Urzędy i izby skarbowe rozbudują struktury
REKLAMA
Projekt zarządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, który poddany został opiniowaniu przez Związki Zawodowe, przewiduje kilka zmian w organizacji wymienionych jednostek, niemniej jednak zmiany te są bardzo istotne.
REKLAMA
Najważniejsza modyfikacja to umożliwienie tworzenia dodatkowych komórek organizacyjnych :
- w urzędach skarbowych – powstaną samodzielne referaty (min. 5 pracowników wraz z kierownikiem) oraz referaty wchodzące w skład działów lub samodzielnych referatów ( min. 5 pracowników wraz z kierownikiem )
- w izbach skarbowych – będzie można organizować nie tylko wspomniane samodzielne referaty i referaty ale również samodzielne oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) oraz oddziały (min. 10 pracowników wraz z kierownikiem) – w ramach wydziałów lub samodzielnych oddziałów.
W konsekwencji w strukturze urzędu skarbowego pojawią się :
- dział
- samodzielny referat
- referat
- wieloosobowe stanowisko pracy
- jednoosobowe stanowisko pracy.
W izbie skarbowej odpowiednio:
- wydział
- samodzielny oddział
- oddział
- samodzielny referat
- referat
- wieloosobowe stanowisko pracy
- jednoosobowe stanowisko pracy.
REKLAMA
Nowe reguły doprowadzą do rozdrobnienia struktur izb i urzędów, a to z kolei zaowocuje koniecznością tworzenia nowych stanowisk kierowniczych - komentuje Wiceprzewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych (FZZPS) - Maria Kochańska. Choć zarządzenie nie mówi o tym wprost – w praktyce pojawią się także zastępcy kierowników, istnieje przecież możliwość powierzenia obowiązków zastępcy - jednemu z pracowników i przyznania mu w związku z tym dodatku do wynagrodzenia – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS.
Pula środków na wynagrodzenia dla pracowników będzie więc musiała zostać podzielona tak aby osoby piastujące stanowiska kierownicze otrzymały większe - odpowiednie do pełnionej funkcji wynagrodzenie a wynagrodzenia pozostałych pracowników nie ucierpiały – jak to osiągnąć bez powiększania wydatków?
Czytaj także: Urząd skarbowy nie może kontrolować dochodów własnych samorządu>>
Nowe komórki organizacyjne
Nowy statut izby skarbowej – stanowiący załącznik do projektu zarządzenia – przewiduje 18 komórek organizacyjnych izby w miejsce dotychczasowych 16-stu. Nie jest to zmiana rewolucyjna, bowiem de facto w izbach skarbowych istnieje obecnie więcej komórek organizacyjnych. Dyrektor Izby Skarbowej może je tworzyć o ile jest to uzasadnione zakresem i rozmiarem realizowanych zadań. Dlatego też niektóre komórki organizacyjne – jak np.: referat ds. analiz i sprawozdawczości, już w niektórych izbach funkcjonują, chociaż w projekcie zarządzenia pojawiają się jako nowość.
W projekcie znajdziemy łącznie trzy nowe komórki izb skarbowych, których nie przewiduje obowiązujące obecnie zarządzenie. Są to komórki specjalizujące się w :
- analizach i sprawozdawczości (ta – podkreślmy raz jeszcze - już w praktyce istnieje w wielu izbach, mimo iż nie jest wyszczególniona w strukturze organizacyjnej izb skarbowych - § 1 pkt 6 Zarządzenia nr 13),
- ulgach w spłacie zobowiązań,
- odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe.
REKLAMA
Zmiany w strukturach urzędów i izb podyktowane są – jak uzasadnia resort finansów - m.in. koniecznością dostosowania przepisów do zadań faktycznie realizowanych przez urzędy i izby skarbowe, w szczególności koniecznością uwzględnienia dwóch sfer działania jednostek – sfery ściśle związanej z obsługą klienta i tej drugiej – niezwiązanej z klientem bezpośrednio. Nowe typy komórek organizacyjnych będą funkcjonować w bliskim związku z obsługą podatnika. Zdaniem ministerstwa, zmodyfikowana struktura zwiększy efektywność prac urzędów i izb skarbowych. Związki zawodowe tego ministerialnego optymizmu nie podzielają.
Projekt zarządzenia wiernie powtarza za swym poprzednikiem zasadę dwustopniowej organizacji urzędów i izb skarbowych. Zwiększona liczba komórek organizacyjnych - w założeniach resortu – z tą zasadą nie koliduje. W praktyce zachowanie dwustopniowości przy rozbudowanej strukturze może być trudne do osiągnięcia jeśli nie wręcz niemożliwe – stwierdza Wiceprzewodnicząca FZZPS.
Czytaj także: Kontrola skarbowa ze służbową pałką i maksymalnym dostępem do informacji>>
Likwidacja ośrodków zamiejscowych
Kolejna ważna zmiana przewidziana w zarządzeniu to delegalizacja ośrodków zamiejscowych w izbach skarbowych. Nowe zarządzenie nie przewiduje możliwości ich tworzenia ani funkcjonowania, konieczne będzie więc ich przekształcenie lub likwidacja.
Mimo to redukcji etatów nie będzie – zapewnia resort w uzasadnieniu do projektu. Unicestwienie ośrodków zamiejscowych – zdaniem ministerstwa przyniesie spore oszczędności. Resort przewiduje następujące rezultaty zmian: „zmniejszenie kosztów funkcjonowania izby skarbowej związanych zarówno z utrzymaniem budynków ośrodków zamiejscowych (koszty rzeczowe), jak też z wynagrodzeniem osób zajmujących stanowiska kierownicze w strukturze ośrodka zamiejscowego (koszty osobowe). Przyjmuje się, że w skali całego kraju liczba stanowisk kierowniczych w izbach skarbowych bez ośrodków zamiejscowych będzie mniejsza niż w obecnych strukturach, w których ośrodki zamiejscowe funkcjonują”.
Nie zmienia to jednak faktu, że w związku ze rozmnożeniem komórek organizacyjnych i rozbudową struktur – jak zauważyła Wiceprzewodnicząca FZZPS – powstaną nowe stanowiska kierownicze. Skala oszczędności może więc okazać się mniejsza aniżeli przewidują autorzy projektu.
Podstawa prawna:
Obowiązujące aktualnie Zarządzenie Ministra Finansów Nr 13 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie
organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów>>
Agnieszka Marek
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA