REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Agnieszka Marek

REKLAMA

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, który poddany został opiniowaniu przez Związki Zawodowe, przewiduje kilka zmian w organizacji wymienionych jednostek, niemniej jednak zmiany te są bardzo istotne.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsza modyfikacja to umożliwienie tworzenia dodatkowych komórek organizacyjnych :

- w urzędach skarbowych – powstaną samodzielne referaty (min. 5 pracowników wraz z kierownikiem) oraz referaty wchodzące w skład działów lub samodzielnych referatów ( min. 5 pracowników wraz z kierownikiem )

- w izbach skarbowych – będzie można organizować nie tylko wspomniane samodzielne referaty i referaty ale również samodzielne oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) oraz oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) – w ramach wydziałów lub samodzielnych oddziałów.

REKLAMA

W konsekwencji w strukturze urzędu skarbowego pojawią się :

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

W izbie skarbowej odpowiednio:

- wydział

- samodzielny oddział

- oddział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

Nowe reguły doprowadzą do rozdrobnienia struktur izb i urzędów, a to z kolei zaowocuje koniecznością tworzenia nowych stanowisk kierowniczych - komentuje Wiceprzewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych (FZZPS) - Maria Kochańska. Choć zarządzenie nie mówi o tym wprost – w praktyce pojawią się także zastępcy kierowników, istnieje przecież możliwość powierzenia obowiązków zastępcy - jednemu z pracowników i przyznania mu w związku z tym dodatku do wynagrodzenia – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS.

Pula środków na wynagrodzenia dla pracowników będzie więc musiała zostać podzielona tak aby osoby piastujące stanowiska kierownicze otrzymały większe - odpowiednie do pełnionej funkcji wynagrodzenie a wynagrodzenia pozostałych pracowników nie ucierpiały – jak to osiągnąć bez powiększania wydatków?

Czytaj także: Urząd skarbowy nie może kontrolować dochodów własnych samorządu>>

Nowe komórki organizacyjne

Nowy statut izby skarbowej – stanowiący załącznik do projektu zarządzenia – przewiduje 18 komórek organizacyjnych izby w miejsce dotychczasowych 16-stu.  Nie jest to zmiana rewolucyjna, bowiem de facto w izbach skarbowych istnieje obecnie więcej komórek organizacyjnych. Dyrektor Izby Skarbowej może je tworzyć o ile jest to uzasadnione zakresem i rozmiarem realizowanych zadań. Dlatego też niektóre komórki organizacyjne – jak np.: referat ds. analiz i sprawozdawczości, już w niektórych izbach funkcjonują, chociaż w projekcie zarządzenia pojawiają się jako nowość.

W projekcie znajdziemy łącznie trzy nowe komórki izb skarbowych, których nie  przewiduje obowiązujące obecnie zarządzenie. Są to komórki specjalizujące się w :

- analizach i sprawozdawczości (ta – podkreślmy raz jeszcze - już w praktyce istnieje w wielu izbach, mimo iż nie jest wyszczególniona w strukturze organizacyjnej izb skarbowych -  § 1 pkt 6 Zarządzenia nr 13),

- ulgach w spłacie zobowiązań,

- odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.

Zmiany w strukturach urzędów i izb podyktowane są – jak uzasadnia resort finansów - m.in. koniecznością dostosowania przepisów do zadań faktycznie realizowanych przez urzędy i izby skarbowe, w szczególności koniecznością uwzględnienia dwóch sfer działania jednostek – sfery ściśle związanej z obsługą klienta i tej drugiej – niezwiązanej z klientem bezpośrednio. Nowe typy komórek organizacyjnych będą funkcjonować w bliskim związku z obsługą podatnika. Zdaniem ministerstwa, zmodyfikowana struktura zwiększy efektywność prac urzędów i izb skarbowych. Związki zawodowe tego ministerialnego optymizmu nie podzielają.

Projekt zarządzenia wiernie powtarza za swym poprzednikiem zasadę dwustopniowej organizacji urzędów i izb skarbowych. Zwiększona liczba komórek organizacyjnych  - w założeniach resortu – z tą zasadą nie koliduje. W praktyce zachowanie dwustopniowości przy rozbudowanej strukturze może być trudne do osiągnięcia jeśli nie wręcz niemożliwe – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS. 

Czytaj także: Kontrola skarbowa ze służbową pałką i maksymalnym dostępem do informacji>>

Likwidacja ośrodków zamiejscowych

Kolejna ważna zmiana przewidziana w zarządzeniu to delegalizacja ośrodków zamiejscowych w izbach skarbowych. Nowe zarządzenie nie przewiduje możliwości ich tworzenia ani funkcjonowania, konieczne będzie więc ich przekształcenie lub likwidacja.

Mimo to redukcji etatów nie będzie – zapewnia resort w uzasadnieniu do projektu. Unicestwienie ośrodków zamiejscowych – zdaniem ministerstwa przyniesie spore oszczędności. Resort przewiduje następujące rezultaty zmian: „zmniejszenie kosztów funkcjonowania izby skarbowej związanych zarówno z utrzymaniem budynków ośrodków zamiejscowych (koszty rzeczowe), jak też z wynagrodzeniem osób zajmujących stanowiska kierownicze w strukturze ośrodka zamiejscowego (koszty osobowe). Przyjmuje się, że w skali całego kraju liczba stanowisk kierowniczych w izbach skarbowych bez ośrodków zamiejscowych będzie mniejsza niż w obecnych strukturach, w których ośrodki zamiejscowe funkcjonują”.

Nie zmienia to jednak faktu, że w związku ze rozmnożeniem komórek organizacyjnych i rozbudową struktur – jak zauważyła Wiceprzewodnicząca FZZPS – powstaną nowe stanowiska kierownicze. Skala oszczędności może więc okazać się mniejsza aniżeli przewidują autorzy projektu.

Podstawa prawna:

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Obowiązujące aktualnie Zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie
organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Agnieszka Marek

samorzad.infor.pl

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA