| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Samorządowe www - jeszcze informacja czy już promocja

Samorządowe www - jeszcze informacja czy już promocja

Do niedawna wiele samorządów traktowało swoją obecność w internecie jako „zło konieczne”. Dziś sytuacja powoli się zmienia, chociaż tempo tych zmian nie jest jednostajne. Poziom świadomości samorządów na temat możliwości jakie niesie internet nadal jest bardzo zróznicowany.

Korzyści płynące z dobrze przygotowanych i sprofilowanych serwisów internetowych dostrzegają najczęściej duże samorządy. Nieco gorzej wygląda sytuacja w przypadku niedużych miast i gmin. Niektóre z nich wciąż posiadają tylko obowiązkowy Biuletyn Informacji Publicznej lub bardzo prostą i niezbyt często aktualizowaną stronę zawierającą podstawowe informacje o urzędzie.

Dla mieszkańców, turystów i inwestorów

Pozytywnym przykładem może być Sosnowiec, który niedawno uruchomił nową witrynę miasta. Nowa szata graficzna, czytelna nawigacja i przede wszystkim wyraźny podział na informacje przeznaczone dla: mieszkańców, biznesu, turystów (strefa rozrywki) oraz informacje o urzędzie miasta.

A jakie znaczenie ma internet dla przedstawicieli Rzeszowa? - Podstawowe! Nie wyobrażam sobie nowoczesnej promocji bez internetu – mówi dyrektor biura promocji UM Rzeszowa Mariusz Sidor. Miasto nie tworzy odrębnych serwisów dla poszczególnych grup odbiorców, lecz podobnie jak w przypadku Sosnowca, zakładki odsyłające do odpowiednich podstron miejskiego serwisu są widoczne na stronie głównej portalu.

Także Lublin postanowił w jednym portalu www.lublin.eu zamieścić informacje dla różnych grup odbiorców, odpowiednio je dzieląc na pięć głównych działów o wyraźnie odrębnym charakterze: Nasze Miasto, Turystyka, Kultura, Gospodarka i Multimedia. - Jedną z dużych i wartych uwagi grup docelowych są maturzyści i studenci. Specjalnie dla nich pod adresem www.student.lublin.eu przy współpracy z Akademicką Grupą Medialną powstał odrębny serwis internetowy zawierający zarówno informacje o ofercie edukacyjnej naszego miasta, ale także będący platformą komunikacyjną młodych ludzi – mówi Karolina Zuzaniuk, kierownik referatu ds. projektów promocyjnych. Przypomina, że do chwili uruchomienia portalu miasto nie dysponowało dostępem do tego typu medium. W tej chwili portal lublin.eu jest jednym z podstawowych narzędzi niezbędnych do realizacji długookresowych działań komunikacyjnych. Znajdujące się na głównej stronie aktualne informacje pochodzą z lokalnej rozgłośni radiowej, z którą miasto podpisało stosowną umowę. 

Strona www nie tylko dla Polaka

Na stronie gdansk.pl także znajdziemy zakładki z informacjami dla turystów (Vademecum turysty) i dla inwestorów (Gospodarka). Oprócz tego samorząd Gdańska postanowił przygotować swój serwis również w innych wersjach językowych. Niestety większość samorządowców zapomina o przetłumaczeniu swojej witryny na inne języki, tym samym nie biorąc pod uwagę zagranicznych turystów i inwestorów. - Wersje w innych językach zostały przygotowane przede wszystkim z myślą o turystach i osobach odwiedzających Gdańsk. Można na nich znaleźć informacje o noclegach, atrakcjach turystycznych itp. – wymienia Izabela Heidrich, p.o. kierownik referatu koordynacji marketingowej Gdańska. - Podobnie jak w wersji polskiej, w menu po prawej stronie znaleźć można również informacje dla inwestorów - dodaje.

Podobnie postąpiła Częstochowa, którą rocznie odwiedza około 4,5 mln turystów i pielgrzymów. - Staramy się, aby przynajmniej najważniejsze informacje były dostępne w wielu wersjach językowych – mówi Anna Szczudło – Celińska z wydziału komunikacji społecznej UM Częstochowa. Oficjalna strona internetowa miasta znajduje się pod adresem www.czestochowa.pl odsyła jednak ona do nowego portalu www.info.czestochowa.pl dedykowanego turyście. Jak zapowiadają przedstawiciele częstochowskiego magistratu będzie on w najbliższych miesiącach rozbudowywany.

Samorządy coraz lepiej dbają o ofertę kulturalną>>

Serwisy dedykowane

Duży nacisk na rozwój swoich stron internetowych kładzie także Szczecin. Pod adresem szczecin.pl znajdziemy informacje skierowane do mieszkańców. Tam również została podpięta strona BIP i e-urzad.pl. Na zewnątrz miasto komunikuje się poprzez serwis szczecin.eu. – Turyści i inwestorzy obsługiwani są przez serwis szczecin.eu, w ramach którego budowane są podserwisy dedykowane poszczególnym tematom czy kampaniom – wyjaśnia Piotr Wachowski, dyrektor szczecińskiego biura promocji. - To o ile nam wiadomo pierwszy samorządowy portal promocyjny zaprojektowany, zarówno w warstwie wizualnej jak i architektury serwisu, zgodnie z obowiązującą strategią brandingową szczecin floating garden – dodaje.

Podobnym tropem poszedł samorząd Augustowa i niedawno uruchomił serwis z informacjami dla turystów augustow.eu

Bogatym portfolio stron internetowych skierowanych do poszczególnych grup odbiorców dysponuje Wrocław. Informacji turystycznych można szukać na wroclaw-info.pl i rekreacja.wroc.pl, dla inwestorów na araw.pl, convention.wroclaw.pl, a dla mieszkańców oficjalny serwis miasta wroclaw.pl i terazwroclaw.pl. Swój serwis mają także miłośnicy krasnali: www.krasnale.pl.

- Prowadzenie działań promocyjnych w internecie oraz utrzymywanie i stałe ulepszanie stron www ma dla nas bardzo duże znaczenie - podkreśla Aleksander Hojło, koordynator projektów promocyjnych w UM Wrocławia. - Jako, że internet jest ulubionym medium ludzi młodych, a ci stanowią dla nas bardzo ważną grupę docelową, zamierzamy doskonalić się w arkanach promocji internetowej i coraz śmielej korzystać z tego co oferuje - przyznaje. Dodaje, że w stronę internetu miasto przesuwa także budżety poszczególnych kampanii. - Przy czym nie rezygnujemy z działań w innych mediach – zaznacza Hojło.

Pod względem ilości dedykowanych serwisów Wrocławowi nie ustępuje Łódź. - Mamy świadomość, że obecnie to internet jest całkowicie mierzalnym medium o największym zasięgu – mówi Monika Karolczak, zastępca dyrektora Biura Promocji Turystyki i Współpracy z Zagranicą UM Łodzi.

Strona www.cityoflodz.pl (turystyczna), www.lodz2016.com (ESK 2016), www.brussels,lodz.pl (Łódź w Brukseli), www.sport.uml.pl, www.ghetto.lodz.pl (strona poświęcona obchodom 65. Rocznicy Likwidacji Liztmanstadt Getto w Łodzi), www.lodz4you.com (EURO 2009), www.uml.lodz.pl (serwis urzędowy skierowany głównie do mieszkańców) oraz www.lodz.pl.

Serwis internetowy buduje wizerunek samorządów>>

Jedni już – inni niebawem

Także urzędy marszałkowskie coraz chętniej przygotowują dedykowane serwisy internetowe. Województwo świętokrzyskie wraz ze startem swojej kampanii promocyjnej uruchomiło także serwis turystyczny. - Świętokrzyska ROT przygotowuje kompleksową ofertę turystyczną na stronie swietokrzyskie.travel, gdzie będzie można znaleźć m.in. miejsca warte odwiedzenia, wyszukiwarkę noclegów itp. – wymienia Łukasz Wilczyński, dyrektor agencji Planet PR, która doradza Regionalnej Organizacji Turystycznej woj. Świętokrzyskiego.

Jesienią kampanię promocyjną chce przeprowadzić województwo mazowieckie. Jak zapowiadają jego przedstawiciele, jednymi z podejmowanych działań będzie uruchomienie dwóch nowych serwisów o tematyce turystycznej i kulturalnej. - Serwisy te będą swoistym drogowskazem i przewodnikiem dla osób poszukujących atrakcji kulturalnych lub turystycznych na Mazowszu – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego. Dodaje, że przebudowana zostanie również obecnie funkcjonująca strona województwa mazowieckiego.

 Robert Stępowski

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Emilianowicz Kuchta Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »