REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - Centralna Ewidencja Przewoźników, zarządzanie, regulamin przewozu

B. W.

REKLAMA

W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.

1.    Centralna Ewidencja Przewoźników

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje prowadzenie Centralnej Ewidencji Przewoźników [CEP] (patrz: art. 34 – 37 omawianej ustawy).

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie CEP pozwoli na gromadzenie danych o przedsiębiorcach, którym cofnięto potwierdzenie zgłoszenia przewozu. Zasadniczym powodem utworzenia ewidencji było przede wszystkim stworzenie organizatorom możliwości uzyskania informacji na temat przedsiębiorcy, wobec którego została wydana ostateczna decyzja o cofnięciu potwierdzenia. Jeżeli przedsiębiorca taki będzie figurował w ewidencji, organizator nie powinien wydać potwierdzenia.

Warto zapamiętać, iż dane zawarte w ww. ewidencji są jawne, chyba że ich jawność jest wyłączona bądź ograniczona na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych lub o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Gdzie będą mogły być udostępniane dane?  

REKLAMA

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projektowanej ustawie zakłada się, iż dane przedsiębiorcy, względem którego wydana została decyzja o cofnięciu potwierdzenia, będą zamieszczone w CEP przez okres 2 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji, chyba że wcześniej decyzja ta zostanie uchylona lub unieważniona.

Czytaj także: Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – umowa o świadczenie usług>>

2.    Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym

W omawianym projekcie ustawy ustawodawca, w artykule 38 określa kwestie dotyczące tzw. zarządzania publicznym transportem zbiorowym.

Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym - jest to ogół działań organizatora:

- negocjowanie i zatwierdzanie zmian do umowy z operatorem,

- ocena i kontrola realizacji przez operatora i przewoźnika usług,

- kontrola nad przestrzeganiem przez operatora i przewoźnika zasad funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego,

- analiza realizacji zaspokajania potrzeb przewozowych wynikających z wykonywania usług przez operatora,

- dokonywanie zmian w przebiegu istniejących linii komunikacyjnych,

- zatwierdzanie rozkładów jazdy przewoźników oraz dokonywanie ich aktualizacji.

Zarządzanie w zakresie linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy, w przypadku przewozów realizowanych w transporcie kolejowym, ma się odbywać się w kooperacji z zarządcą infrastruktury kolejowej, o którym mowa w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, z uwagi na kompetencje tego zarządcy w zakresie m.in. rozkładów jazdy. Ów Zarządca jest zobligowany do wzięcia pod uwagę, o ile jest to możliwe, potrzeb przewozowych w ramach przewozów przez operatora. Co do aktualizacji rozkładów jazdy powinno to się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, z wyłączeniem transportu morskiego.

W odniesieniu do przewoźników przewidziano także tryb postępowania w sytuacji wystąpienia niezależnych od przewoźnika okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów zgodnie z określonym w potwierdzeniu zgłoszenia przewozu przebiegiem trasy przewozów, głównie awarii sieci, robót drogowych lub blokad drogowych. Na podstawie projektowanego art. 40 przewidziana jest możliwość przeprowadzania kontroli dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego przez wskazanie, że do przeprowadzania takiej kontroli upoważnieni są pracownicy właściwego ze względu na miejsce kontroli, organizatora, ale także funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Warto zapamiętać!

Szczegółowe kwestie odnoszące się do tej kontroli zostały uregulowane w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Z tej też przyczyny w omawianym projekcie ustawy, w ust. 2 wprowadzono stosowne odesłanie. Oprócz tego, w zakresie możliwości dokonywania przez organizatora, ze względu na miejsce kontroli, lub osobę przez niego upoważnioną, kontroli biletów, w ust. 3 wprowadzone zostało odesłanie do przepisu art. 33a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, który reguluje zasady wykonywania tej kontroli.

Czytaj także: Co nowego w transporcie zbiorowym? (1)>>

3.    Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego

Zasady dotyczące funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego wspólne dla wszystkich rodzajów transportu, z uwzględnieniem różnic np. w transporcie drogowym i kolejowym (art. 41 ust. 1 pkt 6, 11 i 12 projektu) znalazły swe miejsce w omawianej ustawie. Zasady te dotyczą głównie środków transportu stosowanych w publicznym transporcie zbiorowym, sposobu podawania do publicznej wiadomości rozkładów jazdy, cenników opłat lub taryf, charakteru międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, dostępu do regulaminu przewozu osób.

W celu zapewnienia bezstronności w przypadku wykonywania zadań organizatora przez podmiot, któremu organizator zlecił ich wykonywanie, projektodawca w art. 41 w ust. 2 projektu ustawy wprowadzony jest przepis, który określa podmiot taki nie może być równocześnie operatorem ani podmiotem z nim powiązanym w sposób uniemożliwiający bezstronną realizację zadań.

Co w regulaminie przewozu osób?

W przepisie art. 42 projektu wskazano, jakie elementy w szczególności powinny znaleźć się w regulaminie przewozu osób opracowywanym zarówno przez organizatora, operatora (grupy operatorów), jak i przewoźnika, w tym wskazanie podmiotu właściwego do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Warto w tym miejscy wspomnieć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 omawianego projektu ustawy,  w celu dokonania oceny i kontroli realizacji publicznego transportu zbiorowego, w stosunku do operatora i przewoźnika wprowadzony został obowiązek corocznego, do dnia 31 marca, informowania organizatora o liczbie i sposobie załatwienia skarg i reklamacji składanych przez pasażerów w związku z realizacją usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz informację o liczbie i wysokości zrealizowanych odszkodowań.

Jak to będzie wyglądało w praktyce?

Należy pamiętać, iż organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mieli obowiązek przekazywania informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego funkcjonującego na ich obszarze, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku właściwemu marszałkowi województwa.

Zadaniem marszałka województwa będzie opracowywanie zbiorczych informacji (na podstawie zebranych informacji), które następnie będą przekazywane ministrowi właściwemu do spraw transportu w terminie do dnia 31 marca każdego roku (zgodnie z art. 44 projektu ustawy). Dzięki tym informacjom  minister właściwy do spraw transportu będzie mógł monitorować rynek przewozu osób w skali całego kraju.

Sprawozdawczość, czyli rola Ministra Infrastruktury

Zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, na ministrze właściwym do spraw transportu spoczywa obowiązek sprawozdawczości do Komisji Europejskiej, na potrzeby której mogą być niezbędne dane z zakresu tendencji w świadczeniu usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego na terytorium RP. Oznacza to, iż minister infrastruktury musi cyklicznie przesyłać do Komisji Europejskiej stosowne raporty.

B.W.

samorzad.infor.pl

Dowiedz się też więcej o zarządzaniu drogami. Zamów prenumeratę Poradnika Samorządowca na III kwartał 2010 r. a otrzymasz również omówienia innych zagadnień:

- Sprawy samorządowe w pytaniach i odpowiedziach

- Przekształcenia w samorządowej służbie zdrowia

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA