REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - Centralna Ewidencja Przewoźników, zarządzanie, regulamin przewozu

B. W.

REKLAMA

W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.

1.    Centralna Ewidencja Przewoźników

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przewiduje prowadzenie Centralnej Ewidencji Przewoźników [CEP] (patrz: art. 34 – 37 omawianej ustawy).

REKLAMA

Utworzenie CEP pozwoli na gromadzenie danych o przedsiębiorcach, którym cofnięto potwierdzenie zgłoszenia przewozu. Zasadniczym powodem utworzenia ewidencji było przede wszystkim stworzenie organizatorom możliwości uzyskania informacji na temat przedsiębiorcy, wobec którego została wydana ostateczna decyzja o cofnięciu potwierdzenia. Jeżeli przedsiębiorca taki będzie figurował w ewidencji, organizator nie powinien wydać potwierdzenia.

Warto zapamiętać, iż dane zawarte w ww. ewidencji są jawne, chyba że ich jawność jest wyłączona bądź ograniczona na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych lub o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Gdzie będą mogły być udostępniane dane?  

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projektowanej ustawie zakłada się, iż dane przedsiębiorcy, względem którego wydana została decyzja o cofnięciu potwierdzenia, będą zamieszczone w CEP przez okres 2 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji, chyba że wcześniej decyzja ta zostanie uchylona lub unieważniona.

Czytaj także: Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – umowa o świadczenie usług>>

2.    Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym

W omawianym projekcie ustawy ustawodawca, w artykule 38 określa kwestie dotyczące tzw. zarządzania publicznym transportem zbiorowym.

Zarządzanie publicznym transportem zbiorowym - jest to ogół działań organizatora:

- negocjowanie i zatwierdzanie zmian do umowy z operatorem,

- ocena i kontrola realizacji przez operatora i przewoźnika usług,

- kontrola nad przestrzeganiem przez operatora i przewoźnika zasad funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego,

- analiza realizacji zaspokajania potrzeb przewozowych wynikających z wykonywania usług przez operatora,

- dokonywanie zmian w przebiegu istniejących linii komunikacyjnych,

- zatwierdzanie rozkładów jazdy przewoźników oraz dokonywanie ich aktualizacji.

REKLAMA

Zarządzanie w zakresie linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy, w przypadku przewozów realizowanych w transporcie kolejowym, ma się odbywać się w kooperacji z zarządcą infrastruktury kolejowej, o którym mowa w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, z uwagi na kompetencje tego zarządcy w zakresie m.in. rozkładów jazdy. Ów Zarządca jest zobligowany do wzięcia pod uwagę, o ile jest to możliwe, potrzeb przewozowych w ramach przewozów przez operatora. Co do aktualizacji rozkładów jazdy powinno to się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, z wyłączeniem transportu morskiego.

W odniesieniu do przewoźników przewidziano także tryb postępowania w sytuacji wystąpienia niezależnych od przewoźnika okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów zgodnie z określonym w potwierdzeniu zgłoszenia przewozu przebiegiem trasy przewozów, głównie awarii sieci, robót drogowych lub blokad drogowych. Na podstawie projektowanego art. 40 przewidziana jest możliwość przeprowadzania kontroli dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego przez wskazanie, że do przeprowadzania takiej kontroli upoważnieni są pracownicy właściwego ze względu na miejsce kontroli, organizatora, ale także funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Warto zapamiętać!

Szczegółowe kwestie odnoszące się do tej kontroli zostały uregulowane w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Z tej też przyczyny w omawianym projekcie ustawy, w ust. 2 wprowadzono stosowne odesłanie. Oprócz tego, w zakresie możliwości dokonywania przez organizatora, ze względu na miejsce kontroli, lub osobę przez niego upoważnioną, kontroli biletów, w ust. 3 wprowadzone zostało odesłanie do przepisu art. 33a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, który reguluje zasady wykonywania tej kontroli.

Czytaj także: Co nowego w transporcie zbiorowym? (1)>>

3.    Funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego

REKLAMA

Zasady dotyczące funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego wspólne dla wszystkich rodzajów transportu, z uwzględnieniem różnic np. w transporcie drogowym i kolejowym (art. 41 ust. 1 pkt 6, 11 i 12 projektu) znalazły swe miejsce w omawianej ustawie. Zasady te dotyczą głównie środków transportu stosowanych w publicznym transporcie zbiorowym, sposobu podawania do publicznej wiadomości rozkładów jazdy, cenników opłat lub taryf, charakteru międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, dostępu do regulaminu przewozu osób.

W celu zapewnienia bezstronności w przypadku wykonywania zadań organizatora przez podmiot, któremu organizator zlecił ich wykonywanie, projektodawca w art. 41 w ust. 2 projektu ustawy wprowadzony jest przepis, który określa podmiot taki nie może być równocześnie operatorem ani podmiotem z nim powiązanym w sposób uniemożliwiający bezstronną realizację zadań.

Co w regulaminie przewozu osób?

W przepisie art. 42 projektu wskazano, jakie elementy w szczególności powinny znaleźć się w regulaminie przewozu osób opracowywanym zarówno przez organizatora, operatora (grupy operatorów), jak i przewoźnika, w tym wskazanie podmiotu właściwego do przyjmowania skarg i reklamacji wynikających z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Warto w tym miejscy wspomnieć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 i 2 omawianego projektu ustawy,  w celu dokonania oceny i kontroli realizacji publicznego transportu zbiorowego, w stosunku do operatora i przewoźnika wprowadzony został obowiązek corocznego, do dnia 31 marca, informowania organizatora o liczbie i sposobie załatwienia skarg i reklamacji składanych przez pasażerów w związku z realizacją usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz informację o liczbie i wysokości zrealizowanych odszkodowań.

Jak to będzie wyglądało w praktyce?

Należy pamiętać, iż organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mieli obowiązek przekazywania informacji dotyczących publicznego transportu zbiorowego funkcjonującego na ich obszarze, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku właściwemu marszałkowi województwa.

Zadaniem marszałka województwa będzie opracowywanie zbiorczych informacji (na podstawie zebranych informacji), które następnie będą przekazywane ministrowi właściwemu do spraw transportu w terminie do dnia 31 marca każdego roku (zgodnie z art. 44 projektu ustawy). Dzięki tym informacjom  minister właściwy do spraw transportu będzie mógł monitorować rynek przewozu osób w skali całego kraju.

Sprawozdawczość, czyli rola Ministra Infrastruktury

Zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, na ministrze właściwym do spraw transportu spoczywa obowiązek sprawozdawczości do Komisji Europejskiej, na potrzeby której mogą być niezbędne dane z zakresu tendencji w świadczeniu usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego na terytorium RP. Oznacza to, iż minister infrastruktury musi cyklicznie przesyłać do Komisji Europejskiej stosowne raporty.

B.W.

samorzad.infor.pl

Dowiedz się też więcej o zarządzaniu drogami. Zamów prenumeratę Poradnika Samorządowca na III kwartał 2010 r. a otrzymasz również omówienia innych zagadnień:

- Sprawy samorządowe w pytaniach i odpowiedziach

- Przekształcenia w samorządowej służbie zdrowia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA