REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miasta najlepsze dla inwestorów - walka trwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Stępowski
Robert Stępowski

REKLAMA

REKLAMA

Polskie miasta i regiony walczą o inwestorów. Urzędnicy zgodnie podkreślają, że w tej dziedzinie nie da się osiągnąć sukcesu bez dobrej współpracy pomiędzy wszystkimi instytucjami zajmującymi się obsługą inwestora na danym terenie. Dlatego w urzędach miejskich i marszałkowskich powstają w tym celu wyspecjalizowane jednostki.

REKLAMA

„Jeśli inwestor stwierdzi, że grunty na terenie miasta są dla niego zbyt drogie, to przekazujemy sprawę do urzędu marszałkowskiego i to oni szukają oferty spełniającej oczekiwania inwestora na terenie województwa. Tylko bardzo częste, niemal codzienne, kontakty sprawiają, że nasze działania są spójne i efektywne” – przyznaje Piotr Mazurkiewicz, opiekun inwestora z łódzkiego magistratu. „Niekiedy jesteśmy w stanie załatwić jakieś zezwolenie lub inne dokumenty w urzędzie szybciej niż kancelaria prawna obsługująca danego inwestora” – dodaje z dumą.

REKLAMA

Niemal z każdym rokiem wzrasta świadomość samorządów i ich umiejętności w pozyskiwaniu zewnętrznych inwestorów - nie tylko tych krajowych, ale przede wszystkim zagranicznych. Duże miasta uruchomiły do tego celu wyspecjalizowane centra obsługi inwestora. Podobnie postępują urzędy marszałkowskie. Mniejsze samorządy tworzą samodzielne stanowiska i powołują pełnomocników odpowiadających za promocję walorów inwestycyjnych gminy i sprawną obsługę potencjalnych inwestorów

REKLAMA

Obecnie dużą wagę do promocji gospodarczej przykładają wschodnie województwa naszego kraju. A to za sprawa uruchomionego 23 września br. Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Zakłada on promocję pięciu województw: Lubelskiego, Podkarpackiego, Podlaskiego, Świętokrzyskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego. Jest to pierwszy tego typu projekt, który swym zasięgiem obejmie jednocześnie wszystkie województwa makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny zaprezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru.

W ramach Programu przewidziano m.in. przygotowanie międzynarodowej kampanii reklamowej makroregionu, udział firm z Polski Wschodniej w zagranicznych targach,  wystawach oraz misjach gospodarczych, a także organizację wizyt studyjnych dziennikarzy zagranicznych, konferencji prasowych i forów ekonomicznych. We wszystkich wydarzeniach uczestniczyć będą regionalni przedsiębiorcy, przedstawiciele władz samorządowych oraz lokalnych instytucji. Program będzie realizowany w latach 2009 - 2015.

Czytaj także: Jak poprawić wizerunek samorządu >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

18 czerwca br. w realizację projektu włączył się Białystok. Miasto nie czeka jednak tylko na korzyści płynące z jego realizacji, ale podejmuje także szereg własnych inicjatyw mających przyciągnąć do niego inwestorów. Jednym z nich jest udział przedstawicieli miasta w konferencjach i targach. W tym roku miasto zaprezentowano swoją ofertę inwestycyjną na Targach Nieruchomości Inwestycyjnych MIPIM 2009 w Cannes oraz podczas Międzynarodowych Targach Nieruchomości Inwestycyjnych EXPO REAL 2009 w Monachium. Ponadto władze miasta uczestniczą w misjach gospodarczych. W październiku prezydent Białegostoku wrócił z misji do Hong Kongu, Tajwanu i Singapuru. Przedstawiciele Białegostoku zaprezentowali tamtejszym inwestorom uwarunkowania i możliwości inwestowania w mieście.

W Programie Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej uczestniczy również Świętokrzyskie Centrum Obsługi Inwestora działające w strukturach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. „Centrum Obsługi Inwestora zostało utworzone w celu zwiększenia napływu inwestorów zagranicznych zainteresowanych podjęciem działalności gospodarczej w naszym regionie” – wyjaśnia Anna Chlewicka-Zwierzyk z ŚCOI.

Natomiast działające w strukturach kieleckiego magistratu COI ma za zadanie tworzenie i bieżące aktualizowanie ofert inwestycyjnych Kielc, wspólną z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych obsługę inwestorów zagranicznych zainteresowanych działalnością na terenie miasta oraz dostarczanie PAIiIZ wszelkich informacji mogących mieć wpływ na promocję miasta lub jego klimat inwestycyjny.

Także w Wielkopolsce funkcjonują równolegle dwie instytucje zajmujące się promocją gospodarczą: COI przynależne do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski oraz COI działające w strukturach Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Obie instytucje pomagają działającym na ich terenie przedsiębiorcom w nawiązywaniu kontaktów gospodarczych i współpracy z przedsiębiorcami zagranicznymi, niekiedy z dość odległych krajów takich jak Brazylia, Indie czy Kanada.

Przedstawiciele COI uczestniczą także w największych targach nieruchomości w Cannes i w Monachium. Niebawem uruchomiona zostanie Elektroniczna Baza Ofert Inwestycyjnych Województwa Wielkopolskiego (eBOI), która będzie specjalistyczną platformą informacyjną dla przedsiębiorców i inwestorów. „Zdaniem zagranicznych partnerów, budowany przez wiele lat potencjał regionu, a także cechy jego mieszkańców, takie jak pracowitość, sumienność, jak również perspektywiczna polityka władz przynoszą efekty i dzięki temu jesteśmy w czołówce najdynamiczniej rozwijających się polskich regionów” – podkreśla Anna Parzyńska–Paschke, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Dodaje, że na duże zainteresowanie inwestorów regionem wpływa też fakt, iż Wielkopolska zajmuje trzecie - wśród szesnastu polskich województw - miejsce pod względem wysokości PKB na mieszkańca oraz ma jeden z najniższych wskaźników bezrobocia w kraju.

Swoje relacje z inwestorami dobrze oceniają również przedstawiciele Szczecina. „Inwestorzy obsługiwani są według standardów obowiązujących w międzynarodowych firmach doradczych. Miasto w sposób pro-aktywny poszukuje danych potrzebnych inwestorowi do podjęcia decyzji o wyborze lokalizacji, współpracując także z uczelniami wyższymi, firmami rekrutacyjnymi oraz deweloperami” – wyjaśnia Piotr Landowski z Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecina.

Nad prawidłową obsługą inwestorów w szczecińskim ratuszu czuwają dwie wyspecjalizowane komórki: Promocja Gospodarcza i Referat Obsługi Inwestora. Ponadto, każdy inwestor otrzymuje wyznaczonego „opiekuna klienta” (podobnie jak w Łodzi), którego zadaniem jest koordynacja całościowej obsługi inwestora przez Urząd Miasta. Landowski przyznaje, że już wielokrotnie zdarzyło się, iż to sami inwestorzy zgłaszali się do samorządu z propozycja współpracy.

Także w grudziądzkim BOI, który na początku tego roku został wydzielony z  Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego, na inwestorów czeka „opiekun inwestora”. Miasto promuje się jako ośrodek otwarty na biznes krajowy i zagraniczny. W zachęceniu inwestorów do ulokowania swoich firm na terenie miasta, poza prezentacjami oferty na targach i podczas wyjazdów w ramach misji gospodarczych, ma pomóc również strona internetowa.

„Grudziądzka strona internetowa, na której można znaleźć propozycje inwestycyjne miasta, została przygotowana w trzech (poza polską) wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej i chińskiej” - mówi kierownik grudziądzkiego BOI, Katarzyna Kustosz–Burnac. Biuro Obsługi Inwestorów współpracuje z Kujawsko-Pomorskim Centrum Obsługi Inwestora działającym przy Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

Częstochowa w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów promocji swojej oferty inwestycyjnej na arenie krajowej i międzynarodowej realizuje projekt „Częstochowa-Good City for Good Business - zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miasta” i uczestniczy w największych targach inwestycyjnych w Europie.

„Wydział Rozwoju Gospodarczego stoi przed wyzwaniem rozbudowania pakietów usług wsparcia na rzecz przedsiębiorstw, a także dbania o jakość usług skierowanych do podmiotów gospodarczych, realizowanych przez inne jednostki administracyjne na terenie miasta Częstochowy” – przyznaje Paweł Gajowczyk z Wydziału Rozwoju Gospodarczego UM Częstochowy.

Dodaje, że z uwagi na szeroki wachlarz kompetencji, wydział RG pełni rolę koordynatora w obszarach takich jak polityka proinwestycyjna, rynek pracy, czy też usługi wsparcia dla przedsiębiorstw lokalnych.

Mniejsze miasta, np. Bolesławiec czy Żyrardów, nie posiadają co prawda rozbudowanych BOI, ale i w nich znajdują się osoby, do obowiązków których należą kontakty z inwestorami i ich obsługa. Oba miasta inwestują również w promocję swoich walorów inwestycyjnych w prasie – zarówno krajowej jak i zagranicznej. Te zakrojone na niewielką skalę działania promocyjne również przynoszą efekty, a do urzędów zgłaszają się przedsiębiorcy chcący ulokować na terenie tych miast swój kapitał.

Czytaj także: Rosną wydatki na promocję małych miast >>

Robert Stępowski

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

REKLAMA

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

REKLAMA