REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalizacja samowoli łatwiejsza ale nadal kosztowna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Legalizacja samowoli budowlanej nie jest już uzależniona od legitymowania się przez Inwestora, w dniu wszczęcia postępowania, ostateczną decyzją o warunkach zabudowy. W konsekwencji, również po wszczęciu tegoż postępowania Inwestor może ubiegać się o uzyskanie wymienionej decyzji.

Trybunał  usuwa przeszkody legalizacji

Dość szeroko był w prasie komentowany niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 września 2009 r., sygn. P 46/08, w którym Trybunał orzekł o niezgodności z art. 32 Konstytucji art. 49b ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Niekonstytucyjność tego przepisu stwierdził w zakresie w jakim wymagał on aby decyzja o warunkach zabudowy, konieczna do legalizacji samowoli zbudowanej bez wymaganego zgłoszenia, była ostateczna już w dniu wszczęcia postępowania w przedmiocie samowoli. 

REKLAMA

REKLAMA

Orzeczenie o niekonstytucyjności powołanego przepisu było niejako naturalną konsekwencją stanowiska, jakie zajął Trybunał niemal dwa lata wcześniej, w wyroku z dnia 20 grudnia 2007 r., o sygn. P 37/06, w którym orzekł o niezgodności z Konstytucją w tym samym zakresie art. 48 Prawa budowlanego. Przepis ten określa konsekwencje wybudowania obiektu bez wymaganego pozwolenia na budowę.

W obu wyrokach Trybunał posłużył się analogiczną argumentacją. Po pierwsze zauważył, że w praktyce, niewiele osób, które zrealizowały inwestycję bez pozwolenia lub zgłoszenia jest w stanie wylegitymować się decyzją o warunkach zabudowy. Gdyby bowiem ją posiadały, najpewniej uzyskałyby na jej podstawie pozwolenie budowlane i tym samym nie dopuściłyby się samowoli.

Trybunał wskazał, że, właściciele nieruchomości objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zawsze mogą zalegalizować zrealizowaną na tych nieruchomościach samowolę, o ile inwestycja będzie zgodna z ustaleniami planu. Tym samym znajdują się w lepszej sytuacji niż osoby, których nieruchomości planem nie są objęte. Zdaniem Trybunału, takie zróżnicowanie sytuacji prawnej podmiotów, które dopuściły się naruszenia prawa, pozbawione jest racjonalnego uzasadnienia. Właściciel nieruchomości nie ma bowiem żadnego wpływu na to czy jest ona objęta planem. Tym samym, taka konstrukcja prawna narusza zasady sprawiedliwości społecznej i równości wobec prawa oraz podważa racjonalność działania prawodawcy.

Wolno ustalić warunki zabudowy dla obiektu istniejącego

W rezultacie powołanych wyroków TK, aby zalegalizować samowolę na terenie nieobjętym planem wystarczy przedłożyć organowi nadzoru budowlanego ostateczną decyzję o warunkach zabudowy. Nie ma znaczenia czy decyzję tę inwestor uzyskał przed wszczęciem postępowania w przedmiocie samowoli czy też w jego toku. Tym samym, nawet po wszczęciu postępowania przez organy nadzoru budowlanego, inwestor może zwrócić się do właściwego organu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Jeśli samowolnie wybudowany obiekt będzie odpowiadał tym warunkom oraz spełni wymogi określone w normach techniczno- budowlanych, możliwa będzie jego legalizacja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabycie komórki jako części przynależnej>>

Zawieszenie postępowania pozwoli wygrać z czasem

REKLAMA

W opisanej sytuacji należy mieć na względzie, że w procedurze ustalania warunków zabudowy organy administracji rzadko dochowują przewidzianych k.p.a. terminów załatwiania spraw. Standardowo od złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy do uzyskania ostatecznej decyzji w tym przedmiocie upływa kilka miesięcy i to przy założeniu, że postępowanie toczy się w jednej instancji. W interesie inwestora leży zatem aby postępowanie w sprawie samowoli nie zakończyło się wcześniej niż nastąpi rozstrzygnięcie sprawy o ustalenie warunków zabudowy. Mając na względzie zasadę informowania wyrażoną w art. 9 k.p.a., obowiązkiem organu nadzoru budowlanego jest udzielenie inwestorowi w tym zakresie niezbędnej informacji, tak aby nie poniósł on szkody z nieznajomości prawa.

W celu umożliwienia inwestorowi skorzystania z możliwości legalizacji, w sytuacji gdy zwrócił się on do właściwego organu o ustalenie warunków zabudowy, organ prowadzący postępowanie w sprawie samowoli powinien je zawiesić na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem,  postanowienie o zawieszeniu postępowania wydaje się gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Z art. 48 ust. 2 oraz art. 49b ust. 2 Prawa budowlanego jednoznacznie wynika, że istnieje niepodważalny związek przyczynowy pomiędzy rozstrzygnięciem sprawy o samowolę budowlaną, a sprawą o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Legitymowanie się tą decyzją przez inwestora jest bowiem zasadniczą przesłanką legalizacji.

Warto szybko budować>>

Koszty legalizacji

Ostatnie zmiany w Prawie budowlanym mające na celu ułatwienie legalizacji samowoli nie zmieniają obowiązującego stanu prawnego w zakresie wysokich jej kosztów. Legalizacja samowoli zrealizowanej bez wymaganego zgłoszenia kosztuje w zależności od rodzaju inwestycji 2.500 lub 5.000 zł.

Znacznie większe są koszty legalizacji obiektów wybudowanych bez wymaganego pozwolenia na budowę. W tym wypadku opłatę legalizacyjną wymierza się w oparciu o wzór: 25.000 zł *współczynnik wielkości obiektu* współczynnik kategorii obiektu (współczynniki podane w załączniku do ustawy). I tak w przypadku  wybudowanego bez pozwolenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego opłata legalizacyjna wyniesie 50.000 zł.

           

Agata Legat

Dr Krystian Ziemski & Partners 

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA