REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Public relations administracji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Koguciuk

REKLAMA

REKLAMA

Wielkie firmy i przedsiębiorstwa nie mogłyby dziś sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego wsparcia działu public relations. Nikt nie próbuje nawet kwestionować znaczenia pracy „pijarowców”. Coraz częściej również w sferze administracji publicznej praca działu public relations odgrywa znaczącą rolę.


Działaniami PR w administracji publicznej zajmują się poszczególne wydziały promocji danego urzędu. Idea public relations zakłada kilka celów działania uzależnionych od sfery, w której mają być realizowane. Podstawowy to zarządzanie informacją i komunikacja z odbiorcami/klientami w taki sposób by podtrzymać/stworzyć lub w razie potrzeby odbudować pozytywny wizerunek instytucji lub firmy.

REKLAMA

 

Sektor administracji publicznej wymaga jednak nieco innych działań niż tradycyjnie pojmowany PR. Wciąż jeszcze pokutująca PRL`owska wizja aparatu administracji państwowej, jako biurokratycznej maszyny działającej w oparach absurdu, gdzie pracują nieżyczliwi ludzie utrudniający załatwianie danej sprawy wymusza jej skorygowania i naprawienia złej sławy instytucji państwowych w świadomości Polaków. Działania PR w tym sektorze posiadają inną hierarchię celów, aniżeli w tradycyjnym marketingowym ujęciu. Priorytetem jest pokazanie opinii publicznej działalności danego urzędu i wskazanie korzyści jakie płyną z owych działań dla jego klientów. To konieczne, bowiem instytucje te działają w służbie społeczeństwu i są finansowane ze środków publicznych. Czynnik ten wpływa na wzmożone zainteresowanie społeczeństwa działalnością i zasadami funkcjonowania danego urzędu.

 


Mimo różnic celów i sposobów działania, PR administracji publicznej posługuje się tymi samymi instrumentami co sektor prywatny. W zależności od rodzaju i wielkości ośrodka administracji zakres działań PR jest różny. Duże ogólnopolskie organizacje mogą pozwolić sobie na szeroko zakrojone akcje promocyjno-informacyjne obejmujące wszystkie rodzaje mediów. Mniejsze ze względów finansowych i możliwości muszą zadowolić się działaniami opartymi na wydawaniu biuletynów, plakatów, ulotek. Mając świadomość możliwości oferowanych przez Internet jest on na tyle szeroko wykorzystywany w działaniach public relations, że tworzy odrębną gałąź tych działań, tak zwany e-PR. Szeroko rozbudowane serwisy www administracji publicznej ułatwiają interesantom uzyskać informację, i w razie potrzeby pomoc poprzez fora internetowe. Pozwala to zaoszczędzić czas, uniknąć kolejek i ukazuje bardziej ludzką stronę sfery administracji. Za wykorzystaniem e-PR przemawia dodatkowo stosunkowo niewielki koszt takich działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PR największych polskich miast

 

Do pozostałych instrumentów wykorzystywanych przez PR administracji publicznej należy patronat, sponsoring i wsparcie danej instytucji. Jako że celem działań PR jest także promocja danego organu administracji publicznej organizowane są imprezy plenerowe, koncerty. Efektywność działań PR sprawdza się za pomocą badań dotyczących wizerunku organizacji w oczach opinii publicznej. Szczegółowa analiza owych badań na lepsze opracowanie strategii dalszych działań wydziału promocji. Istotnym narzędziem oceny działań PR jest monitoring mediów opierający się na stałej obserwacji rynku medialnego pod względem oceny pracy administracji publicznej przez owe media.

 

REKLAMA

W tradycyjnym ujęciu marketingowym działania PR są sprecyzowane na wąską grupę odbiorców, administracja publiczna posiada znacznie szerszą grupę odbiorców, dlatego sprawna i skuteczna komunikacja działów PR powinna objąć wszystkich jej odbiorców. Oznacza to, że równie ważnym odbiorcą jak media jest odbiorca indywidualny. Kontaktami z mass mediami zajmuje się zwykle rzecznik prasowy, który jest pracownikiem wydziału promocji danego urzędu. Celem pomocy realizacji założeń PR układane są tak zwane strategie promocyjne. Ich autorem jest zespół pracowników wydziału promocji. W przypadku administracji publicznej są to zwykle plany długoterminowe, bo działalność administracji jest stała. Powoli odchodzi się od próby tworzenia idealistycznej i niestety iluzorycznej wizji misyjnej pracy urzędników na rzecz zdrowych partnerskich relacji. Takich, w których obie strony darzą szacunkiem czas i pracę drugiej osoby. Wszystkie te działania służą zbudowaniu odpowiednich relacji pomiędzy urzędnikiem, a interesantem.


Public relations jest dziedziną interdyscyplinarną, a to oznacza, że sięga do wielu dziedzin nauk by realizować swoje cele. Zatrudnienie znajdują tu absolwenci różnych kierunków kształcenia: dominują humaniści, czyli socjolodzy, psycholodzy, dziennikarze. Pracownicy działów promocji odpowiedzialni za utrzymywanie kontaktów z opinią publiczną, mass mediami i kształtowaniem reputacji instytucji publicznych są zwykle wysokiej klasy specjalistami w tej dziedzinie.
Działania PR powinny być jawne, uczciwe i profesjonalne. Takie podejście sprawi, że obywatele będą darzyć urzędy szacunkiem i pozwoli zbudować długotrwałą relację.



Jakub Koguciuk

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA