REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miasta najlepsze dla inwestorów - walka trwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Stępowski
Robert Stępowski

REKLAMA

REKLAMA

Polskie miasta i regiony walczą o inwestorów. Urzędnicy zgodnie podkreślają, że w tej dziedzinie nie da się osiągnąć sukcesu bez dobrej współpracy pomiędzy wszystkimi instytucjami zajmującymi się obsługą inwestora na danym terenie. Dlatego w urzędach miejskich i marszałkowskich powstają w tym celu wyspecjalizowane jednostki.

REKLAMA

„Jeśli inwestor stwierdzi, że grunty na terenie miasta są dla niego zbyt drogie, to przekazujemy sprawę do urzędu marszałkowskiego i to oni szukają oferty spełniającej oczekiwania inwestora na terenie województwa. Tylko bardzo częste, niemal codzienne, kontakty sprawiają, że nasze działania są spójne i efektywne” – przyznaje Piotr Mazurkiewicz, opiekun inwestora z łódzkiego magistratu. „Niekiedy jesteśmy w stanie załatwić jakieś zezwolenie lub inne dokumenty w urzędzie szybciej niż kancelaria prawna obsługująca danego inwestora” – dodaje z dumą.

REKLAMA

Niemal z każdym rokiem wzrasta świadomość samorządów i ich umiejętności w pozyskiwaniu zewnętrznych inwestorów - nie tylko tych krajowych, ale przede wszystkim zagranicznych. Duże miasta uruchomiły do tego celu wyspecjalizowane centra obsługi inwestora. Podobnie postępują urzędy marszałkowskie. Mniejsze samorządy tworzą samodzielne stanowiska i powołują pełnomocników odpowiadających za promocję walorów inwestycyjnych gminy i sprawną obsługę potencjalnych inwestorów

REKLAMA

Obecnie dużą wagę do promocji gospodarczej przykładają wschodnie województwa naszego kraju. A to za sprawa uruchomionego 23 września br. Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Zakłada on promocję pięciu województw: Lubelskiego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego. Jest to pierwszy tego typu projekt, który swym zasięgiem obejmie jednocześnie wszystkie województwa makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny zaprezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru.

W ramach Programu przewidziano m.in. przygotowanie międzynarodowej kampanii reklamowej makroregionu, udział firm z Polski Wschodniej w zagranicznych targach,  wystawach oraz misjach gospodarczych, a także organizację wizyt studyjnych dziennikarzy zagranicznych, konferencji prasowych i forów ekonomicznych. We wszystkich wydarzeniach uczestniczyć będą regionalni przedsiębiorcy, przedstawiciele władz samorządowych oraz lokalnych instytucji. Program będzie realizowany w latach 2009 - 2015.

Czytaj także: Jak poprawić wizerunek samorządu >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

18 czerwca br. w realizację projektu włączył się Białystok. Miasto nie czeka jednak tylko na korzyści płynące z jego realizacji, ale podejmuje także szereg własnych inicjatyw mających przyciągnąć do niego inwestorów. Jednym z nich jest udział przedstawicieli miasta w konferencjach i targach. W tym roku miasto zaprezentowano swoją ofertę inwestycyjną na Targach Nieruchomości Inwestycyjnych MIPIM 2009 w Cannes oraz podczas Międzynarodowych Targach Nieruchomości Inwestycyjnych EXPO REAL 2009 w Monachium. Ponadto władze miasta uczestniczą w misjach gospodarczych. W październiku prezydent Białegostoku wrócił z misji do Hong Kongu, Tajwanu i Singapuru. Przedstawiciele Białegostoku zaprezentowali tamtejszym inwestorom uwarunkowania i możliwości inwestowania w mieście.

W Programie Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej uczestniczy również Świętokrzyskie Centrum Obsługi Inwestora działające w strukturach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. „Centrum Obsługi Inwestora zostało utworzone w celu zwiększenia napływu inwestorów zagranicznych zainteresowanych podjęciem działalności gospodarczej w naszym regionie” – wyjaśnia Anna Chlewicka-Zwierzyk z ŚCOI.

Natomiast działające w strukturach kieleckiego magistratu COI ma za zadanie tworzenie i bieżące aktualizowanie ofert inwestycyjnych Kielc, wspólną z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych obsługę inwestorów zagranicznych zainteresowanych działalnością na terenie miasta oraz dostarczanie PAIiIZ wszelkich informacji mogących mieć wpływ na promocję miasta lub jego klimat inwestycyjny.

Także w Wielkopolsce funkcjonują równolegle dwie instytucje zajmujące się promocją gospodarczą: COI przynależne do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski oraz COI działające w strukturach Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Obie instytucje pomagają działającym na ich terenie przedsiębiorcom w nawiązywaniu kontaktów gospodarczych i współpracy z przedsiębiorcami zagranicznymi, niekiedy z dość odległych krajów takich jak Brazylia, Indie czy Kanada.

Przedstawiciele COI uczestniczą także w największych targach nieruchomości w Cannes i w Monachium. Niebawem uruchomiona zostanie Elektroniczna Baza Ofert Inwestycyjnych Województwa Wielkopolskiego (eBOI), która będzie specjalistyczną platformą informacyjną dla przedsiębiorców i inwestorów. „Zdaniem zagranicznych partnerów, budowany przez wiele lat potencjał regionu, a także cechy jego mieszkańców, takie jak pracowitość, sumienność, jak również perspektywiczna polityka władz przynoszą efekty i dzięki temu jesteśmy w czołówce najdynamiczniej rozwijających się polskich regionów” – podkreśla Anna Parzyńska–Paschke, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Dodaje, że na duże zainteresowanie inwestorów regionem wpływa też fakt, iż Wielkopolska zajmuje trzecie - wśród szesnastu polskich województw - miejsce pod względem wysokości PKB na mieszkańca oraz ma jeden z najniższych wskaźników bezrobocia w kraju.

Swoje relacje z inwestorami dobrze oceniają również przedstawiciele Szczecina. „Inwestorzy obsługiwani są według standardów obowiązujących w międzynarodowych firmach doradczych. Miasto w sposób pro-aktywny poszukuje danych potrzebnych inwestorowi do podjęcia decyzji o wyborze lokalizacji, współpracując także z uczelniami wyższymi, firmami rekrutacyjnymi oraz deweloperami” – wyjaśnia Piotr Landowski z Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecina.

Nad prawidłową obsługą inwestorów w szczecińskim ratuszu czuwają dwie wyspecjalizowane komórki: Promocja Gospodarcza i Referat Obsługi Inwestora. Ponadto, każdy inwestor otrzymuje wyznaczonego „opiekuna klienta” (podobnie jak w Łodzi), którego zadaniem jest koordynacja całościowej obsługi inwestora przez Urząd Miasta. Landowski przyznaje, że już wielokrotnie zdarzyło się, iż to sami inwestorzy zgłaszali się do samorządu z propozycja współpracy.

Także w grudziądzkim BOI, który na początku tego roku został wydzielony z  Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego, na inwestorów czeka „opiekun inwestora”. Miasto promuje się jako ośrodek otwarty na biznes krajowy i zagraniczny. W zachęceniu inwestorów do ulokowania swoich firm na terenie miasta, poza prezentacjami oferty na targach i podczas wyjazdów w ramach misji gospodarczych, ma pomóc również strona internetowa.

„Grudziądzka strona internetowa, na której można znaleźć propozycje inwestycyjne miasta, została przygotowana w trzech (poza polską) wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej i chińskiej” - mówi kierownik grudziądzkiego BOI, Katarzyna Kustosz–Burnac. Biuro Obsługi Inwestorów współpracuje z Kujawsko-Pomorskim Centrum Obsługi Inwestora działającym przy Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

Częstochowa w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów promocji swojej oferty inwestycyjnej na arenie krajowej i międzynarodowej realizuje projekt „Częstochowa-Good City for Good Business - zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miasta” i uczestniczy w największych targach inwestycyjnych w Europie.

„Wydział Rozwoju Gospodarczego stoi przed wyzwaniem rozbudowania pakietów usług wsparcia na rzecz przedsiębiorstw, a także dbania o jakość usług skierowanych do podmiotów gospodarczych, realizowanych przez inne jednostki administracyjne na terenie miasta Częstochowy” – przyznaje Paweł Gajowczyk z Wydziału Rozwoju Gospodarczego UM Częstochowy.

Dodaje, że z uwagi na szeroki wachlarz kompetencji, wydział RG pełni rolę koordynatora w obszarach takich jak polityka proinwestycyjna, rynek pracy, czy też usługi wsparcia dla przedsiębiorstw lokalnych.

Mniejsze miasta, np. Bolesławiec czy Żyrardów, nie posiadają co prawda rozbudowanych BOI, ale i w nich znajdują się osoby, do obowiązków których należą kontakty z inwestorami i ich obsługa. Oba miasta inwestują również w promocję swoich walorów inwestycyjnych w prasie – zarówno krajowej jak i zagranicznej. Te zakrojone na niewielką skalę działania promocyjne również przynoszą efekty, a do urzędów zgłaszają się przedsiębiorcy chcący ulokować na terenie tych miast swój kapitał.

Czytaj także: Rosną wydatki na promocję małych miast >>

Robert Stępowski

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA