REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury

Agnieszka Marek

REKLAMA

Projekt zarządzenia Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych przewiduje rozbudowę struktur tychże jednostek. Zmiany uzasadniane są koniecznością usprawnienia prac instytucji

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, który poddany został opiniowaniu przez Związki Zawodowe, przewiduje kilka zmian w organizacji wymienionych jednostek, niemniej jednak zmiany te są bardzo istotne.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsza modyfikacja to umożliwienie tworzenia dodatkowych komórek organizacyjnych :

- w urzędach skarbowych – powstaną samodzielne referaty (min. 5 pracowników wraz z kierownikiem) oraz referaty wchodzące w skład działów lub samodzielnych referatów ( min. 5 pracowników wraz z kierownikiem )

- w izbach skarbowych – będzie można organizować nie tylko wspomniane samodzielne referaty i referaty ale również samodzielne oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) oraz oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) – w ramach wydziałów lub samodzielnych oddziałów.

REKLAMA

W konsekwencji w strukturze urzędu skarbowego pojawią się :

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

W izbie skarbowej odpowiednio:

- wydział

- samodzielny oddział

- oddział

- samodzielny referat

- referat

- wieloosobowe stanowisko pracy

- jednoosobowe stanowisko pracy.

Nowe reguły doprowadzą do rozdrobnienia struktur izb i urzędów, a to z kolei zaowocuje koniecznością tworzenia nowych stanowisk kierowniczych - komentuje Wiceprzewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych (FZZPS) - Maria Kochańska. Choć zarządzenie nie mówi o tym wprost – w praktyce pojawią się także zastępcy kierowników, istnieje przecież możliwość powierzenia obowiązków zastępcy - jednemu z pracowników i przyznania mu w związku z tym dodatku do wynagrodzenia – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS.

Pula środków na wynagrodzenia dla pracowników będzie więc musiała zostać podzielona tak aby osoby piastujące stanowiska kierownicze otrzymały większe - odpowiednie do pełnionej funkcji wynagrodzenie a wynagrodzenia pozostałych pracowników nie ucierpiały – jak to osiągnąć bez powiększania wydatków?

Czytaj także: Urząd skarbowy nie może kontrolować dochodów własnych samorządu>>

Nowe komórki organizacyjne

Nowy statut izby skarbowej – stanowiący załącznik do projektu zarządzenia – przewiduje 18 komórek organizacyjnych izby w miejsce dotychczasowych 16-stu.  Nie jest to zmiana rewolucyjna, bowiem de facto w izbach skarbowych istnieje obecnie więcej komórek organizacyjnych. Dyrektor Izby Skarbowej może je tworzyć o ile jest to uzasadnione zakresem i rozmiarem realizowanych zadań. Dlatego też niektóre komórki organizacyjne – jak np.: referat ds. analiz i sprawozdawczości, już w niektórych izbach funkcjonują, chociaż w projekcie zarządzenia pojawiają się jako nowość.

W projekcie znajdziemy łącznie trzy nowe komórki izb skarbowych, których nie  przewiduje obowiązujące obecnie zarządzenie. Są to komórki specjalizujące się w :

- analizach i sprawozdawczości (ta – podkreślmy raz jeszcze - już w praktyce istnieje w wielu izbach, mimo iż nie jest wyszczególniona w strukturze organizacyjnej izb skarbowych -  § 1 pkt 6 Zarządzenia nr 13),

- ulgach w spłacie zobowiązań,

- odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.

Zmiany w strukturach urzędów i izb podyktowane są – jak uzasadnia resort finansów - m.in. koniecznością dostosowania przepisów do zadań faktycznie realizowanych przez urzędy i izby skarbowe, w szczególności koniecznością uwzględnienia dwóch sfer działania jednostek – sfery ściśle związanej z obsługą klienta i tej drugiej – niezwiązanej z klientem bezpośrednio. Nowe typy komórek organizacyjnych będą funkcjonować w bliskim związku z obsługą podatnika. Zdaniem ministerstwa, zmodyfikowana struktura zwiększy efektywność prac urzędów i izb skarbowych. Związki zawodowe tego ministerialnego optymizmu nie podzielają.

Projekt zarządzenia wiernie powtarza za swym poprzednikiem zasadę dwustopniowej organizacji urzędów i izb skarbowych. Zwiększona liczba komórek organizacyjnych  - w założeniach resortu – z tą zasadą nie koliduje. W praktyce zachowanie dwustopniowości przy rozbudowanej strukturze może być trudne do osiągnięcia jeśli nie wręcz niemożliwe – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS. 

Czytaj także: Kontrola skarbowa ze służbową pałką i maksymalnym dostępem do informacji>>

Likwidacja ośrodków zamiejscowych

Kolejna ważna zmiana przewidziana w zarządzeniu to delegalizacja ośrodków zamiejscowych w izbach skarbowych. Nowe zarządzenie nie przewiduje możliwości ich tworzenia ani funkcjonowania, konieczne będzie więc ich przekształcenie lub likwidacja.

Mimo to redukcji etatów nie będzie – zapewnia resort w uzasadnieniu do projektu. Unicestwienie ośrodków zamiejscowych – zdaniem ministerstwa przyniesie spore oszczędności. Resort przewiduje następujące rezultaty zmian: „zmniejszenie kosztów funkcjonowania izby skarbowej związanych zarówno z utrzymaniem budynków ośrodków zamiejscowych (koszty rzeczowe), jak też z wynagrodzeniem osób zajmujących stanowiska kierownicze w strukturze ośrodka zamiejscowego (koszty osobowe). Przyjmuje się, że w skali całego kraju liczba stanowisk kierowniczych w izbach skarbowych bez ośrodków zamiejscowych będzie mniejsza niż w obecnych strukturach, w których ośrodki zamiejscowe funkcjonują”.

Nie zmienia to jednak faktu, że w związku ze rozmnożeniem komórek organizacyjnych i rozbudową struktur – jak zauważyła Wiceprzewodnicząca FZZPS – powstaną nowe stanowiska kierownicze. Skala oszczędności może więc okazać się mniejsza aniżeli przewidują autorzy projektu.

Podstawa prawna:

Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Obowiązujące aktualnie Zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie
organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>

Agnieszka Marek

samorzad.infor.pl

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA