REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzynastki dla pracowników samorządowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski

REKLAMA

Do końca marca br. większość pracowników samorządowych powinna otrzymać tzw. trzynastkę za 2009 r. Sprawdź, czy masz prawo do dodatkowej pensji.

Uprawnienia pracowników samorządowych do trzynastej pensji reguluje ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o trzynastkach).

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne należy wypłacić nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który ono przysługuje. Od tej zasady jest wyjątek – pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy, trzynastka powinna być wypłacona w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Redakcja poleca: Ściąga Kadrowego - Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (PDF)

Staż to z reguły podstawa

REKLAMA

Pracownik samorządowy nabywa prawo do trzynastej pensji w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Pracownikowi, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, przysługuje trzynastka w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o trzynastkach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są jednak sytuacje, gdy dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje bez przepracowania 6 miesięcy u danego pracodawcy. Zostały one wymienione w art. 2 ust. 3 ustawy o trzynastkach. W przypadku pracowników samorządowych ma to miejsce przede wszystkim w przypadku:

● rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub szkoleniową albo świadczenie rehabilitacyjne, przeniesieniem służbowym, powołaniem, wyborem, likwidacją pracodawcy, zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy, likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją,

● podjęcia zatrudnienia w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru, w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy, w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją, po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej,

● korzystania z urlopu wychowawczego,

● powołania do czynnej służby wojskowej lub skierowania do odbycia służby zastępczej,

● wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią zatrudnionego.

Prawo do trzynastej pensji pracownik traci, niezależnie od stażu u danego pracodawcy, w przypadku:

● nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej dłużej niż dwa dni,

● stawienia się do pracy lub przebywania w pracy w stanie nietrzeźwości,

● wymierzenia mu kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy,

● rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Wysokość trzynastki

Trzynasta pensja powinna wynosić 8,5% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który świadczenie to przysługuje.

W wynagrodzeniu będącym podstawą do trzynastki należy uwzględniać wynagrodzenia i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy i wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy dla osoby, która podjęła pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Oznacza to, że przy ustalaniu wysokości trzynastki dla pracowników samorządowych nie należy uwzględniać:

● jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,

wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,

● nagród jubileuszowych,

● ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,

● dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,

● wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

● wynagrodzenia za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy (z wyjątkiem spowodowanej urlopem wypoczynkowym),

● kwoty wyrównania do wynagrodzenia za pracę do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,

● nagród z zakładowego funduszu nagród,

● dodatkowego wynagrodzenia rocznego,

● odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych,

● wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy (z wyjątkiem wynagrodzenia dla pracownika przywróconego do pracy).

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pani Dorota do marca 2009 r. była zatrudniona w powiatowym urzędzie pracy. W kwietniu ub.r. podjęła pracę w starostwie powiatowym. Zmiana pracodawcy nastąpiła w trybie przeniesienia dokonanego w drodze porozumienia pracodawców. W listopadzie została zwolniona dyscyplinarnie w związku z „pożyczeniem” pieniędzy z kasy urzędu bez zgody pracodawcy. Jakie będą jej uprawnienia do trzynastki za 2009 r.?

Pani Dorocie trzynasta pensja przysługuje tylko za czas pracy w powiatowym urzędzie pracy. Rozwiązanie stosunku pracy w związku z przeniesieniem służbowym jest przesłanką uprawniającą do trzynastki, nawet gdy pracownik nie przepracował 6 miesięcy w danym roku. Natomiast pani Dorocie trzynastka nie będzie przysługiwać za czas pracy w starostwie powiatowym. Tzw. zwolnienie dyscyplinarne, oficjalnie nazywane rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, powoduje utratę prawa do trzynastej pensji.

PRZYKŁAD

Pan Zbigniew był pracownikiem samorządowym do końca sierpnia 2009 r. Miesięcznie w ub.r. otrzymywał 3 tys. zł wynagrodzenia zasadniczego, 1 tys. zł dodatku funkcyjnego i 600 zł dodatku za wieloletnią pracę. W 2009 r. dostał też ekwiwalent za niewykorzystany urlop, trzynastkę za 2008 r. oraz nagrodę jubileuszową. W jakiej wysokości przysługuje mu trzynastka za zeszły rok?

Przy trzynastce dla pana Zbigniewa należy wziąć pod uwagę tylko wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny i dodatek za wieloletnią pracę. Miesięcznie w 2009 r. otrzymywał wymienione składniki w łącznej wysokości 4,6 tys. zł. Należy pomnożyć tę kwotę przez 8 (tyle miesięcy pracował pan Zbigniew w 2009 r.), a następnie przez 8,5%. Panu Zbigniewowi przysługuje więc za 2009 r. trzynastka w wysokości 3128 zł.

Z orzecznictwa

„Przepracowanie” w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o trzynastkach znaczy faktyczne (efektywne) wykonywanie pracy, a nie tylko pozostawanie w stosunku pracy.

Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy należy zawsze odnosić do jednego roku kalendarzowego.

Uchwała SN z 25 lipca 2003 r., sygn. akt III PZP 7/03

Z orzecznictwa

Tzw. premia uznaniowa, która nie ma charakteru roszczeniowego, nie stanowi składnika wynagrodzenia za pracę i wobec tego nie mieści się w pojęciu wynagrodzenia urlopowego (wynagrodzenia służącego do ustalenia ekwiwalentu za niewykorzystany urlop).

Wyrok SN z 20 lipca 2000 r., sygn. akt I PKN 17/00

Podstawy prawne:

● Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458; zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

● Ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. nr 160, poz. 1080; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

● Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 174, poz. 1353)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA