REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
B. W.

REKLAMA

Stan polskiej infrastruktury, również miejskiej, jest istotną barierą naszego rozwoju gospodarczego. Wpływa negatywnie na atrakcyjność inwestycyjną miast i zmniejsza mobilność obywateli. Jednym ze sposobów poprawy tego stanu jest stosowanie formuły PPP, sprawdzonej w innych państwach Unii Europejskiej.

Prawdopodobnie największym miejskim projektem infrastrukturalnym realizowanym w Polsce jest rozbudowa sieci warszawskiego metra. Pierwsze pomysły budowy w stolicy kolei podziemnej pojawiły się w 1925 r. Przed wojną zdążono jednak wykonać tylko prace studialne i część badań geologicznych.

REKLAMA

Po wojnie pewne prace inżynieryjne prowadzono w latach 1951-57. Faktyczna budowa I linii rozpoczęła się w 1983 r. Jej pierwszy odcinek oddano do użytku w 1995 r. a całość w 2008 r. Obecnie jest na niej 21 stacji.

REKLAMA

Budowa II linii ma się rozpocząć już wkrótce, od centralnego odcinka. Docelowo ma ona rozgałęziać się na dwie "podlinie" i obejmować łącznie 28 stacji. W dalszych planach jest ewentualna budowa III linii, w dotychczasowych planach mającej przebiegać przez południową część centrum miasta, równolegle do Alei Jerozolimskich.

Budowa warszawskiego metra przebiegała albo w sposób właściwy dla gospodarki planowej, albo - po transformacji gospodarczej - w drodze wyboru zwycięzcy przetargu i przy znacznym wsparciu ze strony budżetu państwa. Podobne procedury (przetargowe i finansowe) obowiązywać będą przy budowie drugiej linii, przy czym na szczęście Polska jest już członkiem Unii Europejskiej, stąd możliwość zdobywania dodatkowych środków.

Co jednak można uczynić, aby ta i inne inwestycje (niezależnie od uwarunkowań prawnych zamówień publicznych, w tym "koszmaru odwoławczego") mogły być realizowane sprawnie i szybko? Jednym ze sposobów jest zastosowanie sprawdzonej w wielu przypadkach formuły PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Partnerstwo publiczno-prywatne jest w Polsce ciągle nową metodą realizacji zadań publicznych z udziałem prywatnych inwestorów. Od lat 90-tych XX wieku samorządy zakładają spółki z podmiotami prywatnymi oraz dysponują mieniem publicznym w ramach gospodarowania nieruchomościami, jednak do chwili obecnej podstawową formą współpracy sektora publicznego i prywatnego jest zlecanie zamówień publicznych przez administrację.

Czytaj także: "Mała" i "duża" nowelizacja Prawa zamówień publicznych - zmiany i nowości >>

REKLAMA

Szersze formuły współpracy, tj. zaangażowanie prywatnego kapitału do złożonych przedsięwzięć, włączenie go w kilka etapów realizacji projektu oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności korzystania z powstałej infrastruktury w celu uzyskania zysku - pozostają cały czas w sferze "pionierskiej".

Przykładem dobrej praktyki, być może najlepiej porównywalnym - ze względu na podobną wielkość kraju, kondycję gospodarki i zdolność do wykorzystywania funduszy UE - do warunków polskich jest rozbudowa sieci metra w Madrycie.

Dziesięć lat temu w stolicy Hiszpanii zarządcy sektora transportu publicznego stanęli przed dylematem, co zrobić aby usprawnić system komunikacyjny w tej pięknej, lecz permanentnie zakorkowanej metropolii. Pytanie jakie włodarze Comunidad de Madrid postawili przed sobą brzmiało: "Co robić? W jaki sposób sfinansować rozbudowę metra?". Odpowiedź była prosta - zaprosić do współpracy partnera prywatnego.

Ekspansja Metro de Madrid

O naprawdę imponującym rozwoju sieci madryckiego metra świadczą fakty. W latach 1995-99 zbudowano w Madrycie 38 stacji na dystansie 56 km, co spowodowało powiększenie sieci komunikacyjnej metra do 202 stacji na dystansie 176 km. W latach 1999-2003 dobudowano 36 kolejnych stacji na dystansie 59,2 km. Oznacza to ekspansję do poziomu 238 stacji na trasach o łącznej długości 235,2 km.

Kolejnym krokiem milowym na drodze rozwoju sieci komunikacyjnej stolicy Kastylii był okres 2003-2007. W tym czasie oddano do użytku 80 nowych stacji metra.

Cele jakie postawili sobie Zarządcy Miasta (Comunidad de Madrid)

Pierwszym zasadniczym celem, który stanął przed oczami włodarzy miasta Madryt, było polepszenie dostępności komunikacyjnej przedmieść Madrytu. Drugim - zapewnienie mieszkańcom metropolii komunikacji na wysokim poziomie. Trzecim - powiększenie sieci metra.

Sposób działania, czyli co Hiszpanie zrobili?

Hiszpanie postawili na realizację kilku zasadniczych priorytetów, stanowiących narzędzia, dzięki którym osiągnięte zostały wcześniej wspomniane efekty.

Priorytetem numer jeden stała się maksymalizacja bezpieczeństwa w czasie robót budowlanych. Kolejnym priorytetem było powierzenie zarządzaniem projektem partnerowi prywatnemu jakim jest MINTRA (instytucja prywatna powołana przez miasto). Po trzecie zaś istotnym czynnikiem był wybór właściwej metody budowy.

Procedura przetargowa w systemie PPP

Procedura przetargowa trwa w Hiszpanii, co jest nader interesujące dla strony polskiej, 7 miesięcy (przetarg: 5 miesięcy, zamknięcie finansowe: 2 miesiące). Wyspecjalizowana spółka przygotowuje materiały przetargowe. Gotowy projekt umowy nie jest poddawany negocjacjom.

Zgodnie z doświadczeniami hiszpańskimi, okres od rozpoczęcia przetargu do otwarcia robót budowlanych w systemie PPP trwa średnio 70 miesięcy, w systemie tradycyjnym okres ten wynosi 91 miesięcy. Oszczędność czasu wynosi zatem 21 miesięcy.

Przy wszystkich zaletach formuły PPP należy też pamiętać, iż w warunkach hiszpańskich realizacja projektów w tym systemie jest bardziej kosztowna niż w systemie tradycyjnym. Wynika to z faktu, że wyższa cena inwestycji związana jest z szacowanym wyższym ryzykiem.

Czytaj także: Ranking stron internetowych miejskich przewoźników >>

BUDŻET:

Wydatki na rozbudowę metra w Madrycie ogółem:

1995-1999: 1,6 mld EUR. 1999 - 2003: 3,4 mld EUR. 2003-2007: 5 mld EUR.

EFEKTY, czyli odpowiedź czy warto?:

Patrząc na Hiszpanów, TAK. W Polsce - pokaże to przyszłość, o ile różne względy (prawne, finansowe, polityczne) nie będą stwarzać niepotrzebnych barier.

B.W.

Akty prawne, które umożliwiają współpracę pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym:

    * Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997, Nr 9, poz. 43), - podstawa do nawiązywania współpracy publiczno - prywatnej;

    * Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, (Dz. U. z 1997, Nr 115, poz. 741);

    * Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2008, Nr 10, poz. 24);

    * Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, (Dz. U. z 2003, Nr 96, poz. 873);

    * Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno - prywatnym (Dz. U. z 2009, Nr 19, poz. 100);

    * Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2009, Nr 19, poz. 101).

Wydanie specjalne Poradnika Partnerstwo publiczno-prywatne w samorządzie terytorialnym

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA