REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miasta najlepsze dla inwestorów - walka trwa

Robert Stępowski
Robert Stępowski

REKLAMA

REKLAMA

Polskie miasta i regiony walczą o inwestorów. Urzędnicy zgodnie podkreślają, że w tej dziedzinie nie da się osiągnąć sukcesu bez dobrej współpracy pomiędzy wszystkimi instytucjami zajmującymi się obsługą inwestora na danym terenie. Dlatego w urzędach miejskich i marszałkowskich powstają w tym celu wyspecjalizowane jednostki.

REKLAMA

„Jeśli inwestor stwierdzi, że grunty na terenie miasta są dla niego zbyt drogie, to przekazujemy sprawę do urzędu marszałkowskiego i to oni szukają oferty spełniającej oczekiwania inwestora na terenie województwa. Tylko bardzo częste, niemal codzienne, kontakty sprawiają, że nasze działania są spójne i efektywne” – przyznaje Piotr Mazurkiewicz, opiekun inwestora z łódzkiego magistratu. „Niekiedy jesteśmy w stanie załatwić jakieś zezwolenie lub inne dokumenty w urzędzie szybciej niż kancelaria prawna obsługująca danego inwestora” – dodaje z dumą.

REKLAMA

Niemal z każdym rokiem wzrasta świadomość samorządów i ich umiejętności w pozyskiwaniu zewnętrznych inwestorów - nie tylko tych krajowych, ale przede wszystkim zagranicznych. Duże miasta uruchomiły do tego celu wyspecjalizowane centra obsługi inwestora. Podobnie postępują urzędy marszałkowskie. Mniejsze samorządy tworzą samodzielne stanowiska i powołują pełnomocników odpowiadających za promocję walorów inwestycyjnych gminy i sprawną obsługę potencjalnych inwestorów

REKLAMA

Obecnie dużą wagę do promocji gospodarczej przykładają wschodnie województwa naszego kraju. A to za sprawa uruchomionego 23 września br. Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Zakłada on promocję pięciu województw: Lubelskiego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego. Jest to pierwszy tego typu projekt, który swym zasięgiem obejmie jednocześnie wszystkie województwa makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny zaprezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru.

W ramach Programu przewidziano m.in. przygotowanie międzynarodowej kampanii reklamowej makroregionu, udział firm z Polski Wschodniej w zagranicznych targach,  wystawach oraz misjach gospodarczych, a także organizację wizyt studyjnych dziennikarzy zagranicznych, konferencji prasowych i forów ekonomicznych. We wszystkich wydarzeniach uczestniczyć będą regionalni przedsiębiorcy, przedstawiciele władz samorządowych oraz lokalnych instytucji. Program będzie realizowany w latach 2009 - 2015.

Czytaj także: Jak poprawić wizerunek samorządu >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

18 czerwca br. w realizację projektu włączył się Białystok. Miasto nie czeka jednak tylko na korzyści płynące z jego realizacji, ale podejmuje także szereg własnych inicjatyw mających przyciągnąć do niego inwestorów. Jednym z nich jest udział przedstawicieli miasta w konferencjach i targach. W tym roku miasto zaprezentowano swoją ofertę inwestycyjną na Targach Nieruchomości Inwestycyjnych MIPIM 2009 w Cannes oraz podczas Międzynarodowych Targach Nieruchomości Inwestycyjnych EXPO REAL 2009 w Monachium. Ponadto władze miasta uczestniczą w misjach gospodarczych. W październiku prezydent Białegostoku wrócił z misji do Hong Kongu, Tajwanu i Singapuru. Przedstawiciele Białegostoku zaprezentowali tamtejszym inwestorom uwarunkowania i możliwości inwestowania w mieście.

W Programie Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej uczestniczy również Świętokrzyskie Centrum Obsługi Inwestora działające w strukturach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. „Centrum Obsługi Inwestora zostało utworzone w celu zwiększenia napływu inwestorów zagranicznych zainteresowanych podjęciem działalności gospodarczej w naszym regionie” – wyjaśnia Anna Chlewicka-Zwierzyk z ŚCOI.

Natomiast działające w strukturach kieleckiego magistratu COI ma za zadanie tworzenie i bieżące aktualizowanie ofert inwestycyjnych Kielc, wspólną z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych obsługę inwestorów zagranicznych zainteresowanych działalnością na terenie miasta oraz dostarczanie PAIiIZ wszelkich informacji mogących mieć wpływ na promocję miasta lub jego klimat inwestycyjny.

Także w Wielkopolsce funkcjonują równolegle dwie instytucje zajmujące się promocją gospodarczą: COI przynależne do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski oraz COI działające w strukturach Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Obie instytucje pomagają działającym na ich terenie przedsiębiorcom w nawiązywaniu kontaktów gospodarczych i współpracy z przedsiębiorcami zagranicznymi, niekiedy z dość odległych krajów takich jak Brazylia, Indie czy Kanada.

Przedstawiciele COI uczestniczą także w największych targach nieruchomości w Cannes i w Monachium. Niebawem uruchomiona zostanie Elektroniczna Baza Ofert Inwestycyjnych Województwa Wielkopolskiego (eBOI), która będzie specjalistyczną platformą informacyjną dla przedsiębiorców i inwestorów. „Zdaniem zagranicznych partnerów, budowany przez wiele lat potencjał regionu, a także cechy jego mieszkańców, takie jak pracowitość, sumienność, jak również perspektywiczna polityka władz przynoszą efekty i dzięki temu jesteśmy w czołówce najdynamiczniej rozwijających się polskich regionów” – podkreśla Anna Parzyńska–Paschke, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Dodaje, że na duże zainteresowanie inwestorów regionem wpływa też fakt, iż Wielkopolska zajmuje trzecie - wśród szesnastu polskich województw - miejsce pod względem wysokości PKB na mieszkańca oraz ma jeden z najniższych wskaźników bezrobocia w kraju.

Swoje relacje z inwestorami dobrze oceniają również przedstawiciele Szczecina. „Inwestorzy obsługiwani są według standardów obowiązujących w międzynarodowych firmach doradczych. Miasto w sposób pro-aktywny poszukuje danych potrzebnych inwestorowi do podjęcia decyzji o wyborze lokalizacji, współpracując także z uczelniami wyższymi, firmami rekrutacyjnymi oraz deweloperami” – wyjaśnia Piotr Landowski z Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecina.

Nad prawidłową obsługą inwestorów w szczecińskim ratuszu czuwają dwie wyspecjalizowane komórki: Promocja Gospodarcza i Referat Obsługi Inwestora. Ponadto, każdy inwestor otrzymuje wyznaczonego „opiekuna klienta” (podobnie jak w Łodzi), którego zadaniem jest koordynacja całościowej obsługi inwestora przez Urząd Miasta. Landowski przyznaje, że już wielokrotnie zdarzyło się, iż to sami inwestorzy zgłaszali się do samorządu z propozycja współpracy.

Także w grudziądzkim BOI, który na początku tego roku został wydzielony z  Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego, na inwestorów czeka „opiekun inwestora”. Miasto promuje się jako ośrodek otwarty na biznes krajowy i zagraniczny. W zachęceniu inwestorów do ulokowania swoich firm na terenie miasta, poza prezentacjami oferty na targach i podczas wyjazdów w ramach misji gospodarczych, ma pomóc również strona internetowa.

„Grudziądzka strona internetowa, na której można znaleźć propozycje inwestycyjne miasta, została przygotowana w trzech (poza polską) wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej i chińskiej” - mówi kierownik grudziądzkiego BOI, Katarzyna Kustosz–Burnac. Biuro Obsługi Inwestorów współpracuje z Kujawsko-Pomorskim Centrum Obsługi Inwestora działającym przy Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

Częstochowa w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów promocji swojej oferty inwestycyjnej na arenie krajowej i międzynarodowej realizuje projekt „Częstochowa-Good City for Good Business - zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miasta” i uczestniczy w największych targach inwestycyjnych w Europie.

„Wydział Rozwoju Gospodarczego stoi przed wyzwaniem rozbudowania pakietów usług wsparcia na rzecz przedsiębiorstw, a także dbania o jakość usług skierowanych do podmiotów gospodarczych, realizowanych przez inne jednostki administracyjne na terenie miasta Częstochowy” – przyznaje Paweł Gajowczyk z Wydziału Rozwoju Gospodarczego UM Częstochowy.

Dodaje, że z uwagi na szeroki wachlarz kompetencji, wydział RG pełni rolę koordynatora w obszarach takich jak polityka proinwestycyjna, rynek pracy, czy też usługi wsparcia dla przedsiębiorstw lokalnych.

Mniejsze miasta, np. Bolesławiec czy Żyrardów, nie posiadają co prawda rozbudowanych BOI, ale i w nich znajdują się osoby, do obowiązków których należą kontakty z inwestorami i ich obsługa. Oba miasta inwestują również w promocję swoich walorów inwestycyjnych w prasie – zarówno krajowej jak i zagranicznej. Te zakrojone na niewielką skalę działania promocyjne również przynoszą efekty, a do urzędów zgłaszają się przedsiębiorcy chcący ulokować na terenie tych miast swój kapitał.

Czytaj także: Rosną wydatki na promocję małych miast >>

Robert Stępowski

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Zdrowia: Ogłoszono konkurs ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Oferty można składać do 9 maja 2024 r.

9 maja 2024 r. minie termin składania ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Realizatorami programu mogą być zarówno ośrodki prywatne, jak i podmioty publiczne.

MEN: wykaz zmian na liście lektur w podstawówkach. Części lektur nie będzie na egzaminie ósmoklasisty

W podstawówce poza listą lektur "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego i wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza.

Ministerstwo Cyfryzacji: Jak chronić małoletnich w internecie? Grupa robocza zaczęła prace

Grupa robocza ds. ochrony małoletnich w internecie rozpoczęła działalność. Posiedzenie inauguracyjne odbyło się w Ministerstwie Cyfryzacji. Grupa robocza ma wypracować rozwiązania zwiększające ochronę małoletnich przed szkodliwymi treściami powszechnie dostępnymi w internecie.

7 maja plan dla Europy, 10 maja rekonstrukcja rządu. Napięty grafik premiera Donalda Tuska

Premier Donald Tusk poinformował o nadchodzących wydarzeniach i planach rządu. Po krótkiej przerwie spowodowanej chorobą, premier jest gotowy do intensywnej pracy.

REKLAMA

Majówka. Kleszcze mogą zepsuć nam wypoczynek. Jak się przed nimi chronić?

Majówka to okres, który wielu z nas chce spędzić na łonie natury, ciesząc się pięknem otoczenia i towarzystwem bliskich. Jednak wraz z nadejściem wiosny, musimy pamiętać o zagrożeniu, jakie niosą ze sobą kleszcze i choroby przez nie przenoszone, takie jak kleszczowe zapalenie mózgu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby pamiętać o odpowiednich środkach ochrony, w tym o szczepieniach przeciwko KZM.

MF: Już 30 tys. uczniów bierze udział w edukacyjnym programie Finansoaktywni. Zgłoszenia do programu przyjmowane są do 6 maja br. Czekają atrakcyjne nagrody!

„Finansoaktywni” to program edukacyjny organizowany przez Ministerstwo Finansów. Misja tegorocznej edycji brzmi „Podatki płacimy, korzyści widzimy”. W tym roku w programie bierze udział prawie 30 tysięcy uczniów szkół podstawowych z 1800 klas z całej Polski. Zgłoszenia do programu i konkursu trwają do 6 maja 2024 r.

Duże zmiany w wojsku. Nowy plan MON

14 sierpnia nastąpi istotna zmiana w strukturach dowodzenia Wojsk Obrony Terytorialnej. Jak poinformował wiceszef Ministerstwa Obrony Narodowej, Cezary Tomczyk, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej, WOT zostaną bezpośrednio podporządkowane Sztabowi Generalnemu Wojska Polskiego.

Bezpłatne szkolenia wojskowe dla każdego! - Trenuj z Wojskiem 5

Bezpłatne szkolenia wojskowe dla każdego ruszają. To już 5. edycja programu Trenuj z Wojskiem. Można nauczyć się posługiwania się bronią, strzelania na trenażerze, przetrwania, zachowania podczas alarmów, walki wręcz, a nawet rzutu granatem. Kiedy odbywają się szkolenia? Kto może się zgłosić?

REKLAMA

Top 10 szkół przyjaznych LGBTQ+ w 2024 roku. Nowy ranking

W ramach 4. ogólnopolskiej edycji Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+, przeprowadzonej pod hasłem "Szkoła Zaufania", zebrano opinie 20 tys. osób. Po raz pierwszy wyniki zostały zaprezentowane w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Szkoły, które zdobyły najwyższe miejsca, otrzymają tarcze z rysunkiem tęczy i napisem "Szkoła Zaufania".

Europejska karta parkingowa dla osób z niepełnosprawnościami. Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy

Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy, które mają na celu ułatwienie życia osobom z niepełnosprawnościami w całej Unii Europejskiej. Przepisy te wprowadzają ogólnounijną kartę dla osób z niepełnosprawnościami oraz europejską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA