REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Public relations administracji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Koguciuk

REKLAMA

REKLAMA

Wielkie firmy i przedsiębiorstwa nie mogłyby dziś sprawnie funkcjonować bez odpowiedniego wsparcia działu public relations. Nikt nie próbuje nawet kwestionować znaczenia pracy „pijarowców”. Coraz częściej również w sferze administracji publicznej praca działu public relations odgrywa znaczącą rolę.


Działaniami PR w administracji publicznej zajmują się poszczególne wydziały promocji danego urzędu. Idea public relations zakłada kilka celów działania uzależnionych od sfery, w której mają być realizowane. Podstawowy to zarządzanie informacją i komunikacja z odbiorcami/klientami w taki sposób by podtrzymać/stworzyć lub w razie potrzeby odbudować pozytywny wizerunek instytucji lub firmy.

REKLAMA

REKLAMA

 

Sektor administracji publicznej wymaga jednak nieco innych działań niż tradycyjnie pojmowany PR. Wciąż jeszcze pokutująca PRL`owska wizja aparatu administracji państwowej, jako biurokratycznej maszyny działającej w oparach absurdu, gdzie pracują nieżyczliwi ludzie utrudniający załatwianie danej sprawy wymusza jej skorygowania i naprawienia złej sławy instytucji państwowych w świadomości Polaków. Działania PR w tym sektorze posiadają inną hierarchię celów, aniżeli w tradycyjnym marketingowym ujęciu. Priorytetem jest pokazanie opinii publicznej działalności danego urzędu i wskazanie korzyści jakie płyną z owych działań dla jego klientów. To konieczne, bowiem instytucje te działają w służbie społeczeństwu i są finansowane ze środków publicznych. Czynnik ten wpływa na wzmożone zainteresowanie społeczeństwa działalnością i zasadami funkcjonowania danego urzędu.

 

REKLAMA


Mimo różnic celów i sposobów działania, PR administracji publicznej posługuje się tymi samymi instrumentami co sektor prywatny. W zależności od rodzaju i wielkości ośrodka administracji zakres działań PR jest różny. Duże ogólnopolskie organizacje mogą pozwolić sobie na szeroko zakrojone akcje promocyjno-informacyjne obejmujące wszystkie rodzaje mediów. Mniejsze ze względów finansowych i możliwości muszą zadowolić się działaniami opartymi na wydawaniu biuletynów, plakatów, ulotek. Mając świadomość możliwości oferowanych przez Internet jest on na tyle szeroko wykorzystywany w działaniach public relations, że tworzy odrębną gałąź tych działań, tak zwany e-PR. Szeroko rozbudowane serwisy www administracji publicznej ułatwiają interesantom uzyskać informację, i w razie potrzeby pomoc poprzez fora internetowe. Pozwala to zaoszczędzić czas, uniknąć kolejek i ukazuje bardziej ludzką stronę sfery administracji. Za wykorzystaniem e-PR przemawia dodatkowo stosunkowo niewielki koszt takich działań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PR największych polskich miast

 

Do pozostałych instrumentów wykorzystywanych przez PR administracji publicznej należy patronat, sponsoring i wsparcie danej instytucji. Jako że celem działań PR jest także promocja danego organu administracji publicznej organizowane są imprezy plenerowe, koncerty. Efektywność działań PR sprawdza się za pomocą badań dotyczących wizerunku organizacji w oczach opinii publicznej. Szczegółowa analiza owych badań na lepsze opracowanie strategii dalszych działań wydziału promocji. Istotnym narzędziem oceny działań PR jest monitoring mediów opierający się na stałej obserwacji rynku medialnego pod względem oceny pracy administracji publicznej przez owe media.

 

W tradycyjnym ujęciu marketingowym działania PR są sprecyzowane na wąską grupę odbiorców, administracja publiczna posiada znacznie szerszą grupę odbiorców, dlatego sprawna i skuteczna komunikacja działów PR powinna objąć wszystkich jej odbiorców. Oznacza to, że równie ważnym odbiorcą jak media jest odbiorca indywidualny. Kontaktami z mass mediami zajmuje się zwykle rzecznik prasowy, który jest pracownikiem wydziału promocji danego urzędu. Celem pomocy realizacji założeń PR układane są tak zwane strategie promocyjne. Ich autorem jest zespół pracowników wydziału promocji. W przypadku administracji publicznej są to zwykle plany długoterminowe, bo działalność administracji jest stała. Powoli odchodzi się od próby tworzenia idealistycznej i niestety iluzorycznej wizji misyjnej pracy urzędników na rzecz zdrowych partnerskich relacji. Takich, w których obie strony darzą szacunkiem czas i pracę drugiej osoby. Wszystkie te działania służą zbudowaniu odpowiednich relacji pomiędzy urzędnikiem, a interesantem.


Public relations jest dziedziną interdyscyplinarną, a to oznacza, że sięga do wielu dziedzin nauk by realizować swoje cele. Zatrudnienie znajdują tu absolwenci różnych kierunków kształcenia: dominują humaniści, czyli socjolodzy, psycholodzy, dziennikarze. Pracownicy działów promocji odpowiedzialni za utrzymywanie kontaktów z opinią publiczną, mass mediami i kształtowaniem reputacji instytucji publicznych są zwykle wysokiej klasy specjalistami w tej dziedzinie.
Działania PR powinny być jawne, uczciwe i profesjonalne. Takie podejście sprawi, że obywatele będą darzyć urzędy szacunkiem i pozwoli zbudować długotrwałą relację.



Jakub Koguciuk

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA