wspólnoty wdrażane były Inteligentne Systemy Transportowe. Jeszcze w 2009 r. mają ruszyć konkursy o dofinansowanie ze środków unijnych takich systemów.

Ministerstwo Infrastruktury (dalej: MI) przygotowuje strategię, która ma przyspieszyć rozwój inteligentnych systemów transportowych (w tekście: ITS) w Polsce. Systemy te są przeznaczone m.in. dla zarządców dróg i transportu publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Strategia MI wpisze się w plany Komisji Europejskiej (dalej: KE) dotyczące wdrożenia ITS w całej Unii Europejskiej. Plan KE przedstawia priorytetowe obszary działań w celu przyspieszenia skoordynowanego wprowadzania aplikacji i usług ITS w Unii Europejskiej. Jest już nawet propozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla wdrożenia inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego i powiązania z innymi gałęziami transportu.

Komisja Europejska w zeszłym roku rozpoczęła prace nad dokumentem określającym plan działań w okresie rozwoju ITS w państwach Wspólnoty. Równocześnie rozpoczęła prace nad projektem dyrektywy dotyczącej systemów ITS – informuje Maciej Jankowski, Wiceminister infrastruktury. – Ministerstwo Infrastruktury włączyło się w prace KE, a jedną z podjętych przez resort inicjatyw jest przygotowanie strategii rozwoju ITS w Polsce. Dokument ten ma być gotowy w przyszłym roku.

Plan KE przewiduje działania w 6 obszarach:

1) optymalne wykorzystanie danych dotyczących dróg, ruchu i podróży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) ciągłość usług ITS w zakresie zarządzania ruchem i transportem towarowym w europejskich korytarzach transportowych i konurbacjach (czyli zespołach leżących blisko siebie miast lub osiedli, powiązanych ze sobą gospodarczo i komunikacyjnie),

3) bezpieczeństwo i ochrona w transporcie drogowym,

4) integracja pojazdu z infrastrukturą transportową,

5) bezpieczeństwo i ochrona danych,

6) europejska współpraca i koordynacja w zakresie ITS.

Wdrożenie planu KE ma się przyczynić do poprawy jakości usług transportowych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska oraz – wynikającego z usprawnienia transportu publicznego – rozwoju gospodarczego.

Zasady ustalania cen biletów w komunikacji publicznej>>

Możliwości ITS

Według opracowania dr. inż. Jacka Oskarbskiego, dr. inż. Kazimierza Jamroza oraz dr. inż. Marka Litwina pt. „Inteligentne Systemy Transportu – zaawansowane systemy zarządzania ruchem” nowoczesne, zintegrowane systemy umożliwiają m.in.:

• zwiększenie przepustowości dróg o nawet 25%,

• poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie liczby wypadków (od 40 do 80%),

• zmniejszenie czasu podróży i zużycia energii (o 45–70%),

• poprawę jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30–50%),

• poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych,

• redukcję kosztów zarządzania taborem drogowym,

• redukcję kosztów związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni,

• zwiększenie korzyści ekonomicznych w regionach.

Inteligentne systemy transportowe mają ogromny potencjał w zakresie bardziej efektywnego wykorzystania wszystkich gałęzi transportu. Mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, pozwalają na wydajniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz ograniczają powstawanie zatorów na drogach – twierdzi Maciej Jankowski. – Wdrożenie zaawansowanych rozwiązań transportowych może zoptymalizować proces logistyczny i ograniczyć zbędne przejazdy. Będzie to miało wpływ na mniejsze zużycie energii przez środki transportu, a tym samym zmniejszenie transportochłonności polskiej gospodarki, która stanie się bardziej konkurencyjna.

Kategorie dróg>>

Przeznaczenie ITS

Inteligentne Systemy Transportowe ze względu na przeznaczenie dzielą się na systemy dla:

1) podróżnych (m.in. rozkłady jazdy, nawigacja dla kierowców),

2) zarządzania ruchem (np. wspomagające planowanie transportu, sterowanie ruchem, egzekwowanie prawa),

3) pojazdów (m.in. poprawiające widoczność, zapobiegające kolizjom),

4) transportu publicznego (np. zarządzanie pojazdami i kursami),

5) służb ratowniczych (m.in. powiadomienie o wypadku, zarządzanie pojazdami ratowniczymi),

6) elektronicznych płatności,

7) bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. zwiększenia bezpieczeństwa słabszych użytkowników dróg, inteligentne skrzyżowania),

8) egzekwowania prawa (np. identyfikacja tablic rejestracyjnych).

Żeby jednak systemy ITS spełniły swoje zadanie, muszą być ze sobą zintegrowane.

W Polsce większość systemów ITS ma charakter wyspowy, co oznacza, ze zastosowane w nich rozwiązania (np. technologia) – choć sprawdzają się tam, gdzie są stosowane – nie mogą współpracować z innymi systemami zarządzania transportem.

Środki unijne na ITS

Zarządcy dróg i transportu publicznego planujący wdrażanie ITS mogą skorzystać ze środków unijnych, które na ten cel są zagwarantowane w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (dalej: POIiŚ).

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w III lub IV kwartale 2009 r. ma być ogłoszony konkurs o dotacje z Działania 8.3 „Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych” POIiŚ.

Obecnie MI przygotowuje projekt rozporządzenia w sprawie pomocy na inwestycje mające na celu rozwój inteligentnych systemów transportowych umożliwiający wsparcie projektów ze środków działania 8.3. W zależności od statutu beneficjenta MI zakłada różny poziom finansowego wsparcia dla:

• jednostek sektora publicznego, w tym samorządów wsparcie wyniesie 85% wartości projektu,

• prywatnych przedsiębiorstw – do 50%.

Ze środków działania 8.3 dofinansowywane będą projekty z zakresu ITS dotyczące m.in.:

1) zarządzania ruchem,

2) obsługi podróżnych,

3) poboru opłat,

4) zarządzania flotą pojazdów.

Projekt rozporządzenia MI jest w tej chwili na etapie negocjacji z Komisją Europejską.

Projekty wdrażania ITS mogą być również dofinansowane ze środków POIiŚ przeznaczonych na:

• Działanie 7.3 „Transport miejski w obszarach metropolitalnych” (o dotacje mogą starać się projekty związane z elementami telematyki poprawiającej funkcjonowanie transportu publicznego),

• Działanie 8.1 „Bezpieczeństwo ruchu drogowego” (dotacje są przeznaczone m.in. na systemy automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym).

Wsparcie dla ITS zagwarantowały także województwa w Regionalnych Programach Operacyjnych.

SŁOWNICZEK

Inteligentne Systemy Transportowe (Inteligent Transportation Systems) stanowią zbiór różnorodnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego

(źródło: www.itspolska.pl).

Wioletta Kępka

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA