REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Public relations administracji publicznej

Jakub Koguciuk

REKLAMA

REKLAMA

Wielkie firmy i przedsiębiorstwa nie mogłyby dziś sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego wsparcia działu public relations. Nikt nie próbuje nawet kwestionować znaczenia pracy „pijarowców”. Coraz częściej również w sferze administracji publicznej praca działu public relations odgrywa znaczącą rolę.


Działaniami PR w administracji publicznej zajmują się poszczególne wydziały promocji danego urzędu. Idea public relations zakłada kilka celów działania uzależnionych od sfery, w której mają być realizowane. Podstawowy to zarządzanie informacją i komunikacja z odbiorcami/klientami w taki sposób by podtrzymać/stworzyć lub w razie potrzeby odbudować pozytywny wizerunek instytucji lub firmy.

REKLAMA

REKLAMA

 

Sektor administracji publicznej wymaga jednak nieco innych działań niż tradycyjnie pojmowany PR. Wciąż jeszcze pokutująca PRL`owska wizja aparatu administracji państwowej, jako biurokratycznej maszyny działającej w oparach absurdu, gdzie pracują nieżyczliwi ludzie utrudniający załatwianie danej sprawy wymusza jej skorygowania i naprawienia złej sławy instytucji państwowych w świadomości Polaków. Działania PR w tym sektorze posiadają inną hierarchię celów, aniżeli w tradycyjnym marketingowym ujęciu. Priorytetem jest pokazanie opinii publicznej działalności danego urzędu i wskazanie korzyści jakie płyną z owych działań dla jego klientów. To konieczne, bowiem instytucje te działają w służbie społeczeństwu i są finansowane ze środków publicznych. Czynnik ten wpływa na wzmożone zainteresowanie społeczeństwa działalnością i zasadami funkcjonowania danego urzędu.

 

REKLAMA


Mimo różnic celów i sposobów działania, PR administracji publicznej posługuje się tymi samymi instrumentami co sektor prywatny. W zależności od rodzaju i wielkości ośrodka administracji zakres działań PR jest różny. Duże ogólnopolskie organizacje mogą pozwolić sobie na szeroko zakrojone akcje promocyjno-informacyjne obejmujące wszystkie rodzaje mediów. Mniejsze ze względów finansowych i możliwości muszą zadowolić się działaniami opartymi na wydawaniu biuletynów, plakatów, ulotek. Mając świadomość możliwości oferowanych przez Internet jest on na tyle szeroko wykorzystywany w działaniach public relations, że tworzy odrębną gałąź tych działań, tak zwany e-PR. Szeroko rozbudowane serwisy www administracji publicznej ułatwiają interesantom uzyskać informację, i w razie potrzeby pomoc poprzez fora internetowe. Pozwala to zaoszczędzić czas, uniknąć kolejek i ukazuje bardziej ludzką stronę sfery administracji. Za wykorzystaniem e-PR przemawia dodatkowo stosunkowo niewielki koszt takich działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PR największych polskich miast

 

Do pozostałych instrumentów wykorzystywanych przez PR administracji publicznej należy patronat, sponsoring i wsparcie danej instytucji. Jako że celem działań PR jest także promocja danego organu administracji publicznej organizowane są imprezy plenerowe, koncerty. Efektywność działań PR sprawdza się za pomocą badań dotyczących wizerunku organizacji w oczach opinii publicznej. Szczegółowa analiza owych badań na lepsze opracowanie strategii dalszych działań wydziału promocji. Istotnym narzędziem oceny działań PR jest monitoring mediów opierający się na stałej obserwacji rynku medialnego pod względem oceny pracy administracji publicznej przez owe media.

 

W tradycyjnym ujęciu marketingowym działania PR są sprecyzowane na wąską grupę odbiorców, administracja publiczna posiada znacznie szerszą grupę odbiorców, dlatego sprawna i skuteczna komunikacja działów PR powinna objąć wszystkich jej odbiorców. Oznacza to, że równie ważnym odbiorcą jak media jest odbiorca indywidualny. Kontaktami z mass mediami zajmuje się zwykle rzecznik prasowy, który jest pracownikiem wydziału promocji danego urzędu. Celem pomocy realizacji założeń PR układane są tak zwane strategie promocyjne. Ich autorem jest zespół pracowników wydziału promocji. W przypadku administracji publicznej są to zwykle plany długoterminowe, bo działalność administracji jest stała. Powoli odchodzi się od próby tworzenia idealistycznej i niestety iluzorycznej wizji misyjnej pracy urzędników na rzecz zdrowych partnerskich relacji. Takich, w których obie strony darzą szacunkiem czas i pracę drugiej osoby. Wszystkie te działania służą zbudowaniu odpowiednich relacji pomiędzy urzędnikiem, a interesantem.


Public relations jest dziedziną interdyscyplinarną, a to oznacza, że sięga do wielu dziedzin nauk by realizować swoje cele. Zatrudnienie znajdują tu absolwenci różnych kierunków kształcenia: dominują humaniści, czyli socjolodzy, psycholodzy, dziennikarze. Pracownicy działów promocji odpowiedzialni za utrzymywanie kontaktów z opinią publiczną, mass mediami i kształtowaniem reputacji instytucji publicznych są zwykle wysokiej klasy specjalistami w tej dziedzinie.
Działania PR powinny być jawne, uczciwe i profesjonalne. Takie podejście sprawi, że obywatele będą darzyć urzędy szacunkiem i pozwoli zbudować długotrwałą relację.



Jakub Koguciuk

samorzad.infor.pl

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA