REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

REKLAMA

Zadania publiczne można realizować w kilku formach. Od wyboru konkretnej z nich zależy m.in. sposób powierzania i dofinansowywania zadań komunalnych.

Nowe przepisy o finansach publicznych określają katalog zadań własnych samorządów, które będą mogły być realizowane przez zakłady budżetowe. Należą do nich zadania dotyczące:

REKLAMA

• gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,

• dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

• wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

• lokalnego transportu zbiorowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• targowisk i hal targowych,

• zieleni gminnej i zadrzewień,

• kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

• utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym zwłaszcza prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,

• cmentarzy

– art. 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zakłady budżetowe, które wykonują inne zadania komunalne, muszą zostać zlikwidowane do 31 grudnia 2010 r. (art. 87 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Jednak zadania realizowane przez likwidowane zakłady budżetowe nadal muszą być wykonywane. Samorządy powinny więc zdecydować, w jakiej formie chcą świadczyć te usługi po 1 stycznia 2011 r. Od tego, jaką formę wybiorą, zależy tryb powierzenia zadań podmiotom realizującym usługi komunalne.

 

Czytaj także: Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym – pytania i odpowiedzi >>

 

Formy prowadzenia gospodarki komunalnej

Zadania publiczne mogą być wykonywane:

1) samodzielnie przez jednostkę samorządu terytorialnego,

2) za pośrednictwem zakładu budżetowego,

3) w formie spółki komunalnej,

4) poprzez powierzenie ich osobom fizycznym i prawnym.

 

Tryb powierzenia zadań publicznych zależy od rodzaju podmiotu, który je realizuje. Może się to odbywać:

1) w drodze przetargu,

2) bezpośrednio.

Przetarg może być stosowany w przypadku każdej formy prowadzenia zadań publicznych, ale jest konieczny zawsze wtedy, gdy samorząd chce powierzyć świadczenie usług firmom komercyjnym. Możliwość bezpośredniego powierzania zadań publicznych jest natomiast ograniczona. Oczywiście, nie trzeba przeprowadzać przetargu w sytuacji, gdy samorząd sam świadczy usługi komunalne. Bez przetargu można zlecać zadania także zakładom budżetowym. W obu przypadkach nie ma kontrowersji dotyczących bezpośredniego zlecania. Jednak, część zakładów budżetowych musi być zlikwidowana do końca 2010 r., a ich zadania przydzielone innym podmiotom. Najprawdopodobniej często będą to spółki komunalne. A w ich przypadku możliwość bezpośredniego powierzenia zadań publicznych uzależniona jest od spełnienia kilku warunków.

 

Powierzanie zadań spółkom komunalnym

Spółkom komunalnym można powierzać zadania publiczne bezpośrednio tylko w przypadku, gdy spełniają one warunki pozwalające uznać je za podmiot wewnętrzny samorządu, tzn.:

• spółka w 100% należy do samorządu,

• samorząd kontroluje spółkę w taki sam sposób, jak swoje jednostki organizacyjne,

• działalność spółki musi być prowadzona w przeważającej części na rzecz samorządu, który jest jej właścicielem.

Spółki, w których inne podmioty mają udziały, nawet kilkuprocentowe, nie mogą być uznane za podmiot wewnętrzny – informuje Magdalena Zabłocka z kancelarii „Domański Zakrzewski Palinka”. – Warto także ograniczyć działalność spółki komunalnej do terenu samorządu, który jest jej właścicielem, oraz zakres działalności do sfery, dla której została powołana.

Ograniczone są także możliwości przekazywania spółkom komunalnym środków publicznych.

Tylko rekompensaty, wypłacane spółkom komunalnym spełniającym kryteria ALTMARK, nie wymagają notyfikacji w KE – mówi Aleksandra Auleytner z kancelarii „Domański Zakrzewski Palinka”.

 

Kryteria ALTMARK odnoszące się do spółki to m.in.:

1) musi spełniać obowiązki służby publicznej,

2) parametry ustalania wynagrodzenia muszą być ustalane z wyprzedzeniem, w sposób obiektywny i przejrzysty,

3) powinna być wybierana w drodze przetargu, a jeżeli tak nie jest, to rekompensata za świadczenie niedochodowych usług publicznych powinna być wyliczona na podstawie analizy kosztów z uwzględnieniem rozsądnego zysku.

 

Warunki dokapitalizowania spółki

Każde przekazanie środków podmiotom świadczącym usługi komunalne z budżetu publicznego (samorządowego) może być uznane za pomoc publiczną.

REKLAMA

Tam, gdzie powierzenie zadań odbywa się bez przetargu, zawsze można to uznać za pomoc publiczną. Pytanie tylko, czy jest to pomoc dozwolona, czy niedozwolona – twierdzi Aleksandra Auleytner. – Jeżeli pomoc publiczna jest dozwolona, to nie ma obowiązku jej notyfikacji w KE.

W przypadku obowiązkowej likwidacji zakładu budżetowego i przekazania jego zadań spółce komunalnej może się okazać, że samorząd będzie musiał ją dokapitalizować. Każde dokapitalizowanie spółki komunalnej musi jednak być notyfikowane w KE, chyba że warunki wniesienia przez samorząd kapitału do spółki komunalnej odbędą się na zasadach, które mógłby przyjąć prywatny inwestor. Żeby sprawdzić, czy tak jest, należy przeprowadzić test prywatnego inwestora.

Komisja Europejska oczekuje przeprowadzenia testu prywatnego inwestora za każdym razem, gdy samorząd dokapitalizowuje spółkę. Po to, by stwierdzić, czy występuje w tych transakcjach pomoc publiczna – tłumaczy Aleksandra Auleytner.

REKLAMA

Niestety, test prywatnego inwestora jest kosztowny, nie ma też zbyt dużo wyspecjalizowanych firm, które mogą go zrobić poprawnie. Jednak nie ma innego narzędzia, które by umożliwiło stwierdzenie, czy podwyższenie kapitału spółki jest pomocą publiczną.

Zawsze lepiej zrobić test prywatnego inwestora, nawet jeżeli nie będzie on wykonany profesjonalnie, niż nie zrobić. W razie kontroli KE, która zazwyczaj odbywa się wiele lat po transakcji, brak testu spowoduje natychmiast konieczność zwrotu przez spółkę niedozwolonej pomocy publicznej. W sytuacji gdy test został przeprowadzony, nawet jeżeli nie był do końca prawidłowy, KE trudno będzie udowodnić, że posłużono się niewłaściwymi danymi – przekonuje Aleksandra Auleytner.

 

 Czytaj także: Skutki likwidacji gospodarstwa pomocniczego >>

 

SŁOWNICZEK

Test prywatnego inwestora jest instrumentem służącym do stwierdzenia, czy dane działanie państwa lub samorządu stanowi pomoc publiczną. Przeprowadza się go, udzielając odpowiedzi na pytanie, czy podmiot publiczny, np. dokapitalizowując spółkę komunalną, zachowuje się jak prywatny inwestor, motywujący swe działania chęcią osiągnięcia zysku. Jeżeli tak, to o pomocy publicznej nie może być mowy.

Wioletta Kępka

Podstawy prawne:

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1239)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA