REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny protokół z rozprawy - nowelizacja KPC

REKLAMA

Od 1 lipca 2010 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące sporządzania w sądach protokołu elektronicznego.

Przepisy noweli umożliwią zapis czynności sądowych z wykorzystaniem najnowszych technologii, czyli sporządzanie w sądach protokołu elektronicznego. Wyposażanie sal sądowych w sprzęt audio-wideo odbywać się ma sukcesywnie aż do roku 2012.

REKLAMA

Protokół sądowy będzie zapisywany w wersji audio lub audio-wideo. Protokół elektroniczny oraz protokół sporządzany na dotychczasowych zasadach będą sobie relewantne  pod względem skutków prawnych. W szczególnych przypadkach, np. na potrzeby osób niesłyszących, możliwe ma być spisanie nagrania.

REKLAMA

Zgodnie z nowelą, wyposażenie konieczne do sporządzania protokołów elektronicznych najpierw ma zostać zainstalowane w sądach apelacyjnych i okręgowych. Ma to pozwolić na uniknięcie sytuacji, w której sąd odwoławczy, zapoznając się z aktami sprawy zawierającymi zapis elektroniczny, nie będzie dysponował możliwościami jego odtworzenia.

Rejestracja rozpraw sądowych ma umożliwić dokładne ustalenie zeznań świadków przesłuchiwanych przez sąd. Nagranie pozwoli na utrwalenie w protokole tego, co osoby występujące w procesie rzeczywiście powiedziały, nie zaś tylko przekształconej przez sędziego wersji wypowiedzi. Przewodniczący zostanie zwolniony z uciążliwego dyktowania do protokołu treści oświadczeń stron i zeznań świadków. 

Prawa strony

REKLAMA

Protokół elektroniczny stanie się częścią akt sądowych. Strony i uczestnicy tego postępowania – ze względu na zapewnienie ochrony wizerunku osób biorących udział w postępowaniu – nie będą mogli otrzymać zapisu obrazu. Oznacza to, że będzie im można wydać jedynie zapis dźwięku. W większości przypadków wystarcza to do posługiwania się protokołem elektronicznym w celach procesowych, a jednocześnie ułatwia ochronę wizerunku osób występujących przed sądem. Projekt noweli zakłada jednak, że zapoznanie się z zapisem obrazu będzie możliwe, w razie potrzeby, w siedzibie sądu lub, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jednak bez możliwości kopiowania zapisu. Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają, że rejestracja dźwięku czy obrazu pozwala na wierne odnotowanie sformułowań uczestników postępowania. Obecnie sędzia zmuszony jest czasami przerywać wypowiedź przesłuchiwanego lub ją modyfikować, a nawet skracać w celu dokonania zapisu. Z kolei opozycjoniści twierdzą, że elektroniczna forma znacznie przedłuży czas zapoznawania się z protokołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zostanie opracowane oprogramowanie, które pozwoli na automatyczne przygotowanie transkryptu, to należy taki transkrypt uczestnikom udostępniać za uiszczeniem opłaty równoważącej uzasadnione koszty poniesione na jego powielenie (jednakże już nie opłaty związane z jego przygotowaniem, zweryfikowaniem etc.

Ustawodawca nie określił jednak sposobu doręczania protokołu uczestnikom postępowania. Nie sprecyzował w jakim formacie i na jakim nośniku protokół będzie uczestnikom doręczany. Pozostaje nieuregulowana również kwestia odpłatności za kopię protokołu. Są to bardzo istotne kwestie, które winny być - przynajmniej w stopniu ogólnym - uregulowane na poziomie ustawowym. 

Czytaj także: Poprawia się stan informatyzacji w Polsce>>

Skutki dla postępowania

Zwolnienie przewodniczącego z konieczności dyktowania protokolantowi treści protokołu powinno skrócić czas trwania posiedzeń. Dotychczasowy system tzw. "dyktowania" treści protokołu włącznie z oświadczeniami uczestników powodował w niektórych przypadkach ryzyko deformowania rzeczywistego przebiegu rozpraw ze względu na przeformułowanie i skracanie wypowiedzi uczestników, niedokładne protokołowanie wszystkich zdarzeń i wypowiedzi mających miejsce na sali rozpraw. Rejestracja całego przebiegu rozprawy, a zatem ogłoszenia wyroku i podania ustnych motywów uzasadnienia może pozwolić na wyeliminowanie rozbieżności między ogłaszanymi ustnie motywami a pisemnym uzasadnieniem do wyroku.

Świadomość stałej rejestracji fonicznej lub audiowizualnej powinna działać mobilizująco, ażeby postępowania prowadzić sprawnie, merytorycznie, z zachowaniem wszystkich przepisów procedury, a także standardów i dobrych praktyk. 

Czytaj także: Senat za protokołem elektronicznym w postępowaniu cywilnym>>

Oprócz wyliczenia ilościowego nie została przedstawiona szczegółowa analiza, czy wdrożenie systemu w istniejących salach rozpraw jest w ogóle technicznie możliwe, a jeżeli nie - to w jaki sposób autorzy reformy zamierzają ją w całości zrealizować. Należy pamiętać o konstytucyjnej zasadzie równości (m.in. równy dostęp do sprawnych sądów). Archiwizacja akt sądowych z jednej strony musi zapewniać bezpieczeństwo zachowania danych, a z drugiej możliwość ich skutecznego odczytania w przyszłości (przynajmniej do czasu upływu wszelkich terminów procesowych np. terminu do wznowienia postępowania). Kwestia ta jest obecnie przedmiotem publicznej dyskusji specjalistów, którzy w szczególności zastanawiają się nad walorami stosowania oprogramowań open-source i ujednolicenia standardów zapisywania danych.

Utrwalanie przebiegu rozpraw w sposób elektroniczny praktykowane jest już w wielu państwach - m.in.: Australii, Hiszpanii, USA i Wlk. Brytanii.

W Polsce, wdrożenie rozwiązań umożliwiających korzystanie z protokołu elektronicznego przez sądy wymagać będzie poniesienia wydatków z budżetu państwa w wysokości ok. 250 mln zł.

Ustawa z 29 kwietnia  2010  r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego opublikowana została w Dzienniku Ustaw nr 108 z 18 czerwca 2010 r. (Poz. 684).

Tomasz Błotnicki

Sektor Publiczny

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA