REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządowe www - jeszcze informacja czy już promocja

Robert Stępowski
Robert Stępowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna wiele samorządów traktowało swoją obecność w internecie jako „zło konieczne”. Dziś sytuacja powoli się zmienia, chociaż tempo tych zmian nie jest jednostajne. Poziom świadomości samorządów na temat możliwości jakie niesie internet nadal jest bardzo zróznicowany.

Korzyści płynące z dobrze przygotowanych i sprofilowanych serwisów internetowych dostrzegają najczęściej duże samorządy. Nieco gorzej wygląda sytuacja w przypadku niedużych miast i gmin. Niektóre z nich wciąż posiadają tylko obowiązkowy Biuletyn Informacji Publicznej lub bardzo prostą i niezbyt często aktualizowaną stronę zawierającą podstawowe informacje o urzędzie.

REKLAMA

REKLAMA

Dla mieszkańców, turystów i inwestorów

Pozytywnym przykładem może być Sosnowiec, który niedawno uruchomił nową witrynę miasta. Nowa szata graficzna, czytelna nawigacja i przede wszystkim wyraźny podział na informacje przeznaczone dla: mieszkańców, biznesu, turystów (strefa rozrywki) oraz informacje o urzędzie miasta.

A jakie znaczenie ma internet dla przedstawicieli Rzeszowa? - Podstawowe! Nie wyobrażam sobie nowoczesnej promocji bez internetu – mówi dyrektor biura promocji UM Rzeszowa Mariusz Sidor. Miasto nie tworzy odrębnych serwisów dla poszczególnych grup odbiorców, lecz podobnie jak w przypadku Sosnowca, zakładki odsyłające do odpowiednich podstron miejskiego serwisu są widoczne na stronie głównej portalu.

Także Lublin postanowił w jednym portalu www.lublin.eu zamieścić informacje dla różnych grup odbiorców, odpowiednio je dzieląc na pięć głównych działów o wyraźnie odrębnym charakterze: Nasze Miasto, Turystyka, Kultura, Gospodarka i Multimedia. - Jedną z dużych i wartych uwagi grup docelowych są maturzyści i studenci. Specjalnie dla nich pod adresem www.student.lublin.eu przy współpracy z Akademicką Grupą Medialną powstał odrębny serwis internetowy zawierający zarówno informacje o ofercie edukacyjnej naszego miasta, ale także będący platformą komunikacyjną młodych ludzi – mówi Karolina Zuzaniuk, kierownik referatu ds. projektów promocyjnych. Przypomina, że do chwili uruchomienia portalu miasto nie dysponowało dostępem do tego typu medium. W tej chwili portal lublin.eu jest jednym z podstawowych narzędzi niezbędnych do realizacji długookresowych działań komunikacyjnych. Znajdujące się na głównej stronie aktualne informacje pochodzą z lokalnej rozgłośni radiowej, z którą miasto podpisało stosowną umowę. 

REKLAMA

Strona www nie tylko dla Polaka

Na stronie gdansk.pl także znajdziemy zakładki z informacjami dla turystów (Vademecum turysty) i dla inwestorów (Gospodarka). Oprócz tego samorząd Gdańska postanowił przygotować swój serwis również w innych wersjach językowych. Niestety większość samorządowców zapomina o przetłumaczeniu swojej witryny na inne języki, tym samym nie biorąc pod uwagę zagranicznych turystów i inwestorów. - Wersje w innych językach zostały przygotowane przede wszystkim z myślą o turystach i osobach odwiedzających Gdańsk. Można na nich znaleźć informacje o noclegach, atrakcjach turystycznych itp. – wymienia Izabela Heidrich, p.o. kierownik referatu koordynacji marketingowej Gdańska. - Podobnie jak w wersji polskiej, w menu po prawej stronie znaleźć można również informacje dla inwestorów - dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie postąpiła Częstochowa, którą rocznie odwiedza około 4,5 mln turystów i pielgrzymów. - Staramy się, aby przynajmniej najważniejsze informacje były dostępne w wielu wersjach językowych – mówi Anna Szczudło – Celińska z wydziału komunikacji społecznej UM Częstochowa. Oficjalna strona internetowa miasta znajduje się pod adresem www.czestochowa.pl odsyła jednak ona do nowego portalu www.info.czestochowa.pl dedykowanego turyście. Jak zapowiadają przedstawiciele częstochowskiego magistratu będzie on w najbliższych miesiącach rozbudowywany.

Samorządy coraz lepiej dbają o ofertę kulturalną>>

Serwisy dedykowane

Duży nacisk na rozwój swoich stron internetowych kładzie także Szczecin. Pod adresem szczecin.pl znajdziemy informacje skierowane do mieszkańców. Tam również została podpięta strona BIP i e-urzad.pl. Na zewnątrz miasto komunikuje się poprzez serwis szczecin.eu. – Turyści i inwestorzy obsługiwani są przez serwis szczecin.eu, w ramach którego budowane są podserwisy dedykowane poszczególnym tematom czy kampaniom – wyjaśnia Piotr Wachowski, dyrektor szczecińskiego biura promocji. - To o ile nam wiadomo pierwszy samorządowy portal promocyjny zaprojektowany, zarówno w warstwie wizualnej jak i architektury serwisu, zgodnie z obowiązującą strategią brandingową szczecin floating garden – dodaje.

Podobnym tropem poszedł samorząd Augustowa i niedawno uruchomił serwis z informacjami dla turystów augustow.eu

Bogatym portfolio stron internetowych skierowanych do poszczególnych grup odbiorców dysponuje Wrocław. Informacji turystycznych można szukać na wroclaw-info.pl i rekreacja.wroc.pl, dla inwestorów na araw.pl, convention.wroclaw.pl, a dla mieszkańców oficjalny serwis miasta wroclaw.pl i terazwroclaw.pl. Swój serwis mają także miłośnicy krasnali: www.krasnale.pl.

- Prowadzenie działań promocyjnych w internecie oraz utrzymywanie i stałe ulepszanie stron www ma dla nas bardzo duże znaczenie - podkreśla Aleksander Hojło, koordynator projektów promocyjnych w UM Wrocławia. - Jako, że internet jest ulubionym medium ludzi młodych, a ci stanowią dla nas bardzo ważną grupę docelową, zamierzamy doskonalić się w arkanach promocji internetowej i coraz śmielej korzystać z tego co oferuje - przyznaje. Dodaje, że w stronę internetu miasto przesuwa także budżety poszczególnych kampanii. - Przy czym nie rezygnujemy z działań w innych mediach – zaznacza Hojło.

Pod względem ilości dedykowanych serwisów Wrocławowi nie ustępuje Łódź. - Mamy świadomość, że obecnie to internet jest całkowicie mierzalnym medium o największym zasięgu – mówi Monika Karolczak, zastępca dyrektora Biura Promocji Turystyki i Współpracy z Zagranicą UM Łodzi.

Strona www.cityoflodz.pl (turystyczna), www.lodz2016.com (ESK 2016), www.brussels,lodz.pl (Łódź w Brukseli), www.sport.uml.pl, www.ghetto.lodz.pl (strona poświęcona obchodom 65. Rocznicy Likwidacji Liztmanstadt Getto w Łodzi), www.lodz4you.com (EURO 2009), www.uml.lodz.pl (serwis urzędowy skierowany głównie do mieszkańców) oraz www.lodz.pl.

Serwis internetowy buduje wizerunek samorządów>>

Jedni już – inni niebawem

Także urzędy marszałkowskie coraz chętniej przygotowują dedykowane serwisy internetowe. Województwo świętokrzyskie wraz ze startem swojej kampanii promocyjnej uruchomiło także serwis turystyczny. - Świętokrzyska ROT przygotowuje kompleksową ofertę turystyczną na stronie swietokrzyskie.travel, gdzie będzie można znaleźć m.in. miejsca warte odwiedzenia, wyszukiwarkę noclegów itp. – wymienia Łukasz Wilczyński, dyrektor agencji Planet PR, która doradza Regionalnej Organizacji Turystycznej woj. Świętokrzyskiego.

Jesienią kampanię promocyjną chce przeprowadzić województwo mazowieckie. Jak zapowiadają jego przedstawiciele, jednymi z podejmowanych działań będzie uruchomienie dwóch nowych serwisów o tematyce turystycznej i kulturalnej. - Serwisy te będą swoistym drogowskazem i przewodnikiem dla osób poszukujących atrakcji kulturalnych lub turystycznych na Mazowszu – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego. Dodaje, że przebudowana zostanie również obecnie funkcjonująca strona województwa mazowieckiego.

 Robert Stępowski

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA