Miasta najlepsze dla inwestorów - walka trwa
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
„Jeśli inwestor stwierdzi, że grunty na terenie miasta są dla niego zbyt drogie, to przekazujemy sprawę do urzędu marszałkowskiego i to oni szukają oferty spełniającej oczekiwania inwestora na terenie województwa. Tylko bardzo częste, niemal codzienne, kontakty sprawiają, że nasze działania są spójne i efektywne” – przyznaje Piotr Mazurkiewicz, opiekun inwestora z łódzkiego magistratu. „Niekiedy jesteśmy w stanie załatwić jakieś zezwolenie lub inne dokumenty w urzędzie szybciej niż kancelaria prawna obsługująca danego inwestora” – dodaje z dumą.
REKLAMA
Niemal z każdym rokiem wzrasta świadomość samorządów i ich umiejętności w pozyskiwaniu zewnętrznych inwestorów - nie tylko tych krajowych, ale przede wszystkim zagranicznych. Duże miasta uruchomiły do tego celu wyspecjalizowane centra obsługi inwestora. Podobnie postępują urzędy marszałkowskie. Mniejsze samorządy tworzą samodzielne stanowiska i powołują pełnomocników odpowiadających za promocję walorów inwestycyjnych gminy i sprawną obsługę potencjalnych inwestorów
REKLAMA
Obecnie dużą wagę do promocji gospodarczej przykładają wschodnie województwa naszego kraju. A to za sprawa uruchomionego 23 września br. Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Zakłada on promocję pięciu województw: Lubelskiego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego. Jest to pierwszy tego typu projekt, który swym zasięgiem obejmie jednocześnie wszystkie województwa makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny zaprezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru.
W ramach Programu przewidziano m.in. przygotowanie międzynarodowej kampanii reklamowej makroregionu, udział firm z Polski Wschodniej w zagranicznych targach, wystawach oraz misjach gospodarczych, a także organizację wizyt studyjnych dziennikarzy zagranicznych, konferencji prasowych i forów ekonomicznych. We wszystkich wydarzeniach uczestniczyć będą regionalni przedsiębiorcy, przedstawiciele władz samorządowych oraz lokalnych instytucji. Program będzie realizowany w latach 2009 - 2015.
Czytaj także: Jak poprawić wizerunek samorządu >>
18 czerwca br. w realizację projektu włączył się Białystok. Miasto nie czeka jednak tylko na korzyści płynące z jego realizacji, ale podejmuje także szereg własnych inicjatyw mających przyciągnąć do niego inwestorów. Jednym z nich jest udział przedstawicieli miasta w konferencjach i targach. W tym roku miasto zaprezentowano swoją ofertę inwestycyjną na Targach Nieruchomości Inwestycyjnych MIPIM 2009 w Cannes oraz podczas Międzynarodowych Targach Nieruchomości Inwestycyjnych EXPO REAL 2009 w Monachium. Ponadto władze miasta uczestniczą w misjach gospodarczych. W październiku prezydent Białegostoku wrócił z misji do Hong Kongu, Tajwanu i Singapuru. Przedstawiciele Białegostoku zaprezentowali tamtejszym inwestorom uwarunkowania i możliwości inwestowania w mieście.
W Programie Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej uczestniczy również Świętokrzyskie Centrum Obsługi Inwestora działające w strukturach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. „Centrum Obsługi Inwestora zostało utworzone w celu zwiększenia napływu inwestorów zagranicznych zainteresowanych podjęciem działalności gospodarczej w naszym regionie” – wyjaśnia Anna Chlewicka-Zwierzyk z ŚCOI.
Natomiast działające w strukturach kieleckiego magistratu COI ma za zadanie tworzenie i bieżące aktualizowanie ofert inwestycyjnych Kielc, wspólną z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych obsługę inwestorów zagranicznych zainteresowanych działalnością na terenie miasta oraz dostarczanie PAIiIZ wszelkich informacji mogących mieć wpływ na promocję miasta lub jego klimat inwestycyjny.
Także w Wielkopolsce funkcjonują równolegle dwie instytucje zajmujące się promocją gospodarczą: COI przynależne do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski oraz COI działające w strukturach Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Obie instytucje pomagają działającym na ich terenie przedsiębiorcom w nawiązywaniu kontaktów gospodarczych i współpracy z przedsiębiorcami zagranicznymi, niekiedy z dość odległych krajów takich jak Brazylia, Indie czy Kanada.
Przedstawiciele COI uczestniczą także w największych targach nieruchomości w Cannes i w Monachium. Niebawem uruchomiona zostanie Elektroniczna Baza Ofert Inwestycyjnych Województwa Wielkopolskiego (eBOI), która będzie specjalistyczną platformą informacyjną dla przedsiębiorców i inwestorów. „Zdaniem zagranicznych partnerów, budowany przez wiele lat potencjał regionu, a także cechy jego mieszkańców, takie jak pracowitość, sumienność, jak również perspektywiczna polityka władz przynoszą efekty i dzięki temu jesteśmy w czołówce najdynamiczniej rozwijających się polskich regionów” – podkreśla Anna Parzyńska–Paschke, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Dodaje, że na duże zainteresowanie inwestorów regionem wpływa też fakt, iż Wielkopolska zajmuje trzecie - wśród szesnastu polskich województw - miejsce pod względem wysokości PKB na mieszkańca oraz ma jeden z najniższych wskaźników bezrobocia w kraju.
Swoje relacje z inwestorami dobrze oceniają również przedstawiciele Szczecina. „Inwestorzy obsługiwani są według standardów obowiązujących w międzynarodowych firmach doradczych. Miasto w sposób pro-aktywny poszukuje danych potrzebnych inwestorowi do podjęcia decyzji o wyborze lokalizacji, współpracując także z uczelniami wyższymi, firmami rekrutacyjnymi oraz deweloperami” – wyjaśnia Piotr Landowski z Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecina.
Nad prawidłową obsługą inwestorów w szczecińskim ratuszu czuwają dwie wyspecjalizowane komórki: Promocja Gospodarcza i Referat Obsługi Inwestora. Ponadto, każdy inwestor otrzymuje wyznaczonego „opiekuna klienta” (podobnie jak w Łodzi), którego zadaniem jest koordynacja całościowej obsługi inwestora przez Urząd Miasta. Landowski przyznaje, że już wielokrotnie zdarzyło się, iż to sami inwestorzy zgłaszali się do samorządu z propozycja współpracy.
Także w grudziądzkim BOI, który na początku tego roku został wydzielony z Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego, na inwestorów czeka „opiekun inwestora”. Miasto promuje się jako ośrodek otwarty na biznes krajowy i zagraniczny. W zachęceniu inwestorów do ulokowania swoich firm na terenie miasta, poza prezentacjami oferty na targach i podczas wyjazdów w ramach misji gospodarczych, ma pomóc również strona internetowa.
„Grudziądzka strona internetowa, na której można znaleźć propozycje inwestycyjne miasta, została przygotowana w trzech (poza polską) wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej i chińskiej” - mówi kierownik grudziądzkiego BOI, Katarzyna Kustosz–Burnac. Biuro Obsługi Inwestorów współpracuje z Kujawsko-Pomorskim Centrum Obsługi Inwestora działającym przy Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.
Częstochowa w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów promocji swojej oferty inwestycyjnej na arenie krajowej i międzynarodowej realizuje projekt „Częstochowa-Good City for Good Business - zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miasta” i uczestniczy w największych targach inwestycyjnych w Europie.
„Wydział Rozwoju Gospodarczego stoi przed wyzwaniem rozbudowania pakietów usług wsparcia na rzecz przedsiębiorstw, a także dbania o jakość usług skierowanych do podmiotów gospodarczych, realizowanych przez inne jednostki administracyjne na terenie miasta Częstochowy” – przyznaje Paweł Gajowczyk z Wydziału Rozwoju Gospodarczego UM Częstochowy.
Dodaje, że z uwagi na szeroki wachlarz kompetencji, wydział RG pełni rolę koordynatora w obszarach takich jak polityka proinwestycyjna, rynek pracy, czy też usługi wsparcia dla przedsiębiorstw lokalnych.
Mniejsze miasta, np. Bolesławiec czy Żyrardów, nie posiadają co prawda rozbudowanych BOI, ale i w nich znajdują się osoby, do obowiązków których należą kontakty z inwestorami i ich obsługa. Oba miasta inwestują również w promocję swoich walorów inwestycyjnych w prasie – zarówno krajowej jak i zagranicznej. Te zakrojone na niewielką skalę działania promocyjne również przynoszą efekty, a do urzędów zgłaszają się przedsiębiorcy chcący ulokować na terenie tych miast swój kapitał.
Czytaj także: Rosną wydatki na promocję małych miast >>
Robert Stępowski
REKLAMA
REKLAMA