Kategorie

Trzynastka

Trzynastka dla nauczycieli 2021 to dodatkowe wynagrodzenie. Komu przysługuje trzynastka? Kiedy trzynastka dla nauczycieli w 2021 r.? Ile wynosi 13 dla nauczyciela?
Wypłata trzynastego wynagrodzenia nie jest zagrożona, świadczenia te zostały wypłacone w 2020 r. i będą również w 2021 r. - powiedziała rzeczniczka prasowa resortu finansów Iwona Prószyńska.
Przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń chorobowych uwzględnia się przychód pracownika, od którego jest odprowadzana składka na ubezpieczenie chorobowe, po pomniejszeniu o potrącone pracownikowi składki na ubezpieczenia społeczne. Składki te wynoszą: 9,76% kwoty przychodu - na ubezpieczenie emerytalne, 1,50% kwoty przychodu - na ubezpieczenia rentowe oraz 2,45% kwoty przychodu - na ubezpieczenie chorobowe.
Nauczyciel likwidowanej z końcem sierpnia szkoły miał zawartą umowę na czas określony od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Brał udział w strajku od 8 kwietnia do 26 kwietnia 2019 r. Czy nabył on prawo do trzynastki za 2019 r. w tej szkole?
Jak ustalić podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego za 7 dni kwietnia 2019 r. nauczycielowi, który jest zatrudniony w szkole od 1 września 2018 r.? Początkowo świadczył on pracę w wymiarze 9/18, natomiast od 15 lutego 2019 r. jest zatrudniony w wymiarze 10/18 pensum. Otrzymał trzynastkę za 2018 r. W jej podstawie nie znalazł się okres 4 dni zwolnienia lekarskiego w październiku i 5 dni urlopu ojcowskiego w listopadzie. Czy trzynastkę należy uzupełnić o zwolnienie lekarskie i urlop ojcowski? W jaki sposób przyjąć trzynastkę po zmianie wymiaru czasu pracy?
W dniu 1 września 2018 r. w jednostce budżetowej zatrudniono pracownika na pełny etat na stanowisku kucharza. Do 31 sierpnia 2018 r. osoba ta była uczniem w tej samej jednostce zatrudnionym na podstawie umowy w celu przygotowania zawodowego. Podczas nauki zawodu przez 2 dni w tygodniu uczęszczała do szkoły, a przez 3 dni odbywała praktyczną naukę zawodu kucharza. W okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2018 r. łącznie chorowała 22 dni. Czy osoba ta nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2018 r.?
Przepisy prawa urzędniczego wymagają zmian, a także ujednolicenia - wywiad z Jolantą Itrich-Drabarek, dyrektorem Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, byłym członkiem rady Służby Cywilnej.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, potocznie zwane trzynastką nie ma powszechnego charakteru. Po spełnieniu określonych warunków na dodatkowego wynagrodzenie mogą liczyć pracownicy sfery budżetowej.
Trzynastki za 2012 rok będą przysługiwały pracownikom, korzystającym z urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego bez obowiązku przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Tak zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja. Koszty wypłaty dodatkowych trzynastych pensji poniosą samorządy.
Trzynastka to dodatkowe wynagrodzenie roczne. Tematyka wypłacania trzynastek dla pracowników budżetówki jest szeroka i często w praktyce pracodawcy mają wiele wątpliwości dotyczących nabycia przez pracownika prawa do tej nagrody czy zasad wyliczania jej podstawy. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.
Jak należy rozumieć przepis mówiący o tym, że wysokość trzynastki powinna zostać naliczona proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostawania pracownika w zatrudnieniu (jeśli pracownik będzie zatrudniony w 2011 roku przez 8 miesięcy)? Czy 8,5 proc. sumy wynagrodzenia podlega proporcji? Czy trzynastkę można wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem, czy trzeba czekać do I kwartału następnego roku?
Czy nauczycielce przebywającej w 2010 r. na urlopie macierzyńskim i zasiłkach chorobowych (łącznie 244 dni) przysługuje trzynasta pensja za zeszły rok?
Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
Czy od podstawy trzynastki odliczamy 2 dni przysługujące w roku z tytułu opieki na dzieckiem (art. 188 Kodeksu pracy)? Czy odliczamy też dni wolne przysługujące z tytułu ślubu pracownika bądź dziecka, a także dni wolne z tytułu zgonu członka rodziny?
Z początkiem 2011 r. ustalamy uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jedna z pracownic korzystała w zeszłym roku z kilku zwolnień lekarskich oraz z urlopu macierzyńskiego. W 2010 r. przepracowała łącznie 6 miesięcy. Czy pracownica ta ma prawo do „trzynastki”? Jeżeli tak, to czy „trzynastka” powinna być proporcjonalnie obniżona o okresy nieświadczenia przez nią pracy
Do podstawy wymiaru trzynastki za 2009 r. wliczyliśmy pracownikowi, który przebywał na zwolnieniu lekarskim, dodatek stażowy w całości. Czy postąpiliśmy słusznie, czy powinniśmy ten dodatek wliczyć tylko za dnie przepracowane?
Do końca marca br. większość pracowników samorządowych powinna otrzymać tzw. trzynastkę za 2009 r. Sprawdź, czy masz prawo do dodatkowej pensji.
Jakie koszty pracownicze uzyskania przychodów występują przy „dodatkowym wynagrodzeniu rocznym”? Przedstawiamy wyjaśnienie mechanizmu kosztów niezbędnych przy wyliczaniu "trzynastek".
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wydała 27 lutego 2009 r. stanowisko dotyczące uwarunkowania wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójta, (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka od uchwały rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa. Sprawdź, jakie uprawnienia w tym zakresie mają radni.
W grudniu zmarł pracownik naszej jednostki. Będziemy wypłacać trzynastkę tego pracownika za 2008 r. jego małżonce. Czy występujemy w tym przypadku jako płatnik, tj. czy powinniśmy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od tego dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2008 r., wypłaconego w 2009 r., a należnego małżonce po zmarłym pracowniku? Czy też takie wynagrodzenie nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (ale np. podatkiem od spadków)?
Tak zwane trzynastki, jako przychód ze stosunku pracy, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Najważniejszą zmianą w podatku dochodowym od osób prawnych z punktu widzenia płatników jest wyłączenie od 1 stycznia 2009 r. z kosztów uzyskania przychodów niewypłaconych należności pracowniczych, tj. np. wynagrodzeń i składek ZUS.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwane „trzynastką”, przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Inni pracodawcy mogą dobrowolnie wypłacać „trzynastkę”. W tym celu w wewnątrzzakładowych przepisach płacowych muszą ustalić (dowolnie) wysokość takiego świadczenia, termin jego wypłaty oraz zasady nabywania do niego prawa.
Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 r. dla wójta gminy można wypłacić na wniosek i z podpisem przewodniczącego rady gminy? Czy też tzw. „trzynastka” dla wójta gminy powinna być przyznana przez radę gminy uchwałą?