REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalizacja samowoli łatwiejsza ale nadal kosztowna

Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Legalizacja samowoli budowlanej nie jest już uzależniona od legitymowania się przez Inwestora, w dniu wszczęcia postępowania, ostateczną decyzją o warunkach zabudowy. W konsekwencji, również po wszczęciu tegoż postępowania Inwestor może ubiegać się o uzyskanie wymienionej decyzji.

Trybunał  usuwa przeszkody legalizacji

Dość szeroko był w prasie komentowany niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 września 2009 r., sygn. P 46/08, w którym Trybunał orzekł o niezgodności z art. 32 Konstytucji art. 49b ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Niekonstytucyjność tego przepisu stwierdził w zakresie w jakim wymagał on aby decyzja o warunkach zabudowy, konieczna do legalizacji samowoli zbudowanej bez wymaganego zgłoszenia, była ostateczna już w dniu wszczęcia postępowania w przedmiocie samowoli. 

REKLAMA

REKLAMA

Orzeczenie o niekonstytucyjności powołanego przepisu było niejako naturalną konsekwencją stanowiska, jakie zajął Trybunał niemal dwa lata wcześniej, w wyroku z dnia 20 grudnia 2007 r., o sygn. P 37/06, w którym orzekł o niezgodności z Konstytucją w tym samym zakresie art. 48 Prawa budowlanego. Przepis ten określa konsekwencje wybudowania obiektu bez wymaganego pozwolenia na budowę.

W obu wyrokach Trybunał posłużył się analogiczną argumentacją. Po pierwsze zauważył, że w praktyce, niewiele osób, które zrealizowały inwestycję bez pozwolenia lub zgłoszenia jest w stanie wylegitymować się decyzją o warunkach zabudowy. Gdyby bowiem ją posiadały, najpewniej uzyskałyby na jej podstawie pozwolenie budowlane i tym samym nie dopuściłyby się samowoli.

Trybunał wskazał, że, właściciele nieruchomości objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zawsze mogą zalegalizować zrealizowaną na tych nieruchomościach samowolę, o ile inwestycja będzie zgodna z ustaleniami planu. Tym samym znajdują się w lepszej sytuacji niż osoby, których nieruchomości planem nie są objęte. Zdaniem Trybunału, takie zróżnicowanie sytuacji prawnej podmiotów, które dopuściły się naruszenia prawa, pozbawione jest racjonalnego uzasadnienia. Właściciel nieruchomości nie ma bowiem żadnego wpływu na to czy jest ona objęta planem. Tym samym, taka konstrukcja prawna narusza zasady sprawiedliwości społecznej i równości wobec prawa oraz podważa racjonalność działania prawodawcy.

Wolno ustalić warunki zabudowy dla obiektu istniejącego

W rezultacie powołanych wyroków TK, aby zalegalizować samowolę na terenie nieobjętym planem wystarczy przedłożyć organowi nadzoru budowlanego ostateczną decyzję o warunkach zabudowy. Nie ma znaczenia czy decyzję tę inwestor uzyskał przed wszczęciem postępowania w przedmiocie samowoli czy też w jego toku. Tym samym, nawet po wszczęciu postępowania przez organy nadzoru budowlanego, inwestor może zwrócić się do właściwego organu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Jeśli samowolnie wybudowany obiekt będzie odpowiadał tym warunkom oraz spełni wymogi określone w normach techniczno- budowlanych, możliwa będzie jego legalizacja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabycie komórki jako części przynależnej>>

Zawieszenie postępowania pozwoli wygrać z czasem

REKLAMA

W opisanej sytuacji należy mieć na względzie, że w procedurze ustalania warunków zabudowy organy administracji rzadko dochowują przewidzianych k.p.a. terminów załatwiania spraw. Standardowo od złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy do uzyskania ostatecznej decyzji w tym przedmiocie upływa kilka miesięcy i to przy założeniu, że postępowanie toczy się w jednej instancji. W interesie inwestora leży zatem aby postępowanie w sprawie samowoli nie zakończyło się wcześniej niż nastąpi rozstrzygnięcie sprawy o ustalenie warunków zabudowy. Mając na względzie zasadę informowania wyrażoną w art. 9 k.p.a., obowiązkiem organu nadzoru budowlanego jest udzielenie inwestorowi w tym zakresie niezbędnej informacji, tak aby nie poniósł on szkody z nieznajomości prawa.

W celu umożliwienia inwestorowi skorzystania z możliwości legalizacji, w sytuacji gdy zwrócił się on do właściwego organu o ustalenie warunków zabudowy, organ prowadzący postępowanie w sprawie samowoli powinien je zawiesić na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem,  postanowienie o zawieszeniu postępowania wydaje się gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Z art. 48 ust. 2 oraz art. 49b ust. 2 Prawa budowlanego jednoznacznie wynika, że istnieje niepodważalny związek przyczynowy pomiędzy rozstrzygnięciem sprawy o samowolę budowlaną, a sprawą o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Legitymowanie się tą decyzją przez inwestora jest bowiem zasadniczą przesłanką legalizacji.

Warto szybko budować>>

Koszty legalizacji

Ostatnie zmiany w Prawie budowlanym mające na celu ułatwienie legalizacji samowoli nie zmieniają obowiązującego stanu prawnego w zakresie wysokich jej kosztów. Legalizacja samowoli zrealizowanej bez wymaganego zgłoszenia kosztuje w zależności od rodzaju inwestycji 2.500 lub 5.000 zł.

Znacznie większe są koszty legalizacji obiektów wybudowanych bez wymaganego pozwolenia na budowę. W tym wypadku opłatę legalizacyjną wymierza się w oparciu o wzór: 25.000 zł *współczynnik wielkości obiektu* współczynnik kategorii obiektu (współczynniki podane w załączniku do ustawy). I tak w przypadku  wybudowanego bez pozwolenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego opłata legalizacyjna wyniesie 50.000 zł.

           

Agata Legat

Dr Krystian Ziemski & Partners 

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA