REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - Centralna Ewidencja Przewoźników, zarządzanie, regulamin przewozu

B. W.

REKLAMA

W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.

1.    Centralna Ewidencja Przewoźników

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje prowadzenie Centralnej Ewidencji Przewoźników [CEP] (patrz: art. 34 – 37 omawianej ustawy).

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie CEP pozwoli na gromadzenie danych o przedsiębiorcach, którym cofnięto potwierdzenie zgłoszenia przewozu. Zasadniczym powodem utworzenia ewidencji było przede wszystkim stworzenie organizatorom możliwości uzyskania informacji na temat przedsiębiorcy, wobec którego została wydana ostateczna decyzja o cofnięciu potwierdzenia. Jeżeli przedsiębiorca taki będzie figurował w ewidencji, organizator nie powinien wydać potwierdzenia.

Warto zapamiętać, iż dane zawarte w ww. ewidencji są jawne, chyba że ich jawność jest wyłączona bądź ograniczona na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych lub o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Gdzie będą mogły być udostępniane dane?  

REKLAMA

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projektowanej ustawie zakłada się, iż dane przedsiębiorcy, względem którego wydana została decyzja o cofnięciu potwierdzenia, będą zamieszczone w CEP przez okres 2 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji, chyba że wcześniej decyzja ta zostanie uchylona lub unieważniona.

Czytaj także: Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – umowa o świadczenie usług>>

2.    Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym

W omawianym projekcie ustawy ustawodawca, w artykule 38 określa kwestie dotyczące tzw. zarządzania publicznym transportem zbiorowym.

Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym - jest to ogół działań organizatora:

- negocjowanie i zatwierdzanie zmian do umowy z operatorem,

- ocena i kontrola realizacji przez operatora i przewoźnika usług,

- kontrola nad przestrzeganiem przez operatora i przewoźnika zasad funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego,

- analiza realizacji zaspokajania potrzeb przewozowych wynikających z wykonywania usług przez operatora,

- dokonywanie zmian w przebiegu istniejących linii komunikacyjnych,

- zatwierdzanie rozkładów jazdy przewoźników oraz dokonywanie ich aktualizacji.

Zarządzanie w zakresie linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy, w przypadku przewozów realizowanych w transporcie kolejowym, ma się odbywać się w kooperacji z zarządcą infrastruktury kolejowej, o którym mowa w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, z uwagi na kompetencje tego zarządcy w zakresie m.in. rozkładów jazdy. Ów Zarządca jest zobligowany do wzięcia pod uwagę, o ile jest to możliwe, potrzeb przewozowych w ramach przewozów przez operatora. Co do aktualizacji rozkładów jazdy powinno to się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, z wyłączeniem transportu morskiego.

W odniesieniu do przewoźników przewidziano także tryb postępowania w sytuacji wystąpienia niezależnych od przewoźnika okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów zgodnie z określonym w potwierdzeniu zgłoszenia przewozu przebiegiem trasy przewozów, głównie awarii sieci, robót drogowych lub blokad drogowych. Na podstawie projektowanego art. 40 przewidziana jest możliwość przeprowadzania kontroli dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego przez wskazanie, że do przeprowadzania takiej kontroli upoważnieni są pracownicy właściwego ze względu na miejsce kontroli, organizatora, ale także funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Warto zapamiętać!

Szczegółowe kwestie odnoszące się do tej kontroli zostały uregulowane w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Z tej też przyczyny w omawianym projekcie ustawy, w ust. 2 wprowadzono stosowne odesłanie. Oprócz tego, w zakresie możliwości dokonywania przez organizatora, ze względu na miejsce kontroli, lub osobę przez niego upoważnioną, kontroli biletów, w ust. 3 wprowadzone zostało odesłanie do przepisu art. 33a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, który reguluje zasady wykonywania tej kontroli.

Czytaj także: Co nowego w transporcie zbiorowym? (1)>>

3.    Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego

Zasady dotyczące funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego wspólne dla wszystkich rodzajów transportu, z uwzględnieniem różnic np. w transporcie drogowym i kolejowym (art. 41 ust. 1 pkt 6, 11 i 12 projektu) znalazły swe miejsce w omawianej ustawie. Zasady te dotyczą głównie środków transportu stosowanych w publicznym transporcie zbiorowym, sposobu podawania do publicznej wiadomości rozkładów jazdy, cenników opłat lub taryf, charakteru międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, dostępu do regulaminu przewozu osób.

W celu zapewnienia bezstronności w przypadku wykonywania zadań organizatora przez podmiot, któremu organizator zlecił ich wykonywanie, projektodawca w art. 41 w ust. 2 projektu ustawy wprowadzony jest przepis, który określa podmiot taki nie może być równocześnie operatorem ani podmiotem z nim powiązanym w sposób uniemożliwiający bezstronną realizację zadań.

Co w regulaminie przewozu osób?

W przepisie art. 42 projektu wskazano, jakie elementy w szczególności powinny znaleźć się w regulaminie przewozu osób opracowywanym zarówno przez organizatora, operatora (grupy operatorów), jak i przewoźnika, w tym wskazanie podmiotu właściwego do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Warto w tym miejscy wspomnieć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 omawianego projektu ustawy,  w celu dokonania oceny i kontroli realizacji publicznego transportu zbiorowego, w stosunku do operatora i przewoźnika wprowadzony został obowiązek corocznego, do dnia 31 marca, informowania organizatora o liczbie i sposobie załatwienia skarg i reklamacji składanych przez pasażerów w związku z realizacją usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz informację o liczbie i wysokości zrealizowanych odszkodowań.

Jak to będzie wyglądało w praktyce?

Należy pamiętać, iż organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mieli obowiązek przekazywania informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego funkcjonującego na ich obszarze, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku właściwemu marszałkowi województwa.

Zadaniem marszałka województwa będzie opracowywanie zbiorczych informacji (na podstawie zebranych informacji), które następnie będą przekazywane ministrowi właściwemu do spraw transportu w terminie do dnia 31 marca każdego roku (zgodnie z art. 44 projektu ustawy). Dzięki tym informacjom  minister właściwy do spraw transportu będzie mógł monitorować rynek przewozu osób w skali całego kraju.

Sprawozdawczość, czyli rola Ministra Infrastruktury

Zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, na ministrze właściwym do spraw transportu spoczywa obowiązek sprawozdawczości do Komisji Europejskiej, na potrzeby której mogą być niezbędne dane z zakresu tendencji w świadczeniu usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego na terytorium RP. Oznacza to, iż minister infrastruktury musi cyklicznie przesyłać do Komisji Europejskiej stosowne raporty.

B.W.

samorzad.infor.pl

Dowiedz się też więcej o zarządzaniu drogami. Zamów prenumeratę Poradnika Samorządowca na III kwartał 2010 r. a otrzymasz również omówienia innych zagadnień:

- Sprawy samorządowe w pytaniach i odpowiedziach

- Przekształcenia w samorządowej służbie zdrowia

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA