REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - Centralna Ewidencja Przewoźników, zarządzanie, regulamin przewozu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
B. W.

REKLAMA

W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.

1.    Centralna Ewidencja Przewoźników

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje prowadzenie Centralnej Ewidencji Przewoźników [CEP] (patrz: art. 34 – 37 omawianej ustawy).

REKLAMA

Utworzenie CEP pozwoli na gromadzenie danych o przedsiębiorcach, którym cofnięto potwierdzenie zgłoszenia przewozu. Zasadniczym powodem utworzenia ewidencji było przede wszystkim stworzenie organizatorom możliwości uzyskania informacji na temat przedsiębiorcy, wobec którego została wydana ostateczna decyzja o cofnięciu potwierdzenia. Jeżeli przedsiębiorca taki będzie figurował w ewidencji, organizator nie powinien wydać potwierdzenia.

Warto zapamiętać, iż dane zawarte w ww. ewidencji są jawne, chyba że ich jawność jest wyłączona bądź ograniczona na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych lub o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Gdzie będą mogły być udostępniane dane?  

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projektowanej ustawie zakłada się, iż dane przedsiębiorcy, względem którego wydana została decyzja o cofnięciu potwierdzenia, będą zamieszczone w CEP przez okres 2 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji, chyba że wcześniej decyzja ta zostanie uchylona lub unieważniona.

Czytaj także: Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – umowa o świadczenie usług>>

2.    Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym

W omawianym projekcie ustawy ustawodawca, w artykule 38 określa kwestie dotyczące tzw. zarządzania publicznym transportem zbiorowym.

Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym - jest to ogół działań organizatora:

- negocjowanie i zatwierdzanie zmian do umowy z operatorem,

- ocena i kontrola realizacji przez operatora i przewoźnika usług,

- kontrola nad przestrzeganiem przez operatora i przewoźnika zasad funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego,

- analiza realizacji zaspokajania potrzeb przewozowych wynikających z wykonywania usług przez operatora,

- dokonywanie zmian w przebiegu istniejących linii komunikacyjnych,

- zatwierdzanie rozkładów jazdy przewoźników oraz dokonywanie ich aktualizacji.

REKLAMA

Zarządzanie w zakresie linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy, w przypadku przewozów realizowanych w transporcie kolejowym, ma się odbywać się w kooperacji z zarządcą infrastruktury kolejowej, o którym mowa w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, z uwagi na kompetencje tego zarządcy w zakresie m.in. rozkładów jazdy. Ów Zarządca jest zobligowany do wzięcia pod uwagę, o ile jest to możliwe, potrzeb przewozowych w ramach przewozów przez operatora. Co do aktualizacji rozkładów jazdy powinno to się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, z wyłączeniem transportu morskiego.

W odniesieniu do przewoźników przewidziano także tryb postępowania w sytuacji wystąpienia niezależnych od przewoźnika okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów zgodnie z określonym w potwierdzeniu zgłoszenia przewozu przebiegiem trasy przewozów, głównie awarii sieci, robót drogowych lub blokad drogowych. Na podstawie projektowanego art. 40 przewidziana jest możliwość przeprowadzania kontroli dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego przez wskazanie, że do przeprowadzania takiej kontroli upoważnieni są pracownicy właściwego ze względu na miejsce kontroli, organizatora, ale także funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Warto zapamiętać!

Szczegółowe kwestie odnoszące się do tej kontroli zostały uregulowane w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Z tej też przyczyny w omawianym projekcie ustawy, w ust. 2 wprowadzono stosowne odesłanie. Oprócz tego, w zakresie możliwości dokonywania przez organizatora, ze względu na miejsce kontroli, lub osobę przez niego upoważnioną, kontroli biletów, w ust. 3 wprowadzone zostało odesłanie do przepisu art. 33a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, który reguluje zasady wykonywania tej kontroli.

Czytaj także: Co nowego w transporcie zbiorowym? (1)>>

3.    Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego

REKLAMA

Zasady dotyczące funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego wspólne dla wszystkich rodzajów transportu, z uwzględnieniem różnic np. w transporcie drogowym i kolejowym (art. 41 ust. 1 pkt 6, 11 i 12 projektu) znalazły swe miejsce w omawianej ustawie. Zasady te dotyczą głównie środków transportu stosowanych w publicznym transporcie zbiorowym, sposobu podawania do publicznej wiadomości rozkładów jazdy, cenników opłat lub taryf, charakteru międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, dostępu do regulaminu przewozu osób.

W celu zapewnienia bezstronności w przypadku wykonywania zadań organizatora przez podmiot, któremu organizator zlecił ich wykonywanie, projektodawca w art. 41 w ust. 2 projektu ustawy wprowadzony jest przepis, który określa podmiot taki nie może być równocześnie operatorem ani podmiotem z nim powiązanym w sposób uniemożliwiający bezstronną realizację zadań.

Co w regulaminie przewozu osób?

W przepisie art. 42 projektu wskazano, jakie elementy w szczególności powinny znaleźć się w regulaminie przewozu osób opracowywanym zarówno przez organizatora, operatora (grupy operatorów), jak i przewoźnika, w tym wskazanie podmiotu właściwego do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Warto w tym miejscy wspomnieć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 omawianego projektu ustawy,  w celu dokonania oceny i kontroli realizacji publicznego transportu zbiorowego, w stosunku do operatora i przewoźnika wprowadzony został obowiązek corocznego, do dnia 31 marca, informowania organizatora o liczbie i sposobie załatwienia skarg i reklamacji składanych przez pasażerów w związku z realizacją usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz informację o liczbie i wysokości zrealizowanych odszkodowań.

Jak to będzie wyglądało w praktyce?

Należy pamiętać, iż organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mieli obowiązek przekazywania informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego funkcjonującego na ich obszarze, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku właściwemu marszałkowi województwa.

Zadaniem marszałka województwa będzie opracowywanie zbiorczych informacji (na podstawie zebranych informacji), które następnie będą przekazywane ministrowi właściwemu do spraw transportu w terminie do dnia 31 marca każdego roku (zgodnie z art. 44 projektu ustawy). Dzięki tym informacjom  minister właściwy do spraw transportu będzie mógł monitorować rynek przewozu osób w skali całego kraju.

Sprawozdawczość, czyli rola Ministra Infrastruktury

Zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, na ministrze właściwym do spraw transportu spoczywa obowiązek sprawozdawczości do Komisji Europejskiej, na potrzeby której mogą być niezbędne dane z zakresu tendencji w świadczeniu usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego na terytorium RP. Oznacza to, iż minister infrastruktury musi cyklicznie przesyłać do Komisji Europejskiej stosowne raporty.

B.W.

samorzad.infor.pl

Dowiedz się też więcej o zarządzaniu drogami. Zamów prenumeratę Poradnika Samorządowca na III kwartał 2010 r. a otrzymasz również omówienia innych zagadnień:

- Sprawy samorządowe w pytaniach i odpowiedziach

- Przekształcenia w samorządowej służbie zdrowia

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA